tinnitus gehoorbeschadiging link onomstotelijk bewezen?

Moderators: moderator, forumadmin

Plaats reactie
qtip

tinnitus gehoorbeschadiging link onomstotelijk bewezen?

Bericht door qtip » za 16.02.2008 20:00

veel mensen leggen de link tussen gehoorbeschadiging en tinnitus maar is deze onomstotelijk bewezen?

ik heb al een aantal keren gelezen dat mensen hier toch aan twijfelen.
kevin hogan bv ziet de link niet en op andere fora kom ik op zijn minst twijfels hierover met enige regelmaat tegen.

het verhaal over de beschadigde haartjes: dan zou iedereen met gehoorbeschadiging toch tinnitus moeten ontwikkelen?

misschien oversimplificeer ik het nu hoor maar vraag het me toch af.
This may not make sense to you but I have found that not much of anything about tinnitus makes sense.

harrie

RE tinnitus gehoorbeschadiging link onomstotelijk bewezen?

Bericht door harrie » ma 18.02.2008 19:41

Beste Qtip,
ben laatst bij een arts geweest, bekend met T. volgens hem treed er doorgaans T op bij 40 DB gehoorverlies, zo ook bij mij.
Geluiden komen bij gehoorverlies ook in de hersenstam, maar nu niet volledig, deze gaan zich extra inspannen toch die ontbrekende tonen te horen en die worden gezocht in het geheugen en gaan completeren.
completering is eigenlijk het horen van een herinnering van geluiden die je niet meer goed kan horen. Die t is ook een waarneming, daarop volgt een reaktie en die wordt gekleurd door een emotie.
De emotie bij T is niet best en dat komt door de betekenis.
Ik heb bovenstaande kort samengevat, staat in Tinnitus lezingen.
Natuurlijk is het nooit 1 op 1 medisch gezien, er zijn mensen met een prima gehoor en toch T en andersom.
groetjes en het beste, harrie.

Kees

Bericht door Kees » ma 18.02.2008 19:56

Beste mensen,

Tinnitus komt niet alleen door gehoorbeschadigingen.
Ook niet elke persoon met een gehoorbeschadiging hoeft tinnitus te hebben of te krijgen.
Het is ook maar net hoe jouw lichaam en geest op de gehoorbeschadiging reageerd.
Tinnitus kan nog door talloze andere oorzaken veroorzaakt worden.
Bij voorbeeld door bepaalde medicijnen die het gehoor geschadigen.
Door virusinfecties of andersoortige infecties.
Toxoplasmose is een ander voorbeeld of de tekenbeet, die dan de ziekte van Lyme veroorzaakt.
De ziekte van Pfeiffer, Otosclerose en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Je ziet, er zijn vele oorzaken die Tinnitus zouden kunnen veroorzaken.
Groeten,

Kees.

E-mail: info@keesdevries.eu

qtip

Bericht door qtip » di 19.02.2008 14:49

bedankt voor de heldere reacties.

de kno arts die met mij mijn audiogramresultaten besprak noemde de uitslag "verdacht voor beginnende gehoorbeschadiging" er was links en rechts een klein dipje te zien in het hoog freq bereik. zeker geen 40db verlies, ik hoor prima.

ik heb echt sterke twijfels of mijn piepje door dat dipje en dus door een zogenaamde beschadiging veroorzaakt wordt.
ik denk zelfs dat ik een dipje heb in mijn uitslag doordat de testtoon overstemd werd door mijn piepje.
This may not make sense to you but I have found that not much of anything about tinnitus makes sense.

Plaats reactie