Tinnitus en hyperacusis zonder directe aanleiding

Moderators: moderator, forumadmin

Plaats reactie
b.wisman

Tinnitus en hyperacusis zonder directe aanleiding

Bericht door b.wisman » ma 27.06.2016 16:44

Hallo, ik ben nieuw op dit forum. Ik heb nu 2 weken last van tinnitus en hyperacusis. Het begon als een piep in mijn linker oor. Ik ben daarvoor gelijk naar de huisarts geweest. Die had gezien dat mijn trommelvlies naar binnen stond en dat dat de oorzaak kon zijn, ik moest hiervoor snuiten met mijn neus dicht. Maar niet te vaak, neusspray kon ook helpen werd gezegt. Maar helaas heeft dit de piep niet weggehaalt. Ik ben een paar dagen later daarom weer gegaan, En toen werd er gezegt dat het door een lawaaitrauma is gekomen. Ik was eind april voor het eerst bij een groot feest geweest. Het geluid was daar best hard en na afloop zaten mijn oren dicht. De volgende dag had ik er niks aan overgehouden. Ik merkte na een paar weken af en toe een piep op tijdens het slapen, heel zacht en wisselend. Dat heb ik enkele nachten gehad. Heb vervolgens geen last meer gehad. Tot ik een keer op een zondag avond naar bed ging en ik ineens weer die piep hoorde. Die ging toen niet meer weg. Ik heb daarvoor niet echt veel lawaai meegemaakt. Bij de 2e keer bij de huisarts kreeg ik oordruppels voorgeschreven. Maar dat hielp ook niet echt. Opeens merkte ik ook op dat ik die piep ook ging horen bij bepaalde geluiden. Het doet niet echt pijn aan mijn oren. Dit is voor mij vooral te merken bij een stofzuiger. Om te relaxen ben ik ook gaan fietsen, en bij wind langs mijn oor hoor ik dat geluid ook. Ook bij tv kijken zijn er momenten dat er even wat hoger geluid is waarbij ik die piep ook hoor. Ik vind dit echt heel vervelend en zo raar. Ik ben pas 16 en ga normaal nooit naar festivals of feesten. Ik moet zeggen dat ik ook echt een streskip ben. Ik kan me stressen om een heleboel dingen. En dit is er zeker 1 van. Maar ook als ik merk dat ik niet gestrest ben hoor ik het. Ik heb op jongere leeftijd ook wel eens oorontsteking gehad. Verder heb ik ook autisme wat ook gevoeligheid voor geluid verhoogt. Maar daar heb ik nooit last van gehad. Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Van de piep heb ik in stilte niet echt meer zo'n last. Het is vooral bij bepaalde geluiden dat de piep echt overheerst

b.wisman

Re: Tinnitus en hyperacusis zonder directe aanleiding

Bericht door b.wisman » ma 27.06.2016 17:11

Ik kan trouwens wel beter slapen na een week en er zit ook sinds kort een ruis in mijn linker oor. De piep merk ik vooral overdag.

Frits

Bericht door Frits » ma 27.06.2016 19:20

Je bent nog jong, de ruis en piep kunnen op den duur best
wel weer verdwijnen.

Het snuiten van je dichte neus noemen ze klaren.
Met het klaren van je oren moet je voorzichtig zijn. Als je dat
te vaak doet verslappen je trommelvliezen waardoor het gehoor
achteruit kan gaan.

Ik lees dat de piep en ruis niet al te heftig is. Maar het kan irritant
zijn. Toch is er weinig aan te doen.
Afleiding zoeken is het enige. Gewoon negeren.

Langdurige stress kan een nadelige invloed hebben op de tinnitus.
Probeer dat dus te voorkomen.

Heel veel sterkte en het komt allemaal weer goed.
Hartelijke groet,

Frits

jahn

Bericht door jahn » di 28.06.2016 19:33

Die bemoediging van Frits, dat het
ook weer kan verdwijnen, is wel een mooie.
Zo is het bij mij gegaan op m'n 19e:
een lawaaitrauma, een tijd last en
langzaam ging het naar de achtergrond.
Jaren lang was het mild en hoorde er zo'n beetje bij.

Dat wens ik je, b.!
En inderdaad, wat helpt is de aandacht er vanaf halen.
Er gestresseerd mee bezig gaan haalt het naar de voorgrond.
De hinder is dan echt 3x zo erg.
Alle goeds!, Jahn ~ onderweg met afleiding, natuur, zachte muziek - een rijk leven ~ soms is het piepend overgevoelig gehoor bijna gewoon en soms is het behoorlijk pittig ~

Plaats reactie