Muziek klinkt vervormd

Moderators: moderator, forumadmin

Plaats reactie
John van Loon
Contacteer:

Muziek klinkt vervormd

Bericht door John van Loon » za 14.06.2008 07:06

Hallo mensen,

ik heb gisteren (voorzichtig) eens een paar stukken muziek beluisterd die een aantal maanden geleden mooi helder klonken. Nu blijkt dat 98% van de nummers op bepaalde momenten brak en vervormd klinken. Vooral synthetische geluiden lijkt wel. Het is een hele vreemde gewaarwording.

Heb niet precies door wat hier aan de hand is, of in welk frequentiegebied de problemen optreden.

Heeft iemand hier ervaring mee? Zijn er hier mensen die ook niet meer naar muziek kunnen luisteren?

Groet!
John
One day it will happen... One day it will all make sense...

JV
Contacteer:

Bericht door JV » za 14.06.2008 09:55

Ik heb zoiets wel eens bij een concert of zo: het geluid klinkt bij mij dan alsof er wat speakers stuk zijn, nogal krakend. Maar meestal valt het wel mee. Hoe/wat de oorzaak is, geen idee....

Groet,
JV
Info? Tinnitus? -----> www.jvrijsen.nl

John van Loon
Contacteer:

Bericht door John van Loon » za 14.06.2008 10:43

Ik heb het als ik met een koptelefoon naar muziek luister. (Verschillende uitgeprobeerd.) Bij een concert ben ik al drie maanden niet geweest, eind maart werd ik mij bewust van gehoorproblemen. Voorlopig trekken mijn oortjes zoveel herrie niet. Ik krijg al pijn/een ongemakkelijk gevoel in mijn oren als iemand te hard praat :-(
En bovendien is er geen lol meer aan zo'n concert, als de muziek niet lekker meer klinkt of zeer doet aan je oren...

Jesses wat een gedoe. Hopelijk trekt het in de loop van het jaar een beetje bij, want op dit moment is niks met muziek leuk meer :-( Zelfs televisiekijken is soms moeilijk, omdat sommige programma's volgepropt zitten met muziek, en dan ook nog helemaal opgeblazen met compressie grrr...

De paar nummers die wel lekker klinken (bijna allemaal ambient in de lage frequenties) die neem ik mee op vakantie. Totaal toch 50 minuten :-) Veel Lisa Gerrard, bless her.

John

hkbroersma

mizoel klink vervormd

Bericht door hkbroersma » za 14.06.2008 15:06

Beste John,

Mijn moeder heeft 17 jaar tinnitus en bij haar vervormd ieder geluid.

Als zij zingen hoort op de tv vindt zij dit katte-gejank.

Het gekke is dat zij nagenoeg doof is maar bepaalde geluiden juist loeihard hoor.

Een verklaring kan ik je ook niet geven alleen heeft mijn moeder gelukkig een lotgenote die alles ook in dezelfde mate heeft als zij en bij deze vrouw vervormd ook alle muziek. Zij heeft het 16 jaar.

Strerkte en lieve groet.

Marianne dochter van Riet.

ineke niekus

Bericht door ineke niekus » za 14.06.2008 16:22

Ben jalours op jullie ,ik weet al jaren niet meer wat muziek is en dat is vaak erg moeilijk, was vroeger gek op charles aznavour enzo, mis het toch wel. weet alleen nog hoe loeiende sirenes in mijn hoofd horen. prettige weekend allemaal, groeten Ineke

Jurgen

Bericht door Jurgen » ma 23.06.2008 23:52

Hoi John,

Ik herken die vervorming goed, had er last van toen ik nog piano speelde. Bij mij kwam het omdat ik mijn gehoor teveel belastte, als ik jou was zou ik het nog wat meer rust gunnen, is volgens mij een teken van je gehoor dat zegt: "stop er aub mee."

Had ik toen geweten wat de gevolgen voor mij zouden zijn (T en H), dan was ik toen onmiddellijk gestopt met pianospelen.

John van Loon
Contacteer:

Bericht door John van Loon » di 24.06.2008 07:44

Hoi Jurgen,

kun je nu weer wel naar muziek luisteren?

Die paar nummers die nog wel mooi klinken, die draai ik heel zacht op mijn koptelefoon, dat ik het net kan horen, maar zeker niet hard. Dat durf ik gewoon niet :-(

John

Jurgen

Bericht door Jurgen » di 24.06.2008 17:10

Op dit moment kan ik naar muziek luisteren, maar wel zacht, en niet te lang. Een klassiek concert bijvoorbeeld behoort momenteel niet meer tot de mogelijkheid, tenzij ik mijn zwaarste oordoppen gebruik. Het probleem is niet de T hierbij, maar wel de H.

John van Loon
Contacteer:

Bericht door John van Loon » di 24.06.2008 18:29

Vind het erg moeilijk om mijn oren nog meer rust te gunnen. Dat doe ik volgens mij al. Ik zit de helft van de dag in de zachte vogel- en ruisgeluiden thuis, en ga maar twee uur per dag naar buiten of zo. En als ik dan in een herrie-situatie ben, bijvoorbeeld fietsen langs een verkeersweg, dan heb ik de doppen in die 30 db filteren.

Maar aan de andere kant wordt gezegd dat je niet teveel met doppen moet gaan werken, omdat dat averechts zou werken. Ik merk echter, dat ik er wel behoorlijk rustig van word soms, en dat de T op een of andere manier dan wegtrekt ???

Dus wat is nu wijsheid?
Ach de tijd zal het leren...

Ken je de muziek van Arvo Paert? Ik was altijd verslaafd aan de CD 'Tabula Rasa', en gelukkig klinkt Fratres door Twelve Cellists Of The Berlin Philharmonic nog wel aardig (maar dan wel heel zachtjes)... Dat is één van de tien nummers die het nog doen in mijn hoofd :P

Groet!

John

Mitzdaking

Re: Muziek klinkt vervormd

Bericht door Mitzdaking » zo 11.01.2009 01:21

John van Loon schreef:Hallo mensen,

ik heb gisteren (voorzichtig) eens een paar stukken muziek beluisterd die een aantal maanden geleden mooi helder klonken. Nu blijkt dat 98% van de nummers op bepaalde momenten brak en vervormd klinken. Vooral synthetische geluiden lijkt wel. Het is een hele vreemde gewaarwording.

Heb niet precies door wat hier aan de hand is, of in welk frequentiegebied de problemen optreden.

Heeft iemand hier ervaring mee? Zijn er hier mensen die ook niet meer naar muziek kunnen luisteren?

Groet!
John
dan ben ik bang dat je een hele extreme vorm van tinnitus heb
dan zijn je trilhaarcellen zo door elkaar dat je piep waarschijnlijk heel erg duidelijk is en dat de cellen het geluid op een andere manier oppikken dan een 'gezond' gehoor :-(

Plaats reactie