Tweede keer lawaaischade

Moderators: moderator, forumadmin

Diem

Bericht door Diem » wo 12.09.2012 19:57

O oke, ik dacht dat een extra toon wel een extra beschadiging was. Het geluid is inderdaad niet abnormaal hard. Als je opnieuw een beschadiging hebt opgelopen, hoe uit zich dat meestal? In een (veel) hardere piep of minder freqenties kunnen horen, of?

Ja, ik ben echt bang dat de H erger wordt en/of dat het ook naar m'n andere oor overslaat. Toen ik vorige week besefte dat ik beginnende H heb, voelde ik even m'n leven wegglippen. M'n tinnitus is erger dan een half jaar geleden, dus waarom zal H dan ook niet erger worden denk ik dan. Daar ben ik heel erg bang voor, maar ik moet er gewoon zo min mogelijk aan denken.
Laatst gewijzigd door Diem op wo 12.09.2012 20:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Frits

Bericht door Frits » wo 12.09.2012 20:26

Diem schreef: maar ik moet er gewoon zo min mogelijk aan denken.
Dat lijkt inderdaad heel verstandig.

'Een mens lijdt het meest onder hetgeen hij vreest.'

Je nu al zorgen maken geeft alleen maar stress. En stress
verergert de situatie alleen maar. Probeer dat te voorkomen.

Heel veel sterkte.
Hartelijke groet,

Frits

Phoenix

Bericht door Phoenix » do 13.09.2012 15:29

Hallo Diem,

Bij mij heeft beschadiging zich geuit in zowel vermindering van gehoor (dit agv harde muziek) als in tinnitus (vuurwerkexplosie jaren later).
Ik heb dus een (aangetoonde) dip bij 4000 hz.

Ook nu denk ik dat ik weer een beschadiging heb. Gelukkig is mijn T niet erger geworden, maar ik heb sterk het gevoel dat mijn gehoor weer is afgenomen. Toen ik tinnitus opliep, was mijn gehoord niet verslechterd. Je ziet dus, het kan allebei.

Gelukkig is mijn tinnitus in de loop der tijd wat afgenomen, hoewel ik zo af en toe weer meer last heb, meestal als gevolg van ongewenste geluiden.

Ik denk ook dat het gebruik van oordoppen beperkt moet worden. Aan de andere kant: de moderne mens staat veel meer aan harde geluiden bloot dan vroeger. Ik denk dat ook dat in drukke gebieden of lawaaierige omgevingen het geen kwaad kan om doppen in te doen. Het niet dragen van doppen heeft er bij mij in 2 gevallen toe geleid dat mijn oren een tik kregen door plotselinge harde geluiden die onze samenleving helaas voortbrengen.

Paniek en stress zijn bekenden voor mij. Sinds ik vorige week weer ben blootgesteld aan lawaai, ben ik 95 procent van de tijd met mijn gedachten bij mijn oren. Proberen er niet aan te denken is op dit moment nog niet gelukt.

Ik heb, hoe moeilijk het soms ook is, uitgaan geminimaliseerd en concerten en optredens heb ik sinds het begin van mijn T helemaal afgezworen. Bioscoopbezoek af en toe en alleen nog maar met oordoppen.

Pff weer een lang verhaal. Je ziet dus: tinnitus KAN soms afnemen, maar voorzichtigheid blijft geboden. Veel sterkte gewenst!
Can there be comfort still...

Diem

Bericht door Diem » do 13.09.2012 21:04

Vervelend dat je een dip hebt bij een bepaalde freqentie, zover is het bij mij gelukkig (nog) niet. Hopelijk valt het met de nieuwe schade die je denkt te hebben, mee. Wat voor vuurwerk was het eigenlijk waardoor je nu tinnitus hebt? Ik heb het ook gekregen door (andersmans) vuurwerk, door een simpel Nederlands astronautje :(

Ik ben heel benieuwd hoe een nieuwe beschadiging zich uit, dan kan ik voor mezelf bepalen hoe het ongeveer met m'n oor is. De KNO-arts had goede hoop dat het weer zover zal gaan, maar ik heb wel een paar keer aan (te) hard geluid blootgestaan, waardoor ik vermoed dat m'n oor er nu slechter aan toe is dan een half jaar geleden.

Proberen er niet aan te denken is makkelijker gezegd dan gedaan inderdaad. Zeker als een geluid pijn doet aan m'n oor zit de H weer een tijd in m'n gedachten.

Ook ik doe qua geluid nu heel rustig aan, ik durf niet veel meer. Als ik bijvoorbeeld in de auto zit en er een leuk nummer op de radio is, durf ik niet meer aan de volumeknop te zitten. Ik hoop zo dat het nog geneest, al heb ik daar weinig vertrouwen meer in.

Verder heb ik nog een vraag over hyperacusis. Vandaag had ik een docente met een hoge stem die best hard praatte, waardoor ik regelmatig last had van m'n linkeroor. Is dat schadelijk voor je oor of is dat alleen maar onprettig voor jezélf?

Ongelooflijk wat er allemaal kan veranderen in een week. Een week geleden had ik nog nooit aan hyperacusis gedacht en had ik er bijna nooit last van, alleen voelde het een beetje onprettig wanneer de autodeur werd dichtgegooid of met een lepel wat uit een pan werd gehaald. Nu heb ik veel meer last, ook van sommige stemmen en scherpe geluiden. Hoe kan H in een week nou zo verergeren, terwijl ik in die week niet aan harde geluiden bloot heb gestaan :(

Jullie ook veel sterkte! :cool:
Laatst gewijzigd door Diem op do 13.09.2012 22:51, 3 keer totaal gewijzigd.

udo j

Bericht door udo j » do 13.09.2012 21:26

Zuur is het Diem. Meer kan ik er ook niet van maken.

Wat jij hebt ervaren met die mevrouw heb ik ook. Zolang mensen
op een prettig niveau praten is er niks aan de hand.

Maar gaan ze er boven aan zeker nog met klemtonen (dus harder) praten
krijg ik last van me rechteroor.

Of het schadelijk is...dat denk ik niet maar het oor ontvangt het niet goed
en dat maakt het onprettig.

mvg udo

Kees

Bericht door Kees » vr 14.09.2012 19:46

Ja, sommige stemmen zijn heel irritant.

Met verjaardagen hou ik daar altijd rekening mee waar ik ga zitten.
Een schoonzus heeft ook een irritante stem, dan ga ik altijd een beetje uit de buurt zitten.
Groeten,

Kees.

E-mail: info@keesdevries.eu

Phoenix

Bericht door Phoenix » za 15.09.2012 17:44

Hoi Diem,

Het vuurwerk werd verderop door een onbekende afgestoken in een grote menigte. Geen idee dus wat het was, maar ik kan je vertellen dat het geen astronautje was. Het was iets dat ik nog nooit erder had gehoord, zo hard was het. Ongetwijfeld illegaal spul.

Ik hoop alleen dat anderen om me heen er geen klachten van hebben gehad en dat de afsteker mijn klachten maal 100 mag ervaren.

Diem

Bericht door Diem » zo 23.09.2012 16:40

Phoenix schreef:Hoi Diem,

Het vuurwerk werd verderop door een onbekende afgestoken in een grote menigte. Geen idee dus wat het was, maar ik kan je vertellen dat het geen astronautje was. Het was iets dat ik nog nooit erder had gehoord, zo hard was het. Ongetwijfeld illegaal spul.

Ik hoop alleen dat anderen om me heen er geen klachten van hebben gehad en dat de afsteker mijn klachten maal 100 mag ervaren.
Pff, daar ben je mooi klaar mee zeg :-( Jammer dat het vaak andersmans schuld is :evil:
-----
In hoeverre is harde wind schadelijk aan je oor als je al T en/of H hebt? Kan dat ook (gemakkelijk) schade aanrichten of zal wind dat niet zo snel doen?

udo j

Bericht door udo j » zo 23.09.2012 21:18

Geen idee. maar ik vind wind er hinderlijk aan me oren
en maakt idd veel geluid maar tot hoe verre je dat als

db's moet zien weet ik ook niet. Ga het eens mij audioloog
vragen.

mvg udo

Phoenix

Bericht door Phoenix » ma 24.09.2012 13:07

Tja, bij mij is het in twee van de drie gevallen de schuld
van een ander geweest. We leven nou eenmaal in een
lawaaierige wereld die ook nog eens rijk is aan idioten.

Aan de andere kant: als ik vroeger zelf wat zuiniger met
mijn oren was omgesprongen, zat ik nu wellicht niet met
deze klachten. Ik ben wat dat betreft blij dat de bewustwording
groter is geworden. In alle lagen zie je dat er meer aandacht
voor is en dat meer mensen ervoor uit komen (bijvoorbeeld
muzikanten met T).

Wat betreft die wind: ik denk eerlijk gezegd niet dat het schadelijk
kan zijn. Wind is een veel voorkomend natuurverschijnsel en ik
denk dat onze evolutie er wel voor heeft gezorgd dat het geluid
van wind geen invloed op ons gehoor heeft. Maar misschien dat
door lawaaischade zwakker geworden oren er wel hinder van zullen ondervinden. Ik ben er zelf af en toe ook een beetje huiverig voor.

Diem

Bericht door Diem » do 04.10.2012 21:06

Iemand die al meer kan vertellen of de wind schadelijk kan zijn?

Zelf denk ik dat het wel schadelijk kan zijn. Toen ik een paar weken geleden op de fiets zat met harde wind, voelde ik m'n oor toch een beetje 'zeuren'. Voor zover ik weet heb ik er niks aan overgehouden, maar het voelde toch niet prettig. Bovendien kunnen motorrijders ook gehoorschade oplopen door windruis.

JanJohannes

Bericht door JanJohannes » vr 05.10.2012 19:05

Mijn zwager heeft lichte tinnitus aan zijn linkeroor.
Hij is vrachtwagenchauffeur en reed vroeger vaker
met het raampje open.
Tussen geluid/windsterkte van een motorrijder en
fietser lijkt mij een wereld van verschil te zijn.
Kan me bijna niet voorstellen dat wind/geluid bij
een fietser schadelijk zou kunnen zijn.

Groetjes, Hans.

Diem

Bericht door Diem » vr 05.10.2012 20:18

Klopt, natuurlijk zit er veel verschil tussen het geluid wat een fietser en motorrijder hoort. Ik heb het over echt harde wind, bijvoorbeeld wanneer het stormt. Dan is de snelheid van de wind toch al gauw 75km/h wat tegen je oor aankomt.
JanJohannes schreef:Mijn zwager heeft lichte tinnitus aan zijn linkeroor.
Hij is vrachtwagenchauffeur en reed vroeger vaker
met het raampje open.
Bedoel je dat dat de oorzaak is geweest van zijn tinnitus?

JanJohannes

Bericht door JanJohannes » za 06.10.2012 12:19

Dat is inderdaad wel het vermoeden.
Wellicht dat het motorlawaai ook een rol speelde?

Toen ik vorig jaar net last kreeg van mijn
toegenomen tinnitus ben ik juist eens in
een behoorlijke storm gaan lopen.
Dat maskeerde toen die rotherrie heel aardig.
Nu heb ik daarvoor mijn ruismaskeerders.

Groet, Hans.

Diem

Re:

Bericht door Diem » ma 08.10.2012 20:08

JanJohannes schreef: Toen ik vorig jaar net last kreeg van mijn
toegenomen tinnitus ben ik juist eens in
een behoorlijke storm gaan lopen.
Dat maskeerde toen die rotherrie heel aardig.
Groet, Hans.
Dat geloof ik graag :-D Maar of het goed is? Dat betwijfel ik.
Ik ben heel benieuwd hoe KNO-artsen hierover denken, dus als iemand meer weet, laat het horen alsjeblieft :cool:
udo j schreef: Ga het eens mij audioloog vragen.
mvg udo
Toevallig al gevraagd? :-)

Plaats reactie