Tweede keer lawaaischade

Moderators: moderator, forumadmin

Diem

Re: Tweede keer lawaaischade

Bericht door Diem » wo 01.06.2016 07:40

Zaterdagochtend was ik de krant aan het bezorgen en zag ik verderop in de straat
dat ze bij de buren van een abonnee met een cirkel- of steenzaag bezig
waren, in ieder geval een apparaat om stenen mee door te zagen.
Op het moment dat ik de straat inkwam zag ik dat ze niet bezig waren.
Ik had geen zin om helemaal om te rijden en later terug te komen, dus ik fietste
er snel heen om de krant te bezorgen. Ik had bovendien kleine wasbolletjes in m'n oren, waardoor
het geluid iets werd gedempt. Op het moment dat ik bij het huis stopte en de krant pakte, begonnen
ze net de machine te gebruiken. Ik deed de krant snel door de brievenbus en fietste weg.

Nu denk ik toch dat sindsdien m'n T iets harder is geworden en heb echt spijt dat ik erheen ben gefietst.
Als ik kijk naar het aantal decibel van bijvoorbeeld een cirkelzaag, is dat ongeveer
100-110 db, afhankelijk van de bron en dan neem ik aan vanaf 1 meter.
Stel het was 110 db, maar omdat ik er iets van 5 meter vandaan stond, laten we zegen 105 db.
Ik heb iets van 15 seconden in de herrie gelopen denk ik. Ik had van die roze wasbolletjes in
die normaal gesproken maximaal 27 db dempen, maar omdat ik ze heel klein heb
gemaakt (flink heb uitgedund zodat ze amper opvallen in m'n oor) zal de demping iets
van 15 db zijn, misschien 10 db? Laten we zeggen dat het 105 db was en -10 db vanwege
oordoppen, dan kom je uit op 95 db en ik heb 15 sec in de lawaai gelopen, dan zou je zeggen dat
het niet aannemelijk is dat ik gehoorschade heb opgelopen.

En ja, ik weet dat er nu vast wel een reactie komt dat ik teveel met decibellen bezig ben, maar dit
is voor mij puur om te kijken of het mogelijk is of ik gehoorschade heb opgelopen naar aanleiding van dit.
Hebben jullie ook wel eens zo'n situatie meegemaakt en hoe is dat uiteindelijk afgelopen met de oren?
Ik hoop echt dat het weer zakt.
Laatst gewijzigd door Diem op za 04.06.2016 20:29, 1 keer totaal gewijzigd.

jahn

Bericht door jahn » do 02.06.2016 09:56

Diem schreef:Zaterdagochtend was ik de krant aan het bezorgen en zag ik verderop in de straat dat ze bij de buren van een abonnee met een cirkel- of steenzaag bezig waren, in ieder geval een apparaat om stenen mee door te zagen.
Op het moment dat ik de straat inkwam zag ik dat ze niet bezig waren.
Ik had geen zin om helemaal om te rijden en later terug te komen, dus ik fietste er snel heen om de krant te bezorgen. Ik had bovendien kleine wasbolletjes in m'n oren, waardoor het geluid iets werd gedempt.
Op het moment dat ik bij het huis stopte en de krant pakte, begonnen ze net de machine te gebruiken.
Ik deed de krant snel door de brievenbus en fietste weg.

Nu denk ik toch dat sindsdien m'n T iets harder is geworden en heb echt spijt dat ik erheen ben gefietst.
Als ik kijk naar het aantal decibel van bijvoorbeeld een cirkelzaag, is dat ongeveer 100-110 db, afhankelijk van de bron en dan neem ik aan vanaf 1 meter. Stel het was 110 db, maar omdat ik er iets van 5 meter vandaan stond, laten we zegen 105 db.
Ik heb iets van 15 seconden in de herrie gelopen denk ik. Ik had van die roze wasbolletjes in die normaal gesproken maximaal 27 db dempen, maar omdat ik ze heel klein heb gemaakt (flink heb uitgedund zodat ze amper opvallen in m'n oor) zal de demping iets van 15 db zijn, misschien 10 db?
Laten we zeggen dat het 105 db was en -10 db vanwege oordoppen, dan kom je uit op 95 db en ik heb 15 sec in de lawaai gelopen, dan zou je zeggen dat het niet aannemelijk is dat ik gehoorschade heb opgelopen.
En ja, ik weet dat er nu vast wel een reactie komt dat ik teveel met decibellen bezig ben, maar dit is voor mij puur om te kijken of het mogelijk is of ik gehoorschade heb opgelopen naar aanleiding van dit. Hebben jullie ook wel eens zo'n situatie meegemaakt en hoe is dat uiteindelijk afgelopen met de oren? Ik hoop echt dat het weer zakt.
Hoi Diem,
Een paar keer maakte ik vergelijkbare situaties mee.
Schrikken, enorm ...... .
En het kwam weer goed.
Tijdelijke verergering is bij mijn leven gaan horen.
1 keer was het heel tricky:
ik zat bij de audicien te wachten en
deed even een soort koptelefoon op
(aangesloten op tv, voor slechthorenden).
Hij deed het niet en ik ontdekte hoe die aan moest.
Het geluid knalde erin .... extreem hard.
Ik heb daarna gecorrespondeerd met BeterHoren:
misschien gebeurt dit vaker en het kan schade veroorzaken.
Ik kreeg een serieuze reactie terug en er wordt gekeken
hoe dit te voorkomen.
Zelfs toen keerde mijn tinnitus terug naar het 'gewone'.

Ik heb (net als jij wellicht) wat meer kans op schade
dan de gemiddelde mens.
Toch is er bij jou en mij wel enige veerkracht in het gehoor.
Gelukkig .... .
Alle goeds!, Jahn ~ onderweg met afleiding, natuur, zachte muziek - een rijk leven ~ soms is het piepend overgevoelig gehoor bijna gewoon en soms is het behoorlijk pittig ~

Diem

Bericht door Diem » za 04.06.2016 20:27

Goed om te horen dat het bij jou weer elke keer terugging naar normaal :cool:
Het oor heeft inderdaad toch wel meer veerkracht dan je in eerste instantie zou denken.
De laatste dagen lijkt het bij mij ook weer iets beter te zijn geworden, dus de komende tijd
rustig aan doen, geen gekke dingen en wie weet herstelt het zich helemaal weer 8-)

jahn

Bericht door jahn » zo 05.06.2016 13:59

'De laatste dagen ....': blij dit te lezen!
Alle goeds!, Jahn ~ onderweg met afleiding, natuur, zachte muziek - een rijk leven ~ soms is het piepend overgevoelig gehoor bijna gewoon en soms is het behoorlijk pittig ~

Plaats reactie