Suizingen nog steeds niet over

Moderators: moderator, forumadmin

Willem Ruist

Bericht door Willem Ruist » za 16.01.2010 23:05

Beste RingingInThe Ear. Ik begrijp nu dat je wel twee oorartsen bezocht hebt die alle twee geen gehoorschade hebben kunnen meten. Meer kun je niet echt doen. Probeer te ontspannen, het van je af te laten glijden zodat het uit je aandacht verdwijnt. Zal niet in een keer gaan maar geleidelijk.

Mij bij is het honderden of meer keren wel weggegaan. Ik heb bij zo'n 700 popconcerten en festivals gewerkt en ook nog eens 4 jaar de toen grootste discotheek in Rotterdam gerund. Langzaam is het chronisch geworden en ik heb gemerkt dat alle aandacht die ik het geef er geen goed aandoet.

Voor jouw is er wel terdege hoop. Ik zou daar maar van uitgaan. Maar dus verder wel die oordoppen gebruiken want jouw oren zijn blijkbaar gevoeliger dan die van je vriendinnen. :cool:

RingingInMyEar

Bericht door RingingInMyEar » zo 17.01.2010 11:45

Ik ben toch behoorlijk geschrokken, dus zal ik wel oordoppen overal mee naartoe nemen.
Maar ik durf zelfs niet meer naar een musical gaan kijken.
Gewoon omdat ik bang ben dat alles mijn tinnitus zal verergeren.
Nu neem ik Nootropil ofzoiets tegen de suizingen.
Ik ben er vandaag mee begonnen.

Willem Ruist

Bericht door Willem Ruist » zo 17.01.2010 13:08

Ik begrijp je angst maar je moet je ook weer niet door je angst laten lijden. Je bent flink geschrokken en dat is ook logisch want het is een naar geluid.

Gewoon naar die musical, gewoon naar de bioscoop etc. maar dan wel met die oordoppen, eventueel alleen maar tijdelijk. Gewoon je oude leven weer oppakken.

Wat betreft die Nootropil kan ik je niet adviseren. Ik neem aan dat je het van je huisarts of KNO-arts hebt en dat is de weg die je moet bewandelen. Iets kalmerends of iets tegen angststoornissen lijkt me meer op zijn plaats maar dan alleen maar voor tijdelijk. Pas er mee op en ga in ieder geval niet op eigen houtje experimenteren.

Op het forum staat er ook iets over:

http://forum.nvvs.nl/forum_oud/tinnitus ... c6ea029667

Succes in ieder geval en goede hoop houden. :)

Kees

Bericht door Kees » zo 17.01.2010 14:27

Altijd gewoon doen wat je hart je ingeeft, maar wel de gehoorbescherming meenemen.

Weg met de angst en de stress, dat maakt de klachten alleen maar erger.
Probeer je te ontspannen en richt je gedachten op de leuke dingen van het leven en geniet daarvan.

Ga fijn op stap met je vrienden(innen) en geniet van het leven. :cool:
Groeten,

Kees.

E-mail: info@keesdevries.eu

RingingInMyEar

Bericht door RingingInMyEar » zo 17.01.2010 17:02

Tja, nu valt er nog mee te leven, maar ik ben gewoon bang dat iets (hoe klein het ook is) het zal verergeren.
Ik ben wel een maand geleden naar de bioscoop geweest, zonder bescherming, maar het was niet extreem luid ofzo, ik had ook niet meer suizingen dan anders achteraf.

* hoopt nog steeds dat het weggaat *

kan dit na 2 maanden en enkele dagen nog?

Willem Ruist

Bericht door Willem Ruist » zo 17.01.2010 17:18

Natuurlijk kan dat. Gewoon niet zoveel meer mee bezig zijn en leuke dingen doen. Niet constant op letten hoe het klinkt. Lekker naar je favoriete muziek luisteren en je weet het al, niet te hard. :D

RingingInMyEar

Bericht door RingingInMyEar » wo 20.01.2010 20:37

Ik vroeg me af of de tinnitus ALTIJD erger wordt als je in een ruimte bent met veel lawaai.
Stel dat ik nu op een feestje ben, zonder oordoppen (perongeluk bijvoorbeeld), en ik zit toch een tijdje in die ruimte, is er dan kans dat de tinnitus gewoon hetzelfde blijft?
Als ik van een feestje thuiskom, dan ruist het altijd. De volgende ochtend is dit dan gelukkig weg (behalve de laatste keer dan)
Zou het dan niet kunnen dat het na een feestje weer verminderd tot de oorspronkelijke ruis?

Willem Ruist

Bericht door Willem Ruist » wo 20.01.2010 21:12

RingingInMyEar schreef:Ik vroeg me af of de tinnitus ALTIJD erger wordt als je in een ruimte bent met veel lawaai.
Stel dat ik nu op een feestje ben, zonder oordoppen (perongeluk bijvoorbeeld), en ik zit toch een tijdje in die ruimte, is er dan kans dat de tinnitus gewoon hetzelfde blijft?
Als ik van een feestje thuiskom, dan ruist het altijd. De volgende ochtend is dit dan gelukkig weg (behalve de laatste keer dan)
Zou het dan niet kunnen dat het na een feestje weer verminderd tot de oorspronkelijke ruis?

Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat dat ALTIJD zeker niet het geval is. De laatste jaren ben ik weer naar wat feestjes geweest en popconcerten en mijn tinnitus werd er daarna niet erger van en ik heb toch een zeer behoorlijke gehoorbeschadiging.

Je kunt het denk ik ook een beetje zo zien. Je hebt mensen met een gevoelige huid die als ze de zon in gaan een hogere beschermingsfactor nodig hebben dan mensen die van nature makkelijker en sneller pigment aanmaken. Zo ken ik hordes mensen uit de muziekindustrie die na tientallen jaren werk in lawaai nergens last van hebben terwijl ik.........Iedereen is anders. Luisteren naar je gevoel, afgaan op je intuitie maar ook je verstand erbij houden en vooral niet bang zijn.

Jante

Bericht door Jante » wo 20.01.2010 22:01

Ik heb gemerkt dat als ik echt heel graag ergens heen wil waar het redelijk lawaai is - feestje of receptie - de tinnitus dan de volgende dag niet erger is. Maar dat is echt alleen als ik het heel graag wil... ik denk dat ik dan ontspan, en anders verkramp bij geluid.

Maar Willem Ruist, hoe heb jij het voor elkaar gekregen om naar popconcerten te kunnen???
Bij mij ging de tv documentaire over Freddy Mercury net al mis, terwijl ik toch vaak het geluid wegdraaide. Misschien had ik dat ook niet moeten doen.
Wat is dit zoeken!

Jante

Willem Ruist

Bericht door Willem Ruist » do 21.01.2010 00:38

Het was ook een kwestie van heel erg graag er naar toe willen en niet toegeven aan tinnitus. Je leven niet laten lei(ij)den door tinnitus. Oordoppen standby voor als het echt te heftig zou worden en die dan ook gebruiken als dat zo was. Verder met mate, niet elke week en voornamelijk in de open lucht en kleine podia waar geluid alle kanten op kan. Muziek ontspant als het je favoriete muziek is. Muziek is ritmisch en dat vind mijn systeem dan wel weer lekker itt verkeerslawaai of ander lawaai waaraan je niet kunt ontsnappen. Feestjes leiden af van je tinnitus die daardoor naar de achtergrond verdwijnt. Heb weleens gedacht dat ik een paar maanden alleen maar zou moeten feesten met muziek van 80db, bij wijze van alternatieve TRT, zou die tinnitus misschien wel helemaal verdwijnen. :)

Jante

Bericht door Jante » do 21.01.2010 11:23

Wat goed Willem!!
Dit is erg herkenbaar voor mij.
Ik ben ook altijd door alles heen blijven zingen omdat ik er van hou en het niet wil opgeven. In kleine gezelschappen, dat wel. Dat is altijd goed gegaan, zelfs toen ik een keer per ongeluk moest optreden met microfoons. Vaak heb ik inderdaad gemerkt dat het mijn lawaai na zingen met anderen verminderde, er zit iets therapeutisch aan.
Nu heb ik even een probleempje met meezoemende sinusholtes maar ik blijf toch ook zingen, want als je niet meer doet wat je het liefste doet kan je wel inpakken.

Jouw feestidee zou best kunnen werken. Kun je nog altijd in voorraad houden, wie weet!!

RingingInMyEar

Bericht door RingingInMyEar » do 21.01.2010 12:15

Bedankt voor alle reacties.
Het helpt me en ik voel me meer gerustgesteld!

plukdedag

Bericht door plukdedag » do 21.01.2010 12:15

Aan de topic starter, laat je niet beheersen door je oren maar houd er wel rekening mee. Wordt niet onnodig bang. Als je bang wordt dan zegt je lichaam dat er gevaar is en gaat hij meer opletten, daardoor wordt je subjectieve waarmening van tinnitus wel harder. En doordat hij harder wordt wordt je weer banger etc. Vermijd die cirkel. Vergelijk het met een klok in een kamer die je normaal niet hoort, maar opeens let je er weer op. Het is vervelend dat je hier nu mee zit. Maar je kunt nog net als iedereen een normaal leven leiden. Je kunt oordoppen opmaat laten maken bij beterhoren en die zijn doorzichtig en klein en zie je gewoon niet. Alleen als je recht in iemands oor kijkt. Niemand die het zal opmerken als je er ook nog eens haar overheen hebt zitten! En dan nog, jij bent dan goed bezig en je hebt geen gehoorschade! Dus gewoon dopjes dragen in de bioscoop, met uitgaan, feestjes. Ik doe het zelf ook en na een tijdje is het nog veel prettiger dan zonder oordoppen, met oordoppen in besef je pas hoe hard iedereen eigenlijk schreeuwt om er bovenuit te komen. Dus relax, ontspan, misschien gaat het over (en die kans is groot nu je nog jong bent) laat je er niet door kisten en lees niet verhalen van andere mensen die er niet mee om kunnen gaan of die iets anders hebben dan jij. luister gewoon naar jezelf. sterkte!

RingingInMyEar

Bericht door RingingInMyEar » za 23.01.2010 19:48

Willem Ruist schreef:
RingingInMyEar schreef:Ik vroeg me af of de tinnitus ALTIJD erger wordt als je in een ruimte bent met veel lawaai.

Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat dat ALTIJD zeker niet het geval is. De laatste jaren ben ik weer naar wat feestjes geweest en popconcerten en mijn tinnitus werd er daarna niet erger van en ik heb toch een zeer behoorlijke gehoorbeschadiging.

Je kunt het denk ik ook een beetje zo zien. Je hebt mensen met een gevoelige huid die als ze de zon in gaan een hogere beschermingsfactor nodig hebben dan mensen die van nature makkelijker en sneller pigment aanmaken. Zo ken ik hordes mensen uit de muziekindustrie die na tientallen jaren werk in lawaai nergens last van hebben terwijl ik.........Iedereen is anders. Luisteren naar je gevoel, afgaan op je intuitie maar ook je verstand erbij houden en vooral niet bang zijn.
Bij dit stukje: Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat dat ALTIJD zeker niet het geval is. De laatste jaren ben ik weer naar wat feestjes geweest en popconcerten en mijn tinnitus werd er daarna niet erger van en ik heb toch een zeer behoorlijke gehoorbeschadiging.

bedoel je dan zonder of met oordoppen?

RingingInMyEar

Bericht door RingingInMyEar » vr 19.02.2010 21:50

Het is nog steeds niet over........
Dit is toch niet meer normaal?
Ik ga overmorgen naar een feestje, een gewone fuif.
Geen discotheek, geen gewoon verdjaardagsfeestje.
Dus de muziek staat gewoon... luid.
Ik weet niet of ik iets in m'n oren ga doen...
Niks helpt, of het geluid is bijna niet gedempt...
En het is heel vervelend, want zo versta ik de mensen niet meer.

Plaats reactie