Naar concert of niet?

Moderators: moderator, forumadmin

Mina

Naar concert of niet?

Bericht door Mina » vr 18.11.2005 14:51

Hoi,

Ik ben 21 jaar en heb last van hoog gesuis in beide oren, een zacht, lager gesuis in linker oor en een tuuuut (testbeeld) ook in m'n linker oor en soms ook pulserend gepiep in linker oor.

Ik sta nu voor een verschrikkelijk dillema! Nu maandag treedt mijn allerfavorietste groep op. Maar ik ben zo bang om te gaan, stel dat het gepiep en gesuis nog luider wordt??... Eén avond plezier, een leven lang een nòg luider gepiep?
Het gaat er waarschijnlijk nogal luid aan toe gaan: het is een hardcore/punk band en het optreden is in een vrij kleine ruimte. Is het inderdaad zo dat eens je tinnitius hebt, je ook gevoeliger bent voor verdere beschadiging?
Zou mijn tinnitus na 1.5 u optreden met 'Quies' oordopjes (van was, demping van 25dB volgens de bijsluiter) erger kunnen worden? Zijn dat eigenlijk goeie oordopjes?

Wat een verschrikkelijke keuze...

Marjolein

Bericht door Marjolein » vr 18.11.2005 15:05

Hoi Dolle Mina,

Ik ga wel gewoon naar concerten.
Als ik daarna buiten sta en tot een paar dagen daarna is mijn T veel harder maar tot nu toe ook altijd weer teruggegaan naar zijn oude niveau.

En je kunt voor alle zekerheid toch oordoppen indoen? Meestal is de muziek zo hard dat je toch alles goed hoort....

Als je gaat, geniet ervan!!
Als ik onder te veel druk sta
Ga ik flierefluiten.......

Kees

Wel naar een concert??

Bericht door Kees » vr 18.11.2005 16:10

Hallo Dolle Mina,

Ga naar een Audiciën en koop een paar goede oordoppen.
Dan kun je toch genieten van het concert en krijg je geen problemen met je Tinnitus.
De muziek is inderdaad meestal wel zo hard dat je het door de doppen heen toch goed kan horen
Maar ik zou beslist niet zonder oordoppen gaan als ik jouw was.
Geniet er dan maar lekker van.
Groeten,

Kees.

E-mail: info@keesdevries.eu

Eelste

Bericht door Eelste » vr 18.11.2005 20:37

Ik ben laatst ook naar Slagerij van Kampen geweest en dat ging heel goed. Ik heb ook H en had mijn oordopjes mee. In het begin was het uit te houden, maar toen ik eenmaal mijn oordopjes inhad dacht ik: had ik dat maar eerder gedaan! Het was een hele opluchting, ik kon alles nog horen, hetzij iets gedempt... Wat de T betreft, die is misschien één nacht erger geweest, ik denk dat als ik vanaf het begin die oordopjes in had had ik er geen last van gehad.. Nu is er misschien bij zo'n concert meer lawaai, maar goed. Die drummers in de schouwburg voldeden met schuimen oordopjes van de kruitvat..........
Life is not a problem to be solved but a mystery to be lived.

Eelste

Bericht door Eelste » vr 18.11.2005 20:37

nog een tip: maak jezelf niet ál te druk, dat helpt de T ook om te versterken. Geniet, maar met mate!!!

E. Boersma

Bericht door E. Boersma » za 19.11.2005 10:57

Hallo DolleMina, ook ik ga nog steeds ondanks mijn Tinitus naar concerten. Ik gebruik al jaren Herriestoppers. Deze kneed je gewoon tot een balletje en prop je in je oor, waarna ze uitzetten. Nog even goed er in duwen en je hebt een goede bescherming. Je hoort de muziek nog heel goed, zelfs beter vind ik, omdat het allerhardste gedemd wordt. Ik ben op de 12e nog naar STATUS QUO geweest, en had na het concert helemaal niet méér last van Tinitus. Wel doe ik het rustiger aan bij de concerten. mocht ik in het verleden nog wel eens lekker los gaan, dat is nu wel anders. Want ik heb wel het gevoel van hoe drukker ik me maak, des te meer last ik heb van de Tinitus. Let wel, ik heb alleen last van Tinitus en niet voor zover ik weet ook van Hyperacusis. Ik denk dat je dan meer problemen hebt bij harde muziek. Veel sterkte en hopelijk veel plezier bij het concert. O ja....nog één tip. Houdt de oordoppen zolang mogelijk in je oren! ook na het concert, en doe ze pas uit als je in een rustige omgeving bent! Een zaal vol kakelende mensen is ook een heel lawaai als je het hele concert oordoppen in je oren hebt gehad.

farmer

Bericht door farmer » za 19.11.2005 14:24

Eelste waarschijnlijk moet je je al constant verantwoorden en uitleggen waar je last van hebt, maar ik heb toch een vraag aan je. Hoe ga jij wel naar een concert (slagerij van kampen is toch met die trommels) en lukt het niet om op school tv te kijken? Met mijn hyperacusis is het volstrekt onmogelijk om naar een concert te gaan, laat staan radio te luisteren. Heb jij misschien een tip dat het jou wel lukt met je hyperacusis. Ook als ik de zwaarste oordoppen in heb is het niet te doen.

Eelste

Bericht door Eelste » za 19.11.2005 18:58

Nu, ik heb nog niet zo heel lang H dus het zal ook wel nog niet zo heel erg zijn, maar het is inderdaad zo dat ik wel naar dat concert kon en niet tegen de film in de klas. Dat concert was, denk ik, ander soort geluid. In het begin was het enige waar ik last van had die ... . Dat viel mij heel erg mee, maar na een poosje werd het toch wel teveel allemaal, maar toen was het dus heel goed uit te houden mét oordopjes. Op school was het geluid heel direct, slechtere boxen denk ik ook, en mijn oren waren niet verdacht op het geluid. Schel geluid doet zeer, en keihard geluid, plotseling geluid enz. Dit is tenminste bij mij zo. Met dat concert wist ik het, mijn oren waren er op 'voorbereid' en toen viel het ook nog mee ook.
Kijk, ik kan thuis gewoon radio luisteren, dus waarschijnlijk heb jij H in ergere mate. Maar als je weet dat er hard geluid komt, bereid je erop voor, gek genoeg helpt dat ook al. Iedereen zegt ook dat ik me niet aan moet stellen: je kunt naar Slagerij van Kampen, dat is meer lawaai dan ene klas. Tja, daar kan ik niets tegen in brengen, alleen maar gelaten mijn oordopjes indoen. In discussie gaan helpt bij mij nooit, dus ik probeer het ook niet, dat windt je alleen maar op. Probeer verdacht te zijn op geluid, heb altijd oordopjes bij de hand (ik heb ze in mijn broedzak) en probeer de dingen te blijven doen die je leuk vind. Slagerij van Kampen was een keer iets leuks in al dat niet leuks, als je dat niet zo vaak doet en met een goede voorbereiding, moet het gaan.

Mina

Bericht door Mina » ma 21.11.2005 12:56

Zouden 'Quies' oordoppen van kneedbare was volstaan?

Linda

Bericht door Linda » ma 21.11.2005 16:09

Ik heb die oordoppen van was wel eens gebruikt bij een concert en het beviel prima (toch goed kunnen horen maar geen extra herrie in m'n hoofd).

Veel plezier bij je concert!

tanja

Re: Naar concert of niet?

Bericht door tanja » za 03.12.2005 19:11

Dolle Mina schreef:Hoi,

Ik ben 21 jaar en heb last van hoog gesuis in beide oren, een zacht, lager gesuis in linker oor en een tuuuut (testbeeld) ook in m'n linker oor en soms ook pulserend gepiep in linker oor.

Ik sta nu voor een verschrikkelijk dillema! Nu maandag treedt mijn allerfavorietste groep op. Maar ik ben zo bang om te gaan, stel dat het gepiep en gesuis nog luider wordt??... Eén avond plezier, een leven lang een nòg luider gepiep?
Het gaat er waarschijnlijk nogal luid aan toe gaan: het is een hardcore/punk band en het optreden is in een vrij kleine ruimte. Is het inderdaad zo dat eens je tinnitius hebt, je ook gevoeliger bent voor verdere beschadiging?
Zou mijn tinnitus na 1.5 u optreden met 'Quies' oordopjes (van was, demping van 25dB volgens de bijsluiter) erger kunnen worden? Zijn dat eigenlijk goeie oordopjes?

Wat een verschrikkelijke keuze...

hoi dolle mina,

Is het concert mee gevallen of niet voor je T......heb je er nog last van gehad dat de T harder werd naar het concert of is het ,het zelfde gebleven

groetjes tanja

Gast

Krenten in de pap

Bericht door Gast » zo 04.12.2005 10:40

:lol: Gisteravond 3 december in Oberhausen een concert bijgewoond van de Schotse band Runrig. Vanaf een fantastische plek genoten van de muziek met in het linkeroor een op maat gemaakte oordop en in het rechteroor een kneedbare herriestopper. Bescherming op maat zorgt ervoor, dat er ondanks alle auditieve ongemakken te genieten valt van live-muziek. De ruis in mijn hoofd is er absoluut niet erger door geworden.
Ik ben heel blij dat ik gegaan ben om een optreden mee te maken waar ik weer enige tijd op kan teren, want genieten van de mooie dingen is o zo belangrijk. Het zijn de krenten in de pap voor mij. :!:

Gast

Gehoorbescherming

Bericht door Gast » zo 04.12.2005 11:15

Dolle Mina,
Er is eigenlijk nog niet echt gereageerd op je vraag of de wasplugjes goed werken. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat dat zo is. Ik woonde een concert van een rockband bij in een piepkleinzaaltje en was gewapend met die wasplugjes. De bastonen dreunden dwars door me heen, maar ik kon blijven.
Mijn eigen ervaring is dat deze kneedbare oorstoppers de beste bescherming bieden. Daarnaast is het natuurlijk ook verstandig om bij je audicien oordoppen op maat te laten maken, zodat je in de toekomst (gewapend met diverse soorten doppen) naar concerten kunt gaan. Iedere soort muziek/zaal stelt zo z'n eigen eisen wat betreft oorbescherming.

Mina

Re: Naar concert of niet?

Bericht door Mina » ma 05.12.2005 11:06

tanja schreef:
hoi dolle mina,

Is het concert mee gevallen of niet voor je T......heb je er nog last van gehad dat de T harder werd naar het concert of is het ,het zelfde gebleven

groetjes tanja
Wel, naar mijn gevoel was het lawaai in mijn oren veel erger geworden. Geluid stond echt ontzettend luid. Heb die nacht welgeteld één uur geslapen (na 9u gestresst te hebben wakkergelegen omwille van de kakafonie in mijn oren) en ik neem aan dat dat ook niet bevorderlijk is voor het herstelproces van de trilharen :? Maar na paar dagen is het wel weer verbeterd, ....denk ik... Maar ik ben toch heel bang dat dit weer extra blijvende schade heeft aangericht.

ankie

Bericht door ankie » ma 05.12.2005 12:23

ik zou inderdaad maar uitkijken met concerten enzo, je weet ook niet altijd welke plek je treft (dichtbij geluidsboxen ofzo ) en hoe hard het uitpakt. Bovendien zegt het volgens mij niet zoveel of je direct na een concert last hebt of niet. kan best zijn dat je na drie of vier concerten wel last hebt. De H en T. is bij de meesten ook geleidelijk gekomen.
Hoop voor jou dat het weer weggaat.

Plaats reactie