even advies nodig

Moderators: moderator, forumadmin

Plaats reactie
sandra2005

even advies nodig

Bericht door sandra2005 » vr 05.02.2016 12:41

ik heb nu sinds 5 weken oorsuizen. Nu heb ik een afspraak eind februari pas voor de kno arts. Sinds deze week merk ik opeens dat de schelle toon naar de achtergrond is verplaatst en dat ik een lichte sis-piep toon hoor. Betekent dit nu dat iets vanzelf aan het herstellen is ... Ik gebruik wel appelazijn en gingko biloba sinds ruim 2,5 week nu.
Ik draag oordoppen tijdens mijn dj optredens. Het oorsuizen is trouwens op een willekeurig moment ontstaan, niet na een dj optreden bijv. Ik merk wel deze week dat als we met 4 personen in een auto zitten en de radio staat aan en dan beginnen 3 personen heel hard enthousiast te praten en het is allemaal druk door elkaar, dat ik dat af en toe vervelend vindt. Maar bijv mijn zoon die hard schreeuwt of muziek die hard staat of bestek dat valt heb ik geen moeite mee. Toch iets van hyperacusis? Ik ken het niet maar merk dat ik af en toe een beetje oorpijn heb maar dat kan ook in stilte zijn maar soms ook met keelpijn erbij, dus of er toch een verkoudheid heerst wat niet doorzet. Het maakt mij allemaal een beetje onzeker. Ik kan bijv vandaag wel weer naar de radio luisteren op mijn werk en dan heb ik geen gevoelige oren.
Zou het kunnen dat mijn hersenen beginnen te wennen aan de pieptoon en dat deze daarom op de achtergrond aanwezig is. Ik hoor hem wel op kantoor als ik op de computer ben aan het werken, maar ik raak niet iedere keer meer geirriteerd ervan.
Ik probeer positief te blijven voor de toekomst en heel veel afleiding te zoeken en dingen te ondernemen. Mijn dj sets draai ik absoluut niet zonder mijn oordoppen en op stap gaan doe ik ook niet meer zonder.

JanJohannes

Re: even advies nodig

Bericht door JanJohannes » vr 05.02.2016 16:19

Ben niet zeker waarop je advies wenst.
Ik zie het maar als delen van je ervaringen.
Ook dat helpt is mijn ervaring.
Met appelazijn heb ik geen ervaring in
relatie met tinnitus.
Met Ginkgo wel, deed niets voor mij, sommigen
rapporteren wel enige verlichting van klachten.
Of je tinnutus verminderd van piep naar sis en
het herstelproces hiermee in gang gezet is?
Dat zou fijn zijn! Houdt er rekening mee dat
tinnitus 'a mind of it's own' heeft.
Dj sets met oordoppen, je doet in ieder
geval iets aan bescherming.
Houdt er rekening mee dat je ook via
je schedel het nodige geluid binnen krijgt.
Zelf heb ik sinds tinnitus alle concertbezoek
uit mijn leven verbannen.
Better safe than sorry.

Succes bij de KNO arts, voordat je het weet
is het eind februari. Groet, Hans.

Frits

Bericht door Frits » vr 05.02.2016 16:51

Ik weet ook niet wat appelazijn doet. Ik denk
niet dat het enige therapeutische waarde heeft.
Althans niet voor tinnitus.

Oordoppen in een lawaaierige omgeving is goed.
Maar begrijp wel dat veel gebruik van oordoppen
maakt dat je steeds gevoeliger wordt voor geluiden.
De hyperacusis wordt dan steeds erger.
Dat is geen prettig vooruitzicht.

En zoals Hans zegt, botgeleiding is ook niet te ver
waarlozen.

Ik zou nu eerst maar het consult bij de KNO-arts af-
wachten. En positief blijven kan nooit geen kwaad.
Hartelijke groet,

Frits

jahn

Bericht door jahn » vr 05.02.2016 17:15

Hai Sandra,
Anderen reageerden al en ik ben blij dat je een beetje herstel ervaart. Met:
enig herstel,
gehoorbescherming,
van veel alledaags geluid geen last en
de kno-afspraak staat
zou het mooi zijn als je wat rust vindt.
Bij je beschrijving van geluiden waar je al dan niet last van hebt: het komt over als licht gevoelig (en niet heel duidelijk hyperacusis).
Onbezorgd verder helpt ook!

Dan even de andere kant. De anderen hadden het al even over geluid dat via been binnenkomt. Als je als DJ met tikkeltje gevoelig gehoor op safe wilt spelen is het te overwegen: tijdelijk gehoor rust geven, je DJ afspraken voor enkele maanden cancelen en eerst naar kno-arts (en ev. audiologisch centrum).

Kortom: de combi van onbezorgd en uitkijken zou kunnen zijn dat je even uit harde geluiden weg blijft, tot adequate advisering geweest is.
Hoe komt het je over?
Alle goeds!, Jahn ~ onderweg met afleiding, natuur, zachte muziek - een rijk leven ~ soms is het piepend overgevoelig gehoor bijna gewoon en soms is het behoorlijk pittig ~

sandra2005

Bericht door sandra2005 » vr 05.02.2016 18:41

Bedankt voor jullie tips. Ik heb nu in de maand februari geen dj optredens gepland. De laatste was 15 januari en dat ging goed met gehoorbescherming en monitor speaker uit. Ik blijf dan ook alleen tijdens mijn set gedurende anderhalf uur en ga daarna snel naar huis. Ik merk erna geen toename van de tinnitus. Februari heb ik de gehele maand rust en 29 februari dan de afspraak met de kno. Ik merk dat ik ook niet teveel o internet moet lezen over tinnitus want dat maakt me paniekerig en ook merk ik dan dat ik constant gefocust ben op mijn oorsuizen en het dan steeds harder ga horen. Het is vrij nieuw voor mij allemaal en het houdt me toch wel bezig. Ik kon de eerste 3 weken niet slapen en nu gedurende 1,5 week lukt het me al veel beter. Ik hoop dat ik het kan "accepteren" maar merk dat ik vooral nog steeds op zoek ben om te zoeken naar verlichting van de klachten en ergens zit er ook nog een kleine hoop dat ik er ooit misschien vanaf kom of er geen last meer van heb. Maar helaas de negatieve verhalen lees ik alleen maar op internet en dat vind ik beangstigend maar toch moet ik positief blijven want negaiviteit verergert zeker mijn klachten daar ben ik van overtuigd

Frits

Bericht door Frits » vr 05.02.2016 19:18

Ja, dat is het nadeel van internet. Er als mensen
er geen problemen mee hebben hoor je ze niet.
Dus je leest alleen maar de horrorverhalen.

Het is goed dat je deze maand geen optredens
hebt ingepland. Gun je zelf even rust.
Zoek zoveel mogelijk afleiding. Want dat is de
enige manier om er mee om te gaan. En wacht
eerst het gesprek met de KNO-arts af.

En tot slot: stel dat het niet meer over gaat dan
kun je met trainingen leren het een plaats te geven
in je leven.
Ik heb genoeg mensen op dit forum voorbij zien
komen die met tinnitus best nog gelukkig zijn.

Hoop doet leven Sandra!

Sterkte er mee.
Hartelijke groet,

Frits

sandra2005

Bericht door sandra2005 » vr 05.02.2016 20:16

Dank je Frits! Idd hoop doet leven. Ik heb anderhalf jaar geleden ook paniekstoornis gehad en daar ben ik ook over heen gekomen gelukkig. Dus daarvoor hou ik mij idd aan hoop vast en een dosis afleiding met positief proberen te zijn. En 1 maandje rust en andere leuke dingen ondernemen en veel sporten geeft mij ook op ontspanning en even rust. Ik ben het type dat overal een oplossing voor wil en ongeduldig kan zijn maar dat moet ik met dit oorsuizen niet doen. Ik wacht mijn afspraak met de kno rustig af en fijn dat dit forum bestaat. Want van je af schrijven of naar tips en adviezen van anderen luisteren geeft ook weer een hoop positieve energie voor mij om vooral niet op te geven. Heb ook geen keus ....

Frits

Bericht door Frits » vr 05.02.2016 20:27

Een goed verhaal Sandra. Je komt er wel.
Met of zonder tinnitus.

Heel veel sterkte.
Hartelijke groet,

Frits

sandra2005

Bericht door sandra2005 » za 06.02.2016 08:14

Dank je wel. Nou al mijn positiviteit is even weg gevaagd. Vannacht schrok ik wakker met een andere hevige fluittoon in mijn rechter oor. Niks geks gedaan, geen medicijnen gehad etc etc. Dat is voor mij weer even schrikken en stressen. En we vertrekken nu vanmiddag ook nog voor een paar daagjes Amsterdam met mijn gezin. Waarom moet dat nu weer .... grrrr. En mijn man zegt het wordt toch tijd dat je eraan gaat wennen? Kan dat überhaupt.
En maar weer hopen dat deze toon ook weer minder wordt

jahn

Bericht door jahn » za 06.02.2016 11:50

Zo'n heftige toon ineens vind ik ook altijd vervelend, Sandra. Tegelijkertijd vind ik het bevrijdend om te relativeren: korte extra toon en daarna weer 'normaal', het stelt dan weinig voor, wordt minder erg.
Wennen: mijn ervaring (en wat ik hoor/lees) is dat het kan. Maar niet effe snel, kort door de bocht. Toch is wennen, ontspannen en afleiden een geweldig 'medicijn'. Mijn persoonlijke voorbeelden:
~ soms is de piep zo op de achtergrond dat het niet meer opvalt;
~ soms ontdek ik na een tijd dat er een enorme piep is, maar die viel na een paar uur pas op omdat het zo gewoon voelt.
Daarnaast is het me soms even teveel of is het een dag veel erger.

Ik wens je dat je de aandacht er wat af kunt halen. Je neemt verstandige stappen, bent op een goede weg.

(Ik ken een lotgenoot die er heel veel mee bezig is. Wat ik met haar besprak: met afleiding en ontspanning is het niet zomaar over. Maar met stress en alle aandacht op de tinnitus is er 110 % last - met ontspanning, afleiding is er 70% last ! - en heel soms 10% last en misschien 2x per jaar of zo 0,00 %).

Maar dit geldt allemaal voor blijvende tinnitus. Bij jou kan het nog alle kanten op. Wie weet reduceert het naar constant 10%. Zo is het bij mij 30 jaren geweest!
Alle goeds!, Jahn ~ onderweg met afleiding, natuur, zachte muziek - een rijk leven ~ soms is het piepend overgevoelig gehoor bijna gewoon en soms is het behoorlijk pittig ~

JanJohannes

Bericht door JanJohannes » za 06.02.2016 11:57

Het eraan wennen kan je niet afdwingen.
Dat kost tijd.
Bij mij ruim een jaar.
Zoek rust, ontspanning en zoveel mogelijk afleiding.
Mij heeft meditatie goed geholpen.
Volgens mijn vrouw ben ik er zelfs een ander mens
door geworden :D

Groet, Hans.

spietje

Bericht door spietje » za 06.02.2016 19:28

Dus Hans je hebt jezelf opnieuw bij je vrouw
moeten voorstellen :P
Wat moet jij een goed huwelijk hebben :D
Ben blij dat het je goed gaat en houden zo
we hebben allemaal onze ups en downs maar
dat weten we dus we gaan niet bij de
pakken neer zitten .
Veel liefs en fijne avond Spietje

sandra2005

Bericht door sandra2005 » zo 07.02.2016 23:06

Bedankt voor jullie reacties. Ook weer fijn om te horen dat tinnitus ook voor sommigen weer "leefbaar" wordt en is. Ik moet er nog steeds aan wennen en accepteren is idd nog het moeilijkste. Maar aan de andere kant het kan nog alle kanten op. Merk wel dat als ik nu zie dat boven 80db geluid komt ik mijn oordoppen draag ook bijv in een druk restaurant waar de muziek gezellig aan staat wat later op de avond. Tinnitus heeft mij wel zeer alert gemaakt en bang voor de toekomst ook wel.

Plaats reactie