Melatonine.

Moderators: moderator, forumadmin

Kees

Melatonine.

Bericht door Kees » ma 03.04.2006 22:00

Hallo mede lotgenoten,

Omdat ik altijd zonder medicijnen slaap en toch wel eens een nachtje wakker lig kwam
mijn vrouw met een verhaal uit het plus-magazine over melatonine.
Ook omdat er de laatste tijd het e.e.a. over melatonine op het forum kwam, werd ik wat nieuwsgierig.
Dus ben ik even op internet aan het zoeken gegaan naar dit preparaat..

Dit product blijkt in België verboden te zijn en mag daar niet verkocht worden. http://www.skepp.be/thema/melatonine.html

In Nederland wordt het de hemel in geprezen. http://www.melatonine.nl/
Komt dus bij mij weer de vraag naar boven, wie moet ik nu geloven.
Als het in België verboden wordt is daar toch een reden voor zou ik zo zeggen.
In Nederland is het vrij te koop bij een drogist, dus zou je weer denken, dan is er toch niets aan de hand met dat spul.
Ga het toch maar eens proberen denk ik.

Melatonine wordt aangemaakt door de pijnappelklier, die zit middenin de hersenen.
Toch weer wat geleerd van deze internetsite's.

Nog een site: http://www.soe.nl/ord/resmelat.htm
Groeten,

Kees.

E-mail: info@keesdevries.eu

bizzie

Bericht door bizzie » ma 03.04.2006 22:30

Ik kan je onze ervaring vertellen met Melatonine.

Mijn zoon heeft vanaf zijn geboorte af aan heel slecht geslapen. Als baby zijnde overdag maximaal een half uurtje en s`avonds heel moeilijk in slaap vallen, dat duurde meestal zo`n 2 a 3 uur. Als hij dan eenmaal sliep werd hij zo`n 6 a 7 keer per nacht wakker en s`ochtends was hij vanaf 5.30 uur weer helemaal klar wakker. Tussendoor had hij dan ook nog eens de meest enge dromen.

Op zijn 6e (hij is nu 12) is er door een kinderarts melatonine voorgeschreven en vanaf die dag ging er een hele andere wereld voor hem (en ons) open.
Hij slaapt binnen 10 a 15 min in, slaapt de HELE nacht door en word wakker op een normaal tijdstip.

Kortom; wij prijzen het ook de hemel in :gg2:
Nu is het wel zo dat bij mijn zoon niet genoeg melatonine door zijn lichaam zelf word aangemaakt. Ik weet niet of het ook bij andere slaapstoornissen werkt.
Het is het proberen waard.

barto

Bericht door barto » ma 03.04.2006 22:52

Hallo Kees,

Ik gebruik het ook. Ik weet niet of het helpt.
Naast nitrazepam neem ik dit ook. + Remeron.
Ik slaap dan wel (soms met hevige dromen).
's morgens ben ik gesloopt. Als ik wakker word en weer die sis (knetter) hoor dan is het over of ik moet heel snel weer in slaap komen.

Maar goed ik koop dat spul bij het kruidvat. Het heet nachtrust extra met melatonine. Kost een paar euro. Maar hier zit niet zo veel in (melatonine). Beetje alternatieve basis. Je moet er een beetje in geloven (placeboachtig). Maar ja alle kleine beetjes helpen.
Ik geloof dat er richtlijnen zijn voor het verkrijgen van het echte Melatonine.

Probeer het maar kan geen kwaad denk ik. Ik leef nog en gebruik het al bijna twee weken.

Ik vind het wel knap van je dat je zonder medicijnen in slaap komt. Je hebt het erger dan ik. (althans als ik wat oude berichten van je heb gelezen). Ik moet dat nog leren ik kan dat niet.

Slaap ze.

Groetjes,

Barto
schoorl

thijs

Bericht door thijs » di 04.04.2006 00:27

In Belgie mag het volgens mij niet verkocht worden, omdat 'onvoldoende' is bewezen dat het zou werken. Er zijn testen geweest waar mensen up to een enorme dosis melatonine hebben ingenomen en er geen schadelijke effecten zijn waargenomen.

In principe maakt een mens genoeg aan, behalve bij een ziekte (zoals bizzie vertelde). Rond de pubertijd is de aanmaak het hoogst, het daalt gedurende de rest van je leven. Dus op latere leeftijd zou het misschien noodzakelijk kunnen zijn om extra in te nemen.

Ik ben zelf geen voorstander van hoge dosis indien je geen ziekte hebt, maar zoals de belgische site al vermeldde: 0,1-0,3 mg moet geen probleem opleveren. Het is gewoon een lichaams eigen stof die weer volledig wordt afgebroken als het licht wordt. Dus voor 'tinnitici' zoals wij die soms moeilijk in slaap kunnen komen, zie ik niet in waarom dit niet gebruikt zou kunnen worden.. :)

Ron

Bericht door Ron » di 04.04.2006 10:47

Melatonine met een waarde van 0,1-0,3 mg is niet zo effectief, via de huisarts kun je hogere dosis verkrijgen! volgens Amerikaansonderzoek moet het toch wel 4/5 tot 10 mg zijn om er goed resultaat mee te behalen!
Ik heb een hoge dosis (10 mg) wel eens gebruikt, maar je went aan dit middel en mogelijk maakt het lichaam dan zelf deze stof minder aan, net als bij steroiden! Tryptofaan is een grondstof voor Melatonine (serotonine) en hierdoor is het lichaam instaat om het zelf aan te maken!
Mensen die serotonineheropnamersgebruiken zouden zo wel eens het effect van dit middel kunnen versterken, wat mogelijk leid tot bijverschijnselen?

thijs

Bericht door thijs » di 04.04.2006 20:46

Als je een enorm slaapprobleem hebt, oke misschien.. maar 10 mg is echt een bizar hoge dosis om te gebruiken om gewoon net iets beter in slaap te vallen.. zou het zeker niet aanraden

"De meeste preparaten die in de handel te verkrijgen zijn (in andere Europese landen en de USA), bevatten echter een dosis van 2 tot 3 mg melatonine, dus meer dan het tienvoudige van de maximaal doeltreffende dosis (zelfs supplementen in grotere dosissen zijn te verkrijgen). Zulke hoge dosissen resulteren in een melatoninegehalte in het bloed dat dertig tot vijftig maal hoger ligt dan de normale waarde tijdens de slaap, omdat bloedwaardes eerder exponentieel dan lineair stijgen bij het verhogen van de orale inname."

50 keer de normale waarde.. dat is niet normaal

Ron

Bericht door Ron » do 06.04.2006 08:54

thijs schreef:Als je een enorm slaapprobleem hebt, oke misschien.. maar 10 mg is echt een bizar hoge dosis om te gebruiken om gewoon net iets beter in slaap te vallen.. zou het zeker niet aanraden

"De meeste preparaten die in de handel te verkrijgen zijn (in andere Europese landen en de USA), bevatten echter een dosis van 2 tot 3 mg melatonine, dus meer dan het tienvoudige van de maximaal doeltreffende dosis (zelfs supplementen in grotere dosissen zijn te verkrijgen). Zulke hoge dosissen resulteren in een melatoninegehalte in het bloed dat dertig tot vijftig maal hoger ligt dan de normale waarde tijdens de slaap, omdat bloedwaardes eerder exponentieel dan lineair stijgen bij het verhogen van de orale inname."

50 keer de normale waarde.. dat is niet normaal

Ik vraag mij af in welke mate het lichaam instaat is om melatonine te resoberen en daarnaast heb je mogelijk te maken metabolisatie (ontgifting) in de lever! Met andere woorden er is volgens mij niet altijd sprake van een te hoge dosis in het bloed! Ik heb daar nog onvoldoende informatie over kunnen vinden, misschien zou je voor opheldering kunnen zorgen! Bij voorbaat alvast mijn dank! :cool:

Daan

Bericht door Daan » vr 07.04.2006 10:20

barto schreef:Hallo Kees,

Ik gebruik het ook. Ik weet niet of het helpt.
Naast nitrazepam neem ik dit ook. + Remeron.
Ik slaap dan wel (soms met hevige dromen).
's morgens ben ik gesloopt. Als ik wakker word en weer die sis (knetter) hoor dan is het over of ik moet heel snel weer in slaap komen.

Maar goed ik koop dat spul bij het kruidvat. Het heet nachtrust extra met melatonine. Kost een paar euro. Maar hier zit niet zo veel in (melatonine). Beetje alternatieve basis. Je moet er een beetje in geloven (placeboachtig). Maar ja alle kleine beetjes helpen.
Ik geloof dat er richtlijnen zijn voor het verkrijgen van het echte Melatonine.

Probeer het maar kan geen kwaad denk ik. Ik leef nog en gebruik het al bijna twee weken.

Ik vind het wel knap van je dat je zonder medicijnen in slaap komt. Je hebt het erger dan ik. (althans als ik wat oude berichten van je heb gelezen). Ik moet dat nog leren ik kan dat niet.

Slaap ze.

Groetjes,

Barto
schoorl
Die 'nachtrust extra' gebruik ik ook af en toe. Vooral als ik het idee heb te wakker te zijn voor het naar bed gaan. want dan ben ik geneigd erg op die piep te gaan liggen. dat schiet niet echt op. Dosis is dan twee tabletten, maar als ik er drie neem dan zit ik na een uurtje gewoon te knikkebollen. Perfect! Dan ben ik ondanks de piep gewoon vertrokken naar dromenland.
Nitrazepam ligt ook in mijn nachtkastje, maar dan word ik voor mijn gevoel echt uit een coma gerukt als de wekker voor mijn werk gaat. Dan duurt het uren voordat ik weer op gang ben. Inslapen doe je er wel lekker mee. Mij iets TE lekker, want ik merkte dat ik er iets te snel naar begon te grijpen. Dus ik heb het weken niet gebruikt. Die melatoninesupplementen kunnen volgens mij best soelaas bieden bij het inslapen en als je niet te chemisch wilt doen.
Ik en mijn piep(je).

Kees

Melatonine

Bericht door Kees » vr 07.04.2006 10:56

Hallo allemaal,

Woensdagavond heb ik de Melatonine voor het eerst geprobeerd.
Had wat moeite om in slaap te komen, maar daarna heb ik in één ruk doorgeslapen tot half acht 'smorgens.
Ik ben zelfs niet wakker geweest om naar het toilet te gaan, wat ik anders altijd wel moet.
Ik had twee tabletjes van 0,1 mg. genomen om mee te beginnen.
Gisteravond had ik één tabletje genomen en dat gaf toch minder succes.
Dus vanavond neem ik weer twee tabletjes van 0,1 mg.
Ik had hety gekocht bij een gezondsheidswinkel bij mij in de buurt.
500 tabletjes voor € 12,90, het heet daar Melatomatine van Distributie care b.v.

Wordt vervolgt.
Laatst gewijzigd door Kees op wo 25.03.2009 15:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten,

Kees.

Kees

Re: Melatonine

Bericht door Kees » wo 03.05.2006 19:32

Kees schreef:Hallo allemaal,

Woensdagavond heb ik de Melatonine voor het eerst geprobeerd.
Had wat moeite om in slaap te komen, maar daarna heb ik in één ruk doorgeslapen tot half acht 'smorgens.
Ik ben zelfs niet wakker geweest om naar het toilet te gaan, wat ik anders altijd wel moet.
Ik had twee tabletjes van 0,1 mg. genomen om mee te beginnen.
Gisteravond had ik één tabletje genomen en dat gaf toch minder succes.
Dus vanavond neem ik weer twee tabletjes van 1 mg.
Ik had hety gekocht bij een gezondsheidswinkel bij mij in de buurt.
500 tabletjes voor € 12,90, het heet daar Melatomatine van Distributie care b.v.

Wordt vervolgt.
Beste mensen,

Ik heb nog belooft terug te komen op het gebruik van Melatonine.
Ik gebruik het nu bijna een maand en het bevalt me goed moet ik eerlijk zeggen.
Ik was altijd een tegenstander van .het gebruik van medicijnen bij mijn Tinnitus.
Maar bij het gebruik van Melotanine slaap ik toch wel een stuk beter
en wordt ik minder vaak wakker 's nachts
Ik gebruik 2 tabletjes van 0,1 mg.
Laatst gewijzigd door Kees op do 04.05.2006 08:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten,

Kees.

thijs

Bericht door thijs » do 04.05.2006 08:23

goed nieuws kees

tanja

Bericht door tanja » do 04.05.2006 12:04

Kees goed nieuws,die nachten zijn het ergst ,ik kan ook vaak niet slapen,maar op de 1 of andere manier,kan ik me toch in slaap krijgen.met een ontspanningtechniek ,heeft ook lang geduurt hoor totdat me dat lukte...maar soms als de T zo hard is word ik wel vaak wakker en moet ik de onspanningstechniek weer opnieuw doen..is ook vermoeiend om vaak wakker te worden,maar ik heb redlijken nachten.vaak slaap ik door.maar merk nu dat mijn T en H toe is genomen dat het allemaal toch moeilijker word..kijken wat de kno arts zegt,misschien dat die uiteindelijk mijn toch medicijnen geeft voor het slapen...ben jij als je wakker word niet verschrikkelijk moe?van de medicijnen?

Groetjes tanja

Kees

Bericht door Kees » do 04.05.2006 13:29

tanja schreef:Kees goed nieuws,die nachten zijn het ergst ,ik kan ook vaak niet slapen,maar op de 1 of andere manier,kan ik me toch in slaap krijgen.met een ontspanningtechniek ,heeft ook lang geduurt hoor totdat me dat lukte...maar soms als de T zo hard is word ik wel vaak wakker en moet ik de onspanningstechniek weer opnieuw doen..is ook vermoeiend om vaak wakker te worden,maar ik heb redlijken nachten.vaak slaap ik door.maar merk nu dat mijn T en H toe is genomen dat het allemaal toch moeilijker word..kijken wat de kno arts zegt,misschien dat die uiteindelijk mijn toch medicijnen geeft voor het slapen...ben jij als je wakker word niet verschrikkelijk moe?van de medicijnen?

Groetjes tanja
Hallo Tanja,

Nee, ik ben niet moe van de medicijnen.
Melatonine is een stof die het lichaam zelf ook aanmaakt voor je biologische ritme.
Ik wordt alleen moe van mijn Tinnitus die de hele dag in die twee oren staat te fluiten.
Het is ook een bekend gegeven dat mensen met tinnitus ook gemiddeld
zo'n 25 á 30 % van hun dagelijkse energie kwijt zijn aan de Tinnitus.
Groeten,

Kees.

ineke niekus

Bericht door ineke niekus » ma 08.05.2006 11:55

ik heb aan Trekpleister gevraagd, waarom ze die melatonine tabletten uit de handel hadden genomen en ik kreeg net bericht dat ze een rystyling ondergaan en weer in de winkels komen binnenkort, prettige dag Ineke

thijs

Bericht door thijs » di 09.05.2006 21:04

gelukkig! goed nieuws, die zijn lekker goedkoop

Plaats reactie