slaapproblemen??

Moderators: moderator, forumadmin

Plaats reactie
Bapamaci
Contacteer:

slaapproblemen??

Bericht door Bapamaci » di 22.11.2005 14:29

Hallo allemaal.
Ik heb heel veel slaap problemen. :cry: Als ik opsta ben ik na twee uur al weer doodmoe.En ik kan me niet meer herineren waneer ik lekker geslapen heb.Hebben jullie dat ook?En hoe lossen jullie dat op? :idea: Ik word echt wakker van het gefluit,maar het audiocenter zegt dat het ook kan zijn dat mijn hoofd te vol zit en dat ik het gefluit als oorzaak zie.Ik weet het af en toe niet meer.Moet ik nu mezelf geloven of wat een ander zegt.

Gr.Bart

Kees

Re: slaapproblemen??

Bericht door Kees » di 22.11.2005 16:49

Bapamaci schreef:Hallo allemaal.
Ik heb heel veel slaap problemen. :cry: Als ik opsta ben ik na twee uur al weer doodmoe.En ik kan me niet meer herineren waneer ik lekker geslapen heb.Hebben jullie dat ook?En hoe lossen jullie dat op? :idea: Ik word echt wakker van het gefluit,maar het audiocenter zegt dat het ook kan zijn dat mijn hoofd te vol zit en dat ik het gefluit als oorzaak zie.Ik weet het af en toe niet meer.Moet ik nu mezelf geloven of wat een ander zegt.
Gr.Bart
Hallo Bart,

Ik weet niet hoe je naar bed gaat en wat je de uren daarvoor doet.
Je moet proberen ontspannen naar bed te gaan.
s'avonds geen koffie drinken of alleen caffeïnevrije koffie.
Geen spannende films of programma's kijken op de televisie.
Dat produceert stoffen in je bloed die je juist wakker houden.
Ga anders voor je naar bed gaat eerst even een rondje om voor ontspanning.
Op die manier kun je misschien beter in slaap komen.
Ook je gedachten concentreren op anderee dingen, bij voporbeeld op leuke dingen die je meegemaakt hebt, een fijne vakantie enz.
Kijk eens of dit misschien helpt.
Het is trouwens bekend dat de meeste mensen met Tinnitus zo'n 25 % van hun energie kwijt zijn aan deze Tinnitus.
Groeten,

Kees.

E-mail: info@keesdevries.eu

Eelste

Bericht door Eelste » di 22.11.2005 18:24

Ik ga/ moet altijd een uur van te voren lezen of iets dergelijks. In ieder geval geen huiswerk, computeren of iets anders inspannends. Als ik dat wel doe kan ik al helemaal niet slapen. Tis in ieder geval wat, probeer dus je hoofd voor het slapen gaan op rust te krijgen. En ga niet in bed liggen piekeren (wat ik wel doe :oops: ) want dan kun je ook niet slapen. Denk aan iets leuks, of zorg voor een prettig achtergrond geluid zodat je je daarop kan concentreren.
Life is not a problem to be solved but a mystery to be lived.

Linda

Bericht door Linda » di 22.11.2005 21:31

Wat mij echt goed heeft geholpen is er uit gaan 's-nachts. Als ik na een half uur niet in slaap was gevallen, stond ik weer op. Ging dan weer 20 a 30 min iets anders doen, meestal lezen, en dan er weer in. Heb nachten gehad dat ik er wel 3 keer (met heel veel tegenzin) uit ben gegaan. Toch heeft het effect gehad, ik slaap nu een stuk beter zonder slaapmiddelen. Het is een advies dat in de speciale slaapcentra van de academische ziekenhuizen wordt gegeven. het is heel moeilijk om vol te houden maar probeer het eens een weekje, je zult zien dat het je helpt.
En verder inderdaad: rust in je kop en in je lijf. Ik ben gaan hardlopen, wekt ook heel ontspannend en is op den duur (als je het een beetje gaat volhouden) echt verslavend. Zoek een leuke club met een startersgroepje en probeer het eens. Al is het maar dat je tijdens het lopen zo druk met je lijf bent dat je echt geen tijd hebt voor die herrie in je hoofd!

Groetjes, Linda

Lieneke

Bericht door Lieneke » di 22.11.2005 22:30

Wat mij soms helpt is een MP3 met een voorgelezen verhaal of boek. Soms val in in slaap en wordt wakker met die gekke oordopjes in. Het moet wel een saai verhaal zijn anders werkt het niet.

Lieneke

Bericht door Lieneke » di 22.11.2005 22:37

Beste Kees,

Je schreef dit in een eerder bericht: " Het is trouwens bekend dat de meeste mensen met Tinnitus zo'n 25 % van hun energie kwijt zijn aan deze Tinnitus." Ook ik ben soms ongewoon moe (dacht eerst dat het met leeftijd te maken had). Waar ligt dit nou aan? Is het zo dat de herrie dit veroorzaakt of is het iets anders?

Kees

Bericht door Kees » wo 23.11.2005 11:20

Lieneke schreef:Beste Kees,

Je schreef dit in een eerder bericht: " Het is trouwens bekend dat de meeste mensen met Tinnitus zo'n 25 % van hun energie kwijt zijn aan deze Tinnitus." Ook ik ben soms ongewoon moe (dacht eerst dat het met leeftijd te maken had). Waar ligt dit nou aan? Is het zo dat de herrie dit veroorzaakt of is het iets anders?
Hallo Lieneke,

Vergeet niet dat je oren dag en nacht bezig zijn die Tinnitusgeluiden te produceren.
Die geluiden worden dus ook dag en nacht door je hersenen geregistreerd en die maken dat Tinnitusgeluid ervan.
Dus ook als je slaapt zijn je hersenen de hele nacht bezig met die foute signalen van je gehoororgaan.
Dus ook in je onderbewustzijn is je lijf en je hoofd bezig die signalen te verwerken.
Daarom ben je nooit lekker uitgerust als je opstaat.
Tevens als je normaal de dag probeert door te komen hoor je je Tinnitus en dat kost ook de nodige energie die vloeit gewoon
weg omdat je lichaam daar toch mee bezig is.
Daarom is het zo belangrijk dat mensen met Tinnitus grenzen moeten stellen.
Dit kan ik vandaag aan en niet meer, dus tot hier en niet verder.
Altijd keuzes maken, ga ik naar die verjaardag of niet.
Zal ik naar die bruiloft gaan of niet enz.
Het blijft altijd en eeuwig schipperen met je energie en wat je op zo'n dag wel en niet kan.
Wordt er zelf ook wel een flauw van dat ik mijn "planning" van de dag niet af krijg omdat je gewoon te moe bent of weer eens slecht geslapen hebt.
Maar ja, dan kijk ik wat ik allemaal nog wel kan en geniet daar dan weer van en probeer daar dan weer het positieve van in te zien.

De afgelopen twee weken heb ik drie lezingen in het land gegeven bij verschillende afdelingen van de NVVS over Tinnitus vanuit de
commissie Tinnitus en Hyperacusis, dat kost je natuurlijk bakken met energie, maar als je dan de complimenten van de mensen hoort,
dat ze het allemaal zo'n mooie lezing en er weer veel van geleerd hebben dan put je daar weer de energie uit die je weer hard
nodig hebt om weer naar huis te rijden.
Dan thuis eerst een uurtje ontspannen en dan hopen dat je die nacht goed in slaap komt.
Maar dat zijn dan weer de keuzes die je maakt en dat blijf je je hele verder leven waarschijnlijk doen, keuzes maken.
Groeten,

Kees.

Lieneke

Bericht door Lieneke » wo 23.11.2005 11:40

Bedankt, een duidelijke uitleg. Ik vind inderdaad mede door dit forum veel bevestiging, volgens mij win je hier al de helft mee. Heb je enig idee of er een breed onderzoek is geweest naar overeenkomsten bij mensen met T. Ondanks dat de ziekte ouder is dan "de weg naar Rome" is hierover weinig te vinden (of ik zoek niet goed).

Kees

Bericht door Kees » wo 23.11.2005 11:42

Lieneke schreef:Wat mij soms helpt is een MP3 met een voorgelezen verhaal of boek. Soms val in in slaap en wordt wakker met die gekke oordopjes in. Het moet wel een saai verhaal zijn anders werkt het niet.
Beste mensen,

Er is ook een heel mooi programma waar je ontspannende geluiden mee kunt maken.
Het is al eens eerder genoemd op dit forum.
het heet atmosphere de luxe en je kunt er diverse natuurgeluiden mee laten horen.
Die zitten standaard in het programma en daar kun je dan mee mixen.
En proefversie kun je downloaden op: http://www.relaxingsoftware.com/atmdeluxehome.htm
Groeten,

Kees.

Bapamaci
Contacteer:

Bericht door Bapamaci » do 24.11.2005 17:00

Bedankt voor jullie reacties.
Alleen hardlopen of sporten zit er niet in.Ik heb 2 versleten knieen en een versleten nekwerfel.Maar ik ga toch alle tips proberen zover als het kan.
gr.Bart
Me and my shadow.
www.bartboomsfotografie.nl

Eelste

Bericht door Eelste » do 24.11.2005 18:31

Mijn moeder heeft 1 versleten knie en kon ook niet meer wandelen. Nu doet ze aan Nordic Walking, vast wel eens van gehoort, en loopt zelfs zonder stokken weer beter. En ze doet het niet eens zo vaak. Misschien nog een tip om te onthouden, doe een curses, koop stokken en je kunt 's avonds ook wandelen!
Life is not a problem to be solved but a mystery to be lived.

Kees

Bericht door Kees » do 24.11.2005 19:57

Lieneke schreef:Bedankt, een duidelijke uitleg. Ik vind inderdaad mede door dit forum veel bevestiging, volgens mij win je hier al de helft mee. Heb je enig idee of er een breed onderzoek is geweest naar overeenkomsten bij mensen met T. Ondanks dat de ziekte ouder is dan "de weg naar Rome" is hierover weinig te vinden (of ik zoek niet goed).
Hallo Lieneke,

Er is wel onderzoek gedaan in 2002 over hoeveel mensen er Tinnitus hebben en hoeveel last men ervan kan hebben.
Daar is een NIPO-rapport van die ik in mijn bezit heb. (Acrobat Reader-formaat).
Er zijn door de commissie Tinnitus en Hyperacusis ook enkele congressen over Tinnitus georganiseerd.
Het laatst congres was die van het Tinnitusplatform in oktober 2005, waar ook het nieuwe 0800-tinnitus nummer is gestart.
Groeten,

Kees.

arjanverhave

reactie slaapproblemen.

Bericht door arjanverhave » do 01.12.2005 23:07

Mijn tinnitus kan ik alleen niet waarnemen tijdens het douchen en
als ik mijn tanden poets met een elektrische tandenborstel daarbuiten
is het altijd dominant aanwezig zoals zovelen dit ervaren. Ik heb nu zo,n
drieenhalf jaar last van tinnitus en het eerste jaar was slapen een ramp.
Ik slaap de laatse twee jaar gewoon weer als vanouds,binnen vijf minuten
ben ik vertrokken. Een ding waar ik veel aan heb gehad is de raad van
een arts van de Robert-Fleury stichting . Ze vertelde mij dat je je rust
hard nodig hebt en dat het vaak niet het geluid is je wat wakker houdt maar
je emoties je maalende gedachte over morgen ect ect. En inderdaad ben
ik toen anders tegen het suizen aangaan kijken, en heb nu zo,n houding van
wat ik ook doe, morgen is het er nog steeds. Er valt geen winst te behalen
met piekeren, daar ben ik nu intussen wel achter gekomen. Ik denk dat als
je voor je tinnitus een goede slaper was je dat ook weer kan worden met
tinnitus.En natuurlijk zullen er die voorheen al slechte slapers waren hier wel
meer last van ondervinden, maar ik denk dat emotie de grootste boosdoender is. gr Arjan

Plaats reactie