muziek maken en tinnitus -> oordopjes

Moderators: moderator, forumadmin

Lalagè
Contacteer:

muziek maken en tinnitus -> oordopjes

Bericht door Lalagè » za 17.01.2009 19:44

Al jaren speel ik in een band met acht mensen. De meeste instrumenten gebruiken geen elektriciteit, maar we kunnen toch een heleboel lawaai maken. Vooral de diverse percussie-instrumenten (trommels en bellen) doen soms letterlijk pijn aan mijn oren. De laatste tijd heb ik na de bandrepetitie extra veel last van al het gepiep in mijn oren en ik ben bang dat de tinnitus hierdoor ook erger wordt. Daarom ben ik nu van plan om oordopjes te gaan dragen tijdens de repetities, maar ik schaam me er een beetje voor als de anderen dat zien... Kunnen jullie me moed inpraten?

Ervaringen van andere muzikanten met of zonder oordopjes hoor ik ook graag.

Amadeeke

doppen doen,

Bericht door Amadeeke » ma 19.01.2009 09:02

Je bent baas over je eigen lichaam, dus als jij je wil beschermen tegen geluid is dat toch aan jezelf om erover te beslissen. Iedereen ervaart geluid ook anders. Ik heb zelf jaren ook gelachen omdat een collega iedere keer uiterst gevoelig was voor een hoogfrequent geluid, dat voor ons helemaal niet storend was en nauwelijks hoorbaar. Nu weet ik wel beter.
Ik ben de enige in onze band die nu met gehoorbescherming repeteer en optreed. Maar eigenlijk geven ze wel toe dat soms de 'snare wel scherp klinkt' , ' de gitaarsolo soms wel in je oren bijt' of 'na de repetitie er toch wel een sssiiiiss in de oortjes blijft hangen'. Dus het zou wel eens kunnen dat er meer in de band je voorbeeld gaan volgen.
Ik had na repetitie zonder bescherming ook meestal een dof gevoel in de oren, nu met gehoorbescherming niet meer. Tis wel aanpassen met doppen, maar vanaf de eerste dag dat je ze gebruikt reeds gewonnen, mijn mening.

Kees

Bericht door Kees » ma 19.01.2009 14:46

Er zijn meer muzikanten op het forum, die oordoppen gebruiken.
Als je medemuzikanten een klein beetje verstand hebben zouden ze het toe
moeten juichen dat jij zo verstandig bent goed op je oren te passen.

Anders komen ze in de toekomst vast zelf een keer aan de beurt.
Dann kun jij ze altijd nog een keer "uitlachen".
Laatst gewijzigd door Kees op di 03.02.2009 18:36, 2 keer totaal gewijzigd.
Groeten,

Kees.

E-mail: info@keesdevries.eu

udo j

Bericht door udo j » ma 19.01.2009 23:18

JE ziet steeds meer muziekantten die oordoppen dragen dat is echt niet bijzonder.
gewoon doen!
zelfs achter de bar met concerten zie je mensen oordoppen in hebben.
en gelijk hebben ze.

Ik begrijp je wel maar het is gewoon noodzalelijk.
SUCCES!

Lalagè
Contacteer:

Bericht door Lalagè » di 20.01.2009 18:10

Bedankt voor de reacties. Ik ben al aan het oefenen met oordopjes, zodat ik al een beetje wen aan hoe mijn instrument dan klinkt :)

krekel

Bericht door krekel » wo 21.01.2009 01:03

Tja, hier nog zo een muzikant.

Ik speel al jaren met oordoppen in als me dat verstandig lijkt/leek. Vandaag heb ik een audiologisch centrum bezocht. Nog eens wat onderzoeken hier en daar en toen kwam ik bij de audioloog en die zei dat ik toch het beste kon opteren voor een goede vlakke gehoor demping. Het beste zou zijn om de filter keuze te bepalen a.d.h.v. het aantal db's dat wordt geproduceerd. Dus....steeds een db meter mee...en oordoppen met verschillende filters.
Ik heb begrepen dat die db meters op creditcard grootte te verkrijgen zijn ( zie elders op dit forum ).
Verder zou ik graag info krijgen over een mogelijke andere praktische oplossing...het spelen met in-ear monitoring. De audioloog zag hierin voor mij niet direct een oplossing. Ik zou dat dan weer zo zacht moeten zetten dat ik toch weer een hoop timbre verlies zou krijgen....Jammer dat je zoiets niet gewoon uit kan proberen zonder dat dat een hoop geld kost.
Wie er ervaring mee heeft....laat het weten.

groet,

Chris.

Lalagè
Contacteer:

Bericht door Lalagè » wo 21.01.2009 08:50

Verschillende oordoppen? Die van mij kostten iets van 125 euro, met fikse korting, dus dat zou een duur grapje zijn. Ik heb er wel de zwaarste filter in, als ik het me goed herinner was dat 20 dB.

Die decibelmeter op creditcardformaat heb ik, maar die geeft alleen groen-oranje-rood aan en geen getal.

Wij spelen trouwens meestal onversterkt tijdens de repetities in een huiskamer. Alleen de basgitaar en de synthesizer hebben elektriciteit nodig.

Amadeeke

demping, [ link bevat reclame ]

Bericht door Amadeeke » wo 21.01.2009 19:18

Tis ook zo frequentie afhankelijk die demping. zie link hieronder welke ik gebruik. kheb zelf met verwisselbaar filter.
setje groene (gemiddelde -) en witte ( maximale demping) filters. Als je dan die curves bekijkt is er een stuk waarin de demping van de gemiddelde filter hoger is dan de maximale .
Tis dan waarschijnlijk nog persoonsafhankelijk, bouw van oor .ea?
Een gewone gehoorcurve opnemen en daarna met de doppen om zo de persoonlijke demping te kunnen uitzetten?
Ik ben wel blij dat ik met verwisselbaar filter heb genomen en ruimte heb om wat te expermimenteren.
curves zoals opgegeven door fabrikant.
http://www.lapperre.be/content/default.asp?id=420
(prijs : doppen + filters = 100Euro + extra set filters van 15 Euro.)

udo j

in ear

Bericht door udo j » do 22.01.2009 17:13

dank zij in ear monitor speel ik nog steeds. ik moet wel toe geven dat de muziek beleving minder is. aan de andere kant is het spat zuiver zo duidelijk dat je alles hoort.

ik heb er heel weinig volume op staan en regel via een mixer zelfs mijn mix.
dat is idiaal voor mij zeker. en vergeet niet dat aan gemeten in ear tot 25 db demt.
het is moeilijk te zeggen of dit voor jou het beste is ik kan alleen maar uit eigen ervaring spreken.
ik hoop dat5 je er wat aan hebt.
mvg udo

Teun

Bericht door Teun » vr 23.01.2009 00:07

Lalagè schreef:Verschillende oordoppen? Die van mij kostten iets van 125 euro, met fikse korting, dus dat zou een duur grapje zijn. Ik heb er wel de zwaarste filter in, als ik het me goed herinner was dat 20 dB.

Die decibelmeter op creditcardformaat heb ik, maar die geeft alleen groen-oranje-rood aan en geen getal.

Wij spelen trouwens meestal onversterkt tijdens de repetities in een huiskamer. Alleen de basgitaar en de synthesizer hebben elektriciteit nodig.
Groen= tot 80 db
Oranje= 80-100 db
Rood=boven de 100 db

Kees

Bericht door Kees » vr 23.01.2009 11:32

Een heel handig dingetje, voor het werk van de commissie T&H hebben we er drie gekregen.
http://www.earkeeper.nl/

Altijd handig, heb je toch een indicatie over de hoeveelheid geluid in je omgeving
Groeten,

Kees.

E-mail: info@keesdevries.eu

Lalagè
Contacteer:

Bericht door Lalagè » vr 30.01.2009 23:26

Zoow ik heb het overleefd :-D Niemand heeft er iets over gezegd, maar ik denk dat de meesten niet merkten dat ik mijn oordopjes in deed. Nu ben ik weer thuis met evenveel lawaai als voor de repetitie, joehoe!

Nu het nadeel: ik hoor mezelf niet echt goed. Voor de fluiten die ik bespeel is dat niet zo'n ramp, maar ik zag een ander bandlid een pijnlijk gezicht trekken toen ik op de koebel aan het slaan was... dat ging dus iets te hard. Ik denk dat een iets lichtere filter beter werkt, dus morgen ga ik uitpluizen of ik die filters zelf kan verwisselen. Anders wordt het een duur grapje, want dan moet ik een tweede set oordopjes kopen. De zware demping heb ik namelijk wel nodig voor popconcerten (die ik zelden meer bezoek, op 1 festival na dat ik niet wil missen).

krekel

Bericht door krekel » za 31.01.2009 21:00

Vraagjes aan Udo J,

Hoe gebruik je de in ear monitoring in praktische zin? Ik bedoel...Zelf speel ik in formaties waarin ik als enige in ears zou gebruiken als ik die zou aanschaffen, maar hoe krijg ik dan de rest van de band over mijn in ear als vaak niets specifiek wordt uitversterkt, laat staan dat er een geluidsman is die mij een monitor mix kan aanbieden? Het werkt toch alleen maar wanneer iedereen in de band aan de in ear gaat of zie ik dat te zwart wit?
Ook...Als ik met oordoppen speel krijg ik uiteraard veel timbre verlies. Hoe zit dat met in ear monitoring wanneer je dat zacht zet en is er niet sprake van akoestische overspraak van bijvoorbeeld een drummer die op zijn set zit te hengsten? Die in ears dempen dan wel pakweg 25 db, maar dan hou je m.i. nog een hoop geluid over. Bovendien, ik heb ook last van H. Is zo,n monitor in je oor dan niet juist irritant of belastend?
Ja ja ik vraag wel veel in 1 keer, maar misschien komen er dan wel wat adviezen los waar andere muzikanten ook iets aan kunnen hebben.
alvast bedankt

groet,

Chris.

udo j

Bericht door udo j » za 31.01.2009 23:00

hall0 chris,
ik speel maar met ze tweeen. de drummer kan geen lawaai genoeg horen.
dat jij alleen in ears zou dragen lijkt mij geen probleem. maar alle intrumenten moeten wel uitversterkt zijn anders kan het niet via je in ear.
de mix haal je uit de mengtafel.
als jullie onversterkt spelen is het niet mogelijk. ik heb bijna geen last van de drummer met in ear en ik heb toch ook een staartje H.

dus als je hoofdzakelijk akoustichs speelt zijn er ook aangemeten beschermers speciaal om muziek te maken. nou weet ik niet wat je speelt maar een blaas intrument werkt dan niet, dan hoor je het door je hele hoofd.

heb je nog vragen stel ze dan gerust.
mvg udo

wouterv

Bericht door wouterv » za 07.02.2009 14:21

Goede keuze hoor, Lalagè, om met oordoppen in te repeteren. Ik ben drummer en heb nooit zonder oordoppen in gespeeld, want dat is vragen om moeilijkheden. Lijkt me hetzelfde verhaal voor de andere muzikanten die in een vaak kleine repetitieruimte niet ver van het drumstel af staan. Oordoppen zijn ook niet iets om je voor te schamen, lekker boeiend voor anderen dat jij ze in doet. Jouw oren slijten daardoor minder snel, en daar kun je alleen maar profijt van hebben. Ik heb zelf (soort van) transparante doppen, die ziet een ander vaak niet eens zitten.

Plaats reactie