Roken en tinnitus

Moderators: moderator, forumadmin

DaneV

Roken en tinnitus

Bericht door DaneV » di 16.03.2010 19:46

Hey,
Ik heb nu 1,5 maand tinnitus. Probeer nog van alles te doen om het te verlichten maar dat tot nu toe weinig resultaat :(

Nou is het zo dat ik rook, en ik kan me voorstellen dat dit een risico geeft op een verergering van de tinnitus en het misschien wel eens minder zou kunnen worden als ik zou stoppen. Ik heb dit ooit eerder gedaan voor een jaar, en weet hoe moeilijk het is. Het feit dat ik door het gepiep al niet echt lekker in mijn vel zit zal het er ook niet makkelijker op maken. Maar als ik er een verlichting van de tinnitus voor terug kan krijgen, is dat voor mij waarschijnlijk wel genoeg motivatie om er mee te stoppen.

Ik vraag me af of hier iemand ervaring heeft met stoppen met roken en tinnitus. Had het bij jullie enig effect?

Oh en dat stoppen een hoop andere gezondheidsvoordelen met zich meebrengt is me bekend :P

Maartje

Bericht door Maartje » di 16.03.2010 19:55

Nou, goede reden om nu te stoppen, zou ik zeggen!! Het mes snijdt aan 2 kanten als het ook je T zou verminderen!! :)

JV
Contacteer:

Bericht door JV » wo 17.03.2010 00:09

Tja.... er zit maar één ding op om antwoord op je vraag te vinden: stop met roken (succes daarmee, is mij niet gelukt!)

:cool:
Info? Tinnitus? -----> www.jvrijsen.nl

Kees

Bericht door Kees » wo 17.03.2010 16:13

Stoppen met roken zorgt wel voor een betere zuurstofhuishouding in de longen.

Meer zuurstof geeft weer betere kansen op enig herstel van bepaalde klachten.
Eén van de oorzaken van Tinnitus kan zijn verminderde zuurstofhuishouding bij de oren.

Maar of de klachten na het stoppen met roken afnemen, daar kan niemand garantie op geven natuurlijk.

Ik lees niet in je verhaal dat je bij (te) harde muziek ben geweest of iets dergelijks.
Disco, iPod, MP3-speler enz.
Groeten,

Kees.

E-mail: info@keesdevries.eu

DaneV

Bericht door DaneV » wo 17.03.2010 18:32

Ben ik ook niet... altijd redelijk zuinig geweest op mijn oren.

Het is bij mij gekomen na een medicijn gebruikt te hebben, dat nota bene amper tot niet bekend staat ototoxisch te zijn...

Kees

Bericht door Kees » wo 17.03.2010 18:53

Ja, dan slik je die medicijnen en ben je de klos.

Lees meer over medicijnen op de NVVS-site.

http://www.nvvs.nl/download/meniere/weetwatuslikt.pdf

http://www.nvvs.nl/index.php?s_page_id=1000011
Groeten,

Kees.

Willem Ruist

Bericht door Willem Ruist » za 20.03.2010 13:42

Ik doe weer eens een stoppoging en ben overgestapt op de allerlichtste sigaretten met slechts 0.1 mg nicotine etc. om uiteindelijk dan helemaal te stoppen. Gevolg flink wat meer sigaretten nu en flink nerveuzer. En flink meer tinnitus. Misschien door de stress die het afbouwen met zich meebrengt. Misschien het nicotine tekort. Of het idee waarmee ze je hebben volgestopt dat stoppen zo ontzettend moeilijk is en dat je verslaafd bent. Het is niet de eerste keer dat ik dit zo ervaar.

Maar ik hoor echter graag een verhaal van iemand die gestopt is met roken en na verloop van tijd relaxter is geworden en lagere tinnitus heeft. Elk procentje reduktie is er een denk ik dan maar.

Kees

Bericht door Kees » za 20.03.2010 15:15

Misschien dat nicotinepleisters of pillen je daarmee kan helpen

Sommige mensen hebben daar baat bij, omdat je dan toch
het nicotinegehalte in je lichaam wat makkelijker kan afbouwen.

Ik ben jaren terug "gewoon" in één keer gestopt en had gelukkig nergens last van.
Groeten,

Kees.

Willem Ruist

Bericht door Willem Ruist » za 20.03.2010 15:45

Een regelrechte ramp die nicotinepleisters, ik kreeg daarmee veel meer nicotine binnen dan normaal, nicotinekaugom nog erger. Wat me wel geholpen heeft is Zyban een SSRI. Staat natuurlijk op het foute lijstje maar het heeft me 6 jaar geleden er tijdelijk vanaf geholpen. Geloof niet dat dat toen tot meer tinnitus leidde.

Jan W

stoppen met roken

Bericht door Jan W » za 20.03.2010 19:36

Hoi Willem,

Misschien een gek verhaal van mij, maar ik ben van het roken af gekomen door van sigaretten over te stappen op sigaren. Sigaren rookte ik niet op de longen en ik kreeg minder nicotine binnen. Rookte dus nog wel. Na verloop van tijd was ik gewend aan minder nicotine. De volgende stap was dat ik alleen nog een sigaartje ging roken op een verjaardag of partijtje en zo. Uiteindelijk ben ik heleaam gestopt.

groetjes,

Jan

Willem Ruist

Bericht door Willem Ruist » zo 21.03.2010 15:04

Dank voor tip, heb dat ook al verschillende malen geprobeerd. Hoe dan ook denk ik dat roken grotendeels een psychische verslaving is. Is tinnitus daarna na verloop van tijd minder geworden of maakte het niet uit?

Jan W

Bericht door Jan W » zo 21.03.2010 17:05

Beste Willem,

Op http://www.tinnitus.nl/vraag-en-antwoord.html wordt deze vraag ook gesteld. Heb ik even voor je gecopieerd:
Heeft stoppen met roken invloed op tinnitus?
Ja, echter op lange termijn

Zelf heb ik daarvan niet zoveel gemerkt, dat wil zeggen dat ik een verbetering in direct verband kan brengen met niet meer roken.
Maar ja, ik rookte ook niet veel, af en toe een sigaartje.

Uit een andere vraag blijkt dat roken echter wel degelijk van invloed is op tinnitus.
Zie hierna:
Verergert roken de tinnitus?
Ja, roken tast onder andere de bloedvaten aan.
Hierdoor vermindert ook de doorbloeding van het slakkenhuis

Ik heb gemerkt dat als ik meer in beweging ben dit positief is voor de ernst van de tinnitus. Zal ook wel ligggen aan een betere doorbloeding.
En natuurlijk afleiding, ik wandel graag.

Een andere vraag die ons allen bezig houdt is of het erger wordt op termijn. ZIe hierna.
Wordt tinnitus op termijn erger?Daar kan niemand een antwoord op geven.
Over het algemeen blijkt tinnitus niet erger te worden.
De psychische toestand van een persoon met tinnitus heeft wel invloed op de sterkte van het geluid en de irritatie (hinder) die dit geluid oplevert.
Tijdens een rustigere periode hebben mensen vaak minder last van de tinnitus. Maar een echt antwoord op deze vraag is niet te geven.

Soms denk ik ook wel dat het weer van invloed is op tinnitus.
Als het hard waait is bijvoorbeeld en regenachtig.
Bij weersomslag.
Komt dat jou ook bekend voor?

vr.gr.

Jan

Willem Ruist

Bericht door Willem Ruist » zo 21.03.2010 17:56

Wat betreft het weer, ik heb daar elders op het forum al eens het nodige over geschreven en zelfs een tijdlang een logboek bijgehouden of het weer invloed heeft op de hoogte mijn tinnitus. Ik ben tot de conclusie gekomen dat het de wind is (kracht en richtng) en dan niet de wind zelf maar het lawaai die die wel of niet meevoert. Ik heb mijn goede dagen als de atmosfeer kalm is. Maar de mix van allerlei soorten lawaai bij veel wind, dat is iets wat mijn systeem met sterk hoge tonenverlies niet waardeert. Het geluid van wind door de bomen of branding daarentegen mits niet extreem vind ik heerlijk. Zon heeft ook weer een positieve invloed bij mij net als warmte.

Maar zoals we weten wordt de luidheid van tinnitus door veel factoren beivloed en ik vroeg me af of er mensen zijn die een duidelijke of lichte vermindering hebben ervaren na met roken te zijn gestopt. En misschien meer in de periode van afbouwen en vlak na stoppen.

Kees

Bericht door Kees » ma 22.03.2010 14:41

Als je er gevoelig voor bent kan het weer inderdaad invloed hebben op je Tinnitus.

Een fors lage drukgebied met een druk van rond de 990 mbar of een
hoge drukgebied met een druk van rond de 1020 mbar of nog hoger
kan invloed hebben op je Tinnitus, het scheelt gauw tussen de 30 á 40 mbar.
Groeten,

Kees.

DaneV

Bericht door DaneV » ma 22.03.2010 22:15

Zojuist heb ik mijn laatste sigaret uitgedrukt. Hopen dat ik het volhoud, maar heb er wel vertrouwen in dat ik ondanks de stress me er wel doorheen kan bijten. Toen ik vorig jaar ben gestopt, was het rusteloze gevoel eigenlijk na 2 weken al verdwenen.

Ik hoop dat het effect heeft. De laatste week is mijn het gepiep toch al best wat gedaald naar een licht gesis waar ik eigenlijk alleen `s avonds in bed nog echt last van heb.

Ik hoor het wel ook als ik niet in bed lig, zoals nu achter de PC zonder muziek aan, maar dan is het niet luid genoeg om er echt geïrriteerd van te worden. Als ik het moet schatten zit het nu op 25db terwijl het eerst richting de 45db zat. Ik weet niet of dit door de supplementen komt die ik neem (ginkgo, B-Complex, Multivitamine, Q10, 3Gram vit-C) of dat mijn oren toch uit zichzelf wat aan het herstellen zijn....

De momenten dat ik echt last heb van omgevingsgeluid liggen ook steeds verder van elkaar af en zijn minder heftig. Ook worden worden de nachten dat ik slecht slaap door het gepiep/gesuis minder.

Ik hoop dat het stoppen met roken nog net dat zetje geeft om nog wat meer herstel te bieden. Ik heb zelfs nog wel de hoop dat het misschien over een paar maanden compleet stil is als de verbetering van de laatste 2 weken zich door blijft zetten.

Plaats reactie