Studentenleven met T & H

Moderators: moderator, forumadmin

Plaats reactie
Jacco

Studentenleven met T & H

Bericht door Jacco » di 15.04.2008 09:53

Hoi,

Ik ben zelf student, en loop nu 2 maanden met tinnitus, die sinds een maandje erger is en nu ook nog een lichte hyperacusis erbij :(

mijn huisgenoten (ik woon in een erg gezellig studentenhuis) weten dit niet, maar ik weet niet of ik ze het moet vertellen. Ik heb er op zich niet veel last van, behalve met de afwas (borden+bestek) en gister waren we beetje fanatiek aan het gamen (nieuwe mario kart jeuj) en ja daar komt het noodzakelijke geschreeuw bij... Dit deed mij pijn aan de oren, maar de rest scheen er niet zoveel last van te hebben.

Ik wil eigenlijk wachten tot aan de definitieve diagnose, want ik hebt het idee dat de H-klachten heel langzaamaan afnemen; ik wil ook niet dat er teveel rekening mee gehouden wordt, en dat ik als een last wordt beschouwd...

Ik vroeg me af of er meer studenten waren die iets soortgelijks meemaken? Ben wel benieuwd hoe zij ermee omgingen...

sandra

Bericht door sandra » di 15.04.2008 20:16

Ik ben ook student maar heb dit jaar het geluk in een vrij rustig studentenhuis te wonen. Van mij weten de meeste mensen het hier wel maar ik heb er ook veel meer last van dan jij denk ik (omdat je zegt dat het nog wel meevalt?) Als de radio in de keuken te hard staat ofzo zet ik die gewoon zelf zachter, niemand die vragen stelt. Van kletterende borden heb ik ook wel veel last maar daar heb ik voorlopig nog niks van gezegd.

Of je 't moet zeggen... hangt er maar vanaf hoe erg het is natuurlijk. Ik begrijp dat het vervelend is (je zit immers tussen de studenten, die houden van lawaai). Als je gewoon kan leven kan je er voor kiezen het niet te zeggen maar laat het ook niet te ver komen. Als je merkt dat de klachten erger worden of dat je je toch beter voelt bij minder lawaai... Als je zelf zegt dat je niet zoveel last hebt zullen ze wel niet zó veel rekening met je moeten houden, gewoon als het echt te luid wordt een beetje minder.

Sterkte emee!

Groeten,
Sandra

Jacco

Bericht door Jacco » wo 16.04.2008 10:11

mmja ik ga ze het vertellen zodra ik het officieel weet.. misschien is het gewoon een tijdelijke overgevoeligheid ofzo en maak ik me weer eens teveel zorgen. Ik wil namelijk niet de plezier-verpester voor hun zijn.

heb jij ook T & H ? of alleen H?

sandra

Bericht door sandra » wo 16.04.2008 16:23

Jacco,

Ik ben bijna twee jaar gezegend met een luide tinnitus en heb geleidelijk ook hyperacusis gekregen.

Tijmen

Bericht door Tijmen » wo 16.04.2008 17:41

Jacco,

Ik heb sinds begin november 2007 last van tinnitus door een concert. De eerste maand(en) had ik ook last van hyperacusis, maar die is geleidelijk aan weggetrokken. Ik heb het al vrij snel aan mijn flatgenoten verteld, die gaan er prima mee om. Natuurlijk zijn niet alle mensen hetzelfde en kan ik mijn flat als relatief rustig en aardig beschrijven.

Jij vind het erg storend om in lawaai te staan. Ik denk dat dit tevens een waarschuwing voor je oren is, en dat je je er tegen moet beschermen. Nu moet ik zeggen dat ik niet weet of lawaai schadelijker voor je oren is als je last hebt van hyperacusis, maar ik zou het zekere voor het onzekere nemen. Ik zou het je flatgenoten vertellen, maar het is niet makkelijk voor hen om zich eraan aan te passen. Lawaai maak je namelijk vaak zonder ervan bewust te zijn en bij de doorsnee student is dit denk ik nog sterker het geval. Je kunt proberen op maat gemaakte oordoppen aan te schaffen met een licht filter erin. Ik heb zelf ook zo'n setje met extra filters. Ze vervormen het geluid bijna niet en zitten comfortabel, en het filter is te krijgen in 9dB, 15dB en 25dB. Dan zijn de doppen wel duur (160 euro), maar vergeleken met een leven lang extra gehoorschade is het goedkoop!

Sterkte ermee

Jacco

Bericht door Jacco » wo 16.04.2008 22:43

mag ik misschien vragen welke oordoppen jij hebt?

Tijmen

Bericht door Tijmen » do 17.04.2008 19:10

Ik heb oordoppen van het merk Exinore, serie ER Flexcomfort, welke vooral bedoeld zijn voor musici. Zo ben ik veilig tijdens concerten dankzij een filter van 25dB, maar ik heb ook een filter van 15dB voor minder harde dingen als cafés en bioscopen (is nog af en toe wat te sterk).

Op http://www.elacin.nl/exinore_nl/index.html kun je vinden waar ze verkrijgbaar zijn. Ik wil nu niet reclame gaan maken voor dit ene merk, er zullen vast ook andere goede merken zijn maar daar ben ik niet van op de hoogte. Bij de audiciën kunnen ze vast ook nog andere vragen beantwoorden.

Vaak zijn op maat gemaakte doppen wel verkrijgbaar in een doorzichtig siliconengoedje waardoor het niet erg opvalt. Ik zat laatst in een café met wat mensen die er nog niks van af wisten en het duurde ruim een half uur voordat ze doorhadden dat ik iets in mijn oren had :-D

sandra

Bericht door sandra » do 17.04.2008 23:44

Ik heb die van mij gekocht bij Laperre (België), transparant met rode filter van 30 dB gemiddeld. Al met al vrij onopvallend, niemand die er iets van zegt (als je ermee inzit dat mensen het gaan zien, niet vergeten dat mensen met gezonde oren er niet aan denken zo uitdrukkelijk naar je oren te kijken, ze gaan het dus meestal niet opmerken als je er zelf niet de aandacht op vestigt)

Ik kon destijds kiezen tussen 25 en 30 dB, hebben €100 gekost.

Plaats reactie