Melatonine.

Moderators: moderator, forumadmin

Harm Jan

Bericht door Harm Jan » vr 08.01.2010 18:00

Heb hier Melatomatine in huis. Is dat gelijkwaardig- of gelijk aan Melatonine? In ieder geval om op te slapen. Op de gebruiksaanwijzing staat 2 uur van te voren één tablet innemen. Al snel van ik in slaap. Dat is doorgaans doordeweeks om ongeveer 23.00 uur. Echter heb steeds dat ik 's nachts steeds om ongeveer 3.30 uur weer wakker ben. Echt slapen daarna wordt dan lastig. Er staat verder op de gebruiksaanwijzing niet dat ik meerdere tabletten kan gebruiken. Maar ik wordt er een beetje moedeloos van om steeds zo'n korte nachtrust te hebben. Het oorsuizen is tegen 3.30 uur ook vrij nadrukkelijk.
Misschien vlak voor slapen gaan nog een tablet (niet volgens gebruiksaanwijzing)?

Vr.gr. Harm Jan

Harm Jan

Bericht door Harm Jan » vr 08.01.2010 19:02

Bedankt Joost. Niet dat ik mijn twijfels had wat het gebruik betreft, maar ik kwam de naam Melatomatine tegen en niks over Melatonine. Behalve dat het bijna hetzelfde klinkt en hetzelfde middel is.

Vr.gr. Harm Jan

Kees

Bericht door Kees » vr 08.01.2010 19:04

Harm Jan schreef:Heb hier Melatomatine in huis. Is dat gelijkwaardig- of gelijk aan Melatonine? In ieder geval om op te slapen. Op de gebruiksaanwijzing staat 2 uur van te voren één tablet innemen. Al snel van ik in slaap. Dat is doorgaans doordeweeks om ongeveer 23.00 uur. Echter heb steeds dat ik 's nachts steeds om ongeveer 3.30 uur weer wakker ben. Echt slapen daarna wordt dan lastig. Er staat verder op de gebruiksaanwijzing niet dat ik meerdere tabletten kan gebruiken. Maar ik wordt er een beetje moedeloos van om steeds zo'n korte nachtrust te hebben. Het oorsuizen is tegen 3.30 uur ook vrij nadrukkelijk.
Misschien vlak voor slapen gaan nog een tablet (niet volgens gebruiksaanwijzing)?

Vr.gr. Harm Jan

Het is precies hetzelfde met een wat andere naam.

Ik denk dat het aan de fabrikant ligt of met de merknaam te mken heeft.
Groeten,

Kees.

E-mail: info@keesdevries.eu

Harm Jan

Bericht door Harm Jan » za 09.01.2010 07:25

Helaas blijf ik houden dat ik 's nachts steeds om 3.30 uur weer wakker wordt van nadrukkelijke T. Om vervolgens niet meer in slaap te komen.
Maar ik heb bericht gekregen dat ik binnen 8 weken een afspraak heb bij het Audiologisch Centrum (exacte datum nog niet bekend) in Assen. Misschien weten zij hoe ik ermee aan moet om een beetje fatsoenlijke nachtrust te kunnen hebben.

Vr.gr. Harm Jan

Rob10

Bericht door Rob10 » ma 18.01.2010 10:12

WAt kun je beter doen; oxazepam nemen of van de huisarts 2-3 mg melatonine vragen? Wat zal het schadelijkst zijn?

Jante

Bericht door Jante » ma 18.01.2010 10:56

Iedereen heeft zijn eigen reacties en bijwerkingen. Met melatonine zijn op dit forum veel goede ervaringen gemeld.
Ik voor mijzelf heb voor slapen veel baat bij Zolpidemtart. Het is een benzodiazepine net als oxazepam, en dus verslavend. Ik merk wel dat de werking korter duurt dan eerst, maar dat was bij melatonine ook zo, dat hielp mij feitelijk maar 2 dagen en de 3e dag niet. Het feit dat het een lichaamseigen stof is vind ik eerlijk gezegd niet direct een geruststelling want wat nu als daardoor je eigen productie afneemt, zoals wel is gemeld? En is het dan eigenlijk ook niet verslavend?
Zolpidemtart blijft bij mij (snel) werken. Het hangt wel af van hoe ontspannen ik ben: als ik overdag over mijn grens ben gegaan werkt het veel minder, dan blijft de adrenaline overheersen denk ik. Dus het gaat erom ook voldoende te ontspannen.
Maar ik heb geen last van bijwerkingen. En mijn slaap is me kostbaar! Als ik goed slaap zijn mijn T en H minder.
Ik heb zelfs vaak gemerkt dat als ik de Zolpidemtart 's avonds neem, de T en H beide zakken tot een heerlijk laag niveau- zo laag dat ik het liefst nog even wakker zou blijven. Ik denk dan: had ik dit maar altijd!! Al is helemaal geen T en H natuurlijk nog veel leuker.
Kennelijk is de (spier)spanning die door zo'n pil wordt verminderd bij mij een grote invloed.

Sinds ik dit snap heb ik overigens wel besloten om via ostheopathie en andere fysieke technieken te proberen die spierspanning te proberen te verminderen. Hij zit volgens mij rond mijn oren en kaken zit en ik krijg hem niet zelf weg (ontspanningsoefeningen lukken me niet, al ga ik nu yoga proberen).
Het zou wel fijner zijn om te weten dat ik niet steeds bij mijn huisarts hoef te zeuren om Zolpidemtart, of erachteraan te zitten of het recept wel bij de apotheek is doorgekomen etc. Maar zolang het nodig is ben ik blij dat dit middel er is.

Kees

Bericht door Kees » ma 18.01.2010 15:59

Ja, zoveel mensen zoveel wensen.

Dat geldt dus ook voor het gebruik van diverse slaapmiddelen of andere medicijnen.

Zelf gebruik ik al jaren Melatonine en ik zou niet meer zonder willen.
Neem het in vlak voor het slapen gaan en slaap veel beter door.
Ook als ik 'snachts naar het toilet ben geweest val ik zo weer in slaap.
Groeten,

Kees.

E-mail: info@keesdevries.eu

Harm Jan

Bericht door Harm Jan » ma 18.01.2010 20:20

Heb gelukkig de voor mij juiste methode alweer een paar weken ontdekt van de Melatonine. Voor slapen gaan neem ik 2 tabletjes. Wel is het vaak zo dat ik meestal middernacht (ongeveer 3.00 uur) weer wakker ben en dan nog een tabletje neem. Dan val ik gelukkig weer snel in slaap.

Vr.gr. Harm Jan

Schelte

Bericht door Schelte » di 19.01.2010 13:57

Toen de T op zijn ergst was, het is bij mij de afgelopen 10 weken nogal wisselend geweest, nam ik tot 10 stuks 0.1 mg pilletjes voor het slapen gaan. Was wellicht ook de verwachting dat het met een hogere dosering ook beter zou gaan. Dit bleek niet echt het geval. Ondanks de hoge doseringen veel slechte nachten gehad. Nu na 10 weken gaat het stukken beter en hoor ik zelfs s`nachts alleen een zachte ruis (als je erop gaat letten). Ik verwijs jullie hierbij verder naar mijn Trental topic. Heb nu de malotonine afgebouwd tot een paar pilletjes per nacht. Ik neem aan dat melatonine een sterk anti-oxidant is en derhalve uit haar aard een positieve uitwerking op de T zou hebben. In plaats van de hazeslaapjes tot nu toe slaap nu echt vast. Heb met melatonine wel de indruk dat het spul de dag daarop nog niet helemaal is uitgewerkt. Hoop dit effect af te bouwen door de melatonine tot een minimum te beperken.

sen

Bericht door sen » di 19.01.2010 14:31

Ja wat is wijsheid,sommige,slikken veel tabletjes
bij ons,in de zorg word daar erg op gelet,omdat je het zo kan kopen,
Melatonine [is toch een hormoon] 0,1mg onze reuma/epeliptie patienten,mogen dit niet slikken,soms ben je de dag er na nog suf,is toch een bijwerking,weet wat je slik,zet het wel op je med paspoort als je dat heb,wij deden het wel bij onze patienten,clienten,maar onze arts keek ook zorgvullig hier na
groet joze
http://nl.wikipedia.org/wiki/Melatonine

Rob10

Bericht door Rob10 » ma 25.01.2010 10:36

Ik ben dinsdag begonnen met de tabletjes van 0,1 mg. Eerst 3 stuks. Geen effect. Vervolgens opgevoerd en zit nu op 10-15 tabletjes van 0,1 mg. Dit lijkt, ik ben nog wel voorzichtig, aan te slaan. Heb nu toch betere nachten en voel me overdag veel beter.

Erique

Bericht door Erique » wo 27.01.2010 18:21

Afgelopen week artikel in de intermediair: TV/beeldschermen breken melatoline (lichaamseigen stof) in een paar minuten af en dan duurt het anderhalf uur tot er weer een golf langskomt.

drummer

Bericht door drummer » wo 27.01.2010 20:52

Ik ben nu meer dan een maand van de clorazepaat af als slaapmiddel, neem nu 5 tabletjes melatonine bevald me best na enige ontwennings dagen. Drummer

Rob10

Bericht door Rob10 » do 28.01.2010 15:32

Ik zit nu op 2 gram Melatonine. Lijkt voor mij de juiste dosis.

Maartje

Bericht door Maartje » do 28.01.2010 16:48

echt, 20 tabletjes van 0,1 mg? Groeten Joost.
Ja, is ook een bekend feit: met een volle buik slaap je sneller!! :P

Plaats reactie