Wel of niet Clonazepam

Moderators: moderator, forumadmin

Plaats reactie
PetEmma

Wel of niet Clonazepam

Bericht door PetEmma » ma 05.01.2015 14:12

Heeft iemand ervaring met het gebruik van Clonazepam (toenemen van tinnitus) En is dit onomkeerbaar.
Ik wil graag afbouwen maar als het niet minder wordt lijkt me dat erg moelijk!

Ik gebruik al meer dan 20 jaar Clonazepam(eerst van Rivotril nu Sandoz) en volgens zeggen verergert dit uiteindelijk het oorsuizen.
Ik vind dit erg jammer want het heeft mij jarenlang toch de kwaliteit van mijn leven aanmerkelijk verbetert.
Oorsuizen wordt nu behoorlijk erg en ik probeer al 2 jaar af te bouwen. Dit was vanaf feb. 2-13 tot okt 2013 goed gelukt. gebruikte nog maar 1 mg. p.d. Maar vanaf dat moment kreeg ik aardig wat stress te verwerken i.v.m. een oogprobleem. En het gekke was ook dat ik, ondanks het feit dat ik zo was geminderd mijn tinnitus plotseling toenam.
Was binnen de kortste keren weer terug op het oude niveau. 1,5 mg p.d. Maar verder ging het goed, bleef wel bij deze dosering. En de tinnitus ging ook weer weg. Niet altijd, maar wel regelmatig.
Dat maakt het leven toch wel aangenaam!
Nu gebruik ik nog steeds dezelfde dosering alleen is de tinnitus zo ernstig toegenomen dat ik vanaf okt. een dubbele dosis nam om te kunnen slapen.
Ik heb begeleiding van een psycholoog die mij helaas vlak voor de feestdagen meldde dat ik geen extra medicijnen kon krijgen. Heb dus de feestdagen een soort "cold turkey" ondervonden met het gevolg dat ik nu heel kort slaap.

Groetjes
Emma

PetEmma

Re: Wel of niet Clonazepam

Bericht door PetEmma » ma 05.01.2015 17:52

Hallo Anton,

Bedankt voor de reactie. Erg prettig zo,n afbouwschema.
Ik zie alleen nergens een verwijzing hoe de tinnitus hierop reageert.
Heb je zelf ervaring i.v.m. tinnitus en zo ja, hoe is dat gegaan?

Ben ook benieuwd naar de ervaring in deze combinatie.

hendrik1

Bericht door hendrik1 » ma 05.01.2015 18:46

Ik neem aan dat je afbouw in overleg met je huisarts en/of psycholoog doet.
En niet op eigen houtje of van internet.

PetEmma

Bericht door PetEmma » di 06.01.2015 13:48

hallo Kees,

Ik heb het boekje...de informatie in het boekje is vrij summier vind ik, vandaar dat ik op dit forum iets meer te weten wil komen.
Maar toch bedankt voor de tip!

groetjes
Petrie

PetEmma

Bericht door PetEmma » di 06.01.2015 14:16

Hallo Anton,

Het gekke is dat ik, ondanks het feit dat ik Clonazepam al erg lang gebruik, zelf niet de noodzaak zie om te stoppen. Niet overtuigd tenminste. Ik wil wel omdat, als ik lees wat een troep het eigenlijk is denk ik ook dat wil ik niet meer slikken, maar feit blijft dat ik nu nog steeds dagen heb (zeg 3 a 4 per week) dat ik de dag doorkom zonder tinnitus en dat is natuurlijk heerlijk. Feit blijft ook dat het laatste maanden is toegenomen. Het vreemde is dat dit gebeurde van de één op de andere dag. Frequentie werd hoger en de ruis werd harder. Toch gaat het wel weg met 1,5 mg die ik "s morgens in één keer inneem. Na een uurtje ga ik douchen en zet dan de harde waterstraal tegen de achterkant van mijn hoofd en ga zo naar mijn voorhoofd. In combinatie met het dempende effect van de clonazepam (denk ik) is de tinnitus daarna weg. Wat rustige omgevingsgeluiden doen de rest. Het heeft tot nu toe de kwaliteit van mijn leven aanmerkelijk verbetert. Alleen mijn nieuwsgierigheid of het ook zonder zou lukken zou mij bewegen om dit medicijn af te bouwen..dat zeg ik eerlijk! Ik heb verder ook geen bijzondere bijwerkingen of rare dingen. Dat maakt het natuurlijk moeilijk om me te motiveren. Bovendien had ik vorig jaar in 6 mnd. afgebouwd van 3,5 tablet van 0,5 mg naar 1 mg (dus 2 tabletjes) en plotseling (ook van de één op de andere dag ) verergerde de tinnitus. Zodanig dat ik binnen de kortste keren weer op mijn oude niveau zat. Weliswaar iets minder, maar toch. Ik had aan het begin van de afbouw een training gehad van dr Olav Wagenaar en dat was heel motiverend. Maar als je zoveel moeite hebt gedaan en het wordt toch weer erger dan vraag ik me af...waarvoor?
Bovendien totaal in tegenstelling tot wat hij zei! Bovendien dit alles onder begeleiding van een psycholoog van Parnassia die volgens mij ook niet precies weten wat ze doen. Dat is mijn grootste frustratie...dat je "geholpen" wordt door mensen die er zelf ook niet veel van weten.Ik begrijp dat het troep is...maar!! Ik weet eigenlijk niet waar ik goed aan doe! Wil best afbouwen, maar het feit dat ik soms geen tinnitus heb (die erg heftig is) is erg fijn!

johan 26

Bericht door johan 26 » ma 09.02.2015 16:18

Beste Forumleden, Hierbij nog een paar vragen die met het voorgaande te maken hebben.

Dr de Ridder heeft mij 10 jaar geleden 1 mg clonazepam daags voorgeschreven. Drie jaar geleden ben ik gaan minderen. Met als gevolg een toename van de tinnitus (ondanks dat ik het schema van Ashley volgde) en andere nare afkickverschijnselen. Ondertussen zit ik op 0.43 mg. De tinnitus en hyperacusis zijn nu bijna onhoudbaar. Van werken of een sociaal leven is geen sprake meer. Vandaar:

Iemand ervaring mee als je weer wat meer neemt? Neemt de tinnitus dan ook weer af?
Als dit een tijdelijke dip is, hoe lang zou die dan duren? Ik zit nu reeds twee maanden op 0.43 mg.

Als iemand ervaringen heeft, dan hoor ik die graag.

PetEmma

Bericht door PetEmma » ma 09.02.2015 17:36

Hallo Johan,

Ik gebruik zelf 1,5 mg p.d. en ik neem het 's morgens in, zodra ik op sta. Na een uurtje ga ik douchen (heb ik hierboven al eerder beschreven) en soms (gemiddeld 3a 4 x p.week) gaat de tinnitus weg. Als het niet weg gaat is het heel heftig. Ik heb tot vorig jaar december zeer onregelmatig en vaak meer dan 3a4 mg p.d. gebruikt, maar moest toen (gedwongen)vrij plotseling gaan minderen. Ik gebruik dus nu die 1,5 sinds half december en het is alleen maar toegenomen. Sinds een week is er iets meer rust in mijn hoofd, maar het komt ook nog wel heftig terug. het is nu weer wisselend. Ik heb in de afgelopen periode ook wel 1 a 2 x iets meer gebruikt. Maar dat was meer om te kunnen slapen, het werd wel iets minder maar weggaan doet het alleen met mijn hulpmiddel de douche. Ik durf en wil niet meer gebruiken omdat er steeds gezegd wordt dat het de tinnitus verergert. Maar ook ik twijfel daar wel eens aan.
Maar je gebruikt erg weinig. belangrijk is , ook voor jou, te weten of het inderdaad erger wordt. Dan zou je toch iets meer kunnen vragen. Het blijft natuurlijk wel troep, maar het veraangenaamt toch je leven als je zo nu en dan zonder tinnitus door het leven kan. Ik kan na zo dag weer helemaal opladen!
Sterkte en vr. groet
Emma

Plaats reactie