Lezing in Groningen

Moderators: moderator, forumadmin

Kees

Lezing in Groningen

Bericht door Kees » di 04.11.2008 18:58

Beste forummers,

Ik zou nog even terug komen op de lezing van prof. dr. Pim van Dijk
die hij gaf op de hoormarkt in het UMC Groningen.
Dat is ook de thuisbasis van Prof. dr. van Dijk, want hij werkt daar.

De NVVS had deze markt georganiseerd met vele instanties
die bij het orengebeuren zijn betrokken, zoals bureau DDS, de Audiologische centra, Audiciëns,
Stichting plotsdoven, tolknet voor de schrijftolken en gebarentolken enz. enz.

Prof. van Dijk zij onder andere in zijn lezing dat ze bij het maken van functionele MRI-scans
bij mensen met Tinnitus ook activiteiten zien in het Limbisch systeem van de hersenen.
Er gebeurt dus ook heel veel in dit stuk van de hersenen bij mensen met Tinnitus.

Wat hij ook vertelde, is dat als je goed hoort en je wordt daarna slechthorend,
dat de hersenen op hetzelfde nivo willen blijven functioneren en daarom
zelf waarschijnlijk wat geluiden gaan maken om op hetzelfde activiteitennivo te willen blijven.

Met andere woorden, de hersenen willen ook als iemand slechthorend wordt,
toch op hetzelfde nivo blijven functioneren en gaan daarom vermoedelijk zelf activiteiten ontwikkelen.
Hij vertelde dat het in dit verband daarom verstandig is als mensen
die slechthorend worden, niet te lang wachten met de aanschaf van een hoortoestel.

Daarmee voorkom je dat de hersenen op eigen houtje gaan functioneren
en daardoor misschien Tinnitus ontwikkelen.

Een interessant gebeuren, ik had daar nog nooit van gehoord.
Laatst gewijzigd door Kees op di 18.11.2008 18:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten,

Kees.

E-mail: info@keesdevries.eu

qtip

Bericht door qtip » di 04.11.2008 20:19

thanks!
interessant.
This may not make sense to you but I have found that not much of anything about tinnitus makes sense.

harrie

prof. van Dijk

Bericht door harrie » di 04.11.2008 20:35

Beste Kees,
het zou een theorie kunnen zijn; op tijd een hoorapparaat gebruiken.
maar uit de woorden die gebruikt worden;
de hersenen gaan "vermoedelijk"zelf activiteiten ontwikkelen,
en "misschien" ontstaat er T. blijkt maar weer dat het een theorie is.
kan de prof. niet wat concreter worden, graag meer onderzoek of het inderdaad zo is!
het is weer niet een op een ik werk momenteel met iemand die zeer slechthorend is en die irritante hoorapparaten (zegt hij zelf) maar af en toe draagt, maar van T had hij nog nooit gehoord.
toch bedankt voor je info.
groeten harrie

marina

Bericht door marina » di 04.11.2008 21:08

Ik had al hoortoestellen voordat de tinnitus om de hoek kwam kijken. Deze is op komen zetten toen mijn gehoor verder achteruit ging. Hoortoestellen zijn steeds aangepast bij de achteruitgang. Ik denk niet dat je hier tinnitus mee kan voorkomen.
Dat de hersenen het gebrek aan geluid gaan compenseren kan ik me nog voorstellen maar het gebruik van hoortoestellen kan T. denk ik niet voorkomen.

JV
Contacteer:

Bericht door JV » di 04.11.2008 23:43

Hoe dan ook: interessant! Of het nou wel/niet/gedeeltelijk klopt maakt me niet zo veel uit, wellicht kan het 'richtinggevend' zijn en zo uiteindelijk bijdragen aan 'een oplossing'.
Groningen was voor mij een beetje ver weg (ik woon in het zuiden), als er een dergelijke bijeenkomst is in het zuiden, houd ik me aanbevolen.

Gr.
Jos
Info? Tinnitus? -----> www.jvrijsen.nl

qtip

Bericht door qtip » wo 05.11.2008 00:16

wel grappig ik zat laatst, zoals vaak voorkomt, te denken...

als t idd een soort van compensatiegedrag is van de hersenen, zou het wellicht mogelijk kunnen zijn dat wanneer je je hersenen continue voedt met exact hetzelfde geluid als je t, je hersenen misschien op het idee komen deze compensatie op den duur te minderen of zelfs op te heffen.

dat hoorapparaatverhaal lijkt hier wel enigzins op alleen dat is natuurlijk preventief bedoeld.
This may not make sense to you but I have found that not much of anything about tinnitus makes sense.

Jeroen1

Bericht door Jeroen1 » wo 05.11.2008 11:06

qtip schreef:wel grappig ik zat laatst, zoals vaak voorkomt, te denken...

als t idd een soort van compensatiegedrag is van de hersenen, zou het wellicht mogelijk kunnen zijn dat wanneer je je hersenen continue voedt met exact hetzelfde geluid als je t, je hersenen misschien op het idee komen deze compensatie op den duur te minderen of zelfs op te heffen.

dat hoorapparaatverhaal lijkt hier wel enigzins op alleen dat is natuurlijk preventief bedoeld.
Wat bij mij werkt is het zelfde geluid als de tinnitus 10 seconden lang op een nivo dat de tinnitus overstemt afspelen.

Vervolgens is het ongeveer 10 seconden stil, en komt de tinnitus langzaam weer terug op het oude nivo...

Kees

Bericht door Kees » wo 05.11.2008 11:55

JV schreef:Hoe dan ook: interessant! Of het nou wel/niet/gedeeltelijk klopt maakt me niet zo veel uit, wellicht kan het 'richtinggevend' zijn en zo uiteindelijk bijdragen aan 'een oplossing'.
Groningen was voor mij een beetje ver weg (ik woon in het zuiden), als er een dergelijke bijeenkomst is in het zuiden, houd ik me aanbevolen.

Gr.
Jos
Die kans heb je dan gemist.
Er is ook een hoormarkt in Eindhoven geweest.
Al dit soort activiteiten van de NVVS is ten alle tijde te lezen op:
http://www.nvvs.nl/index.php?s_page_id=56
Groeten,

Kees.

E-mail: info@keesdevries.eu

qtip

Bericht door qtip » wo 05.11.2008 14:47

Jeroen1 schreef:

Wat bij mij werkt is het zelfde geluid als de tinnitus 10 seconden lang op een nivo dat de tinnitus overstemt afspelen.

Vervolgens is het ongeveer 10 seconden stil, en komt de tinnitus langzaam weer terug op het oude nivo...

interessant, hoe heb je de exacte frequentie van je t achterhaald?

Jeroen1

Bericht door Jeroen1 » wo 05.11.2008 14:53

qtip schreef:
Jeroen1 schreef:

interessant, hoe heb je de exacte frequentie van je t achterhaald?
Met het programma multisine, een freeware frequentie generator.

En dan verschillende frequenties proberen totdat je dezelfde gevonden hebt...

qtip

Bericht door qtip » do 06.11.2008 22:23

ok, dat is dan bij benadering zeg maar.
valt het eigenlijk ook echt precies te meten?

Jeroen1

Bericht door Jeroen1 » vr 07.11.2008 08:21

qtip schreef:ok, dat is dan bij benadering zeg maar.
Het valt niet exact te meten, het blijft altijd een benadering, omdat je het signaal wat je zelf hoort niet kunt meten (misschien hooguit als men de zenuwbaan kan aftappen)...

Maar de piep die ik hoor en die ik kan genereren zijn naar mijn idee exact het zelfde.

qtip

Bericht door qtip » vr 07.11.2008 13:46

Jeroen1 schreef:
qtip schreef:ok, dat is dan bij benadering zeg maar.
Het valt niet exact te meten, het blijft altijd een benadering, omdat je het signaal wat je zelf hoort niet kunt meten (misschien hooguit als men de zenuwbaan kan aftappen)...

Maar de piep die ik hoor en die ik kan genereren zijn naar mijn idee exact het zelfde.
om zeker te weten dat ik goed zit ben ik nu nu bezig een geluidsbestand te maken dat "sweeped", zodat ik alle frequencies meepak.

Jeroen1

Bericht door Jeroen1 » vr 07.11.2008 15:11

qtip schreef: om zeker te weten dat ik goed zit ben ik nu nu bezig een geluidsbestand te maken dat "sweeped", zodat ik alle frequencies meepak.
Het is overigens niet nodig om exact dezelfde frequentie te hebben, als de frequentie die je genereerd naar eigen horen gelijk is aan de frequentie van de piep, is het voldoende.

Of heb je misschien meerdere pieptonen?

Misschien is het een beter idee dan om alle pieptonen te indentificeren (ongeveer) en dan meerdere tonen door elkaar af te spelen....
Laatst gewijzigd door Jeroen1 op vr 07.11.2008 15:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Jeroen1

Bericht door Jeroen1 » vr 07.11.2008 15:16

Ik zag dat jou piep ook mogelijk door Anti Depressiva komt. Bij mij mogelijk ook.

Is jou piep toevallig ook 13,4 kHz?

P.s. Ik weet niet of het spelen met die pieptonen verdere schade kan veroorzaken, het is een eigen experiment, en ik ben niet verantwoordelijk voor de gevolgen.. ;-)

Plaats reactie