Suizingen nog steeds niet over

Moderators: moderator, forumadmin

RingingInMyEar

Suizingen nog steeds niet over

Bericht door RingingInMyEar » di 12.01.2010 21:39

Hallo

Ik ben een meisje van 15 jaar en ik heb al 2 maanden last van suizingen in mijn linkeroor. Ik ging op 14 november naar her concert van m'n lievelingsband, en had geen oordoppen ofzo in. Het is geen harde muziek, gewoon popmuziek, maar er werd wel veel gegild door de meisjes rondom me, en ikzelf ook natuurlijk. Op het moment zelf merkte ik niks, maar toen ik de volgende dag wakker werd, had ik nog steeds geruis in m'n oren en ik was al meteen in paniek. Na een tijdje ging die paniek weg omdat ik van anderen hoorde dat het soms wel een week kan duren. Maar nu is het er dus nog altijd. Jammer, want de dag van het concert is een van de beste van m'n leven, maar als ik denk aan die dag denk ik ook aan wat het aan m'n gehoor heeft aangericht. Het is niet zo dat ik er niet mee kan leven, maar het is soms wel vervelend en ik durf nog amper naar feestjes gaan. Ik ben in die 2 maand trouwens niet meer naar een feestje of concert geweest. Dit zou ik wel heel graag weer doen, want ik vind het heel leuk. Ik weet ook niet hoe ik me moet beschermen, want oordoppen zijn te opvallend en gehoorfilters te duur??

Ik had het de tweede dag al gezegd tegen m'n moeder en enkele weken later gingen we naar de oorarts. Die keek in m'n oor en zag niks van schade, en bij de gehoortest bleek ook alles in orde! Hij zei dat ik me geen zorgen moest maken en dat het wel ging overgaan, maar dat is het dus nog niet! Het is zelfs niet eens beter geworden!

Ik weet niet meer wat ik moet doen want overal waar ik kom ben ik bang om de tinnitus erger te maken. Op school gebeurt het wel eens dat iemand plots luid roept in m'n oor, zonder dat ik het verwachtte. Op zo'n moment ben ik echt bang...

Harm Jan

Bericht door Harm Jan » di 12.01.2010 22:54

Dit vind ik zo sneu. Zo jong en dan dit meemaken.
Als het zulk hard geluid was is er voor de andere aanwezigen meestal ook wel al de nodige gehoorschade veroorzaakt. Je hebt het over gewoon popmuziek i.p.v. harde muziek. Bedoel je daar het volume mee? Al is popmuziek toch vaak wel opzwepende muziek (vooral house). Het soort muziek doet ook niet ter zake. Wel het volume ervan!

Vr.gr. Harm Jan

RingingInMyEar

Bericht door RingingInMyEar » wo 13.01.2010 13:55

Ja, het was gewone popmuziek, het volume zelf viel echt mee, alleen het gegil rondom me niet. Er was ook nog een ander meisje met me mee, en zij had enkel de avond zelf een geruis, de volgende dag was het helemaal weg. Zoals dat meestal gaat...

Harm Jan

Re: Suizingen nog steeds niet over

Bericht door Harm Jan » wo 13.01.2010 15:38

Op school gebeurt het wel eens dat iemand plots luid roept in m'n oor, zonder dat ik het verwachtte. Op zo'n moment ben ik echt bang...[/quote]

Wat bespottelijk dat iemand zoiets bij je doet. Dat vind ik dus a-sociaal! Dit zou ik niet accepteren!

Vr.gr. Harm Jan

Kees

Bericht door Kees » wo 13.01.2010 19:11

RingingInMyEar schreef:Ja, het was gewone popmuziek, het volume zelf viel echt mee, alleen het gegil rondom me niet. Er was ook nog een ander meisje met me mee, en zij had enkel de avond zelf een geruis, de volgende dag was het helemaal weg. Zoals dat meestal gaat...

Ja, dat zal wel, tot het een keer NIET meer weggaat.
Want de ruis is wel een waarschuwing van je oren dat je over de grens bent geaan.

En de oren kunnen veel aan, maar er is een grens.
Het geruis is wel een waarschuwing dat er al een lichte beschadiging is opgetreden.

Voor jouw is het zuur, dat het niet meer weggaat en blijft.
Toch een teken dat er een gehoorbeschadinging is opgetreden.

Waarom GEEN oordoppen??
Het is toch geen schande om je oren tegen erger te beschermen.
Lees maar op het forum, er zijn al veel jongeren die oordoppen in hebben.

Het is onderhand een bekend verhaal dat in de disco's en de Housparty's
het geluid toch veel te luid staat en er veel mensen gehoorbeschadigingen oplopen.

Er worden toch niet voor niets meer dan 20.000 jongeren per jaar
slechthorend door de Disco's, de I-pods, de MP3-spelers en noem maar op.
En een gedeelte van deze 20.000 krijgen er "gratis" Tinnitus bij helaas.
Groeten,

Kees.

E-mail: info@keesdevries.eu

RingingInMyEar

Bericht door RingingInMyEar » za 16.01.2010 11:21

De oorarts vertelde me dat de tinnitus normaal gezien moet over gaan, en dat ik me niet hoef te beschermen op feestjes, behalve als ik bv. elke dag zou gaan feesten of dag en nacht zou luisteren anar m'n MP3. Ze zei me wel dat ik oordopjes ofzo kan meenemen in m'n tas zodat ik me toch veilig voel en dat ik ze kan indoen wanneer ik dat nodig vind.

Harm Jan

Bericht door Harm Jan » za 16.01.2010 11:53

RingingInMyEar schreef:De oorarts vertelde me dat de tinnitus normaal gezien moet over gaan, en dat ik me niet hoef te beschermen op feestjes, behalve als ik bv. elke dag zou gaan feesten of dag en nacht zou luisteren anar m'n MP3. Ze zei me wel dat ik oordopjes ofzo kan meenemen in m'n tas zodat ik me toch veilig voel en dat ik ze kan indoen wanneer ik dat nodig vind.
Slechts bij elke dag feesten en dag en nacht MP3 speler aan?? Volgens mij loop je dan wel de meest extreme Tinnitus op! Alsof wij hier dat ook gedaan hebben, voordat we Tinnitus kregen! Dit vind ik wel een heel belachelijke beredenering van zo'n dokter.
Verder is het zo dat muziek voor je gevoel niet eens hard hoeft te zijn. Bij dat idee heeft men ook niet het gevoel om oordopjes in te doen. En dat het helaas toch Tinnitus oplevert. Je hebt intussen ondervonden wat voor gedoe je er tijdens een concert mee gehad hebt! We willen toch allemaal dat er eens wat tegen de Tinnitus komt en niet om het te verergeren.

Vr.gr. Harm Jan

Willem Ruist

Bericht door Willem Ruist » za 16.01.2010 12:37

Als je oorarts door een audiologische test heeft geconstateerd dat er geen gehoorbeschadiging is, is er geen reden voor paniek. Zou er verder ook geen aandacht aan besteden. Het zal dan verdwijnen. Wel zou ik in het vervolg bij concert- of discobezoek oordoppen gebruiken (zou iedereen eigenlijk moeten doen) en je ipod nooit te hard zetten. Je hoort de muziek dan nog voldoende en voorkomt dat je, je gehoor beschadigd. :-D

Harm Jan

Bericht door Harm Jan » za 16.01.2010 15:36

Ik hoop dat je gelijk hebt. Maar tegen mij zei de KNO-arts dat het vermoedelijk ook wel weg kon trekken. Hij kon ook niks vinden bij mij. Maar kapot is kapot. Moet er wel bij zeggen dat wellicht mijn gehoor aan meer lawaai is blootgesteld t.o.v. leeftijdsverschil. Heb vooral veel stress gehad.

Vr.gr. Harm Jan

Willem Ruist

Bericht door Willem Ruist » za 16.01.2010 15:52

HJ, mijn opmerkingen hier waren gericht aan RingingInMyEar. Uit haar beschrijvingen leidt ik af dat het allemaal best nog weleens mee kan vallen. Ik heb zelf bij zeer veel popconcerten gewerkt en weet uit ervaring hoe indrukwekkend zo'n emotionele ervaring voor meisjes van 15 kan zijn. Gewoon uitgaan en naar popconcerten maar wel met oordoppen en nooit voor de boxen staan is mijn advies aan haar. Wel met mate. De tinnitus van RingInTheEars lijkt mij een vorm van Tinnitus zoals de Natuur dat bedoeld heeft: een waarschuwingssignaal. Waarom dat dan nog niet weg is? Kunnen allerlei stress/paniek of puberfactoren een rol spelen.

Harm Jan

Bericht door Harm Jan » za 16.01.2010 16:02

Ja hallo, dit forum is bedoeld voor ons allen met de kwaal, ja?! Waarom zo aangesproken voelen?! Geef alleen mijn eigen ervaring hier!!!

Vr.gr. Harm Jan

Willem Ruist

Bericht door Willem Ruist » za 16.01.2010 16:32

Sorry. Niet boos worden, schiet je niks mee op. Forum is voor iedereen inderdaad. Had quote van RingingInMyEar er bij moeten zetten zpdat duidelijker was dat mijn opmerkingen hier voor haar bedoeld waren.

Kees

Bericht door Kees » za 16.01.2010 16:40

Ja, maar zeggen dat het wel weer weg zal gaan is toch een tricky uitspraak.
Want wat als het niet meer weggaat, heb je wel iemand valse hoop gegeven.

Zou ik persoonlijk nooit doen zo'n uitspraak te gebruiken.
Atijd een slag om de arm houden, als het dan wel over gaat, hoera.
Groeten,

Kees.

E-mail: info@keesdevries.eu

Willem Ruist

Bericht door Willem Ruist » za 16.01.2010 16:48

Kno-arts heeft bij haar geen gehoorverlies geconstateerd dus is het hele plaatje best wel gunstig. Ga je het teveel aandacht geven en er teveel mee zijn dan ga je die Tinnitus dus voeden. Ze kan er verder niets meer aan doen behalve dan die oordoppen gebruiken en voorzichtig zijn met Ipods ed..

RingingInMyEar

Bericht door RingingInMyEar » za 16.01.2010 20:52

@ Willem Ruist:
Het geeft me wel wat hoop.
De oorarts zei dus dat het normaal gezien moet weggaan, maar ik hoop dat het na 2 maanden suizingen inderdaad nog kan wegtrekken, want ik zie het niet zitten om dit voor altijd te horen.
Het heeft me inderdaad gewaarschuwd, dus als ik nogmaals naar een concert ga, zal ik me beschermen, en op een feestje zal ik ook altijd iets op zak hebben om me te beschermen.
Ik hoop echt dat het weggaat. De oorarts meette niets van schade, maar dat deed de vorige oorarts ook niet, en volgens die ging het ook weggaan, maar een maand later was het er nog steeds.

Plaats reactie