Tweede keer lawaaischade

Moderators: moderator, forumadmin

Carolan

Re: Tweede keer lawaaischade

Bericht door Carolan » vr 14.03.2014 22:50

Intensiteit en duur zijn van belang. Het feit is dat t en h patiënten het ontstaan van verdere gehoorschade te sterk overschatten.

Diem

Bericht door Diem » zo 16.03.2014 14:34

Kees schreef:Bij motoren is het meer het geluid van de motor.
Het windgeruis wordt met een goed helm goed gedempt.
Dat zou je denken inderdaad, maar toch is dat niet het geval.
Hier een overzicht van de hoeveelheid decibel onder de helm:

Snelheid Windgeruis
80 km/u 90 dB
100 km/u 94 dB
120 km/u 98 dB
140 km/u 102 dB

Dus kan je nagaan hoe hard het is als je geen helm draagt.
Daarom denk ik ook dat windgeruis bij (erg) veel wind schadelijk kan zijn.

Carolan schreef:Intensiteit en duur zijn van belang. Het feit is dat t en h patiënten het ontstaan van verdere gehoorschade te sterk overschatten.
Ik denk ook dat het wel overschat wordt door T en H patienten, vaak voelen harde geluiden toch pijnlijker en je bent ook voorzichtiger. Nu knalde er bij mij dus een ballon vlakbij, en als ik op internet kijk geeft dat een knal van 157 dB. Nu weet ik niet in hoeverre dat waar is en bovendien zal dat per ballon ook verschillend zijn, maar dat het hard was is wel duidelijk. Nu maar hopen dat er niet te veel haarcellen kapot zijn gegaan en ik geen T heb opgelopen.

Kees

Bericht door Kees » zo 16.03.2014 14:48

Maar daar zijn dan ook speciale oordoppen voor, voor motorrijders.
Een van de commissieleden rijd ook motor met zijn Hyperacusis.
Die gebruikt dus ook die speciale oordoppen.
Groeten,

Kees.

E-mail: info@keesdevries.eu

Carolan

Bericht door Carolan » zo 16.03.2014 16:25

Diem, van hoe dicht heb je die klap moeten incasseren met die ballon?

Diem

Bericht door Diem » zo 16.03.2014 19:38

Kees schreef:Maar daar zijn dan ook speciale oordoppen voor, voor motorrijders.
Een van de commissieleden rijd ook motor met zijn Hyperacusis.
Die gebruikt dus ook die speciale oordoppen.
Dat snap ik, maar het ging erover of wind(geruis) schadelijk kan zijn in z'n algemeenheid, dus vandaar :)
Carolan schreef:Diem, van hoe dicht heb je die klap moeten incasseren met die ballon?
De ballon die knalde lag op de grond.
Er lagen nog een paar andere ballonnen op de grond die ik wilde oppakken, waardoor ik bukte.
Op dat moment knalde er 1 ballon, dus het was behoorlijk dichtbij :(
De pijn is eindelijk weg.

Carolan

Bericht door Carolan » zo 16.03.2014 21:44

Ik blijf bij mijn oorspronkelijk uitgangspunt met name dat het gaat om een prikkeling van centrale mechanismen en geen perifere beschadiging. Je ervaart een pieptoon, dat kan als de hyperactiviteit toeneemt. Zeg nooit nooit natuurlijk want een knal is een knal en van dichtbij kan het behoorlijk aankomen. Bij twijfel raadpleeg je best een arts onmiddellijk na een incident maar als het een centrale reactie is dan helpen cortisonen en hyperbare zuurstoftherapie enz niet en dan verwijs ik opnieuw naar mijn eerdere tekst. Vooral het overslaan van het ene oor naar het andere vind ik een bijzonder sterke aanwijzing voor een centraal probleem.

C

Diem

Bericht door Diem » wo 19.03.2014 20:25

Bedankt voor je reactie.
Het is lastig te zeggen of er iets is beschadigd of niet.
Als er een piep zit, dan wordt dat overstemd door m'n linker oor.
Het overslaan van een piep naar een ander oor lijkt me onwaarschijnlijk.
De hyperacusis had ik wel opgelopen in m'n 'gezonde' oor na die klap van vorig jaar.

Afwachten en hopelijk valt het mee.

Diem

Bericht door Diem » ma 22.02.2016 21:36

Ik wil nog even laten weten dat er na die ballon geen tinnitus is ontstaan in het rechter oor en ook geen ergere hyperacusis.
Tot 2 weken geleden...

Maandag, precies twee weken geleden, had ik een redelijk drukke, lawaaiige dag op school.
Toen ik naar huis reed met de auto, kapte hij er opeens mee.
Daar stond ik dan, midden op een kruispunt.
Er stond die dag veel wind, het verkeer reed voorbij, moest de telefoon dicht bij m'n oor houden enz.
Tijdens deze dingen had ik in m'n linker oor wel een oordopje in, maar rechts niet, aangezien daar ook geen tinnitus zat.
Daarom dacht ik: Een gezond oor kan best wat hebben, moet lukken.

Nadat de auto via startkabels werd gestart, moest ik hem naar de garage rijden.
Daar reed ik hem op de brug en ging een man even kijken of hij de dynamo op voorraad had, want die was kapot.
Ondertussen was er één iemand in de garage, maar niet zozeer met een auto bezig.
Toch dacht ik: Laat ik in ieder geval maar een oordopje in doen in m'n linker oor, je weet maar nooit.
Even later gebruikt hij een compressor in die garage, drie keer eventjes spuiten van maar 1 seconde ofzo, maar wat een geluid!
Echt super hard en was blij dat ik links een oordopje in had.
Ik dacht wel bij mezelf: Als dat maar goed gaat met m'n rechter oor.

Toen ik in bed lag na deze drukke dag, merkte ik dat het niet stil meer was in mijn rechter oor.
Ik hoopte dat het de komende dagen zou herstellen, maar helaas...
De eerste dagen veranderde het iets qua toonsoort, maar de laatste dagen/week is het redelijk hetzelfde.
Het is gelukkig niet hard, het is maar iets.
Toch is deze soort ruis honderd keer zo irritant als die in mijn linker oor zit, echt verschrikkelijk.

Zou het kunnen dat het nog wegtrekt? Of is er weinig hoop meer na 2 weken?
Ik vind het echt idioot om op deze manier tinnitus op te lopen. Er zat echt geen piep en na zo'n dag opeens wel.
Als ik bedenkt aan wat voor geluiden ik vroeger blootstond toen ik nog geen gehoorschade had, dan vind ik het echt ongelofelijk dat het na zoiets is ontstaan.
Misschien dat m'n rechter oor op het randje stond om tinnitus te ontwikkelen, dat het nog maar een kleine beschadiging nodig had voordat het zou ontstaan, wie weet.

Het doek lijkt te zijn gevallen voor m'n rechter oor, 4 jaar nadat ik in m'n linker oor tinnitus heb opgelopen door vuurwerk....
Zelf heb ik weinig geloof meer in herstel en moet maar proberen om ermee te leren leven.

Edit: Sorry Frits, heb het aangepast.
Laatst gewijzigd door Diem op di 23.02.2016 10:25, 5 keer totaal gewijzigd.

Carolan

Bericht door Carolan » wo 24.02.2016 09:46

Diem,
Wat vervelend voor je. Wellicht slijt het nog allemaal wel maar ik ben er zeker van dat je meer bekommerd bent over hoe het nu verder moet. Met name, wat hierna, nog meer beschermen?, nog meer potentiele lawaaisituaties vermijden? enz.
Eén ding is absoluut zeker en dat is dat dit geen beschadiging is van haarcellen in het gehoor. Wat wel het geval is (wellicht) is dat er door een vroegere gehoorsbeschadiging, er een onevenwicht is ontstaan in de centrale gehoorsmechanismen, een disbalans (sommige onderzoekers zeggen dat dit is door het niet goed meer functioneren van een remmende invloed door gaba). Het feit dat de problemen niet in je oren zelf zitten maar in de auditieve hersenen geeft je een voordeel: je kan dit beïnvloeden.
Wat ik zou doen als ik in jouw situatie zat is het volgende:
Een paar dagen (niet langer) Rivotril nemen op voorschrift van de arts. Dit brengt de hyperacitiviteit in het auditief gebied tot rust.
Start met het retrainen van je gehoor: 1) zet wat geluid op je nachttafel (je moet je gehoorzenuwen blijven stimuleren) 2) start met een TRT-therapie. Dit laatste kan je gehoor minder gevoelig maken. Vooral een therapie met ruisgeneratoren kan je gehoor harden (zelf ervaring ermee). De kans dat je dan door geluid verder wegzakt is kleiner. Doen!

Diem

Bericht door Diem » do 25.02.2016 10:20

Bedankt voor je reactie en informatie!
Zo heb ik er nog niet over nagedacht, dat dit geen beschadiging is van haarcellen. Ik was daar wel eigenlijk vanuit gegaan. Aan de andere kant dacht ik ook wel: ''Na zo'n dag tinnitus oplopen?'' Maar als het inderdaad geen beschadiging is, maar een disbalans, dan lijkt mij dat wel positiever in de zin dat dat nog kan verdwijnen? De gehoorzenuwen blijven stimuleren moet ik dan denk ook maar weer gaan doen. Ik dacht dat het echt een beschadiging was, waardoor ik de laatste weken heel vaak oordoppen in heb, zodat ze kunnen rusten/herstellen. Ik weet dat je ze niet te veel moet dragen vanwege mogelijke toename van hyperacusis, maar een toename daarvan heb ik nooit last van.

Voordat ik eventueel de dingen ga doen die jij aanraadt, wil ik het nog even aankijken hoe het de komende weken gaat. Misschien zakt het verder af. Dat het volgens jou geen beschadiging van haarcellen is, stemt mij positief. Dan zou ik zeggen dat er ook een mogelijkheid is dat zoiets zelf weer verdwijnt :)

PS Waarom is de reactie van Frits verwijderd? Hij ging ook inhoudelijk in op de tinnitus...

Frits

Bericht door Frits » do 25.02.2016 11:27

Nee, ik ging niet inhoudelijk in op de tinnitus.
Het bericht was niet meer van belang.

Ik vind overigens wel dat je erg veel met
je tinnitus bezig bent.
Of je nu wel of geen tinnitus hebt opgelopen,
je kunt er weinig aan doen.

Het is beter om over te gaan tot de orde van
de dag en je dingen te gaan doen die je moet
of wil doen.
Afleiding zoeken is de beste remedie.

Uiteraard is het belangrijk om je oren een beetje
te sparen wanneer dat nodig en mogelijk is.
Wat niet wil zeggen dat je altijd maar oordoppen
moet gebruiken. Je oren hebben geluid nodig.
Gebruik ze dus alleen maar in extreme situaties.

En of de tinnitus zal verdwijnen of minder worden,
We weten het niet. Niemand kan de toekomst voor-
spellen. Rustig afwachten dus.

Sterkte er mee.
Hartelijke groet,

Frits

Diem

Bericht door Diem » ma 07.03.2016 21:43

We zijn alweer 2 weken verder en het is iets verbeterd.
Hopelijk zet het de komende weken door.

jahn

Bericht door jahn » di 08.03.2016 10:09

Diem schreef:We zijn alweer 2 weken verder en het is iets verbeterd.
Hopelijk zet het de komende weken door.
Dat zijn goede berichten,
in elk geval 'iets verbeterd' en hopelijk hierna nog meer.
Alle goeds!, Jahn ~ onderweg met afleiding, natuur, zachte muziek - een rijk leven ~ soms is het piepend overgevoelig gehoor bijna gewoon en soms is het behoorlijk pittig ~

Carolan

Bericht door Carolan » vr 01.04.2016 20:07

Diem, mogelijk heb je ook iets aan deze tekst (als je wat Engels kan lezen). Ze vat samen waar we momenteel staan op het vlak van tinnitus en hyperacusis. http://hyperacusisfocus.org/central-auditory-system/
Gaat over de centrale gain hypothese.
Gr,
Carolan.

Diem

Bericht door Diem » di 12.04.2016 12:36

Sorry voor mijn late reactie, ben eventjes niet op het forum geweest.
Bedankt voor de link, ik zal het zeker even doornemen :cool:

Helaas is het niet (veel) beter geworden.
Over het algemeen stabiel, heel misschien nog ietsje beter.
Inmiddels wel op een niveau dat ik er nauwelijks last meer van heb gelukkig.
Toch is het wel meer uitkijken dan vroeger met m'n rechter oor, aangezien misschien toch te hard geluid de oorzaak is.
Of toch alleen een disbalans? Wie het weet mag het zeggen :P
Het was sowieso al oppassen voor (te) harde geluiden natuurlijk, dus aan de andere kant is er ook weer niet zo heel veel veranderd aan de situatie.

Plaats reactie