tinnitus sinds vorige week? help

Moderators: moderator, forumadmin

Tess

Bericht door Tess » do 18.03.2010 17:21

Dat klopt helemaal wat Jos zegt, wanneer ik goed in mijn vel zit merk ik het bijna niet op dat ik t heb maar.... wanneer ik in een dip zit word ik helemaal gek van de herrie.
Zo spreekt de psyche ook een aardig woordje mee wat de t betreft.

Groeten Tess

udo j

Bericht door udo j » do 18.03.2010 19:48

Zeker waar...het blijft een raar fenomeen. Deze week zijn alle geluiden harder terwijl ik toch echt niet stress. Dus zeg het maar.

Wel goed van je patricia dat je toch gaat en ga op de beoordeling van die kno arts af en dan heb je gedaan wat je kon.
Jammer dat het niet vergoed wordt ik meen dat ik hier van iemand gelezen heb die het wel vergoed kreeg(dacht zilveren kruis) maar meer niet dan wel.

Hopelijk zijn de kosten net zo als in duitsland en dan kan het mee vallen.
mvg udo

annelaine
Contacteer:

Bericht door annelaine » za 20.03.2010 19:15

Hallo patricia, ik lees met veel pijn in mijn hart jou verhaal, ik zelf heb toevallig ook zo'n 3 weken last van enorm oorsuizen. Soms is het draaglijk soms niet. Ik heb nu as dinsdag bij de kno art een gehoor test. Ik zelf hoop nog steeds dat het ovegaat, dat geeft enigzins rust. Ik voel met je mee en zal je verhalen volgen, ik zal ook laten weten hoe het mij vergaat. Sterkte.

Jante

Bericht door Jante » za 20.03.2010 21:51

Patricia ik ga ook maandag naar Gent!
naar de audioloog geloof ik. IIg voor een ruisgenerator.

Of ik het vergoed krijg weet ik nog niet zeker, maar inderdaad wat is geld dan...

Jante

patricia

hai

Bericht door patricia » za 20.03.2010 22:24

ja zou zeker leuk zijn als we elkaar tegenkwamen, ben best zenuwachtig joh, hoop zo dat die kno arts iets voor me kan betekenen
groetjes patricia

udo j

Bericht door udo j » zo 21.03.2010 12:51

Patricia, veel succes morgen!!!! mvg udo

patricia

hai

Bericht door patricia » ma 22.03.2010 22:44

hai, nou ik ben naar Belgie geweest, de kno arts was een zakelijk maar duidelijke man, ze hebben weer een gehoortest bij me afgenomen en die was goed, was alleen jammer dat we hem niet konden vergelijken met die van nederland want de papieren waren nog niet binnen , ze hebben de druk in mn oren gemeten, bloeddruk gemeten.
Dat was allemaal goed, hij zei dat we ook te laat waren is nu 5 weken en hij zei als enige kan nog in een zuurstofkamer maar dat zou ik echt afraden ookal zou je hier om de hoek wonen.
Hij zegt omdat het om een virus gaat en niet om geluidschade is er toch wel grote kans op herstel, ik vroeg hem als je 3 mnden tinnitus is het toch blijvend is daarop antwoorde hij dat dat helemaal niet zo is en dat het oor zich daarna ook nog kan herstellen, waarschijnlijk heeft de prednisolon bij mij toch geholpen omdat ik het nu af en toe zachter hoor hij zei dat de prednisolon een naeffect kan hebben en dat je dat wel vaker hoort bij mensen. Laatst had ik ook ineens weer een hele harde piep hij zei dat je er dan vooral niet op moest focussen en een radio of ander harder geluid moest aanzetten
Hij vertelde dat koffie, cola, stress enzo allemaal slecht is voor tinnitus maar dat hebben jullie ookal verteld op dit forum
Ook vertelde hij dat ze niet zo zeker zijn van het infuus,( ze geven in belgie trouwens niet prednisolon maar een ander medicijn weet de naam zo even niet meer en zuurstof) omdat het effect niet bewezen is en dat daarom nederland het dus ook niet geeft
Nou hier mijn verslagje dus even, ik weet nu niet zo goed hoe ik me moet voelen, aan de ene kant ben ik blij omdat de arts zo positief was en voor mn eigen gevoel dat ik toch ben heen gegaan aan de ander kant voel ik me nog rot omdat ik nog steeds het hoor
Mn man vroeg ook gelijk wil je nog naar duitsland voor infuus, maar ik zit gewoon heel erg met die taal en heb nu van 2 kno artsen nederland en Belgie gehoord dat ze niet zeker zijn van die infuus en het is al de 5e week, dus weet eigenlijk even niet hoe ik moet denken.
groetjes patricia

vlecht

Bericht door vlecht » ma 22.03.2010 23:41

Hoi Patricia,

Allereerst, goed dat je gegaan bent. Ik kan me echter voorstellen dat je er een dubbel gevoel bij hebt. Veel chocola kan ik er ook niet van maken.

Waarom dacht de KNO-arts dat er sprake was/is geweest van een virus? Omdat je gehoortest nu wel goed was, i.t.t. die van een paar weken terug? Misschien heb je te kampen gehad met wat in het Duits zo mooi een 'Hörsturz' heet?

Een hele harde piep had je voordat de elllende begon trouwens ook al wel eens, alleen viel je die toen eigenlijk nooit op, omdat die vanzelf weer wegging. Het begint je pas op te vallen als je je gaat fixeren op je oren (zoals de laatste weken dus).

Als ik het bij het rechte eind heb, doen ze in Duitsland geen infuustherapie, indien er geen sprake is van gehoorverlies (heb ik geloof ik al eerder geschreven). Als ik jou was, zou ik dat voornemen laten voor wat het is en gokken op een geleidelijk herstel, indachtig wat de Belgische KNO-arts zei.

Wat is wijsheid op dit moment? Ik zou het je niet kunnen vertellen, hoe graag ik dat ook zou willen.

Groeten,

Jeroen.

JV
Contacteer:

Bericht door JV » di 23.03.2010 01:47

Vertrouw op de artsen, meestal levert het stuk 'vertrouwen' al een behoorlijk aandeel bij de kans op genezing!
Suc6 verder!
Info? Tinnitus? -----> www.jvrijsen.nl

Maartje

Bericht door Maartje » di 23.03.2010 08:33

Als ik het bij het rechte eind heb, doen ze in Duitsland geen infuustherapie, indien er geen sprake is van gehoorverlies (heb ik geloof ik al eerder geschreven). Als ik jou was, zou ik dat voornemen laten voor wat het is en gokken op een geleidelijk herstel, indachtig wat de Belgische KNO-arts zei.
Ikzelf ben in Duitsland geweest toen ik mijn T 6 weken had. Ik heb ook geen gehoorschade. Mijn T is waarschijnlijk door stress of door een virus ontstaan.
Ik kon toen wél nog infuustherapie krijgen, maar ook daar konden de artsen me geen resultaat beloven. Bovendien moet je 10 dagen op en neer naar Duitsland wat ook een hele belasting is.

De duitse artsen spraken overigens heel goed engels. Dus, die taal was geen probleem.

Moeilijk Patricia, maar ik zou nu toch naar de verschillende KNO-artsen luisteren. Je hebt tenslotte ook al een dosis prednisolon achter de kiezen.

ElineW

Hoe gaat het nu..?

Bericht door ElineW » di 20.04.2010 22:21

Hoi Patricia,
Ik zit gespannen je verhaal te lezen en vraag me heel erg af hoe het nu met je gaat? We zijn inmiddels een maand verder na het laatste bericht en ik hoop zo dat je tinnitus verbeterd is..
Je paniek van de eerste weken was heel herkenbaar voor me, en ook een soort van troost, dat ik niet de enige ben. Ik heb nu sinds een week een continue bromtoon en oorsuizen in mijn linkeroor. Waarschijnlijk ontstaan door een (klassiek, onversterkt, nota bene!) concert in Musis Sacrum, een concertzaal in Arnhem.
De eerste dagen dacht ik dat ik echt gek zou worden! Hoe kun je hiermee leven? Ik moest steeds denken aan het bericht (van een half jaar geleden ofzo?) in de kranten, waarin stond over die jongen van 29 die zelfmoord had gepleegd vanwege de continue piep in zijn oren. Ik kon het me opeens voorstellen. Alleen zou ik dat mijn familie niet willen aandoen, vooral mijn dochtertje niet!
Heel veel gelezen al op internet, en zo kwam ik ook op die infuustherapie uit. Maar na uitgebreid overleg met mijn huisarts (en zij weer met de KNO arts) heb ik besloten dat niet te doen, ook al zou ik er dan wel heel erg op tijd bij zijn. Zij zeiden nl precies wat jouw Gentse arts zei: eigenlijk is de werking niet bewezen en het werd me daarom sterk afgeraden.
WEL ben ik zo eigenwijs dat het idee van de prednisolon (die bij infuustherapie werd genoemd) bleef hangen. Als Crohn-patient heb ik altijd prednison in huis. Toen ik vanochtend dus wakker werd met nog steeds die bromtoon en dat suizen in mijn oor, heb ik dus op eigen initiatief 30 mg prednison genomen. En tot mijn grote vreugde begon de bromtoon in de loop van de ochtend steeds minder te worden. Om 1 uur was ie helemaal weg!! Wel is het suizen er nog steeds, maar dat is zonder de brom een stuk beter uit te houden.
Ik heb vanavond dit forum pas ontdekt, en heb naar aanleiding van jouw verhaal besloten om er een kuur van 15 dagen van te maken (4x30, 3x25, 2x20, 2x15, 2x10, 2x5 mg). Omdat ik veel ervaring heb met prednison weet ik hoe je het verantwoord kan gebruiken, en ik heb het ook nog even verteld aan de huisarts. Zij was het er op zich wel mee eens (maar anders had ik het toch gedaan!). Jammer dat het bij jou niet geholpen heeft, maar misschien voor anderen fijn om te lezen dat het wel zou kúnnen helpen in sommige gevallen.
Ik hoop alleen maar dat het blijvend is...

Laat je nog even weten hoe het nu met je gaat?

groetjes, Eline

JV
Contacteer:

Re: Hoe gaat het nu..?

Bericht door JV » di 20.04.2010 23:57

ElineW schreef:Ik heb nu sinds een week een continue bromtoon en oorsuizen in mijn linkeroor. Waarschijnlijk ontstaan door een (klassiek, onversterkt, nota bene!) concert in Musis Sacrum, een concertzaal in Arnhem.
groetjes, Eline
Hoi Eline,
Oorsuizen is maar heel zelden te koppelen aan één directe oorzaak. Ik denk dat de kans groter is dat het concert de bekende druppel is/was die de emmer deed overlopen. Of misschien speelt er wel een combinatie met andere factoren... jammer genoeg is het meestal een nogal complex probleem.

Gr
Jos
Info? Tinnitus? -----> www.jvrijsen.nl

patricia

hai

Bericht door patricia » wo 21.04.2010 06:41

Hai Eline,
Nou bij mij gaat het nog steeds slecht, ik moet zeggen dat ik aan het geluid van mn rechteroor aardig gewend ben geraakt,ook mede omdat hij voor mn gevoel niet continu hoorbaar is als ik bezig ben, maar daarbij heb ik dus nog een hoge piep in mn linkeroor gekregen, ik snap je helemaal dat je gewoon met de prednisolon bent begonnen hoor, je wilt natuurlijk alles proberen!
Gelukkig heb jij een huisarts die je goed helpt, die heb ik namelijk echt niet!
Er zijn dagen dat ik er helemaal gek van word! en als ik genoeg slaap krijg, dan kan ik het meestal wel hebben, maar mezelf zijn ben ik al niet meer vanaf dat ik het kreeg.
Ik hoop echt voor je dat het weggaat, want dit wens je echt niemand toe!
Heel veel sterkte
groetjes patricia

Brederordie

Re: Hoe gaat het nu..?

Bericht door Brederordie » wo 21.04.2010 19:59

ElineW schreef: Ik moest steeds denken aan het bericht (van een half jaar geleden ofzo?) in de kranten, waarin stond over die jongen van 29 die zelfmoord had gepleegd vanwege de continue piep in zijn oren. Ik kon het me opeens voorstellen. Alleen zou ik dat mijn familie niet willen aandoen, vooral mijn dochtertje niet!
Hoi Eline,

Ik wil hier en nu even duidelijk stellen dat Dietrich, de uitzending van gisterenavond op Nederland 2 ten spijt, écht wel wat meer aan zijn oren had als "slechts" een piep...
Niet om een piep 'an sich' te bagateliseren (AUB ZEG!) maar die jongen had zoveel last van zijn oren gekregen dat een "normaal" leven écht niet meer mogelijk was...

Ik wens je heel veel sterkte, kracht en wijsheid toe met jouw T!

Groeten,
Gert.

Jante

Bericht door Jante » wo 21.04.2010 20:50

Hoi Eline

Zoals ik het heb begrepen, had Dietrich het allermeeste last van zijn hyperacusis: die isoleerde hem enorm en dwarsboomde zijn toekomstperspectief, waardoor hij ook depressief werd. Het viel mij op dat hem dat meer dwarszat dan zijn tinnitus.
Bij mij is het andersom.
Maar: juist hyperacusis is met de (Belgisch) TRT-benadering met geluidsverrijking, heel vaak te genezen. Bij tinnitus is dat moeilijker, soms gaat he tvia deze therapie over, maar in ieder geval kan het meestal leefbaar worden en ophouden je te beperken.

Voor Dietrich vind ik het zo erg dat hij deze hulp niet heeft kunnen vinden, hoe hard hij ook probeerde.
Maar ik hoop dat dit jou toch een beetje geruststelt.

Groet!
Jante

Plaats reactie