Het verloop van Tinnitus

Moderators: moderator, forumadmin

Plaats reactie
Maartje

Het verloop van Tinnitus

Bericht door Maartje » ma 14.12.2009 22:58

Wat me op het moment het meeste bezig houdt is de angst voor de toekomst.
Ik heb nu zo'n 3 maanden last van T. De meeste dagen valt de hinder ervan eigenlijk wel mee. Maar zo om de 4 dagen heb ik een dag dat het behoorlijk hard door mijn hoofd suist.
Met het toenemen van het volume van de T, zakt mijn humeur en schiet ik weer in een dip.
Als ik hier verhalen lees dat het in de loop van de tijd steeds heviger, harder wordt, zakt de moed in mijn schoenen.

Ik heb de Tinnitus-lijn hier ook eens over gebeld en daar zeiden ze dat op het forum alleen "de zware gevallen" komen. Dat de mensen die er amper tot geen last van hebben ook niet op dit forum zitten. Dat de meerderheid van de mensen met T er goed mee om kunnen gaan. Het hoeft allemaal niet zo'n probleem te zijn...
Ze adviseerden om niet meer op dit forum te kijken. Maar ik zoek toch nog naar lotgenoten. En naar info over mogelijke behandelingen.

Men lijdt het meest door het lijden dat men vreest.
Nou, da's op mij dus perfect van toepassing. :-(

Kunnen jullie vertellen hoe jullie hiermee omgaan?
Is er een aanwijsbare reden dat de T bij jullie erger werd (en bleef)?

Maartje

Erica47

Bericht door Erica47 » di 15.12.2009 09:52

In het boek 'Help het is nooit stil' (uit 1989) wordt een onderzoek aangehaald waarin staat dat bij 70% van de tinnituslijders de geluidssterkte niet toeneemt.
Bij ongeveer 15% neemt het geluid af en bij de overige 15% neemt het geluid toe.

Zoals je hier ook kunt lezen neemt het geluid bij sommige lotgenoten toe. Echter bij de meerderheid zal het dus niet veranderen.
Als we dan ook aan acceptatie en afleiding gaan werken (ik heb het nog niet goed onder de knie) dmv verschillende therapiën (of iets anders dat je aanspreekt) hebben we goede kans op toch nog een goede toekomst.

In het gemelde boek staat daar wel tot 1 1/2 tot 2 jaar voor, voordat je dat (in ernstiger) gevallen onder de knie hebt.
Ik probeer te mediteren en hoop op één van de nieuwe ontwikkelingen. Als het me niet meer lukt overweeg ik bezoekjes aan klinieken in Nederland of België voor therapie. Dat heb ik op dit moment nog even voor me uitschoven.
Ook ik heb goede en slechte dagen. Bij een slechte dag hou ik me maar voor dat er ook weer een goede dag aankomt. Maar die goede dag wil ik natuurlijk NU dus gevolg..een dip. Vallen en opstaan heet zoiets. Erg vermoeiend.

Dat vooral 'zware gevallen' een forum opzoeken geloof ik. Als de gezondheidszorg je naar huis gestuurd heeft heb je evengoed een uitlaatklep nodig. En een heleboel vragen aan 'ervaringsdeskundigen' die hier vertegenwoordigt zijn. Maar ook de wat lichtere gewichten zijn hier vertegenwoordigt hoor.

Het blijft moeilijk, maar niets is onmogelijk.
Sterkte
Erica

qtip

Bericht door qtip » di 15.12.2009 10:48

naar mijn idee...

zolang er geen gedegen oplossing 'van buiten af' is, is het enige dat helpt, je focus verleggen... dat is niet altijd makkelijk natuurlijk, maar... mijn ervaring is echt:

hoe meer aandacht je je t geeft, hoe meer je je ervan bewust zult zijn en hoe meer last je ervan zult hebben.
This may not make sense to you but I have found that not much of anything about tinnitus makes sense.

Kees

Bericht door Kees » di 15.12.2009 15:27

In de nieuwe uitgave van het bad "Horen" van de NVVS staat een heel stuk
over dr. Hielke Bartels die een proefschrift heef geschreven over Tinnitus.
Nu heet ze trouwens Hielke Det-Bartels omdat ze inmiddels getrouwd is.

Zij schrijft daar o.a. in dat er een relatie bestaat tussen angst en de Tinnitus.
Bij angstige mensen worden de Tinnitusklachten erger.

Dat noemen ze het type D-persoonlijkheid.
Deze mensen hebben meer last van hun Tinnitus dan mensen met en
meer open karakter, minder zwaar beladen en met een positievere kijk op het leven.
Allemaal voortgekomen uit he tonderzoek dat e gedaan heeft in he tUMC Groningen.

Zij is afgestudeerd op een proefschrift over Tinnitus bij het onderzoeksteam
van prof. dr. Pim van Dijk en was toen ook betrokken bij de neuro-chirurgie
met de electroden om de gehoorzenuw waar ze nu weer mee beginnen bij 10 personen.

Ook heeft voor een groot deel meegeholpen met de selectie uit 100 Tinnituspatiënten.
Daar zijn ook veel van haar gegevens voor het proefschrift uit voortgekomen.

Dus om kort te zijn, je er niet al te druk en een zorgen
om maken dat maakt de klachten alleen maar erger.
Probeer te ontspannen, doe leuke dingen en probeer de Tinnitus te negeren.
Groeten,

Kees.

E-mail: info@keesdevries.eu

Maartje

Bericht door Maartje » di 15.12.2009 17:58

In het boek 'Help het is nooit stil' (uit 1989) wordt een onderzoek aangehaald waarin staat dat bij 70% van de tinnituslijders de geluidssterkte niet toeneemt.
Bij ongeveer 15% neemt het geluid af en bij de overige 15% neemt het geluid toe.
Hier wordt ik dus rustig van! Ik ga gewoon niet bij die laatste 15% horen.
Zij schrijft daar o.a. in dat er een relatie bestaat tussen angst en de Tinnitus.
Bij angstige mensen worden de Tinnitusklachten erger.

meer open karakter, minder zwaar beladen en met een positievere kijk op het leven.
En hier schiet ik dus van in de stress.. :-( Want ik ben duidelijk zo'n type D persoonlijkheid...
Ik ga maar eens snel een verwijzing halen voor een AC.

Kees

Bericht door Kees » di 15.12.2009 18:30

www.fenac.nl/locaties

Niet stressen, daar worden de klachten ook alleen maar erger van.
Onspanning is hier toch echt de boodschap.
Groeten,

Kees.

Erica47

Bericht door Erica47 » di 15.12.2009 18:51

Maartje,
Schiet eerst maar weer even uit die stress (is so wie so niet goed voor je).

Een recensie over dat rapport zegt dat (inderdaad) 1/3 van alle onderzochte mensen een D-persoonlijkheid hebben (iedereen mag me verbeteren als ik hier fout lig).
Dwz dus (met mijn rekenkunsten) zeggen dat 2/3 van alle onderzochte mensen 'gewoon' of zelfs vrolijke persoonlijkheden zijn. Ook op dit forum zijn er al mensen geweest die zichzelf absoluut niet somber zouden noemen.

Maar een feit blijft: ben je moe, getressed, angstig? Dan ervaar je alle ongemakken dubbel zo erg. Dat geldt voor een heleboel dingen: pijn, mensen die aandacht van je vragen en een vervelend geluid dat niet weg te poetsen is.
Als je al geen D-persoonlijkheid bent zou je het met tinnitus wel worden. Als je daar gevoelig voor bent.

Het is hier al vaker gezegd, maar je moet het maar kunnen / energie voor hebben: ga leuke dingen doen, verzet je gedachten.
Dat is niet (sorry voor het woord) lullig bedoelt, maar het werkt.
Helaas moet je jezelf, zeker in het begin met tinnitus, weer opnieuw uitvinden. Er zit niets ander op.

Gun jezelf de tijd. Ook hier vind je een weg in, maar er zijn een paar aandachtspuntjes waar je rekening mee moet houden.

En jij gaat niet bij die ene categorie 15% horen en je gaat binnenkort naar een Audiologisch Centrum (in ieder geval een afspraak maken).
Dat lijkt me een hele goede insteek.

En blijf lachen, zo vaak als je kunt
:-D Erica

Maartje

Bericht door Maartje » di 15.12.2009 19:52

Erica,

Bedankt voor je opbeurende woorden :cool:

Het leven is voor mij op dit moment, naast de Tinnitus, behoorlijk lastig. Ben ook overspannen thuis van het werk, zit dus heel de dag te "luisteren".
"Leuke dingen doen", ik weet al haast niet meer wat dat is. Ik fiets graag een heel stuk, maar dat valt met het weer de laatste tijd niet zo mee. (regen, koud)
Verder zie ik momenteel meer ziekenhuizen van binnen dan ik wil. (met zoon, dochter en man).

Van mijn werkgever mag ik me aanmelden bij een psycholoog voor ondersteuning wat werkstress betreft. Dus die ben ik nu aan het zoeken.
En dat AC, ga ik zeker doen!

Maar ik zit écht in een verwerkingsproces wat die T betreft. Met alle facetten die daar aan kleven. (rouw, angst, accepatie, etc)
Er is idd een Maartje vóór de T en nu een nieuwe Maartje mét T. :(

drummer

Bericht door drummer » wo 16.12.2009 17:49

Maartje dit zijn niet bepaald de goede omstandigheden om de tinnitus te lijf te gaan. Je gaat naar een psycholoog voor wat betreft je werk, ik zou hem proberen duidelijk te maken dat het niet alleen het werk is maar in grote mate je tinnitus. Toch even de fiets te pakken ondanks de kou, even er tussenuit het is moeilijk maar probeer het. Veel sterkte drummer

Kees

Bericht door Kees » wo 16.12.2009 19:16

Ook bij de AC's hebben ze goede psychologen, sla je direct twee vliegen in één klap toch.......?

Snel doen, hoe eerder hoe beter.
Groeten,

Kees.

vlecht

Bericht door vlecht » do 17.12.2009 02:01

Kees schreef:Bij angstige mensen worden de Tinnitusklachten erger.
Dan heb ik vast maatje DD :P

Maar met alle respect: vinden jullie het heel erg als ik deze uitkomst toch een beetje het open trappen van een ingeslagen deur vindt?

Groeten,

Jeroen.

Anjess

Bericht door Anjess » do 17.12.2009 09:18

Ik ben ook zo iemand die op het moment veel hinder ondervindt van mijn T.Er was me door verschillende artsen al verteld dat het vooral door mijn gedachtes versterkt wordt.In het begin had ik nog hoop en maakte ik me er niet zo'n zorgen over en toen kon ik er prima mee leven,maar sinds een aantal weken ben ik compleet in de stress over mijn T en net als Maartje ontzettend bang.Ook mijn hele dag draait om de T.Ik loop sinds kort bij een psycholoog,hopen dat het helpt dus.Ik heb wel gemerkt dat sinds mijn focus bij de T ligt hij ook idd veranderd.Sinds kort hoor ik verschillende geluiden.Was hij vroeger constant,nu verschilt hij van hoogtes,erg vervelend.Ook mij is me door iedereen geadviseerd om je bezig te houden met andere dingen om zo je focus te verleggen.Meestal gaat dat prima maar er zijn dagen..... :? Maar ik ben blij om te lezen dat ik niet de enige ben!!En het geeft me veel meer steun om dingen van forumleden te horen dat van al die artsen die er zelf geen ervaring mee hebben!!!!!
Groetjes Andrea

Maartje

Bericht door Maartje » do 17.12.2009 11:23

Kom net van de KNO-arts vandaan. In ieder geval geen Menière en gehoor is prima. Hij adviseert om een psycholoog te zoeken om eerst zelf beter in mijn vel te komen. Want dat oorsuizen is volgens hem een uiting van stress. (Vertel mij wat)
Toen ik een verwijzing vroeg voor een audiologisch centrum, omdat ik daar naar een psycholoog wil, wilde hij eigenlijk niet meewerken. Dan komt wéér de focus op het oorsuizen, terwijl hij er van overtuigd is, dat als de oorzaak (stress) is aangepakt, het oorsuizen zal stoppen. (of ik er geen hinder meer van ondervind)
Ik ga nu dus maar op zoek naar een "gewone" psycholoog en ga me idd aan het werk zetten om me beter te voelen.

Mocht ik er niet uit komen, dan verwijst hij me alsnog door naar een AC.

Sja... ergens zit er een kern van waarheid in, maar als de T hevig wordt (zo om de dag of 4) keldert mijn humeur en raak ik weer gestresst. Is het de dag erop weer minder, dan voel ik me ook weer sterker, beter.
Kip en het Ei verhaal, vrees ik.

Plaats reactie