Tweede keer lawaaischade

Moderators: moderator, forumadmin

Cathie

Tweede keer lawaaischade

Bericht door Cathie » zo 22.03.2009 19:32

Hallo lotgenoten,

Het is al een tijdje geleden dat ik op het forum was. In 2006 meldde ik me aan nadat ik op een repetitie-avond van een doedelzakband een overdosis decibels voor mijn kiezen had gekregen. Gevolg: eenzijdige tinnitus, hyperacusis, druk op mijn oren, hoofdpijn, ploppend geluid bij slikken en last van een bonkend hoofd als ik (hard) praatte. Aangezien de kno-arts er niets mee kon, zocht ik verder.

In het UZA in Antwerpen (prof. Van de Heyning) ben ik behandeld met hyperbare zuurstoftherapie (dit hielp een klein beetje) en later met het middel Deanxit. Dit verzachtte de tinnitus bij mij een heel stuk. De rest van de klachten verminderden in de loop van de tijd. Wel bleef ik sterk gevoelig voor hard geluid, zodat ik bij concerten, in zwembaden, etc. altijd mijn oordopjes ging dragen. Al met al was het leefbaar.

Vorige week zaterdag ging het helaas weer mis, doordat ik bij een optreden mijn oordopjes achter het toneel had laten liggen. Na een paar minuten stopte ik toch maar met spelen en hield ik mijn vingers in mijn oren, maar toen was het al te laat. Ik heb nu weer dezelfde klachten als in 2006. Nu heb ik zelfs tinnitus aan twee oren en de overgevoeligheid voor lawaai is in mijn idee nog erger dan de vorige keer.

Heeft iemand van jullie ook wel eens bij herhaling een lawaaitrauma gehad, waarbij het in de loop van de tijd toch weer verbeterde?

Alvast dank voor eventuele reacties en groetjes,
Cathie

Carolan

Bericht door Carolan » do 29.12.2011 20:51

Cathie,

Je bericht dateert van 3 jaar terug. Dus mogelijk geen reactie.
Hoe gaat het momenteel met je? Is je toestand dan toch nog wat gestabiliseerd? Speel je nog muziek?

Diem

Bericht door Diem » zo 06.05.2012 19:31

Daar ben ik ook heel benieuwd naar.
Vier maanden geleden gehoorschade opgelopen aan m'n linker oor na een knal, ik hoor nu constant een piep. Ik ben naar de KNO-arts geweest en heb daar een hoortest laten doen. Daaruit is gebleken dat ik geen gehoorverlies heb in het spraakgebied. Hij heeft goede hoop dat het weer overgaat.

Nu heb ik tijdens Koninginnenacht op een brommer gereden die veel lawaai maakte, iets té veel merkte ik later. De piep is weer harder en ook heb ik een beetje zeurende pijn in m'n linkeroor. Ook rechts, waar ik geen gehoorschade had, 'zeurt' nu een beetje.

Vandaar dat ik erg benieuwd ben of het bij anderen weer is verbeterd nadat het opnieuw is blootgesteld aan te hard geluid. Ik ben bang dat m'n linker oor nu blijvend is beschadigd. Ook het 'zeuren' in m'n rechter oor vertrouw ik niet helemaal, maar als het alleen een beetje 'zeurt' en geen piep hoor, zou het mee moeten vallen lijkt me?

Kees

Bericht door Kees » ma 07.05.2012 19:21

Dat zou best eens kunnen.

Je kreeg al een waarschuwing en alle extra (te) harde decibels
zijn dan extra schadelijk voor de oren, met de genoemde gevolgen.

Na de eerste waarschuwingen door de oren moet je er extra zuinig
mee omspringen en ze goed beschermen als dit noodzakelijk is.

Dat geldt trouwens voor ons allemaal natuurlijk.
Groeten,

Kees.

E-mail: info@keesdevries.eu

Diem

Bericht door Diem » di 08.05.2012 23:01

Bedankt voor je reactie.

Dat wordt dus afwachten. De (zeurende) pijn is al wat minder, bijna weg gelukkig. Vier maanden geleden ging de pijn ook na 1-2 weken weg.

Helaas merk ik dat ook m'n rechter oor nog niet helemaal goed is. Net na het ritje met de brommer merkte ik duidelijk aan m'n rechter oor dat hij heel wat geluid te verwerken had verkregen, hij leek zeg maar iets dicht te zitten en een soort van brom iets. Nu is dat bijna helemaal weggetrokken maar nog niet helemaal. Ik merk het nog iets, dat het nog iets 'bromt'. Hopelijk gaat dat nog helemaal over en ook links, maar dat zal lastig(er) worden denk ik.

Diem

Bericht door Diem » wo 06.06.2012 20:39

Ik heb sinds een aantal dagen een nieuwe toon erbij gekregen, een irritantere lage toon. Heeft iemand hier ook eens een nieuwe toon erbij gekregen? En is dat weer weggegaan?

Kees

Bericht door Kees » do 07.06.2012 19:08

Ook dat kan gebeuren.

Dat zien we helaas wel vaker.
Er zijn wel meer forummers die dit meemaken.
Soms krijg je er ongevraagd gratis extra "muziek" bij.

Maar of we daar dan blij mee moeten zijn, laat ik in het midden.
Ik probeer het in een wat luchtige context te zetten, want je zult ook dit weer moeten accepteren.

Maar misschien zakt het wel weer wat af in de komende weken.
Groeten,

Kees.

E-mail: info@keesdevries.eu

udo j

Bericht door udo j » vr 08.06.2012 20:19

Wat Kees zegt. Ik heb in de loop der tijd meerdere tonen erbij gekregen.

Maar er zijn tijden dat het wat minder is of misschien in jou geval wel weer verdwijnt.

En (al wil je er nu niet aan denken) ook dat went weer en maakt het eigenlijk niet erger.

vmg udo

Diem

Bericht door Diem » vr 08.06.2012 21:44

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb zelf ook nog een beetje hoop dat het weer verdwijnt, ik heb het dus nog niet zo lang. Wel vreemd dat je er andere tonen bij kan krijgen. Zou dit te maken hebben met te hard geluid of zomaar? Vorige week na een dagje Brussel is me die andere toon opgevallen, dus het zou best kunnen dat het daardoor is gekomen. Niet dat ik echt harde geluiden heb gehoord die dag, alleen de metro in Rotterdam was nogal luidruchtig.
udo j schreef:Wat Kees zegt. Ik heb in de loop der tijd meerdere tonen erbij gekregen.

Maar er zijn tijden dat het wat minder is of misschien in jou geval wel weer verdwijnt.

En (al wil je er nu niet aan denken) ook dat went weer en maakt het eigenlijk niet erger.

vmg udo
Vervelend zeg. Is dit gekomen na blootstelling van te hard geluid of heb je het zomaar ineens gekregen? En in de tijden dat het wat minder is, zijn alleen je 'nieuwe' tonen dan wat minder, of alles?

udo j

Bericht door udo j » vr 08.06.2012 23:13

Ik denk voor namelijk toch door geluid. Ik ben muziekant geweest en ondanks ik me goed ben gaan bescherming na tinnitus toch wel eens
te veel is geweest.

Maar bij sommige mensen uit het zich na stress of juist ontspanning.
Er kunnen vele factoren zijn. Ik heb het nu zeven jaar en tonen die eerst heel sterk waren zijn nu milder en de piep is suisen geworden.

ipv van midden in me hoofd nu in beide oren en zo wisselend. Het kan een hele tijd stabiel zijn maar door voeding of trt supplementen
kan het veranderen.

Ik kan me goed voorstellen dat je telkens je oren dicht drukt om te kijken of het er nog is of het erger is geworden maar het is beter
proberen gen aandacht aan te geven en vooral afleiding te zoeken.

Met name het laatste is belangrijk.

vmg udo

Diem

Bericht door Diem » ma 11.06.2012 20:38

De vorige keren bij te hard geluid had ik echt pijn in m'n oren, nu nergens last van gehad, dus of het te hard geluid is geweest weet ik niet. Ondanks dat, dus toch een pieptoon erbij.
Mooi dat die sterke tonen nu milder zijn geworden, het kan dus toch nog verbeteren. Afleiding is inderdaad het beste. De komende tijd goed oppassen met m'n oren, zodat het hopelijk nog overgaat.

Diem

Bericht door Diem » zo 09.09.2012 12:52

Ik had al een tijdje dat het zeer doet aan m'n linkeroor wanneer er bijvoorbeeld met een lepel het laatste restje uit een pan wordt gehaald. Ook wanneer de autodeur wordt dichtgegooid en vrijdag merkte ik dat een hoge stem niet zo prettig aanvoelde. In het begin besteedde ik er niet zoveel aandacht aan, maar nu besef ik dat dit een beginnende vorm van H is. :-(

Nu lees ik dat je beter geen oordopjes in kan doen als het niet tot schade leidt. Nu doe ik alleen oordopjes in als ik douche en in de auto zit. Moet ik daar dan mee stoppen?

Verder las ik dit op internet: ''De beginfase van hyperacusis dwingt de patient om in relatieve stilte te leven. Vergelijk het met een gebroken been dat ook eerst rust vereist alvorens het weer kan worden belast.''
Uit dit stukje maak ik op dat het weer over kan gaan, maar op andere sites lees ik overal dat het niet te genezen is?

Sinds een paar dagen zit m'n linkeroor een beetje dicht en 'zeurt' het iets.
Misschien herkenbaar voor sommigen? Wat zou zoiets kunnen zijn?

Tot slot. Hoe kan ik ervoor zorgen dat H niet erger wordt in verloop van tijd? Het vermijden van te hard geluid uiteraard, maar is er misschien nog meer wat ik kan doen?

Alvast bedankt :cool:

udo j

Bericht door udo j » zo 09.09.2012 14:43

Hoi Diem, Ik modder ook al een tijdje met H. Zeker bepaalde stemmen zijn onprettig en komen hard binnen.

Ik weet niet of dat ook een beetje misofonie is maar met name als stemmen luid zijn en zonder diamiek.

Als ik te veel voor me kiezen krijg (denk aan voorbij komende moteren of scooters) dan gaat mijn oor vervelemd aan voelen maar pijn zelden.

Maar de volende dag kan het ook het andere oor zijn dus bij mij wisseld het.

Maar goed, wat te doen? Ik probeer het al een tijdje met ruistoestellen maar het lijkt alleen maar gevoeliger te worden.

Wat je wel kan verdragen geen oordoppen. pas wanneer het vervelend wordt kan je ze in doen.

Ik vermijd het zoveel mogelijk. Het mooiste is als je het kan doseren maar zo werkt het vaak niet.

Heb je deze site al eens gelezen?

http://www.tinnitus-trt.info/

Nuttige informatie. mvg udo

Diem

Bericht door Diem » zo 09.09.2012 17:33

Bedankt voor de link, heb er meteen even gekeken.

Ik weet dat je pas je oordoppen in moet doen als het vervelend wordt, maar gaat dat altijd wel op? Na een dagje Brussel en toen in de metro te hebben gezeten in Rotterdam (hardste geluid van die dag) heb ik er wel een toon bijgekregen, terwijl het niet onaangenaam voelde.

Ook las ik dat H in 1 oor vaak overgaat naar beide oren, daar ben ik erg bang voor. Is dit echt zo of is dat alleen wanneer je H door bijvoorbeeld een ziekte hebt gekregen? Ik heb het gekregen door een knal, waardoor ik T en nu dus beginnende H heb. Rechteroor is gelukkig (nog) goed en wil dat graag zo houden.

udo j

Bericht door udo j » ma 10.09.2012 04:29

Mijn audioloog zegt dat een toon erbij niet komt door beschadeging
als de geluiden niet abnormaal hard zijn.

Dat het een reactie is vam je limbisch systeem. Had kan zijn dat je toon nog ik noem het maar 'slijt'.

Toch als je het gevoel heb dat je oren vermoeid zijn kan je je oordoppen in doen.
Ik doe dat eingenlijk nooit dus weet ook niet of dat werkelijk uitmaakt.

Wel probeer ik me te ontspannen en bv dit weekend zijn er geen triggers geweest en voelen zr niet vervelend aan.

Dat kan morgen weer anders zijn maar zo gaat het niet waar?

Het bang zijn dat het overspringt naar je goede oor is iets wat je volgens mij niet echt in in de hand hebt.

Wel natuurlijk door harde geluiden te vermijden maar ook dat hebben we niet altijd in de hand. Onverwachte geluiden kunnen het meest doen schrikken en voila en systeem reageert.

Bij mij is het rechts begonnen en later ook links maar denk zelf dat ik het liever stereo hoor dan in een oor.

Het feit dat ik ook nog tonen bij hoor is vervelender. Daar kan je moeilijker aan wennen vooral omdat die vaak op geluid reageren.

Ik denk dat de H niet zomaar in je goede oor zal komen. Maar beschermen zal toch een beetje op gevoel moeten.

Ik accepteer geluid misschien wel vaak te lang maar oordoppen beginnen bij mij snel te irriteren dus heb ik ze nooit lang in.

mvg udo

Plaats reactie