Maskeertoestel Tinnitus?

Moderators: moderator, forumadmin

Plaats reactie
Frans747

Maskeertoestel Tinnitus?

Bericht door Frans747 » wo 31.10.2007 19:10

Goedenavond,

Inmiddels ben ik al ruim 7 jaar in het bezit van een heel irritante snerpende piep in mijn linker oor. ( 24 uur p.dag - 7 dagen p.week )
Het bekende gezegde "U moet er maar mee leren leven" heb ook ik indertijd van de KNO arts meegekregen. Al deze jaren ben ik de baas over mijn piep geweest maar deze begint mij nu behoorlijk parten te spelen. Nu heb ik mij laten vertellen dat er een "hoorapparaat" zou bestaan die dezelfde frequentie uitzend als mijn oor met als resultaat dat ik de piep niet meer zou horen.
( frequentie oor > < frequentie apparaat = O )

Weet misschien iemand van u of dit bestaat?

Bij voorbaat hartelijk dank voor uw reactie!

M.vr.gr.,
Frans

Fred

Bericht door Fred » wo 31.10.2007 19:23

Hallo Frans,

Ik heb - op discovery channel geloof ik - eens iets dergelijks gezien voor gebruik in de industrie waarbij tegenovergestelde geluidsgolven gebruikt werden om het lawaai van zware machines tegen te gaan.

Het heette geloof ik "Sound cancellation technology" als ik me niet vergis.

Ben daar niet zo in thuis, maar omdat het werkt door de geluidsgolven direct te beinvloeden met tegengestelde golven lijkt het me niet zo geschikt voor tinnitus. Want tinnitus is geen echt geluid dat golven produceerd buiten je oor of in je gehoorgang, maar zit in je hersenen. M.a.w. het is niet aantoonbaar of hoorbaar voor anderen.

Ik heb ook wel eens gehoord van inverse wave therapy. Daarbij doen ze geloof ik ook zoiets. Met bepaalde frequenties waar je naar moet luisteren kun je dan eventueel bepaalde lichamelijke klachten doen afnemen, maar weet daar de details niet van, misschien is dat wat je bedoeld. Maar dat is zover ik weet ook niet iets dat je T uitschakelt door dit met geluidsgolven te neutraliseren.

Ik heb nog nooit gehoord van een hoorapparaat waarmee dit gedaan word, maar misschien weet iemand anders meer.

Fred

Kees

Bericht door Kees » wo 31.10.2007 19:36

Beste Frans,

Als je iets wil proberen met Tinnitusmaskeerders zou ik een verwijskaart
aanvragen voor een bezoek aan een Audiologisch centrum.
Zij weten alles over een Tinnitus of ruismaskeerder.

Een Tinnitusmaskeerder is een soort hoortoestel wat een ruis afgeeft.
Deze ruis maskeert dan je Tinnitus en brengt het meer naar de achtergrond.
Je Tinnitus gaat er niet van weg, maar wordt naar de achtergrond gebracht.
De ruis wordt aangepast aan de toon van je Tinnitus.
Een verwijskaart kun je krijgen via je huisarts of een KNO-arts.

De Audiologische centra kun je vinden op: www.fenac.nl/locaties
Groeten,

Kees.

E-mail: info@keesdevries.eu

peweetje

tegengeluid (anti-geluid)

Bericht door peweetje » ma 01.06.2009 20:09

http://www.geluidforum.nl/viewtopic.php?t=66
Opheffen
Ingenieur Frank van den Berg leidt bij TNO het onderzoek naar anti-geluid. Om anti-geluid te maken, moet je eerst het oorspronkelijke geluid goed analyseren. "In een grafiek zie je dit geluid als een golf, een geluidsgolf dus. Vervolgens moet je in de computer een nieuw geluid berekenen met precies tegengestelde golven: een piek op de plek waar eerst een dal zat en andersom", legt Van den Berg uit. "Dit nieuwe geluid is het anti-geluid. Als je dit via een luidspreker laat horen in dezelfde ruimte en op hetzelfde moment, wordt het stil. De pieken en dalen in de twee grafieken heffen elkaar op en dus is er geen geluid meer."

Groet Peter

NielZ

Bericht door NielZ » ma 01.06.2009 23:45

Het is een natuurkundig iets. Mijn vriendin heeft het er wel eens over.

Anti geluid, negatief geluid, tegen geluid. Geluid met halve waarde.
Feitelijk allemaal hetzelfde. Maar inderdaad, het ene geluid tackelt als het ware het andere, waardoor het verdwijnt. En je het dus niet meer hoort, of schadelijk kan zijn.

De theorie bestaat al lang, en stiekem de praktijk ook.
Denk maar aan een opera waar de ruiten/glazen kapot springen. Die glazen springen kapot omdat de hoge C (of A? Ben niet zo thuis in de opera wereld) het exacte anti geluid is dat het glas als het ware zou maken. Omdat 1 en -1 en op 0 uit komt, barst het. Want 0 'is er niet'

Een extreem voorbeeld is de dancing bridge. Waarbij water en geluid het anti geluid van het steen en asvalt produceerde.
http://www.youtube.com/watch?v=6fMYqAmV ... re=related

In theorie werkt het dus, prima. Het probleem is alleen dat het geluid een exacte negatieve waarde moet hebben van het origineel. Nu is dat bij glas vrij simpel. Tik er met je nagel tegen aan. Registeer het geluid, druk er een - teken voor en speel het opnieuw af en je zit aardig in de richting.

Het probleem met tinnitus is alleen dat het vrijwel onmogelijk vast te stellen is op welke frequentie(s) je toon ligt. Het exact nabootsen ervan, en dus het tegenovergestelde vinden, is een ongelovelijke opgave.

Remii

Bericht door Remii » di 02.06.2009 08:56

Volgens mij helpt anti geluid niet bij tinnitus.

Anti geluid is een echte acoustische trilling, tinnitus is een fantoom geluid (dus eigenlijk trillingloos).
Anti geluid werkt alleen als twee geluids golfen elkaar fysiek kunnen opheffen.

Kees

Bericht door Kees » di 02.06.2009 11:26

Remii schreef:Volgens mij helpt anti geluid niet bij tinnitus.

Anti geluid is een echte acoustische trilling, tinnitus is een fantoom geluid (dus eigenlijk trillingloos).
Anti geluid werkt alleen als twee geluids golfen elkaar fysiek kunnen opheffen.

Het werkt wel, maar op een ander manier dan jullie denken vermoed ik.
Maskeren bij Tinnitus is net als dat je thuis de radio erbij aanzet.
Het maskeert (overstemd) als het ware je Tinnitus en dat werkt heel goed.

Ik heb zelf ook jaren een Tinnitusmaskeerder gehad en dat werkt gewoon heel goed.
De maskeertoon wordt wel aangepast aan jouw Tinnitusgeluid.
Maar het heft het natuurlijk niet op, maar drukt het als het ware naar de achtergrond.

Ik heb het altijd als heel pretig ervaren.
Alleen toen mijn Tinnitus harder werd, hielp het helaas niet meer.
Groeten,

Kees.

E-mail: info@keesdevries.eu

qtip

Bericht door qtip » di 02.06.2009 12:54

maskering en "inverted sound waves" dus "anti-geluid" zijn twee verschillende dingen.

theoretisch gezien zouden inverted waves bij tinnitus niets moeten uithalen omdat het idd niet om geluidsgolven gaat maar om phantoomgeluid.
maarja het placebo effect valt niet te onderschatten. :D

bovendien komt het heeeel nauw, om geluid op te heffen moet je precies dezelfde golf zien te reproduceren, daarna inverteren, en ook nog eens precies uitlijnen op de originele golf.

maskering, het overstemmen van de tinnitus, kan sowieso op allerlei manieren.
This may not make sense to you but I have found that not much of anything about tinnitus makes sense.

Plaats reactie