sint-janskruid

Moderators: moderator, forumadmin

Plaats reactie
diieggoo

sint-janskruid

Bericht door diieggoo » vr 28.12.2012 03:46

goedenacht beste mensen.

ik heb in een lichte vorm last van oorsuizen, meerbepaald een soort gesis( te vergelijken met een gaslekje)
deze klachten zijn stress gerelateerd.
nu ben ik op een middeltje gestuit genaamd sint-janskruid.
dit middel is vrij te verkrijgen bij de apotheek of internet.
ik zou dit middel gebruiken om van mijn stressklachten af te raken.
maar zou dit mijn oorsuizen niet erger maken?, of heeft dit middel hier geen negatief effect op?
wat zijn de ervaringen hiermee, want er staat niets in de bijsluiter over oorsuizen.
kneem liever het zekere voor het onzekere.
dank bij voorbaat.

Frits

Re: sint-janskruid

Bericht door Frits » vr 28.12.2012 08:45

diieggoo schreef:goedenacht beste mensen.

ik heb in een lichte vorm last van oorsuizen, meerbepaald een soort gesis( te vergelijken met een gaslekje)
maar zou dit mijn oorsuizen niet erger maken?, of heeft dit middel hier geen negatief effect op?
wat zijn de ervaringen hiermee, want er staat niets in de bijsluiter over oorsuizen.
dank bij voorbaat.
Sint-Janskruid is inderdaad een middel tegen stress. Zelfs een
antidepressivum.
Je zou het gewoon kunnen proberen. Het is een natuurlijk middel.

Of de tinnitus erger wordt, ik heb dat nog niet gehoord.
Ik verwacht het niet. Maar mischien komen er nog andere reacties.
Hartelijke groet,

Frits

hendrik1

Bericht door hendrik1 » vr 28.12.2012 11:02

gekopieerd van internet;

************************************************************************************
Werkzame stoffen in Hypericum perforatum
Voor het goed functioneren van lichaam (en dus geest!) moet er informatie overgedragen worden tussen de zenuwcellen in de hersenen. Deze overdracht vindt plaats met behulp van de zogenaamde neurotransmitters. Een verstoring van bepaalde neurotransmitters kan depressieve klachten tot gevolg hebben en waarschijnlijk ook andersom.

In Sint-Janskruid zitten verschillende stoffen die een antidepressieve werking hebben. De belangrijkste daarvan zijn de hypericinen, hieronder vallen hypericine, pseudohypericine en hyperforine. Dit zijn psychoactieve stoffen die opbeurend werken door de heropname van o.a. de neurotransmitters serotonine, noradrenaline en dopamine te remmen en tegelijkertijd gaat het ook de heropname van van L-glutamaat en GABAD tegen. Als je Sint Janskruiden slikt, komt uiteindelijk ongeveer 20% van de hypericine na 1 a 2 uur in je bloedbaan terecht. Het blijft ruim 24 uur in de bloedcirculatie aanwezig.

Een mix van deze drie stoffen helpt goed om een milde depressie tegen te gaan. Toch bevatten niet alle Sint Janskruidtabletten alle drie de stoffen. Het is zelfs zo dat de samenstelling van diverse Sint Janskruidpreparaten behoorlijk kunnen verschillen. Soms bevat het alleen hypericine, maar ook dat werkt al vaak voldoende. Toch is het aan te raden de verschillende merken te vergelijken.

Dosering en duur
Hoe de Sint Janskruid het beste gedoseerd kan worden, hangt een beetje van je klachten af. Ga hiervoor ook af op de richtlijnen die op de bijsluiter of het potje staan. Hoe lang je de tabletten moet blijven slikken hangt ook weer van je klachten af. Meestal wordt aangeraden nog een tijdje door te slikken nadat je klachten zijn verdwenen. Dit is om een terugval te voorkomen.

Wanneer begint Sint Janskruid te werken?
Wanneer je echt effect zult gaan merken hangt af van de ernst van je klachten en van de samenstelling van het extract. Meestal begin je na een week of 2 het eerste effect te merken en na 4 a 6 weken zul je echt duidelijke verbetering van de symptomen zien. In principe hoef je het gebruik van Sint Janskruidtabletten niet af te bouwen, maar als je bang bent voor een terugval, kan het voor je eigen zelfvertrouwen beter zijn om geleidelijk aan te minderen.
***************************************************************************************

Tot hier de gekopieerde tekst:

Wat je ook schrijft is dat ze gerelateerd zijn aan lichte stress.
Is dit door jezelf of door je huisarts/bedrijfsarts bv vastgesteld.

Weet je, ik stel deze vraag omdat ik wel eens zie dat mensen zelf gaan "dokteren" met allerlei middeltjes terwijl een eigenlijke diagnose er nog niet is.
In de tekst die ik kopieerde zag je ook al dat de samensteling van de verschillende merken anders kan zijn.
De ene S. Janskruid is de andere niet.
Je moet dus ook de goede in/voor jouw situatie hebben.
Je zou kunnen overwegen om bv even een afspraak met je huisarts te maken of een homeopatisch arts/natuurarts om de samenstelling en de dosering vast te stellen.
Voor mezelf werk ik wel eens met de zgn "spierspanningstest" voor een bepaald middel of de samenstelling.

Homeopatische middelen hebben inderdaad wel eens dat de kwaal wat verergert, om daarna af te nemen.
Met tinnitus zou ik dat niet weten.
Voordat het werkzaam wordt ben je een 2 a 4 weken verder, je zult dus ook iets anders moeten doen om de stress te minderen. Misschien eens langs bv een voetreflexzone therapeut. En die helpen je dan niet van de tinnitus af, maar wel kunnen ze goed zijn in "ontstressen".
hendrik

diieggoo

Bericht door diieggoo » vr 28.12.2012 14:05

hendrik1 schreef:

Wat je ook schrijft is dat ze gerelateerd zijn aan lichte stress.
Is dit door jezelf of door je huisarts/bedrijfsarts bv vastgesteld.

Weet je, ik stel deze vraag omdat ik wel eens zie dat mensen zelf gaan "dokteren" met allerlei middeltjes terwijl een eigenlijke diagnose er nog niet is.
In de tekst die ik kopieerde zag je ook al dat de samensteling van de verschillende merken anders kan zijn.
De ene S. Janskruid is de andere niet.
Je moet dus ook de goede in/voor jouw situatie hebben.
Je zou kunnen overwegen om bv even een afspraak met je huisarts te maken of een homeopatisch arts/natuurarts om de samenstelling en de dosering vast te stellen.
Voor mezelf werk ik wel eens met de zgn "spierspanningstest" voor een bepaald middel of de samenstelling.

Homeopatische middelen hebben inderdaad wel eens dat de kwaal wat verergert, om daarna af te nemen.
Voordat het werkzaam wordt ben je een 2 a 4 weken verder, je zult dus ook iets anders moeten doen om de stress te minderen. Misschien eens langs bv een voetreflexzone therapeut. En die helpen je dan niet van de tinnitus af, maar wel kunnen ze goed zijn in "ontstressen".
hendrik
dit heb ik zelf vastgesteld, ook mede doordat er uit het nko bezoek niets op wees dat ik gehoorschade heb opgelopen, integendeel.
ik kon op die testen zelf tonen waarnemen op de negatieve decibelschaal. ( stond de arts wel raar van te kijken )
ik heb zelf ook ervaren, wanneer ik een tijd rustig ben ik dan ook geen gesis meer kan waarnemen, vandaar de zelfdiagnoze
het niet waarnemen van het gesis heb ik meestal als ik savond's in bed lig(dan ben ik het rustigste).
maar als ik dan de volgende dag ontwaak is het er terug(ik denk dan daardat ik het dan terug zoek of het echt is verdwenen, wanneer ik het dan hoor werkt dit wel teleurstellend waardoor ik het dan nog duidelijker hoor).
het midddel dat ik thuis heb liggen heet zibrine forte 425mg in de vorm van caps.
ik weet wel nog dat ik er voor het eerst mee werdt geconfroteerd(het gesis) toen ik iets ging opzoeken over "oorsuizen".
de reden dat ik dit opzoekwerk deed was omdat ik toen door een ongeval iets in mijn oog had gekregen wat me in die tijd deels tijdelijk blind maakte.
ik stond door dit ongeval al behoorlijk onder stress (ietrs wat ik nog nooit zo erg had ervaren).
door mijn situasie in die tijd met mijn oog te vergelijken met situasies die nog erger waren te vergelijken(tinnitus)
kon ik mijn gemoedsrust wat sussen (dacht ik).
enkele dagen laten stuite ik op een filmpje op youtube over oorsuizen waarin er door het filmpje heen een irritante pieptoon zat.
toen ik dit filmpje dan afzette bleef ik die toon tot mijn grote verbazing verder horen( ik hoorde die toen niet ik ervaarde het meer als een gevoel)
mede doordat ik allerlei horrorscenario's had gelezen de dagen ervoor sloeg in meteen in paniek.
een paar weken laten werdt dit gevoel iets te horen omgezet in iets wat ik echt kon horen, namelijk het gesis waar ik nu door geplaagd wordt wanneer het stil is.
ik weet beetje raar verhaal maar zo is bij mij begonnen, vandaar ook de zelfdiagnose stress
dus ik veronderstel weg stress weg suis, altans dat hoop ik toch :hoo:

de redder

Bericht door de redder » vr 28.12.2012 14:18

Ik wil alleen maar schrijven dat men er niet vanuit moet gaan dat als iets natuurlijks is dan goed is.
Denk bv alleen al aan de stof nicotine. Er zijn zoveel gifstoffen in de natuur te vinden.
Met de hond kijk ik uit voor berenklauw.
Am i part of the decease or am i part of the cure.

Kees

Bericht door Kees » vr 28.12.2012 15:42

diieggoo schreef:goedenacht beste mensen.

dank bij voorbaat.

Je moet niet met wat voor medicijnen dan ook de stress te lijf gaan.
Stress heeft een oorzaak, die moet je te lijf gaan.

Dus de oorzaak van de stress aanpakken, heb je ook de medicatie niet nodig.
Wat jij wilt doen is een beetje de omgekeerde wereld.
Groeten,

Kees.

E-mail: info@keesdevries.eu

Frits

Bericht door Frits » vr 28.12.2012 16:23

hendrik1 schreef:Homeopatische middelen hebben inderdaad wel eens dat de kwaal wat verergert, om daarna af te nemen.

hendrik
Ik heb ervaring met twee homeopaten. Artsen.
Geen van de twee konden mij van de tinnitus af helpen.

Een was er zo eerlijk om dat vooruit te zeggen. "Maar we kunnen het proberen."
Hij heeft de boel niet uitgebuit en na twee consulten zijn we gestopt.

Ik heb ook nog nergens gelezen dat homeopathie genezing bracht. Althans niet
met tinnitus. In het verleden had ik met andere problemen wel succes.

Voetreflexzone therapie kan inderdaad de stress verminderen. Net als acupunctuur.
Als dat het leven aangenamer kan maken zou ik het zeker doen. Proberen dus.
Zoals met alles.

We weten dat tinnitus en ook hyperacusis niet te genezen is. Wat ons rest is in
gegeven omstandigheden het leven zo aangenaam mogelijk maken.

Om nou sint-janskruid te vergelijken met nicotine vind ik ook een beetje
overdreven. Ik heb het wel geprobeerd en ik ben er niet aan dood gegaan.
Je moet alleen oppassen met andere medicijnen. Te samen met bloeddruk-
verlagers is riskant.

En wat is de oorzaak van de stress, zou dat misschien door de tinnitus komen?
Ik weet het ook niet maar als dat zo is wordt het wel erg moeilijk om de oorzaak
weg te nemen.

Uit je verhaal begrijp ik dat het een lichte vorm van tinnitus is. Ik zou haast jaloers
worden. TRT lijkt me dan een goede oplossing.

Veel sterkte en succes.
Hartelijke groet,

Frits

NES

Bericht door NES » vr 28.12.2012 17:05

Bespreek het eerst met je arts

St. Janskruid is niet zo onschuldig als je denk.
Andere med etc.
Werken niet meer.

Wees allerd :cool:

Sucses

Wie wil, zoekt een mogelijkheid.
Wie niet wil, zoekt een reden

diieggoo

Bericht door diieggoo » vr 28.12.2012 17:18

Frits schreef:
hendrik1 schreef:Homeopatische middelen hebben inderdaad wel eens dat de kwaal wat verergert, om daarna af te nemen.

hendrik
Ik heb ervaring met twee homeopaten. Artsen.
Geen van de twee konden mij van de tinnitus af helpen.

Een was er zo eerlijk om dat vooruit te zeggen. "Maar we kunnen het proberen."
Hij heeft de boel niet uitgebuit en na twee consulten zijn we gestopt.

Ik heb ook nog nergens gelezen dat homeopathie genezing bracht. Althans niet
met tinnitus. In het verleden had ik met andere problemen wel succes.

Voetreflexzone therapie kan inderdaad de stress verminderen. Net als acupunctuur.
Als dat het leven aangenamer kan maken zou ik het zeker doen. Proberen dus.
Zoals met alles.

We weten dat tinnitus en ook hyperacusis niet te genezen is. Wat ons rest is in
gegeven omstandigheden het leven zo aangenaam mogelijk maken.

Om nou sint-janskruid te vergelijken met nicotine vind ik ook een beetje
overdreven. Ik heb het wel geprobeerd en ik ben er niet aan dood gegaan.
Je moet alleen oppassen met andere medicijnen. Te samen met bloeddruk-
verlagers is riskant.

En wat is de oorzaak van de stress, zou dat misschien door de tinnitus komen?
Ik weet het ook niet maar als dat zo is wordt het wel erg moeilijk om de oorzaak
weg te nemen.

Uit je verhaal begrijp ik dat het een lichte vorm van tinnitus is. Ik zou haast jaloers
worden. TRT lijkt me dan een goede oplossing.

Veel sterkte en succes.
de oorzaak van mijn stress was in de eerste plaats mijn rechter oog, door mijn ongeval zie ik door dit oog iets minder scherp waardoor ik mijn sport nietmeer kan beoefenen (schietclub).
er is een klein litteken centraal over mijn pupiel. waar men hellaas niets meer aan kan doen.
door deze stress heb ik wss een lichte vorm van oorsuizen opgelopen.
die op zijn beurt nog meer stress heeft veroorzaakt.
nu merk ik wel als ik me heel rustig houdt de suis afneemt.
maar ik ben een gejaagd persoon altijd al geweest en heb het soms moeilijk met dingen te accepteren (ik maak van een vlieg een ollifant).
nu had ik gedacht als ik sint-janskruid zou gebruiken ik lang genoeg rustig kan blijven zodat het oorsuizen niet voor even weg is maar voorgoed.
want het suizen blijft maar toenemen omdat ik erzo over pieker.
ik zie het sint-janskruid meer als een soort rem
verder neem ik geen medicatie

NES

Bericht door NES » vr 28.12.2012 17:40

Wees allerd.

Je patroon van het leven veranderen.

Kijk ook effe hier;

http://www.avogel.nl/webwinkel/producte ... skruid.php

Roos vraagt personen

http://forum.nvvs.nl/forum/tinnitus/vie ... =46&t=6553

Sucses

Wie wil, zoekt een mogelijkheid.
Wie niet wil, zoekt een reden

Kees

Bericht door Kees » vr 28.12.2012 18:52

maar ik ben een gejaagd persoon altijd al geweest en heb het soms moeilijk met dingen te accepteren (ik maak van een vlieg een ollifant).
nu had ik gedacht als ik sint-janskruid zou gebruiken ik lang genoeg rustig kan blijven zodat het oorsuizen niet voor even weg is maar voorgoed.
want het suizen blijft maar toenemen omdat ik erzo over pieker.
ik zie het sint-janskruid meer als een soort rem
verder neem ik geen medicatie

Stress is inderdaad een van de boosdoeners voor Tinnitus.
Veel stress geeft overdruk in de vloeistofkanalen van het binnenoor. (slakkenhuis).
De overdruk geeft kleine beschadigingen die Tinnitus kunnen veroorzaken.

Maar het kan ook via de route naar de Auditieve cortex optreden.
Het hoorsysteem heeft weer verbindingen met het Limbisch systeem
waar de emoties en andere gevoeligheden zitten.
Dus veel emotie en verdriet kan ook de Tinnitus aanwakkeren.

Zo zie je maar, het kan van verschillende kanten komen,
maar het één kan ook weer het ander versterken.
Groeten,

Kees.

diieggoo

Bericht door diieggoo » za 29.12.2012 17:53

Kees schreef:

Stress is inderdaad een van de boosdoeners voor Tinnitus.
Veel stress geeft overdruk in de vloeistofkanalen van het binnenoor. (slakkenhuis).
De overdruk geeft kleine beschadigingen die Tinnitus kunnen veroorzaken.

Maar het kan ook via de route naar de Auditieve cortex optreden.
Het hoorsysteem heeft weer verbindingen met het Limbisch systeem
waar de emoties en andere gevoeligheden zitten.
Dus veel emotie en verdriet kan ook de Tinnitus aanwakkeren.

Zo zie je maar, het kan van verschir enllende kanten komen,
maar het één kan ook weer het ander versterken.
kan ik hiervan nog herstellen..?
ik ben nu toch al wat rustiger geworden waardoor ik toch enige verbetering opmerk.
ik heb nooit druk ervaren in mijn oor.

Kees

Bericht door Kees » zo 30.12.2012 15:20

Natuurlijk kan dit beter worden.

Als de stress en de emoties naar de achtergrond verdwijnen
zullen de klachten op termijn ook minder gsan worden.

Het lichaam heeft nu éénmaal ook herstelmogedlijkheden.
En hoe jonger je bent hoe beter het herstel zal zijn.
Groeten,

Kees.

Plaats reactie