Tweede keer lawaaischade

Moderators: moderator, forumadmin

Diem

Re: Tweede keer lawaaischade

Bericht door Diem » ma 11.03.2013 08:46

Sinds ongeveer een week heb ik nogal druk op m'n linker oor. Rechts ook ietsje, maar vooral m'n beschadigde linker oor. Het is een beetje een zeurende druk, het doet niet pijn. Iemand die weet wat het kan zijn?

Als jullie bijvoorbeeld over je wang wrijven of aan je wimpers zitten, voelen jullie dat dat ook onprettig overkomt in je oor? Ik dacht altijd dat dat te maken had met de hyperacusis want het voelt precies hetzelfde aan, of ik nu bepaalde scherpe geluiden hoor zoals bestek of dat ik over m'n wang wrijf. Nu lees ik net dat het misschien oormyoclonus kan zijn.

Kees

Bericht door Kees » ma 11.03.2013 20:05

Kijk, dat is nu vaak het probleem van internet.
Je leest iets wat misschien op jouw klachten kan lijken.

Maar daar zijn volgens mij huisartsen voor.
Hier op het forum zijn wel veel ervaringsdeskundigen maar geen artsen.

Internet is leuk, maar soms zie je door de bomen het bos niet meer.
De één weet het soms nog beter dan de ander.

Dan nog de site's die ons het geld uit de zak willen kloppen
met een zootje onzin producten die ze ons aan willen smeren.
Groeten,

Kees.

E-mail: info@keesdevries.eu

Diem

Bericht door Diem » di 12.03.2013 09:28

Als we altijd maar naar de huisarts hadden geluisterd, had m'n zus niet nu niet meer geleefd...
En maar zeggen dat ze niks mankeert en dat ze psychologische hulp kunnen aanbieden, terwijl ze bijna doodging.
Gelukkig zijn we er net op tijd achter gekomen (dankzij internet!) dat ze de ziekte van Lyme heeft, waardoor ze kon worden behandeld. Nee, we hebben niet echt een hoge pet van (huis) artsen zoals je zult begrijpen.

Als iemand weet wat het zou kunnen zijn of die zelf ook zulke klachten heeft, dan hoor ik het graag ;)

Diem

Bericht door Diem » wo 13.03.2013 22:13

Pff, wat een pech vandaag. Fiets ik net langs een auto met aanhanger waar een persoon bezig is om hem los te maken of iets dergelijks, schiet die klep los. Keiharde klap net naast m'n oor. Daarna gelijk zeurende pijn aan m'n oor, en dat is nog wel mijn gezonde oor! Gelukkig voelt het nu al iets beter dan vanmiddag, hopelijk herstelt het weer helemaal.

udo j

Bericht door udo j » za 16.03.2013 12:50

Ik maak zulke dingen ook wel eens mee. Daar is niet aan te ontkomen.
Als je daarna je rust kan pakken en juist aangename geluiden luisterd
hetsteld het zich wel.

Als je iets wel aan ziet komen oren dicht drukken.

mvg udo

Diem

Bericht door Diem » za 16.03.2013 13:11

Denk je? Ik heb nu hyperacusis aan dat oor, zelfs erger dan aan m'n (1,5 jaar) beschadigde linkeroor. Het was gewoon m'n gezonde oor zonder gehoorschade! Dan moet het wel heel hard zijn geweest en dat was het ook.
Piep zou ik niet weten, als ik een piep heb is dat minimaal. De piep in m'n linkeroor overstemt in ieder geval een hoop, dus ik vind het lastig om dat te beoordelen. Nog steeds een beetje zeurende pijn in m'n rechteroor en ook druk.
Ik doe nu heel rustig aan. Ik hoop zó dat het weer herstelt.

In ieder geval nog nooit zo'n rotverjaardag gehad (eergisteren) vanwege die klap woensdag.

Frits

Bericht door Frits » za 16.03.2013 17:33

Niet van alle harde geluiden krijg je gehoorschade.
Grote kans dat het wel weer herstelt.

En bedenk dat het allemaal normale geluiden zijn
waar we vroeger helemaal geen last van hadden.

Niet te lang bij stil blijven staan. Afleiding zoeken
Hartelijke groet,

Frits

Diem

Bericht door Diem » za 16.03.2013 19:16

Ik vind het ook raar dat ik door die klap opeens zo veel last heb van m'n (gezonde) oor.

Wat bedoel je precies met : ''normale geluiden waar we vroeger helemaal geen last van hadden'' ?
Dit was m'n gezonde oor zonder tinnitus en hyperacusis. Daarom snap ik ook niet dat een gezond oor door 1 zo'n klap in puin ligt met oorpijn, druk en het vervelendste: hyperacusis, zelfs erger dan m'n linkeroor die al 1,5 jaar gehoorschade heeft.

Vroeger had ik vaak oorontstekingen en ik heb ook vocht achter m'n trommelvliezen.
Dat zal denk meespelen dat ik zo snel last heb van m'n oren.

Frits

Bericht door Frits » za 16.03.2013 19:23

Diem schreef:

Vroeger had ik vaak oorontstekingen en ik heb ook vocht achter m'n trommelvliezen.
Dat zal denk meespelen dat ik zo snel last heb van m'n oren.
Kennelijk hebben wij kwetsbare oren. Het feit dat jij vaak oorontstekingen
had wijst daar al op.

Hoe weet je dat je vocht achter de trommelvliezen hebt?
Heb je het daar al met je KNO-arts over gehad?
Hartelijke groet,

Frits

Diem

Bericht door Diem » za 16.03.2013 19:37

Een schoolarts zei dat vroeger.
Zelf merk ik het ook, het is alleen heel lastig uit te leggen.
Als ik bijvoorbeeld druk zet op m'n oren, dan voel ik m'n oren 'openklappen'. Dat is het vocht zeg maar.
Je voelt het als een soort van 'belletjes' achter je oren, je hoort het vocht 'kraken'.

Verder heb ik het daar niet met een KNO-arts over gehad, daar kan je vrij weinig mee denk ik.
Ik heb er verder ook geen last van.

Diem

Bericht door Diem » za 13.04.2013 22:59

Vandaag precies een maand geleden sinds die klap.
Helaas is de hyperacusis niet tot nauwelijks veranderd en ik heb ook nog druk op m'n oor.
Ook heb ik sinds kort opgemerkt dat ik waarschijnlijk toch een piep heb in dat oor, al vind ik dat wel heel lastig te beoordelen omdat de piep in m'n linkeroor nogal duidelijk aanwezig is. Is er een manier om erachter te komen of je een (lichte) piep hebt in een bepaald oor? :P

Het herstel valt dus erg tegen, hopelijk komt het toch nog goed.

Diem

Bericht door Diem » do 13.03.2014 21:15

Diem schreef:Pff, wat een pech vandaag. Fiets ik net langs een auto met aanhanger waar een persoon bezig is om hem los te maken of iets dergelijks, schiet die klep los. Keiharde klap net naast m'n oor. Daarna gelijk zeurende pijn aan m'n oor, en dat is nog wel mijn gezonde oor! Gelukkig voelt het nu al iets beter dan vanmiddag, hopelijk herstelt het weer helemaal.
Vandaag alweer een jaar geleden dat dit is gebeurd. Helaas is er helemaal niks hersteld.
Vorige week donderdag helaas ook pech gehad. Er klapte een ballon vlakbij dat oor, waardoor ik na de knal een piep hoorde in dat oor voor ongeveer 5 seconden. Ik hoop niet dat ik nu in dit oor ook T heb opgelopen. Ik heb nog steeds een beetje zeurende pijn in dat oor. Hopelijk valt het mee en herstelt het helemaal weer, morgen eerst maar even van m'n verjaardag genieten.

Carolan

Bericht door Carolan » do 13.03.2014 22:33

Ik heb de ervaringen van de voorbije tijd hierboven ook gelezen. Over windgeruis dat oorschade zou veroorzaken enz. Het is onmogelijk. T en H zijn in vele gevallen centrale problemen die zich uiten in abnormaal neuronaal gedrag. Dit abnormaal gedrag is geassocieerd met hyperactiviteit in de hersenstam. Een van de fenomenen is dat er te weinig remming is in de dorsale cochl. Nucleus. Dit betekent dat de geluidsprikkels neuronale gebieden bereiken die dat bij gezonde oren niet doen. Een gevolg daarvan is oorpijn, druk in de oren, scherpe pijnen, zeurende pijnen, meer gekend als het ttts syndroom door een verlaagde startle reflex. Dit is te behandelen door desensitisatie (leren om niet te reageren) maar niet altijd. Angst is een belangrijke modulator.
Overprikkeling vermijden maar niet te veel. Zoek je evenwicht, neem nooit risico's. In geval van een 'accident' neem ik 3 achtereenvolgende dagen 1mg rivotril.

In combinatie met het overvloedig luisteren naar witte ruis onmiddellijk na een voorval lijkt de aanpak nog beter te zijn. Het feit is dat het niet gaat om genezen, er moet niets worden genezen. Haarcellen in het oor kunnen wel tegen wat prikkel. Wat er moet gebeuren is retunen. Ruis + Rivotril voor korte duur zijn voor mij goede retuningsinstrumenten. Het is eenmaal zo dat wanneer de elektrische activiteit in de hersenen een bepaalde route volgt, daar niet snel meer wordt van afgewijkt, ondanks dat het een pijnlijke prikkeling is. Met ruis en bv rivotril kan je zo'n ongelukkig spoor mogelijks uitwissen, er is toch een kans.

Dit is ook zo bij chronische pijn. Chronische pijn is moeilijk behandelbaar van zodra het zich in het systeem zich heeft geïnstalleerd. Hyperacusis moet je zien als chronische pijn. Maar zoals ik zei is het belangrijk dat er zo vroeg als mogelijk wordt ingegrepen. Het is wat zoeken maar veel ruimte is er niet, en dan nog.

Soms blijkt TENS wat verlichting te brengen of het gebruik van Baclofen wanneer niets meer soelaas brengt. Ik las ergens dat NORMAST bruikbaar zou zijn, maar meer gegevens heb ik hier niet over.
Voor zeurende pijn moet je eens drukken vlak achter de oorlel, wellicht neemt de pijn toe, in dat geval kan een manuele therapeut de betreffende spiergroepen die constant in spasme zijn relaxeren, een osteopaat is ook mogelijk.

Carolan

Diem

Bericht door Diem » vr 14.03.2014 20:42

Zelf denk ik dat windgeruis wel schadelijk kan zijn. Motorrijders kunnen toch ook gehoorschade oplopen?
Natuurlijk niet bij een beetje wind, maar als het stormt en de wind met 75km/h+ langs je oren blaast, dan denk ik toch dat dat schade kan veroorzaken, voornamelijk dan bij mensen waar het gehoor al beschadigd is en die daar dus gevoeliger voor zijn.

En als je na een knal (bij mij dus die ballon) even een piep hoort, betekent het dan dat er hoe dan iets beschadigd is, of hoeft dat niet zo te zijn? Als je een piep hoort lijkt me dat het sowieso te hard was. Ik ben bang dat m'n rechter oor nu beschadigd is, maar aan de andere kant denk ik: Eventjes een piep door een ballon, daar moet je toch wel tegen kunnen? Sommigen horen na een avondje uit dagenlang een piep en dat lijkt me toch schadelijker.
Ik kan niet met zekerheid zeggen of ik wel of geen piep heb ik dat oor. Als het er zit is het slechts heel iets, maar zo begon het links ook...

Kees

Bericht door Kees » vr 14.03.2014 21:49

Bij motoren is het meer het geluid van de motor.
Het windgeruis wordt met een goed helm goed gedempt.
Groeten,

Kees.

E-mail: info@keesdevries.eu

Plaats reactie