Smalle gehoorgang; grotere kans op schade?

Moderators: moderator, forumadmin

Plaats reactie
05ke

Smalle gehoorgang; grotere kans op schade?

Bericht door 05ke » wo 12.05.2010 23:50

Toen ik een poosje terug een gehoortest deed bij Beter Horen, vertelde de vrouw die de gehoortest afnam mij dat ik een smalle gehoorgang heb.

Nu vroeg ik me af of een smalle gehoorgang sneller kan leiden tot oorschade en dus sneller tot tinnitus/ hyperacusis.
En of dat bij mensen met een smalle gehoorgang geluid eerder wat harder binnenkomt omdat het minder vrijheid heeft zich te bewegen voor het echt het binnenoor bereikt (?).

Opzich zou snellere schade niet moeten kunnen, je bent gewoon zo gebouwd, het kan alleen wat sneller verstopt raken/ ontsteken e.d. omdat het smaller is (en dat kan in extreme gevallen weer schade veroorzaken, neem ik aan).

Maar het geluid heeft toch minder ruimte om 'heen en weer te kaatsen' in je gehoorgang als je een smalle gehoorgang hebt, stel ik me zo visueel voor (of klopt dit niet, omdat geluid geen zigzaggende golf is -die dan dus tegen de wanden van je gehoorgang aanketst-, maar meer een spiraalgolf?) dus kan het dan niet harder aankomen of zo?
Denk dat het weinig uitmaakt want geluid is denk ik geen zigzaggende golf en je trilharen zitten denk ik achter je gehoorgang pas? Maar vroeg het me toch af ;-)

Kees

Bericht door Kees » do 13.05.2010 16:15

Ik denk dat je het wat te ver gaat zoeken i.v.m. je klachten.

In de gehoorgan zitten trilharen die de oorsmeer naar buien werkt.
Die trilharen zullen ook een zekere dempend effect hebben.
Ook de oorsmeer zal bij het heen en weer kaatsen, (als dat dat daar al gebeurd) een dempende werking hebben.

Maar ook je middenoor zit er nog tussen die te harde geluiden enigzins dempt.
Alleen (veel) te harde geluiden kunnen het middenoor ook niet genoeg dempen
en dan zullen die te harde geluiden in het binnenoor komen met de gevolgen van dien.

Niet te moeilijk gaan zoeken, koop je niets voor en maakt je
alleen onzeker en dat is weer slecht voor de Tinnitusklachten.
Groeten,

Kees.

E-mail: info@keesdevries.eu

betty
Contacteer:

Bericht door betty » vr 14.05.2010 16:07

Hallo o5ke,
Ik heb ook nauwe gehoorgangen, het enige nadeel hiervan is dat de gehoorgang sneller verstopt raakt.
Ik kan dan direct bij mijn KNO arts terecht die het oorsmeer met een tangetje verwijderd.
groetjes Betty

Plaats reactie