Afbouwen lorazepam

Moderators: moderator, forumadmin

Johnpon
Berichten: 318
Lid geworden op: vr 14.08.2015 11:58

Afbouwen lorazepam

Bericht door Johnpon » vr 10.02.2017 10:03

Door afbouwen lorazepam tinnitus erger. wie heeft dit ook

Gebruikersavatar
Frits
Berichten: 5088
Lid geworden op: ma 18.08.2008 13:43
Locatie: Alkmaar

Re: Afbouwen lorazepam

Bericht door Frits » vr 10.02.2017 10:21

Ja, dat is een heel bekend verschijnsel.
Toch maar afbouwen want het trekt op den
duur wel weer bij.

Het vervelende is dat Lorazepam op den duur
niets meer doet. Althans dat is mijn ervaring.

Voorzichtig afbouwen zou mijn advies zijn.
Ik zal hier wel weer de nodige reacties op
krijgen maar ik blijf het toch maar zeggen.
Hartelijke groet,

Frits

Gebruikersavatar
opa cor
Berichten: 3949
Lid geworden op: wo 11.07.2007 14:33
Locatie: kaatsheuvel

Re: Afbouwen lorazepam

Bericht door opa cor » vr 10.02.2017 14:44

dat is met vrijwel alle pammetjes zo.
Langzaam afbouwen !!!!!
Juist verwoord Frits !

gr. opa cor

Johnpon
Berichten: 318
Lid geworden op: vr 14.08.2015 11:58

Re: Afbouwen lorazepam

Bericht door Johnpon » vr 10.02.2017 19:46

De psychiater 1/4 per week eraf- het zijn 4 tabletten van 1 mg dus halve per week. Is dit goed of moet het langzamer

Gebruikersavatar
Frits
Berichten: 5088
Lid geworden op: ma 18.08.2008 13:43
Locatie: Alkmaar

Re: Afbouwen lorazepam

Bericht door Frits » vr 10.02.2017 19:56

Johnpon schreef:Is dit goed of moet het langzamer
Nee, ik zou het zo maar doen. Het is naar mijn gevoel
wel een hoge dosis dus doe het rustig aan.
Maar hou je er dan wel aan. Ook als het eens een beetje
tegenzit.
De verleiding is groot.
Hartelijke groet,

Frits

Gebruikersavatar
Buzzz1965
Berichten: 64
Lid geworden op: ma 25.04.2016 12:22

Re: Afbouwen lorazepam

Bericht door Buzzz1965 » di 14.02.2017 16:10

Ik vind het ook wel redelijk snel, maar dat is wel
kenmerkend voor wat de psychiater doorgaans vindt.

Die vinden wel meer, moet je maar denken.

Een goed plan is om, in overleg met uwen arts, dit eerst om te zetten naar Diazepam.
Dit wordt vaak gedaan omdat Diazepam een lange halfwaardetijd heeft en daardoor
langzaam uit je systeem gaat.

Van Lorazepam naar Diazepam omzetten kan, je moet dan 5 keer zoveel Diazepam nemen
om ongeveer hetzelfde te voelen.

Doe er rustig een paar maand over ipv een paar weken.

Succes!

https://www.novadic-kentron.nl/verwijze ... entabel/#2

nicole
Berichten: 408
Lid geworden op: za 08.10.2011 12:59

Re: Afbouwen lorazepam

Bericht door nicole » do 02.03.2017 00:41

Aldus kan worden vastgesteld dat er in deze casus sprake is van een tweetal gescheiden problemen :
a) de wijze van omgaan met de Tinnitus
b) de ontstane verslaving

Natuurlijk heeft het de voorkeur deze beide problemen integraal aan te pakken (in samenhang met elkaar), waarbij ik zou adviseren allereerst de wijze van omgaan met de Tinnitus aan te pakken.
Het verslavingsgedrag ontstond vermoedelijk pas vanaf het moment dat men veronderstelde dat de medicatie de gevolgen van de Tinnitus zou kunnen verminderen ?

Mijn stelling blijft dat dergelijke kwesties niet binnen dit forum maar met een behandelend arts moeten worden besproken omdat dergelijke kwesties uiteindelijk altijd persoonsgebonden zijn.

Met groet

nicole

Johnpon
Berichten: 318
Lid geworden op: vr 14.08.2015 11:58

Re: Afbouwen lorazepam

Bericht door Johnpon » za 04.03.2017 11:51

Vind je dit niet een beetje kort door de bocht? Niet elke behandelende arts is bekwaam genoeg om dit soort problemen op te lossen.
Tot nu toe ben ik er niet beter door geworden, eerder slechter. Heb je dan misschien een lijst van artsen in Nederland die die bekwaamheid wel hebben, want het is toch vaak eigen toko beheer, men deelt niet graag kennis.

jahn
Berichten: 860
Lid geworden op: ma 19.11.2012 12:28

Re: Afbouwen lorazepam

Bericht door jahn » za 04.03.2017 12:01

Johnpon schreef:Vind je dit niet een beetje kort door de bocht? Niet elke behandelende arts is bekwaam genoeg om dit soort problemen op te lossen.
Tot nu toe ben ik er niet beter door geworden, eerder slechter. Heb je dan misschien een lijst van artsen in Nederland die die bekwaamheid wel hebben, want het is toch vaak eigen toko beheer, men deelt niet graag kennis.
John, ik wens je dat je op vertrouwensbasis verder zou kunnen.
Jouw vertrouwen in je arts is laag.
Nu zijn er heel wat mensen die 2nd opinion regelen en niet altijd zinloos.
Toch: '...niet bekwaam, eigen toko, deelt niet graag kennis .. ',
misschien kun je in open gesprek je vertrouwen weer wat terug krijgen.

Mijn ervaringen:
ik heb heel goeie ervaringen met huisarts, kno-arts, oogarts, audioloog en
met psychiaters van een familielid. Maar het is voor jou misschien anders.
Ik wens je open contact en nieuw perspectief.
Alle goeds!, Jahn ~ onderweg met afleiding, natuur, zachte muziek - een rijk leven ~ soms is het piepend overgevoelig gehoor bijna gewoon en soms is het behoorlijk pittig ~

Johnpon
Berichten: 318
Lid geworden op: vr 14.08.2015 11:58

Re: Afbouwen lorazepam

Bericht door Johnpon » za 04.03.2017 12:51

Bedankt jahn. Ik heb eerdaags een gesprek met een psychiater van het ggmd, misschien levert dit wat op?

SAKEDEVENTE
Berichten: 58
Lid geworden op: do 07.05.2015 09:02

Re: Afbouwen lorazepam

Bericht door SAKEDEVENTE » wo 05.07.2017 21:28

ik gebruik lorazepam 0m te kunnen slapen,soms word ik om 3 uur weer wakker,( ik ga om 10 uur naar bed en slaap dan om 12 uur in)en dan neem ik nog een half en soms als het heel erg is nog een hele,weet iemand of het effect heeft op mijn extreme tinnitus?

Gebruikersavatar
Frits
Berichten: 5088
Lid geworden op: ma 18.08.2008 13:43
Locatie: Alkmaar

Re: Afbouwen lorazepam

Bericht door Frits » wo 05.07.2017 23:01

Ik heb het helaas jaren gebruikt. Ik had een huisarts
die mij niet op de gevaren van benzodiazepines heeft
gewezen.

Na lang gebruik helpen ze niet meer! Maar je raakt er
moeilijk vanaf.
Of mijn tinnitus door de benzo's erger is geworden is moeilijk
te zeggen. Daarvoor fluctueert het te veel.
Maar nu ik ze een aantal jaren niet meer slik slaap ik redelijk.
's Avonds voor het slapen gaan 2 tot 3 mg melatonine doet
voor mij wonderen.
Iedere avond probeer ik zoveel mogelijk een flinke wandeling
te maken. En dat helpt.
Zo af en toe een slechte nacht. Het zij maar zo. Dat heeft iedereen
wel eens.
Lorazepam niet in een keer stoppen! Je kan last krijgen van
ontwenningsverschijnselen.
Overleg met je huisarts of vraag advies aan de apotheker voor een
afbouwschema.

Ik wens je heel veel sterkte. Het komt wel goed.
Hartelijke groet,

Frits

Johnpon
Berichten: 318
Lid geworden op: vr 14.08.2015 11:58

Re: Afbouwen lorazepam

Bericht door Johnpon » ma 23.10.2017 13:37

De arts vond het niet nodig om lorazepam om te zetten in diazepam, want het is een andere stof zij hij.
Ik had er 4 en moest nog een afbouwen. Echter de laatste is moeilijk af te bouwen. Ik heb toen eigen handig 1 x per week voor clonazepam gekozen (die had ik nog liggen). 1e keer 1,5 mg (gelijk aan 3 mg lorazepam) ging wel goed, want het werd stil in mijn bol, maar na en week werd is tinnitus erger. Vooral door het gebruik van een slaap tablet (zolpidem). Dom maar impulsief genomen, want ik kon die nacht vanwege de herrie niet slapen. Achteraf gezien totaal foutieve aanpak. Ik had beter lorazepam nog langzamer kunnen minderen.

Mijn vraag hoe lang duren die onttrekking verschijnselen? Ik ben zo bang dat het niet meer minder wordt.

Johnpon
Berichten: 318
Lid geworden op: vr 14.08.2015 11:58

Re: Afbouwen lorazepam

Bericht door Johnpon » wo 25.10.2017 11:04

Vervolg:
Ik was daardoor erg onrustig, maar na een gebruik van 1 mg lorazepam en een goede nacht slapen is het iets minder geworden.
Conclusie:
1) Zolpidem is een boosdoener, waarschijnlijk door verstoring van het Gaba evenwicht. Een dame op dit forum had hier al
eens uitvoerig over geschreven. Dus nooit meer zolpidem.
2) clonazepam is niet geschikt als kalmeringsmiddel bij hevige onrust. Dus geen clonazepam om te kalmeren.

Gebruikersavatar
opa cor
Berichten: 3949
Lid geworden op: wo 11.07.2007 14:33
Locatie: kaatsheuvel

Re: Afbouwen lorazepam

Bericht door opa cor » wo 25.10.2017 12:17

Uit eigen ervaring ben ik het helemaal eens met hetgeen Frits schrijft.
Neem er de tijd voor om het af te bouwen.

vr.gr. opa cor

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten