Lange termijn effect hoortoestelgebruik in relatie tot T/H

Moderators: moderator, forumadmin

Willem Ruist

Bericht door Willem Ruist » do 22.04.2010 13:01

Nu ruim een jaar hoortoestellen vanwege sterk hogetonenverlies 80-90db! Ben duidelijk meer bestand tegen straatlawaai, het lukt me ook weer naar muziek te luisteren zonder dat dit direct hogere tinnitus oplevert. Is mijn. tinnitus laag dan irriteert incidenteel lawaai me veel minder. Echter als die hoog is dan klinkt lawaai ook weer veel harder. Spraakverstaan in rumoer blijft problematisch zeker als toinnitus hoog is. Ze maskeren gedeeltelijk mijn tinnitus. Bijzonder teleurstellend is de lawaaiondrukking van mijn Oticon Duals, werkt niet! Ik hoor heel duidelijk geluiden als geruis van de snelweg of gegier van de metro veel harder met hoortoestellen dan zonder. Ik blijf ze verder te hard vinden en moet ze binnenkort dan toch maar weer tikje zachter laten zetten.

Belangrijkste factor die het beinvloedt is de mate van lawaai in mijn woonomgeving. Is die hard agv meer wind die lawaai versterkt en meevoert dan is mijn tinnitus ook hoger. Zelfs achter dubbel glas met ventilatieroosters dicht beinvloedt dit het in sterke mate. Mijn oren reageren blijkbaar op die zowat onhoorbare trillingen. Keerzijde van die hoortoestellen is verder dat tinnitus in stilte erger lijkt te zijn geworden, ook al heb ik ze in maar dit kan kan natuurlik een illusie zijn. Alleen de stilte van de natuur of natuurlijke geluiden als zee of geruis wind in de bomen hebben een duidelijk positieve invloed op mijn tinnitus.

Plaats reactie