Tinnitus.. na één concertbezoek?

Moderators: moderator, forumadmin

Rik

Tinnitus.. na één concertbezoek?

Bericht door Rik » ma 11.05.2009 11:59

En een nieuw 18-jarig slachtoffer van tinnitus meldt zich op dit forum! 13 maart ben ik naar een concert van AC/DC geweest, daarvoor was ik maanden al een beetje verkouden geweest en ten tijde van het concert was de verkoudheid verergert. Dat mocht voor de rest de pret niet drukken natuurlijk en heb daar van de rock genoten. Het volume van de muziek was erg hard maar niet dat het pijn deed aan mijn oren - maar helemaal aan het einde van het concert hoorde ik drie maal kort achter elkaar in mijn linker oor een harde pieptoon. Heel raar maar ik kon er niets meer aan doen gezien het concert toch al voorbij was.

De pieptoon bleef daarna hangen, ik dacht dat het na een paar dagen wel over zou gaan maar helaas. Heb preventief geen mp3-speler meer in m'n oren gedaan, niet naar danscafé's etc. geweest, zelfs op stations etc. probeerde ik mijn oren zoveel mogelijk te beschermen van bv. de voorbijrazende intercitytreinen. Ben naar de huisarts geweest en 3 weken oorspray + medicijnen gericht tegen infecties gebruikt maar zonder al te veel baat (pieptoon leek rechts weg te zijn maar links bleef het hangen). Ook een gehoortestje gehad maar daaruit kwam niet veel naar voren. Normaliter ga ik slechts zelden naar concerten en drukke danscafé's waar de muziek hard staat.

Vandaag ben ik (eindelijk, na ruim 3 weken wachten ivm wachttijden) bij de KNO-arts terechtgekomen waar allereerst mijn trommelvlies geïnspecteerd werd. Die was glanzend en stond gewoon normaal, was dus niets mis mee. Daarna wederom een gehoortest waaruit bleek dat ik bij 4000Hz (4khz) een heel kleine geluidsdip heb, maar die is echt maar miniem. Sowieso heb ik dat al langer, dat weet ik zelf 100% zeker (mijn laptop maakt een pieptoontje rond 4khz die ik in m'n rechteroor wel hoor maar links niet, was al voor het concert!) maar helaas is er geen vergelijkend materiaal.

Conclusie voor de KNO-arts: het lag aan je concertbezoek en je moet ermee leren leven. Ehm, oké. Ik probeerde nog te vragen of het ook misschien toch met de verkoudheid te maken had maar dat wist ze zeker van niet. Ik heb het gevoel alsof ik afgeraffeld ben behandeld, er zijn weinig controles uitgevoerd behalve dan die gehoortest waaruit slechts een minimale gehoordip was (ik denk 2-3DB onder het normaal!!).

Nu vraag ik me af wat ik moet doen. Een tijd afwachten, vragen voor een second opinion o.i.d.? Enerzijds heb ik wel de neiging daartoe, anderszijds zou ik niet weten wat een andere oorzaak zou zijn van de tinnitus dan het concert (de verkoudheid is nu zo goed als voorbij, m'n oren doen af en toe een beetje pijn maar dat is slechts miniem, voor de rest ook geen 'ploppende oren' o.i.d.).

Het is een lang verhaal geworden maar ik wilde het nu wel eens kwijt aan mensen die net als ik weten hoe het is om Tinnitus te hebben. Mijn pieptoon is overigens vrij zacht en wordt overdag grotendeels overstemd, maar 's-avonds en 's-ochtends is het storend en je mist gewoon de stilte, wat jullie vast wel zullen herkennen.. Alvast bedankt voor jullie reacties in ieder geval en sterkte allen!

JV
Contacteer:

Bericht door JV » ma 11.05.2009 12:23

Hoi Rik,

Waarschijnlijk was AC/DC de bekende druppel die de emmer deed overlopen... (beter AC/DC dan maar in plaats van Jantje Smit of zo, toch?) :-)

Een verkoudheid daarbij maakt het allemaal wat logischer verklaarbaar. Misschien heb je geluk en als over een paar weken de verkoudheid helemaal weg is vertrekt je pieptoontje ook... of je hebt pech, dat kan ook: dan blijft de piep.

Voorlopig kun je waarschijnlijk niet veel meer doen dan op tijd rust nemen, hard geluid vermijden, leuke dingen blijven doen en proberen dat hele gepiep te vergeten. Wellicht zakt het naar een niveau waarbij je er in feite bijna geen last van hebt.
Blijf je last houden dat kun je het medisch circuit in: huisarts, KNO, Audiologisch Centrum etc...

Sterkte,
Groet,
Jos
Info? Tinnitus? -----> www.jvrijsen.nl

Rik

Bericht door Rik » di 12.05.2009 14:03

JV schreef:Hoi Rik,

Waarschijnlijk was AC/DC de bekende druppel die de emmer deed overlopen... (beter AC/DC dan maar in plaats van Jantje Smit of zo, toch?) :-)

Een verkoudheid daarbij maakt het allemaal wat logischer verklaarbaar. Misschien heb je geluk en als over een paar weken de verkoudheid helemaal weg is vertrekt je pieptoontje ook... of je hebt pech, dat kan ook: dan blijft de piep.

Voorlopig kun je waarschijnlijk niet veel meer doen dan op tijd rust nemen, hard geluid vermijden, leuke dingen blijven doen en proberen dat hele gepiep te vergeten. Wellicht zakt het naar een niveau waarbij je er in feite bijna geen last van hebt.
Blijf je last houden dat kun je het medisch circuit in: huisarts, KNO, Audiologisch Centrum etc...

Sterkte,
Groet,
Jos
Jos, bedankt voor je reactie. Mijn verkoudheid is eigenlijk al zo goed als weg, maar toch word ik af en toe wakker met een verstopte neus en doen mijn oren af en toe pijn. Mede hierdoor heb ik het gevoel dat de KNO-arts die me behandeld heeft de Tinnitus al snel gewijt heeft aan het concert, terwijl ik dus ook andere klachten ondervind die mogelijk duiden op andere oorzaken (de kans is wel het grootst dat het inderdaad door het concert kwam, maar toch). Hierdoor voel ik me een beetje afgeraffeld als 'nummertje zoveel' in de medische wereld.

Ik ga nu in ieder geval even een weekje afwachten en misschien dat ik daarna m'n huisarts opzoek om met hem verder te overleggen, voor een mogelijke second opinion bij een andere arts of ziekenhuis.

Ik heb nog wel een andere vraag. Aangezien de oorzaak bij mij echt één concert is (en niet constante lawaaiblootstelling over vele jaren) is er dus sprake van acute tinnitus. Nu lees ik op internet verhalen van mensen die iets vergelijkbaars hebben meegemaakt en zij claimen dat het na een aantal maanden (tot 6 maanden toe ongeveer) bij hun weg is gegaan (hoewel sommigen daarna in overmoed naar een concert gingen waarna het meteen terugkwam). Kloppen dit soort verhalen? Ik had dit aan de KNO-arts gevraagd maar die gaf maar een onduidelijk antwoord.

Alvast bedankt voor de reactie. Gr. Rik

therocker

Bericht door therocker » di 12.05.2009 18:11

ik heb het ook met een verkoudheid + concert gehad. nu 4 maanden later is de piep verdwenen. dus kans is er dat het nog goed komt. je oren waren nogal wat gevoelig op t moment en je moet nu dus goed naar ze luisteren en indd de tijd gunnen om beter te worden. bij mij hielp het oren klaren (iets wat je niet te vaak moet doen als je verkouden bent omdat er troep in je oren komt) terwijl mijn dokter zei dat er niks was met mn trommelvliezen. Er kan vocht achter je trommelvies zitten of iets dergelijks wat de oorzaak kan zijn voor je tinnitus. Dan heb je nog eens een klap erbij gekregen met dat harde geluid. Ik zou dus op die vocht achter je trommelvliezen checken. Wat ik dus ook ga doen.

Kees

Bericht door Kees » di 12.05.2009 20:39

Zeker als je jong ben is er soms nog een kleine kans dat het nog wat wegzakt.
Anders is het inderdaad pech en zul je er mee moeten leren omgaan.

Ja, nooit meer stilte is bij mij al 19 jaar zo en er is goed mee
te leven als je het éénmaal goed onder de knie hebt gekregen.

Maar ik en vele anderen met mij kunnen wel leukere dingen bedenken denk ik zo.

Gaat het niet meer weg, dan zit er niets anders op dan het te accepteren.
Groeten,

Kees.

E-mail: info@keesdevries.eu

Rik

Bericht door Rik » di 12.05.2009 22:51

therocker schreef:ik heb het ook met een verkoudheid + concert gehad. nu 4 maanden later is de piep verdwenen. dus kans is er dat het nog goed komt. je oren waren nogal wat gevoelig op t moment en je moet nu dus goed naar ze luisteren en indd de tijd gunnen om beter te worden. bij mij hielp het oren klaren (iets wat je niet te vaak moet doen als je verkouden bent omdat er troep in je oren komt) terwijl mijn dokter zei dat er niks was met mn trommelvliezen. Er kan vocht achter je trommelvies zitten of iets dergelijks wat de oorzaak kan zijn voor je tinnitus. Dan heb je nog eens een klap erbij gekregen met dat harde geluid. Ik zou dus op die vocht achter je trommelvliezen checken. Wat ik dus ook ga doen.
Ha mederocker ;),

Goed om te horen dat je piep weg is, gefeliciteerd! :) Geeft mij ook weer een beetje hoop om zoiets te horen, want het praktisch dezelfde situatie.

Maar als ik het goed begrijp laat je dus nog wel je oren checken op mogelijk vocht achter je trommelviezen ondanks dat het weg is? Zoiets zou ik ook graag gecontroleerd willen hebben maar geen idee hoe ze dat moeten doen. Bij mij werd er alleen uitwendig naar het oor gekeken en m'n trommelvliezen waren glanzend (wat blijkbaar goed is :P).
Kees schreef:Zeker als je jong ben is er soms nog een kleine kans dat het nog wat wegzakt.
Anders is het inderdaad pech en zul je er mee moeten leren omgaan.

Ja, nooit meer stilte is bij mij al 19 jaar zo en er is goed mee
te leven als je het éénmaal goed onder de knie hebt gekregen.

Maar ik en vele anderen met mij kunnen wel leukere dingen bedenken denk ik zo.

Gaat het niet meer weg, dan zit er niets anders op dan het te accepteren.
Ha Kees, mooi dat je er mee hebt leren leven. Zelf zit ik sowieso nog in de acceptatie-fase (en heb nog een beetje hoop dat het misschien wegtrekt, ik onthou mezelf ook van café/concertbezoeken etc.), maar mocht het over een paar maanden nog niet weg zijn dan zal ik er toch ook mee moeten leren leven. Kost aanvankelijk moeite maar dat is gewoon 't beste natuurlijk.

therocker

Bericht door therocker » di 12.05.2009 23:02

Dat ik geen piep meer heb hoeft niet te betekenen dat "al " dat vocht weg is zeg maar. Ik weet niet precies maar er is wat veranderd in mijn oren toen ik mijn oren klaarde. Ik heb nu nog wel af en toe oorpijn, maar die irritante piep en gevoeligheid is weg. Maargoed als je verkouden bent geweest is er grote kans dat vocht achter je trommelvliezen de oorzaak is.

deze methode hebben ze er voor:

http://www.kno.nl/publiek/voorlichting/gehooronderzoek

en dan Tympanometrie

en voor derest:

http://www.kno.nl/publiek/voorlichting/ ... iesbuisjes

Indien de buis van Eustachius niet goed werkt, ontstaat onderdruk in het middenoor, waardoor het trommelvlies naar binnen wordt getrokken. Door de onderdruk kan het slijmvlies in het middenoor geïrriteerd raken en vocht afscheiden waardoor het middenoor gevuld raakt met vocht in plaats van met lucht. Dit wordt "OME" ("Otitis Media met Effusie") genoemd, maar ook wel "lijmoor" of "glue ear", vanwege de stroperige samenstelling van het vocht. Hierdoor kunnen klachten ontstaan van een vol drukkend gevoel in het oor en soms van pijn; hevige pijn kan veroorzaakt worden door een ontsteking van dit vocht (middenoorontsteking).

sterkte nog!

Rik

Bericht door Rik » di 12.05.2009 23:11

Sorry als ik dom overkom maar wat bedoel je precies met je oren klaren? Gewoon slikken om de 'druk' normaal te krijgen als je bv. hoogteverschillen meemaakt? Ik heb soms wat lichte pijn in mijn oor maar heb geen problemen met drukverschillen ofzo, als ik slik voel ik m'n oren gewoon 'ploppen' als normaal en dit kan ik zelf ook doen (ik kan die spiertjes zelf bewegen zeg maar, kunnen wel meer mensen). =P Sowieso voelt de pijn niet echt als druk achter de oren. Kans is dus maar klein dat het de buis van Eustachius is bij mij denk ik.. ging bij jou de piep in één keer weg toen je je oren 'klaarde' dan? da's bij mij niet het geval vrees ik =(

qtip

Bericht door qtip » di 12.05.2009 23:33

als je dan toch t moet oplopen als gevolg van een geluidstrauma dan is ac/dc wel stoer.
iid beter dan door een jan smit concert.

maar, sterkte!
This may not make sense to you but I have found that not much of anything about tinnitus makes sense.

therocker

Bericht door therocker » wo 13.05.2009 00:05

[quote=Rik] Sorry als ik dom overkom maar wat bedoel je precies met je oren klaren? Gewoon slikken om de 'druk' normaal te krijgen als je bv. hoogteverschillen meemaakt? Ik heb soms wat lichte pijn in mijn oor maar heb geen problemen met drukverschillen ofzo, als ik slik voel ik m'n oren gewoon 'ploppen' als normaal en dit kan ik zelf ook doen (ik kan die spiertjes zelf bewegen zeg maar, kunnen wel meer mensen). =P Sowieso voelt de pijn niet echt als druk achter de oren. Kans is dus maar klein dat het de buis van Eustachius is bij mij denk ik.. ging bij jou de piep in één keer weg toen je je oren 'klaarde' dan? da's bij mij niet het geval vrees ik. [/quote]

http://www.schooltv.nl/beeldbank/clip/20050614_duiken02
pasop: oren klaren kan gevaarlijk zijn!

[quote][/quote]
Laatst gewijzigd door therocker op do 19.11.2009 16:18, 1 keer totaal gewijzigd.

therocker

Bericht door therocker » wo 13.05.2009 00:20

http://www.diagnose-me.com/glossary/G1193.html

Symptoms of OME include decreased hearing, tinnitus

Rik

Bericht door Rik » wo 13.05.2009 23:20

Ah oké. Tsja het lijkt me niet dat het bij mij het geval is maar ik durf m'n oren niet te klaren, ben sowieso weer ietsje meer verkouden geworden (lijkt ook nooit weg te gaan!) enzo. Heb wel af en toe lichte pijn maar voelt niet echt als druk. Ook ploppende oren ofzo heb ik maar zelden.

Maar wellicht dat ik toch nog een keer naar de huisarts ga voor mogelijk verder onderzoek aangezien ik de wel erg korte en stellige diagnose van de KNO-arts niet helemaal vertrouw. En ik hoop natuurlijk ook een beetje dat het vanzelf weggaat zoals bij jou grotendeels het geval was! :)

Vandaag is trouwens een jubileum; ik heb het nu 2 maanden.

therocker

Bericht door therocker » do 14.05.2009 14:48

je kan je oren klaren maar pasop het is gevaarlijk, er kan juist troep in je oor komen. suc6 er nog mee en nog een tip: niet zoveel aandenken en op dit forum komen [u]om[/u] verhalen te lezen over hoe erg het wel niet bij andere is en hoe gevaarlijk het is! dan kom je alleen maar in een negatieve cirkel terecht: dan kan je T erger worden ga je weer meer lezen, wordt je T weer erger etc. maar op het forum komen om andere te helpen en jezelf te informeren is alleen maar goed als je je ook echt goed voelt. Dat is ook de reden dat ik hier vanaf (even of heel lang) nu niet meer kom, ik moet afkicken :-) Sterkte!
Laatst gewijzigd door therocker op do 19.11.2009 16:19, 2 keer totaal gewijzigd.

Kees

Bericht door Kees » do 14.05.2009 19:39

Ja, maar te vaak de oren klaren is ook weer niet goed.

De spiertjes van de buisjes van Eustachius zorgen ervoor dat deze tijdens slikbewegingen
automatisch open en dicht gaan om de druk in het middenoor te vereffenen.

Maar als je vaak de oren klaart, vinden die spiertjes dat niet echt fijn.
Dan kun je er in de toekomst meer last van krijgen dat de buisjes minder goed gaan werken.
Groeten,

Kees.

E-mail: info@keesdevries.eu

Rik

Bericht door Rik » di 26.05.2009 09:56

Al een tijdje niet gepost hier maar ben ondertussen nog een keer naar de huisarts geweest. Ook hij vond dat de KNO-arts wel een erg snelle conclusie heeft getrokken. Bovendien heeft ze simpelweg foutieve data aan hem doorgestuurd; volgens haar heb ik een lawaaidip van 25dB, maar het was maar 3dB ofzo :S

De huisarts heeft nog eens in m'n oren gekeken en zag dat beide trommelvliezen ingetrokken waren. Ook was m'n linkertrommelvlies grijs (niet glanzend), m'n rechter was wel glanzend rozig.

De dokter stelt daarom dat er mogelijk vocht achter mijn (linker)oor zit. Ook heeft hij me duidelijk gemaakt dat hij zoveel mogelijk wil doen om de oorzaak van de tinnitus te achterhalen/mogelijk te verhelpen, dus het was sowieso een prettig gesprek.

Ik heb een verwijzing gekregen naar het Diagnostisch Centrum waar een nieuw audiogram wordt gemaakt én een tympanometrisch onderzoek. Deze zal ik aanstaande vrijdag hebben. Bovendien krijgt de huisarts de resultaten van de onderzoeken doorgestuurd, en dus niet een foutieve 'samenvatting' van de KNO-arts.

Kortom een prettig gesprek met de huisarts die me goed leek te begrijpen en ook z'n best doet om er wat mee te doen. Ook weer een beetje hoop dat het misschien toch nog te verhelpen valt..

Plaats reactie