Door tinnitus eerder geirriteerd door omgevingsgeluiden?

Moderators: moderator, forumadmin

Plaats reactie
Jeroen1

Door tinnitus eerder geirriteerd door omgevingsgeluiden?

Bericht door Jeroen1 » vr 17.10.2008 14:55

Sinds een half jaar heb ik last van tinnitus.

Sinds die tijd merk ik ook dat ik snel geirriteerd en angstig word ben door omgevingsgeluiden zoals de deuren of de muziek (bas) van de buren, voorbij rijdende auto's e.d.

Hebben andere mensen met tinnitus dezelfde ervaring, of is dit iets wat los staat van de tinnitus???

Kees

Bericht door Kees » vr 17.10.2008 15:17

Bepaalde geluiden irriteren mij ook wel.
Maar ik wordt er niet bang of angstig van.
Ik schrik wel van plotselinge harde geluiden binnen of buiten.
Maar daar hebben meer mensen met Tinnitus last van.

Mensen met Hyperacusis (overgevoeligheid voor geluiden) hebben daar veel meer last van.
Maar dat komt omdat ze de geluiden veel harder beleven dan dat ze werkelijk zijn.

Het oor en de hersenen vertalen de geluiden veel harder waardoor
deze mensen dit allemaal veel harder horen dan wij dat doen.
Dat kan wel tot 20 db. harder aankomen bij Hyperacusis.
Groeten,

Kees.

E-mail: info@keesdevries.eu

JV
Contacteer:

Bericht door JV » vr 17.10.2008 16:56

Ja, ik herken het wel. Ik merk zo af en toe wel dat ik 'veschiet' van (meestal) plotseling, hard geluid. Gebeurt niet echt vaak en het geeft verder ook geen problemen..

Groet,
Jos
Info? Tinnitus? -----> www.jvrijsen.nl

opa cor

Bericht door opa cor » vr 17.10.2008 17:59

Ik schik ook erg van harde geluiden. Het is dan net of ik hard tegen mijn hoofd wordt gemept. En dat went niet.

opa cor

NielZ

Bericht door NielZ » zo 19.10.2008 00:29

Is het niet zo dat vrijwel iedereen met tinnitus ook een bepaalde vorm van hyperacussis heeft?

Sinds ik tinnitus heb schrik niet alleen vaker van harde geluiden, ze irriteren me ook sneller of zijn snel pijnlijk. Iemand die zijn vork op zijn bord laat vallen maakt nu bij mij een hevige schrik reactie, en het voelt alsof iemand met een metaal object in mijn achterhoofd mept.

Huilende baby's, blaffende honden, tetterende scooters, gemotorizeerd tuingereetschap en zo nog wel een hele lijst.

Geluiden die ik vroeger makkelijk kon hebben, zijn nu dermate irritant, nadrukkelijker aanwezig of zelfs gewoonweg pijnlijk. Ik hoor ze niet harder, maar ik kan gewoon qua pijngrens minder hebben.

Voor Jeroen:
Nee, het is niet iets dat lostaat van tinnitus. De relatie tussen tinnitus en deze overgevoeligheid voor geluid (hyperacussis) is vrij normaal, en zeker niet zeldzaam. Waarschijnlijk zelfs veel voorkomend.

Om er angstig van te worden. Hmz. Tja, ik vermeid ze ook liever, maar ik kan mezelf niet opsluiten in huis omdat er auto's rijden in de stad. Ik hou er wel rekening mee natuurlijk, ik loop niet te dicht langs kroegen, blijf flink wat meters van de spoorweg overgang als er een trein komt.
Want het geluid is irritant, of doet zelfs zeer. Tja, en logischerwijs kun je bang zijn voor iets dat pijn doet.

Bernadette

Bericht door Bernadette » zo 19.10.2008 10:39

Hoi Jeroen,
dat heb ik ook. in het begin, toen ik net tinnitus kreeg was ik heel bang voor geluid. Ik heb het gekregen door geluid (concerten) en door pijn in mijn oren bij optredens te negeren.... De overgevoeligheid was toen erger omdat er ook een component angst in zat. Nu twee jaar later is dat er wel uit denk ik maar kletterend bestek, gillende peuters vooral hoge tonen doen echt pijn (lage harde bassen vermijd ik uit angst dat de T erger wordt).

als er een vrouw met een hoge stem hard lacht vlak bij me heb ik het idee dat ik dat een half uur later nog voel met een raar dof gevoel in mijn oren.

Ik heb het idee dat de omgeving soms eerder denkt dat het psychisch is... en dan ga je aan je eigen oordeelsvermogen twijfelen... lastig

marina

Bericht door marina » zo 19.10.2008 16:58

heel herkenbaar die last van harde geluiden. Auto's en vooral grotere groepen mensen ( die allemaal tegellijk praten) is een verschrikking.
Heb het idee dat er een deken van lawaai over me heen komt. Je voelt je er ook heel erg buitengesloten door. Moet er of helemaal bij weg of even tijdelijk een "geluidspauze" inlassen; dat ligt aan de hoeveelheid lawaai.

Erique

Re: Door tinnitus eerder geirriteerd door omgevingsgeluiden?

Bericht door Erique » zo 19.10.2008 18:28

JeroenSt schreef:Sinds een half jaar heb ik last van tinnitus.

Sinds die tijd merk ik ook dat ik snel geirriteerd en angstig word ben door omgevingsgeluiden zoals de deuren of de muziek (bas) van de buren, voorbij rijdende auto's e.d.

Hebben andere mensen met tinnitus dezelfde ervaring, of is dit iets wat los staat van de tinnitus???
Ik herken dat heel goed en heb er erg veel last van, bij mij is dat probleem eigenlijk nog groter dan mijn Tinnitus. Ik ervaar geen pijn door geluid en denk niet dat ik hyperacusis heb, maar ben erg bang voor geluid. Feitelijk ga ik de deur niet meer uit zonder gehoorkap op, en dan nog kan een optrekkende motor, een claxonnerende vrachtwagen of zo mijn dag behoorlijk verzieken. Niet dat ik er een concrete klacht door krijg, maar wel dat ik weer ga zitten piekeren of het wellicht schadelijk is. Een paar maanden terug ging ik niet zo handig om met glaswerk, bestek o.i.d. op het aanrecht achter me, dat veel kabaal maakte. Ik schijn van de schrik zelfs een rooie kop te hebben gekregen. Ik vermijd veel situaties en heb vrijwel dagelijks enkele situaties dat ik me niet prettig voel met het geluid. Dat veroorzaakt soms ook irritatie, zowel bij mezelf (als iemand naar mijn mening onnodig lawaai veroorzaakt), als bij mijn omgeving (als ze vinden dat ik overdreven angstig reageer, bijv. wanneer iemand tijdens het eten in de kastjes achter me moet zijn dan sta ik op (omdat ik bang ben dat ze misschien hard praten of anderszins lawaai maken) en ga ik er een paar meter vanaf staan, hetgeen op zich niet nodig is omdat ze er ook wel bij kunnen als ik blijf zitten.)

Ik ben door het AC doorverwezen naar de Riethorst en sta daar ergens op een wachtlijst voor hulp, maar echt vlotten doet dat niet. Hoe zit dat met anderen, want ik wil hier eigenlijk wel vanaf.

Jeroen1

Bericht door Jeroen1 » ma 20.10.2008 19:55

Iedereen harstikke bedankt voor jullie reacties.

Het is duidelijk dat er toch een relatie ligt zoals ik al vermoede...

Willem Ruist

Bericht door Willem Ruist » di 20.01.2009 12:36

Heb heel duidelijk die ervaringen. Al jarenlang. Mijn Tinnutus wordt aangewakkerd dor de mate en soort van lawaai waaraan ik blootsta. Vooral verkeerslawaai maar ook boor-schuurmachines, stofzuigers, expressoapparaten, afzuigkappen.
Nb ben er niet bang voor behalve dan dat extreme verkeerslawaai en metro want weet dat dat ver boven de "veilige" 80db grens zit.
Vraag me wel af waar nu mijn veilige grens ligt want kan me niet meer beschadigingen permiteren.
Bij stofzuigen ed gebruik ik earplugs.

Sandeman

Bericht door Sandeman » di 20.01.2009 13:18

Ja heb ik ook. Ik zit de hele dag tussen computers e.d. Daar zitten systemen tussen die hoge tonen produceren. Daar kan ik dus niet tegen want je denkt dat het in je hoofd zit. Je wordt veel voorzichtiger want je zit niet op meer ellende te wachten. Zo heb ik de angst dat mijn goede oor ook Tinnitus op loopt.

Het is logisch dat mensen met Tinnitus extra voorzichtig zijn.

Willem Ruist

Bericht door Willem Ruist » di 20.01.2009 14:05

Herken dit. Ooit "gek" geworden door geratel harddisk en ventilator in oude computer. Nu geruisloze Apple Imac, veel beter.

Kees

Bericht door Kees » di 20.01.2009 15:35

Ja, ik heb al jaren een laptop, die maken veel minder lawaai dan de desktops.
Ook een geluidsarme stofzuiger en wasmachine aangeschaft.

Soms moet je even zoeken naar dit soort apparaten, maar
geluidsarme stofzuigers zijn er in diverse soorten en maten.

Afzuigkappen zijn er ook wel geluidsarm.
Vooral de afzuigkappen met twee ventilatoren erin.
Die hoef je dan ook niet zo hard te zetten.
Groeten,

Kees.

E-mail: info@keesdevries.eu

Willem Ruist

Bericht door Willem Ruist » di 20.01.2009 15:52

Tja na mijn scheiding, nodige geimproviseerd. Had afzuigkap met twee motoren maakt veel verschil inderdaad. Ook nog bij mijn ex geruislozere stofzuiger. Alle kleine beetjes helpen inderdaad.

Plaats reactie