veilig naar een concert?

Moderators: moderator, forumadmin

Plaats reactie
qtip

veilig naar een concert?

Bericht door qtip » vr 01.02.2008 21:36

vraagje...

ik had eigenlijk besloten nooit meer naar een concert te gaan, better safe than sorrow... maar...
zo af en toe een concert is toch wel lekker.

ik heb al wat huiswerk gedaan maar ben toch benieuwd naar wat meningen van anderen...
paar vraagjes dus...

+ bieden otoplastieken echt voldoende bescherming tijdens een stevig concert?
+ welke plastieken (merk en specificaties) zijn aanraders voor concerten etc?

en...

ik heb nu elacin er 20 s doppen voor op het perron en in het verkeer etc...
+ bieden deze voldoende bescherming voor dit soort situaties?
+ zijn er wellicht doppen (ipv plastieken) die zelfs tijdens concerten genoeg beschermen?

alvast dank!
This may not make sense to you but I have found that not much of anything about tinnitus makes sense.

qtip

Bericht door qtip » za 16.02.2008 20:04

bump...

allen dank! ahum...
This may not make sense to you but I have found that not much of anything about tinnitus makes sense.

Roachford

Bericht door Roachford » zo 17.02.2008 14:53

Is allemaal moeilijk te zeggen...

Ik ga 1 a 2 keer per week uit en kom daarbij in aanraking met geluidsniveaus >100dB. Ik draag opmaat bescherming met het zwaarste filter. Gaat altijd gewoon goed. Concerten heb ik niet geprobeerd, dat is toch nog net wat meer herrie.

Zijn wellicht wel mensen hier met ervaring daarmee, maar ik denk dat het voorzichtig uitproberen in met goede bescherming, zoiezo ver van de boxen gaan staan, en af en toe eventjes de herrie uit.

Erique

Bericht door Erique » zo 17.02.2008 20:20

Wat ik zelf heb gekocht is een oorkap van de Gamma. Daar ga ik niet mee naar concerten maar het geeft me wel een veilig gevoel (lijkt wel maandverband), dat ik bij de doppen niet had. Het verschil is dat als ik de doppen uitdoe dan hoor je nauwelijks verschil, zet je die kap af dan merk je direct dat je een stuk meer hoort (en dus dat je behoorlijk beschermd was).

qtip

Bericht door qtip » ma 18.02.2008 14:53

ja met herriestoppers in hoor ik ook minder dan met mijn ER 20 S pluggen maar...

betekent minder horen automatisch betere bescherming?
want dat zou dan dus betekenen dat herriestoppers van 2 euro beter beschermen dan die pluggen van 15 euro?

Erique

Bericht door Erique » ma 18.02.2008 18:14

Ik doe maar een gooi hoor, maar ik denk dat die 13 euro extra juist vooral voor het filter is waardoor je nog wel wat hoort, terwijl goedkope doppen alles afsluiten.

Willem Ruist

Bericht door Willem Ruist » di 20.01.2009 12:52

Ik heb jarenlang in de muziekindustrie gewerkt met oordoppen. Toch zware gehoorbeschadiging, gewoon teveel en bepaalde periodes te weinig rust.
Ik raad iedereen aan gewoon naar concerten te gaan maar wel met earplugs of andere goede bescherming(NB geen watjes!). Je hoort dan gewoon genoeg. Zoek wel altijd plaats bij de mixer, daar is geluid het best en ga nooit voor de boxen staan.

wouterv

Bericht door wouterv » za 07.02.2009 13:24

Als ik naar een concert ga draag ik altijd otoplastieken (van Alpine). Dan hoor ik nog genoeg, maar krijg ik verder geen last van mijn oren. Geen hardere T na afloop, geen pijn aan de oren. Maar wanneer ik thuis (zonder oordoppen in) een koptelefoon op zet (met geluid of muziek), dan krijg ik soms al binnen 2 minuten pijn aan m'n oren, ook al staat het volume helemaal niet zo hoog. Vreemd, maar waar... kennelijk toch vrij heftig, hoge tonen, en juist die tonen worden er door otoplastieken uitgefiltert.

Maarja, het zal per persoon verschillen, wat 'ie wel en niet aan kan, en otoplastieken kunnen ook weer voorzien worden van verschillende soorten filters. Ik denk dat je prima naar een concert kunt gaan als je de juiste doppen met de juiste filters hebt en je oren daarna voldoende rust krijgen. Maar nogmaals, iedereen heeft een ander stel oren dus het zal per persoon wel verschillen.

Plaats reactie