Mijn voedingslijst tegen T

Moderators: moderator, forumadmin

eriksi

Mijn voedingslijst tegen T

Bericht door eriksi » vr 06.01.2012 20:55

Hallo allemaal,

De afgelopen weken ben ik erg druk geweest met het lezen van vele artikelen over de invloed van voeding(sstoffen) op T.
Daar heb ik voor mezelf een soort samenvatting gemaakt, omdat ik door de bomen het bos niet meer zag. Deze wil ik graag met jullie delen (ook al is het nog niet geheel af).

Het is GEEN advies aan jullie of geenszins anders bedoeld om aan te geven dat dit allemaal klopt. Dus don't shoot me :) Het is alleen iets hoe ik het heb begrepen en met jullie wil delen, omdat misschien iemand er iets aan heeft (misschien is het al gesneden koek voor velen).

Groetjes Erik

NIET eten:
Aardbeien.
Aspirientjes.
Avocado's.
Bessen(sap).
Broccoli.
Chocola.
Geraffineerde suiker en eenvoudige koolhydraten.
Hot curry's.
Kaas.
Kinine (zit in Tonic, bitter lemon, wijn, sterke drank).
Noten.
Radijsjes.
Rozijnen en krenten.
Sinaasappel.
Soja gebaseerde voedingsmiddelen.
Specerijen.
Tomaten uit blik.
Verzadigde vetten.
Wijn.
Worst.
Zeer rijpe bananen.
Zout (verminderen in elk geval).
Zuurkool.

E-nummers in het algemeen, maar vooral E62.. (..glutamaat)

Toevoegingen die altijd MSG (Monosodium Glutaminaat) bevatten:
Gehydroliseerd plantaardig eiwit
Gehydroliseerd eiwit
Gehydrogeneerde plantaardige olie
Extract van plantaardige eiwit
Sodium Caseinaat
Calcium Caseinaat
Gistextract

Toevoegingen die regelmatig MSG bevatten:
Mout extract
Mout flavouring maltodextrine
Natural Flavouring
Bouillon stock
Flavouring
Natuurlijke vlees of kip flavouring
Seasoning
Spices

Histamine: http://www.adviesallergie.nl/hista_dieet_richt.html (moet ik nog uitwerken)
Tyramine: http://www.hulpgids.nl/index.php?mid=119&content=281 (moet ik nog uitwerken)

juist WEL eten:
Bonen.
Eieren.
Kaas.
Olijfolie.
Onverzadigde vetten uit groente, noten en vis.
Veel fruit en groenten. (De natuurlijke suikers hierin zijn geen probleem).
Vis.
Volle granen (brood, pasta, rijst en andere graanproducten waarin de volledige graankorrel verwerkt is).
Yoghurt.

Extra's:
Visoliecapsules met Omega-3.
240 mg Ginkgo biloba extract per dag.
15 mg zink picolinaat per dag.
300 mg ontgeurde knoflookpillen per dag.

extra INFO:

Studies hebben aangetoond dat 84% tot 92% van de mensen met tinnitus een suikerstofwisseling aandoening bekend als hyperinsulinemie hebben. Deze wordt gekenmerkt door verhoogde niveaus van insuline in de bloedbaan. Op zich is dit niet een gevaarlijke toestand. Maar het is de eerste stap in de lange glibberige pad naar II Diabetes type. Hyperinsulinemie komt doordat het lichaam ongevoelig voor insuline en ineffectief in het leveren van suiker naar de cellen, waar het nodig is. Daarom is de alvleesklier produceert meer en meer insuline om de bloedsuikerspiegel proces.
Onderzoekers aan de Federale Universiteit in Brazilië voerden een klinische studie door het behandelen van tinnitus patiënten met een dieet geschikt voor diabetici. Voor een periode van twee jaar waren ze de opdracht om om de drie uur eten om hypo's te voorkomen; om geraffineerde suiker en eenvoudige koolhydraten te vermijden; om hun inname van vet voedsel te beperken, vooral verzadigde of gehydrogeneerde vetten, niet meer dan twee kopjes koffie per te nemen dag, beperken de inname van alcoholische dranken en drinken vier tot zes glazen water per dag. Aan het eind van de studie had 76% van de deelnemers die opmerkte het dieet verbetering, variërend van matig tot oplossing van hun tinnitus te voltooien.

--

Een hoge piep duidt op aandacht voor de lever en een lage piep voor de nieren. Bij een zwakke nier-energie (een ‘lege accu’) komen combinatieklachten voor als: lage onderrugklachten, slechte concentratie en korte termijn geheugen, sterke zoutbehoefte en opvliegers.[/u][/i]

Maartje

Bericht door Maartje » vr 06.01.2012 22:22

Mag ik nu juist wel of juist geen kaas? 8-)
Troubles which are not expressed in tears, make other organs cry. (Hans Greuel)

Gerard52

Bericht door Gerard52 » za 07.01.2012 10:18

Beste Erik,
Dat voeding een rol kan spelen bij T. is vrij algemeen geaccepteerd. Bij mijzelf merk ik daar echter niets van.De T. leidt bij mij een volkomen eigen leven. Alleen veel stress en angst( ik heb pas sinds 4,5 mnd. T.) dat het nooit meer weg gaat. Deze angst komt in vlagen en heeft een negatieve invloed.

Ik vind je lijst wel een boeiende.
Veel voedingsmiddelen zijn vaker aanleiding voor toename van de T. klachten evenals allergie-reacties, met name bij de aardbeien en de broccoli, wat erg jammer is omdat deze groente zeer veel mineralen bevat.Ook sterke schimmelkaas kan je beter mijden evenals sterk gekruid oosters eten.

Ik ben benieuwd hoe e.e.a. bij jou zal werken, ik neem aan dat dit bij jezef zal uitproberen.

Groet , Gerard.

Kees

Bericht door Kees » za 07.01.2012 14:23

Misschien hebben sommige mensen er wat aan.

Het is net als de met lijst met Kaliumproducten
die vaak door mensen met Ménière wordt gebruikt.

Voor geïnteresseerden is deze hier te lezen.
Groeten,

Kees.

E-mail: info@keesdevries.eu

udo j

Bericht door udo j » zo 08.01.2012 17:49

Ben van de zomer aan smootys begonnen met aardbeien en banaan.
Nu lees ik dat dat juist niet goed is.

Ik dacht nog wel gezond te doen :?

mvg udo

Katelin

Bericht door Katelin » ma 09.01.2012 15:05

De Niet- eten lijst roept bij mij vooral vragen op.
Ik zou graag lezen welke stof in deze voedingsmiddelen er voor zorgt dat T. eventueel verergert. Wat ik zie is een lijst van voedingsmiddelen die wel vaker genoemd worden als mogelijke veroorzakers van allergieen bij daarvoor gevoelige mensen.
Bv. een aardbeienallergie kan best heftig zijn(jeuk, galbulten). Maar als je niet gevoelig bent voor aardbeien dan treedt die (histamine)reactie niet op. Ik zie dan ook niet in waarom aardbeien in het algemeen niet geschikt zouden zijn als je T. hebt?

Noten eet ik best wel veel; is ook erg gezond, vooral als je amper vlees eet. En ook hier geldt dat als je er allergisch voor bent dan kun je het betr niet nemen, maar in z'n algemeenheid snap ik niet wat noten (of broccoli?) met voorlopers van Diabetes II te maken hebben.

Heb je ook een onderbouwing van deze theorie kunnen vinden ?

Kees

Bericht door Kees » ma 09.01.2012 18:59

sen schreef:
Leestip over Hyperacusis:
  "leven met hyperacusis"
  Alle aspecten van overgevoeligheid voor geluid
worden belicht in dit boek, om hier beter
mee om te kunnen gaan.

Uitg. Ankh-Hermes, Deventer, ISBN 9789020203844,
127 blz.  Prijs € 9,90

Zie voor meer info over EFT filmpjes op you tube.
http://www.youtube.com/watch?v=aQp0kA5a5OI
http://www.youtube.com/watch?v=9nRY3UtTHvo
Ankh Hermes is in 2011 verhuisd van Deventer naar Utrecht.
Het boek is geschreven door Wijke van der Kooi.
Een voormalig commissielid van de commissie tinnitus en Hyperacusis van de NVVS.
Groeten,

Kees.

nicole

Bericht door nicole » ma 09.01.2012 20:34

Katelin,

Het gevaar van dit soort lijstjes (zo bestaan er ook diverse lijstjes met
medicijnen) is dat ze "zomaar" lijken te zijn ontstaan.
Jouw verzoek om meer info is mi. geheel gegrond, maar het is de vraag
of je binnen dit forum die zo belangrijke -gefundeerde- informatie
zult krijgen....

dewouter

Bericht door dewouter » ma 09.01.2012 22:49

broccoli is volgens mij een aanrader .

nicole

Bericht door nicole » di 10.01.2012 00:23

Sen, de "PillieWillie" van het forum?

Natuurgeneeskunde gestudeerd?
Arts?
Ortomoleculaire opleidingen?

sen

Bericht door sen » di 10.01.2012 10:27

Ben dol op Willie.

Hij heeft het toch maar geflikt met zijn website.

Sen
Laatst gewijzigd door sen op di 17.01.2012 23:07, 3 keer totaal gewijzigd.

Katelin

Bericht door Katelin » di 10.01.2012 10:31

Nicole, ja wat jij zegt dat is mijn probleem ook met die lijstjes van voedingsmiddelen die overal op het net circuleren.

Ik heb helaas al een behoorlijk cv opgebouwd met diverse behandelingen en behandelaars in de loop der jaren ( voor de ME/CVS), en ik heb dus ook al vele dieten en veranderingen in voedingspatroon gehad. Via bloedtesten, via 'doormetingen'met allerhande apparatuur, via pols voelen etc. bepaald.
Als ik nu een lijst zou maken van alle voeding die ik volgens al die methoden tesamen niet zou mogen eten dan zou er voor mij een uiterst schraal menu overblijven ( geen gluten, geen zuivel, geen suikers, geen citrusvruchten, geen eieren, geen koffie, geen alcohol, geen pakjes en zakjesvoedsel, geen soja, geen vlees o.a.).
Met andere woorden, ik neem het ook wel een beetje met een korreltje zout (o nee, zout is ook verboden :-D ) al die voedingsadviezen.

Dat neemt niet weg dat ik al jaren voor het grootste deel biologisch eet, nooit uit pakjes of zakjes eet, geen alcohol drink en geen frisdrank en slechts 1 kopje koffie per dag drink, vrijwel geen zuivel neem, en maar twee keer per week vlees eet, en wel heel veel verse groente eet en weinig suiker. Ik heb geen overgewicht en ik heb een wat lage bloeddruk .

Toch heb ik in september Tinnitus gekregen. Ik ga er nu maar van uit dat mijn voedingspatroon in ieder geval goed is om misschien niet extra veel last van de T te krijgen.

Kees

Bericht door Kees » di 10.01.2012 19:05

dewouter schreef:broccoli is volgens mij een aanrader .

Heel goed voor de rode bloedlichaampjes.
Groeten,

Kees.

eriksi

Bericht door eriksi » wo 11.01.2012 13:15

Ik volg nu ongeveer 2 weken het "dieet" wat ik heb gepost, maar ervaar nog geen enkele verbetering helaas.
Het komt overal vandaag op internet, dus de precieze bronnen weet ik niet meer zo te vinden.
Op de E-nummers na (dit zit trouwens echt bijna overal in merk ik nu) ga ik weer "gewoon" eten.

Wel heb ik nog een bijzonder appje voor m'n iPhone ontdekt, ik zal dat wel in een daarvoor bestemd forum-onderdeel plaatsen voor de liefhebber.

Groetjes

Frits

Bericht door Frits » do 26.01.2012 11:44

nicole schreef:Sen, de "PillieWillie" van het forum?

Natuurgeneeskunde gestudeerd?
Arts?
Ortomoleculaire opleidingen?

Wat wordt bedoeld met "PillieWillie"?
Hartelijke groet,

Frits

Plaats reactie