Splint en hoop houden....

Moderators: moderator, forumadmin

Marcel Koi

Re: Splint en hoop houden....

Bericht door Marcel Koi » di 14.04.2015 17:47

Colicat, ik herken de totale paniek met betrekking tot het erger worden van de T helaas ook.
Rationeel snap ik dat ik niet op mijn T moet focussen, maar om de een of andere reden lukt dat niet altijd even gemakkelijk.

In het prille begin van mijn T fokte ik mijzelf vooral 's-nachts zo erg op dat ik het echt niet meer zag zitten.
Normaliter ben ik echt een stabiele rustige vent.

Ik heb wat geluiden liggen ontleden. Oren dicht, oren open, naar een andere kamer of ik het daar ook hoorde enzovoorts.

Inmiddels weet ik dat mijn T gewoon grillig is en om nog voor mij onbekende oorzaken soms behoorlijk te keer gaat.

Ik heb inmiddels ook de ervaring dat hij tot nu toe nog steeds naar de normale geluidjes en sterkte terugkeert. De ene keer duurt dit wat langer dan de andere keer. Deze ervaring geeft mij wel veel rust. Ik heb gezien dat die grilligheid bij meerdere lotgenoten voorkomt.

Ik ben onder andere naar een psycholoog geweest.
Zij heeft mij de R.E.T. Methode aangeleerd. Ik heb daar veel aan.
Het is een manier om bewust anders naar iets te kijken en anders (positiever)te denken.

Het is geen hogere ruimtevaartkunde, het is niet nieuw, maar ik heb er wel iets aan gehad. Google maar even als je het wat lijkt.

Ook heb ik mijzelf wat trucjes aangeleerd om mijn focus te verleggen.

Overdag vind ik het makkelijker om mijn gedachten te verzetten.
Het komt erop neer dat ik actief iets ga doen waar ik plezier aan beleef en waar ik op dat moment zin in heb.
Dat kan variëren van een spelletje op de Ipad tot trainen met de hond.

's-Nachts vind ik dat moeilijker, maar toch heb ik wat trucjes bedacht.
Ook hier komt het er weer op neer dat ik het piekeren achterwege laat door mijn hersenen iets anders te laten doen.
Ik visualiseer bijvoorbeeld een fijne vakantieherinnering tot in detail, het maakt niet uit wat, als ik maar geconcentreerd bezig ben.

Ook heb ik een app op mijn iphone met een meditatie oefening.
Ik concentreer mij op mijn ademhaling, begin te tellen, ontspan mijn ledematen en luister naar de zoetgevooisde stem met op de achtergrond zeegeluiden.

In het begin vond ik dit lastig, maar nu ik het meer gedaan heb, gaat het mij gemakkelijk af en val ik redelijk snel in slaap.

Ook pas ik soms de R.E.T. Methode toe.

Verder heb ik ook een tijdje elke keer als ik aan mij T dacht, in mijzelf gezegd: "Niets aan de hand, maak je niet druk."

Nu na een paar maanden heb ik gelukkig het stadium bereikt dat ik meestal de knop om kan zetten en kan ik het vrij gemakkelijk van mij afzetten.

De totale paniek heb ik al een tijd niet gehad. Maar let wel op het woord meestal, soms vind ik het stiekum toch nog lastig om de focus eraf te halen.

Ik ben ook van mening, of dat maak ik mijzelf wijs, dat het mij niet uitmaakt of hij harder wordt. Een harde piep of een hardere piep, piepen doet hij toch. En als het veel erger wordt, dan zie ik het dan wel.

Ik denk dat de tijd ook het eea doet. Laat de moed dus niet zakken, de kans dat ook jij het een plekje zal geven is groter dan je denkt. Ik hoop uiteraard dat het je vanavond lukt.

Nogmaals, ik heb de wijsheid niet in pacht, ik doe ook maar wat. Ik vind het wel belangrijk om het met je te delen. Ik weet hoe het voelt.

Maar vind je het allemaal niks, het ene oor in en het andere oor weer uit, misschien neemt het onderweg toevallig nog een piep mee!

Groetuh Marcel!
Laatst gewijzigd door Marcel Koi op di 14.04.2015 18:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetuh Marcel!

Frits

Bericht door Frits » di 14.04.2015 17:54

Beste Marcel, ik herken heel veel van je verhaal.
Maar ik heb een verzoek aan jou.
Wil je alsjeblieft niet alles achter elkaar schrijven?

Het is een grote brij van letters waar niet doorheen
is te komen.
Meer blanco regels en wat kortere zinnen. Dat zou
het voor iedereen leesbaar maken.

Er zitten ook mensen met evenwichtsstoornissen en
duizeligheidsproblemen op dit forum.
Ook voor hen is het nuttig om jouw verhaal te lezen
en zo mogelijk te reageren.

Als je dat zou willen doen is mijn dank zeer groot.
Hartelijke groet,

Frits

Marcel Koi

Bericht door Marcel Koi » di 14.04.2015 18:04

Sorry Frits,
Zal er rekening mee houden.
Ik heb er totaal niet aan gedacht.
Pure onwetenheid!
Ik zal kijken of ik die brij nog kan bewerken!

Groetuh Marcel.
Groetuh Marcel!

Marcel Koi

Bericht door Marcel Koi » di 14.04.2015 18:13

De kortere zinnen doe ik volgende keer.
ik had geen zin om het hele stuk over te schrijven.
Groetuh Marcel!

Frits

Bericht door Frits » di 14.04.2015 18:56

Marcel Koi schreef:De kortere zinnen doe ik volgende keer.
ik had geen zin om het hele stuk over te schrijven.

Zo is het wel goed Marcel. Het is nu goed leesbaar.
Dank je wel.
Hartelijke groet,

Frits

Frits

Bericht door Frits » di 14.04.2015 19:05

Het is een goed verhaal Marcel. De R.E.T.-methode
is heel goed toepasbaar.
Prof. René Diekstra heeft er een heel goed boekje
over geschreven. Er is hier al eerder aandacht aan
besteed.
Gebruik de zoekfunctie op "Diekstra"

Wat er ook over wordt gezegd, je moet er maar vanuit
gaan dat er voorlopig geen genezing mogelijk is. We
kunnen dan maar beter er het beste van maken.
Velen lukt dat wel. Al blijft het soms zwaar.
Hartelijke groet,

Frits

Colicat

Bericht door Colicat » wo 15.04.2015 07:48

Marcel, met of zonder spaties en alinea's, jouw reactie gisteren( en van Jahn) is precies wat ik hoopte te krijgen op het forum... Zo verschrikkelijk fijn om te lezen dat dat wat ik ervaar herkenbaar is voor mensen die er nu ook mee kunnen leven. Ik moest zelfs lachen om je opmerking over het naar andere kamers lopen. Zoooooo herkenbaar :D Het stukje van Jahn maakte dat ik weer echt probeerde te landen, zelf kon ik daar op dat moment niet aan denken. Dank jullie wel!!!

Moet zeggen dat ik mezelf weer redelijk heb weten te herpakken (na een gigantische huilbui), heb redelijk geslapen (zonder diazepam) en heb mezelf voorgenomen te gaan genieten van het weer vandaag.... De RET methode heb ik opgezocht, het idee bevalt me wel en ik kan het proberen toe te gaan passen. Ben nu 3 maanden bezig met de piep, met yoga, manuele therapie en m'n splint. Ik vind het voor nu even genoeg en heb niet het idee te verdrinken (op een paar dips na).

Ik wens jullie een fijne zonnige dag!

Hannie10

Bericht door Hannie10 » wo 15.04.2015 11:01

Ik wens je, met velen, veel sterkte.

Het is heel naar allemaal, en vooral de eerste tijd. Je gelooft gewoon niet wat je hebt, moet een manier vinden om ermee om te gaan, en daarbij heb je beslist hulp nodig. Gun jezelf de tijd.

Veel vind je hier op deze site, hoe mensen ermee omgaan.
Het is voor iedereen weer een beetje anders.
Maar langdurig in drukke omgeving verergert de tinnitus, stress ook.
(ik kan alleen maar kort op bezoek gaan, of weinig mensen tegelijk ontvangen etc.)

Daarnaast heb je de zorg van een jong kind.

Ik hoop dat je steun vindt in je eigen omgeving.
Je huisarts, vrienden, familieleden - hoewel het soms moeilijk is uit te leggen, omdat aan de buitenkant niets is te zien. Maar wie zich erin wil verdiepen, zal zeker rekening met je houden !!!

Toevallig is bij mij kaakchirurgische ingreep, lang geleden, een trigger geweest waardoor het probleem ontstond. In feite heeft alleen een kaakchirurg dit kunnen bevestigen, nadien. Gehoorproblemen ook (erfelijk). Andere oorzaken zijn niet bekend, maar vaak weten ze ook niet waardoor het komt.

Ik hoop vooral voor je dat je steun krijgt uit je omgeving, een goede huisarts hebt.

Sterkte, en alle verschijnselen die je hebt zijn normaal. Ik heb het intussen kunnen accepteren (met medicijnen), en heb de hele dag radio aanstaan waardoor ik minder klachten heb, die filteren geluiden weg.
Het is inderdaad waardeloos....

barry

Bericht door barry » za 22.08.2015 13:00

Colicat schreef:Bedankt voor de bemoedigende antwoorden... Zo fijn om bevestigd te krijgen dat het je leven niet volledig hoeft te verzieken. Dat het met ups en (vooral) downs gaat was me al heel snel duidelijk. Juist door het zoeken op internet (hoe vaker ik las dat ik vooral weg moest blijven van fora's, des te sterker de drang om te zoeken naar positiviteit en dat het nog weg kon gaan) was ik me ervan bewust dat ik me er niet onder moest laten krijgen door die piep en heb ik een privéles yoga geboekt voordat ik de stress (lichamelijk en geestelijk) echt niet meer kon handelen. Tot die dag had ik er nog nooit aan gedaan (wel gedacht om te gaan doen maar altijd een reden om het niet daadwerkelijk te beginnen :-D ).

Ik had het gevoel uit elkaar te springen van frustratie, boosheid en vooral die verschrikkelijke moeheid. Ik heb in die 1,5 uur geleerd om me stap voor stap te ontspannen en de piep te zien als een boomstam en alle daaraan gerelateerde gedachten eromheen als de takken aan die boom. Dwaal ik af naar een van de takken (ideeën die nergens op gebaseerd zijn en niet onderbouwd worden door feiten) dan moet ik dat niet accepteren en terug naar de stam. De boom staat er, dat is een feit maar takken kunnen alle kanten op door allerlei omstandigheden. Door middel van bewust adem halen (dat kan altijd en overal) en lichamelijk weer rustig worden heb ik die modus ook gevonden om zonder medicijnen te gaan slapen. Als ik echt heel moe ben, dan neem ik een diazepam (heb een geweldige huisarts die me vertrouwd met m'n medicijnen en heb dus een klein voorraadje in huis). Binnenkort heb ik een vervolgles (ook weer privé) ik hoop daar nog meer te leren om de piep te negeren. Dat zou ook mogelijk moeten kunnen zijn door oefening.

Wat mij op dit moment onrustig maakt is die splint, ik ben zo bezig of ik de piep daardoor ook aan de andere kant ga horen dat ik hem daar echt denk te horen :snif: De kaakchirurg is echter zo overtuigd van zijn gelijk dat het echt minder gaat worden dat ik me daar aan probeer vast te houden.
Mij is ook zo'n splint aanbevolen ivm een kaakgewrichtsprobleem. Ik heb het nog niet geprobeerd. Als je even de tijd had genomen om te googlen, zul je lezen dat zo'n splint nauwelijks helpt. Dus ook niet tegen oorsuizen.

moderator
Site Admin
Site Admin

Bericht door moderator » za 22.08.2015 13:05

ik heb deze reactie aangepast. De laatste opmerking was erg op de persoon.

Met groeten.

barry

Bericht door barry » za 22.08.2015 13:12

moderator schreef:ik heb deze reactie aangepast. De laatste opmerking was erg op de persoon.

Met groeten.
Nou en? Wat is dat hier voor censuur? Ben jij van de gedachtepolitie of zo? De lezer kan zelf wel bepalen wat hij wel en niet wil lezen.

Mvg

Colicat

Bericht door Colicat » za 22.08.2015 13:31

Bedankt voor de reactie. Of de aanpassing door de moderator terecht is kan ik niet over oordelen maar het negatieve over een spint wordt wel benadrukt vind ik. Uiteraard heb ik mij ingelezen over de splint voordat ik ermee akkoord ging. Er zijn echter ook succesverhalen of waar verbetering opgetreden is. Daarnaast heeft beweging van mijn kaak/nek invloed op het geluid wat ik hoor dus heb ik de gok genomen. Ik ben nu 4 maanden verder met de splint maar 6 tot 8 maanden zijn zeker nodig voordat er überhaupt verbetering op zou kunnen (!) treden. Kortom, ik heb de gok genomen en hoop op het beste. Ik heb het oorsuizen nu een half jaar en kan er steeds beter mee om gaan, ook 's nachts. Of de splint daar invloed op heeft geen idee maar ik doe het ervoor.

moderator
Site Admin
Site Admin

Bericht door moderator » za 22.08.2015 14:35

ongewenste reacties worden verwijderd, zoals al eerder aangekondigd.
Kunnen we reacties gewoon op een vriendelijke en niet op de persoon gespeelde wijze neerzetten?

Met groeten.

Plaats reactie