Rechter oor zoemt/suist

Moderators: moderator, forumadmin

Kees

Bericht door Kees » zo 21.11.2010 15:45

Hallo Oscar,

ja, Tinnitus blijft soms een beetje een ongrijpbaar fenomeen.
Let er niet teveel op, dan lijkt het alleen maar erger te worden.

Ontspanning is het beste medicijn, wandelen, fietsen enz.
Alles wat de gedachten ervan afleid is het goed, hobby's enz.

En gewoon door gaan met de dagelijkse dingen.
Groeten,

Kees.

E-mail: info@keesdevries.eu

hoor

Re: Rechter oor zoemt/suist

Bericht door hoor » di 01.01.2019 23:10

Hallo Oscar,

Ik heb al een tijdje hetzelfde verschijnsel als jij. Vooral 's avond last van een zoemend geluid in mijn linkeroor, maar ook overdag in een stille huiskamer kan het opeens opkomen. Het is lastig als je daarbij een angststoornis hebt, omdat je dan snel last kan krijgen van een hyperfocus op het zoemgeluid. De laatste tijd ervaar ik echter wat verbetering, doordat ik wat inzicht heb gekregen in wat me helpt. Misschien dat je wat aan de volgende tips hebt... Door mijn hyperfocus zette ik juist onbewust spanning op mijn oor waardoor het gebied rond mijn oor aanspande/krampte, daarbij drukte ik ook mijn tong stevig tegen mijn gehemelte wat de spanning rond het oor in stand hield. Door bewust mijn tong te ontspannen en mijn hals door o.a. voorzichtig met mijn onderkaak van links naar rechts heen en weer te bewegen is het rond mijn oor de spanning weggetrokken en is het zoemen minder vaak en minder intens. Daarnaast heb ook ik last in het verleden veel last gehad van een angststoornis en daardoor ken ik het mechanisme. Door de angst kom je in een soort denkcirkel waarbij je de focus op datgene waarom je je druk maakt niet meer kan loslaten waardoor je eigenlijk de focuskramp weer versterkt. Waarschijnlijk besef je het zelf ook al die hyperfocus en het niet kunnen loslaten is het eigenlijke lijden. Hoewel de angst je natuurlijk steeds weet te overtuigen dat het toch echt het gezoem is wat het grootste probleem is. Wat me erg helpt is leren om weer de soft focus te vinden. In de softfocus voel je je eigenlijk precies het tegenovergestelde als in een angstige hyperfocus. Alles is feitelijk nog hetzelfde dus het gezoem kan er zijn, maar je voelt jezelf als een grote open ruimte waarin alles mag zijn. Het zoemgeluid mag er zijn naast alle andere dingen en gevoelens die je in het moment ervaart. Om daar te zijn is eigenlijk de eerste stap om als een liefde volle ouder er voor jezelf te zijn waarbij je eindelijk toestaat dat alles wat je in dat moment ervaart het gezoem en de bijbehorende gevoelens helemaal toelaat het mag er helemaal zijn je probeert het niet meer onder controle te houden of te bestrijden. De volgende stap is om je focus te gaan ontspannen door de focus rustig wijder te laten worden door ook weer aandacht te krijgen voor de rest van je omgeving en je lichaam. Daarbij is het de kunst om te ontdekken wat voor jou het beste werkt. Voor mij helpt het om als ik in bed lig mijn ademhaling rustig te volgen, waarbij ik voel waar de spanning zit in mijn lichaam. Alleen al door het softer en wijder worden van mijn aandacht voor mijn lichaam, omgeving en gevoel verandert langzaam de spanning. Het kan eerst met wat meer spanning gepaard gaan bij het loslaten van de hyperfocus maar uiteindelijk zet de onspanning in en wordt mijn focus wijder en softer en lichaam ontspannen. Overdag helpt het daarbij om mijn aandacht erbij te verzetten door ontspannen kleine huishoudelijke klusje te doen of op het werk door op een rustiger tempo te werken. De kern is voor mij hoe softer de focus en hoe meer ontspannen het lichaam en geest hoe makkelijker een zoem z'n eigen plekje krijgt en er gewoon mag zijn terwijl ik leef. Het valt me op dat de zoem vaker uit mn focus is maar dat het ook steeds meer geen enkel probleem is als het er wel is naast al het andere wat er op dat moment gaande is. Bij het verkrijgen van de "soft focus" volg ik niet een bepaalde methode uit een boek, maar ik heb me wel laten inspireren door de ideeen uit "mindfullness" en de "open focus". Als je op beide googelt vind je er allerlei informatie erover. Mij heeft het enorm geholpen om mijn eigen methode te vinden om mijn soft focus te vinden. Ik hoop dat je iets met mijn tips kan. Groeten Max

Roberto1

Re: Rechter oor zoemt/suist

Bericht door Roberto1 » wo 02.01.2019 16:17

Hoi Oscar,
idd hoe softer de focus en de ontspanning is ( boeklezen/tuinieren/ademhaling/etc.)Dus de focus niet op T zal je bemerken dat het geluid verdraagzamer is ook al blijft hetzelfde (of wel vermindering). Dit heeft tijd en wilskracht nodig. Iedereen doet het op zijn eigen manier om, het beheersbaar te houden.
denk aan ontspanning , lopen ( gedachten verzetten, voeding ( geen vetten/suikers/te veel zout/koffie/) en niet roken want dat is bij mij ook een grote boosdoener . Bedenk zelf wat hobby's die dit geven. Ik zie mijn T als een stress leveler als het te hoog wordt zoek ik de ontspanning op. Met werk kun je dit ook aangeven hoe lastig het soms ook is want het is niet aantoonbaar voor je collega's. Groeten Roberto
Het is niet werken met Tinnitus maar aan .
Blijf rustig en zorg dat je conditie en mentaal de juiste balans kunt vinden.
Zo zul je je Tinnitus kunnen beheersen en een plek geven (gewenning)
of zelfs uitdoven. :)

Plaats reactie