ruismaskeerder

Moderators: moderator, forumadmin

Plaats reactie
anta

ruismaskeerder

Bericht door anta » wo 11.06.2008 21:13

hallo .graag zou ik ervaringen met de ruismaskeerder willen weten
zijn er mensen die veel baat hebben bij de maskeerder ? kun je hem buiten harder zetten aangezien mijn t buiten luider word?
over een week of 2 is mijn maskeerder klaar en krijg ik hem op proef via het AC .zou reakties erg leuk vinden dan weet ik mischien wat ik kan verwachten ,ik verwacht wat meer rust in mijn hoofd te krijgen want mijn T is superirritant .
mijn maskeerder is de siemens TCI.
vast dank voor reakties groetjes anta

Misja

Bericht door Misja » vr 13.06.2008 12:44

Hallo Anita,

Ik heb ook 2 ruismaskeerders, ook van Siemens, via het AC.
Inmiddels is de aanvraag naar de verzekering opgestuurd, dus mijn proefperiode is bijna voorbij.

Mij bevallen ze boven verwachting enorm goed.

Op de voorhand werd mij verteld dat de kans niet zo groot was dat ze iets zouden doen of zelfs ik er nog gekker van zou kunnen worden.
Doorgaans hoor ik een combi geluid van een ruis met daarop een scherpe piep.

Nadat ik een paar dagen de ruismaskeerders heb op gehad, kan ik soms 1 dag zonder doordat mijn eigen geluid terug gebracht is naar slechts een ruis.
De ruis uit de maskeerders is een stuk aangenamer dan mijn ruis-piep. Ik kan de ruis uit de maskeerder nu ook associëren met een aangenaam geluid b.v. de zee. Voor mij, nemen de maskeerders net de scherpheid van de piep weg, voor even ..

Voorheen, veranderden de geluiden nogal, in ieder oor en ook qua toonhoogte en dat de hele dag door.
Dat heb ik ook een stuk minder.

Ik ben dus super blij.

Wat je kunt verwachten is dus erg persoonsgebonden en ook afhankelijk van je verwachtingen. Je ruis gaat niet weg of zo. Rust in je hoofd, wat stel je je voor? De maskeerders produceren ook een voortdurende ruis.

Veel zal ook afhangen van het instellen van de ruismaskeerder/s, het geduld van de audioloog en inhoeverre je zelf in staat bent om goed aan te geven wat je hoort. Dat is nog best lastig, vond ik.

Ik hoor wel slechter overigens. met de ruismaskeerders hoor ik alles veel gedempter.
Ik moet veel vaker terug vragen wat iemand zegt. Ik neem dat op de koop toe.

Je kunt ze harder en zachter zetten. De audioloog zal je wel uitleggen dat ze zo moeten worden ingesteld dat je je eigen ruis nog net daar bovenuit hoort.

Het voordeel van de Siemens die ik heb, dat er 2 verschillende geluiden in kunnen worden geprogrammmeerd. Met mijn verschillende geluiden wel handig.

Ik hoop dat het voor jou ook voldoende zal werken.

Groetjes,
Misja.

anta

Bericht door anta » za 14.06.2008 16:52

hallo misja

hartelijk dank voor je antwoord ,ik heb ook te horen gekregen dat de maskeerder bij veel mensen niet helpt,toch ben ik optimistisch ,ik heb nu vaak een mp3 speler in mijn oor en dat geeft ook rust omdat dat ook aangenamer klinkt dan de ruis sis die ik hoor dat is echt een onaangenaam akelig geluid .
ben jij nog veel terug gemoeten naar de audioloog voor de juiste toonhoogte zal ik maar zeggen ?de audioloog vertelde mij dat het recept aangeeft dat het wel gunstig is dat de toonhoogte vrij hoog is zodat hij het oorstukje wat kan openmaken om zoveel mogelijk omgevingsgeluid door te laten .
is het de bedoeling dat je eigen ruis er nog bovenuit komt ik dachtnamelijk dat die er net onder zat zo begreep ik van de audioloog. ben erg blij met jou positieve bericht en ook blij dat het je zo helpt.het is wel even wennen met zo n ding op je oor zeker?ik ben brildragend dus hoop dat het een beetje blijft zitten.wat wel jammer is is dat mijn verzekeraar maar 450euro vergoed daar moet dan nog 800 bij maar als het goed werkt is het dubbel en dwars waard .
veel sterkte en groetjes anta

Misja

Bericht door Misja » wo 25.06.2008 09:13

Hoi Anta,

Sorry, dat ik je naam eerder verkeerd schreef.

Dat klinkt hoopvol. Er zijn natuurlijk ook mensen waarbij het wel helpt.
Ik denk dat ze mensen niet al te hoge verwachtingen willen meegeven, want tja de ruis gaat niet weg. Wat er gebeurt is dat je je concentreert op de ruis uit de maskeerder en het lijkt daardoor of je eigen ruis minder nadrukkelijk aanwezig is.

Ik weet niet bij anderen, maar ik slaap ook niet beter en mijn concentratie is bijvoorbeeld ook nog steeds slecht. Ik heb veel andere gezondheidsklachten waardoor ik ook slecht slaap en me slechter kan concentreren.
Ik ben nog steeds een gelukkig mens wat betreft de maskeerders.
Ja, het was zeker wennen in het begin. De oorstukjes - overigens bij mij ook open - zitten een stuk prettiger dan de kant-en klare oordopjes. Mijn oren zijn erg gevoelig, maar deze oorstukjes bevallen mij goed.
Bij eten doe ik ze uit. Bij telefoneren helpen ze ook niet, helaas.
Ik heb een leesbril, maar het gaat best, hoor, de bril op en de maskeerders. De pootjes van mijn bril zijn dun, ik weet niet of dat wat uit zal maken.

Nee, ik heb niet meer terug moeten gaan. Het was in een keer goed.
Met een test daarvoor hadden ze al uitgeprobeerd welke toon ik het meeste hoor.
Overigens moest ik wel terug naar Beter Horen, want de oorstukjes gingen zeer doen als ik ze langer dan 6 uur in had. Dat was zo aangepast.
Overigens kunnen er 2 tonen in de Siemens maskeerders.
Ik hoor mijn ruis niet heel hard er bovenuit, maar net ietsjes.

Bij de AGIS vergoeden ze als het goed is de ruismaskeerders in zijn geheel. Ik heb wel 4 keer moeten bellen, want aanvankelijk werd mij ook gezegd tot 450 euro o.i.d. maar dat is voor een gehoorapparaat.
Wat ik overigens wel erg vind, want goed kunnen horen en een zo goed mogelijk gehoorapparaat is wel erg basaal, lijkt mij.
Zouden ze bij jouw verzekering ook die vergissing hebben kunnen maken?
Gelukkig dat je het geld er zelf bij kunt leggen, alhoewel een hele hap natuurlijk.

Heb je al gehoord wanneer je de ruismaskeerder kunt gaan uitproberen?
Ik ben benieuwd. Ik hoop dat het voor jou net zo goed werkt als voor mij.

Groetjes,
Misja.

anta

Bericht door anta » do 26.06.2008 21:23

hoi misja

nou ik heb mijn maskeerder afgelopen maandag gekregen en ik ben er superenthousiast over ik hoor idd mij eigen ruis er soms nog bovenuit klinken maar door de dag heen heb ik heel weinig last van de irritante T ,de aandacht word getrokken naar het geluid van de maskeerder en dat is een aangenaam geluid ,ik kan weer beter de krant lezen ben beter geconcentreert voel mij ook relaxter .
het oorstukje heb ik geen last van gelukkig ik voel het ding in zijn geheel amper zitten dus misja die nemen ze mij niet meer af :cool:
ik ben verzekerd bij VGZ en daar vergoeden ze echt maar 450 euro helaas .
mijn KNO arts zei tegen mij ,een ruismaskeerder is tinnituspatienten blij maken met een dooie mus ,nou ben toch erg blij met die dooie mus.
fijn dat het bij jou ook zo goed werkt dat zal toch per persoon heel verschillend zijn of het je helpt of niet maar niet geschoten is altijd mis toch?
sterkte en groetjes van anta

Artkramer

Bericht door Artkramer » ma 05.01.2009 19:39

Heej ik vroeg me af naar welk audiologisch centrum jullie gaan.

Kees

Bericht door Kees » di 06.01.2009 11:38

Artkramer schreef:Heej ik vroeg me af naar welk audiologisch centrum jullie gaan.
Alle Audiologische centra zijn te vinden op: www.fenac.nl/locaties
Groeten,

Kees.

E-mail: info@keesdevries.eu

Artkramer

Bericht door Artkramer » wo 07.01.2009 19:49

Ja, ik ben al 2 keer naar een audiologisch centrum geweest in het UMC, maar ik heb daar een beetje vage ervaringen mee gehad. Ik vroeg me af of iemand een audiologisch centrum naar eigen ervaring zou kunnen aanraden. Ik zou zelf namelijk graag een ruismaskeerder willen hebben, maar mijn tinnitus is moeilijk te analyseren (ik kan niet eens vaststellen uit hoeveel tonen die nou bestaat). Het is bijna meer een gevoel, de piepjes zijn zo hoog allemaal. Afijn, dat dus :-)

Kees

Bericht door Kees » wo 07.01.2009 19:56

IK heb goede ervaringen met het AC in Zwolle, maar wel iets uit de buurt voor jouw denk ik.
Groeten,

Kees.

E-mail: info@keesdevries.eu

anta

Bericht door anta » wo 07.01.2009 20:05

hoi artkramer

mijn ervaring in het audiologisch centrum rotterdam de
koninklijke aurisgroep is goed ,daar is mij ook de ruismaskeerder
aangemeten.

groetjes anta

Alice

Ruismaskeerders

Bericht door Alice » di 27.01.2009 13:18

Hallo allemaal,

Sinds enkele maanden gebruik ik ruismaskeerders die ik via het AC in Tilburg heb mogen aanschaffen bij BeterHoren. In het AC hadden ze eerst een audiogram gemaakt, waaruit bleek dat mijn gehoor slechter was dan normaal maar niet slecht genoeg voor gehoorapparaten met ingebouwde ruismaskeerder. Daarna werd er getest bij welke geluidsvolumes ik last had van mijn hyperacusis, want daar moet je ook rekening mee houden als je ruismaskeerders aanpast (mits je daar natuurlijk last van hebt).

Met die gegevens ging ik naar BeterHoren. Hier werd het audiogram ingelezen en hebben we even uit moeten vogelen welk ruisgeluid bij mij het beste 'paste' en met de Siemens toestellen die ik nu gebruik had ik de mogelijkheid om allerlei soorten ruis uit te proberen. (Die geluiden zetten ze over in de apparaten en daarna kun je gaan kijken of ze prettig werken en of ze iets voor je doen).

Ik heb nu voor beide oren een witte ruis in laten stellen waarvan zowel de hoge als de lage tonen zijn weggefilterd. Je hebt bij mijn ruismaskeerders de mogelijkheid om een 2e keuze-geluid in te stellen, en die staat nu op een zg. gespreksruis, maar die vind ik eigenlijk een beetje te scherp.
Met de volumeknop kan ik zelf kiezen hoe hard of hoe zacht ik de ruismaskeerders hun werk laat doen. Meestal laat ik mijn tinnitus er net iets bovenuit komen.
Daarbij moet ik wel opletten dat ik ze - bv. buiten - niet té hard zet want daardoor wordt mijn tinnitus juist weer erger.

In mijn rechteroor heb ik een zware bromtoon (diesel) en in mijn linkeroor een harde zoemtoon. Dus eigenlijk zijn ze erg verschillend maar worden met dezelfde ruistoon afgeleid.

Kwestie van uitproberen, maar ik heb er wel baat bij.

Groetjes van Alice

Plaats reactie