Sedert kort last van gesis/piep.....

Moderators: moderator, forumadmin

Plaats reactie
FunZip

Sedert kort last van gesis/piep.....

Bericht door FunZip » do 27.05.2010 09:21

Hallo beste mensen,

ik ben nieuw op dit forum en dit is dan ook mijn eerste vraag.....
Ik zal mijn vraag en mijn proleem zo helder mogelijk voorleggen.

Ik ben 55 jaar en heb op een paar verkoudheidjes na nooit gezondheidsklachten gehad en ben ook nog nooit in een ziekenhuis opgenomen geweest.

Nu heb ik sedert 1,5 maand last van gesis/gepiep in mijn oren, met name in mijn linker oor, althans zo lijkt het.

Het begon zo'n 2 maanden geleden met wat onschuldige piepjes die enkele minuten aanbleven en dan weer voor een of twee dagen verdwenen.

Daarna werden de intervals steeds kleiner en de laatste 4 weken heb ik een vrijwel constant gepiep in mijn oren/hoofd.

De ene dag is het wat erger dan de andere dag maar helemaal weg is het nooit.

Op de ergste dagen lijkt het ook of er druk op mijn oren staat en ik heb dan ook een soort van jeukerig gevoel en soms een soort van plopjes in mijn linker oor.

Ik ben twee weken geleden met deze klacht bij de huisarts geweest, die heeft mijn oren na het verwijderen van oorsmeer uitwendig onderzocht en zag verder niets verontrustends.

Dit was meteen ook het laatste wat hij voor mij kon betekenen. Ik heb wel Oxazepam voorgeschreven gekregen om dat ik tijdens de nachten erg lag te piekeren en daardoor moeilijk kon slapen.

Nu lees je nog wel eens wat op internet, soms meer dan je lief is en zo las ik ook over zaken als "ziekte van Ménière" of "plotsdoofheid", vooral dit laatste, het idee dat me dat gaat overkomen gaf snachts nogal wat paniek.

Is er iemand die me hierover gerust kan stellen.(ter informatie, niet misselijk en niet draaierig)

Omdat ik nooit klachten aan mijn oren of gehoor heb gehad hoop ik nog elke dag dat het spontaan over gaat, ook omdat ik een nogal stressvolle periode achter de rug heb (vader jaar geleden overleden, moeder aan het dementeren) maar ik denk dat dit ijdele hoop is.....

Ik loop met een verwijskaart voor de KNO arts "op zak" maar wil/durf de stap nog niet te nemen en hoop elke dag dat het gewoon weer verdwijnt zoals het gekomen is maar of dit verstandig is. Zie een beetje op tegen alle eventuele onderzoeken (bv MRI)

Is er iemand met ervaring omtrend dit probleem die mij kan adviseren en/of geruststellen, m.n. over het over idee mijn gehoor te verliezen (misschien zie ik spoken)

Bij voorbaat dank voor alle serieuze antwoorden op dit serieuze probleem.

Theo.

opa cor

Bericht door opa cor » do 27.05.2010 09:39

Niet draaierig en niet misselijk, dan hebt U zeker geen meniere.
Wat er dan mis is kunt U toch het beste laten onderzoeken door een KNO arts.
Dann pas weet U wat er aan scheelt.
Doen !!! Nu blijf je jezelf van alles afvragen en mogelijk onterecht ongerust maken.
Succes.
vr.gr opa cor

sen

Bericht door sen » do 27.05.2010 09:50

Omdat ik nooit klachten aan mijn oren of gehoor heb gehad hoop ik nog elke dag dat het spontaan over gaat,
ook omdat ik een nogal stressvolle periode achter de rug heb (vader jaar geleden overleden, moeder aan het dementeren) maar ik denk dat dit ijdele hoop is.....
theo gewoon gaan hoor de mri scan kunnen ze wat beter het oor in beeld brengen
kno arts kan het beter beoordelen niet uit stellen
theo anders blijf je, je zorgen maken
stress is een trikker sucses
en gaan hoor theo

sen

Erica47

Bericht door Erica47 » do 27.05.2010 10:54

Theo,

maak gebruik van de verwijzing naar de KNO-arts.
Misschien krijg je verdere onderzoeken, maar misschien ook niet.
Ik persoonlijk stond na een gehoortest en een gesprek weer buiten.

Nu heb je waarschijnlijk de energie nog om het te doen.
Als je langer blijft piekeren en langere tijd medicijnen nodig hebt om kalm te blijven zal het (de energie) niet beter worden.
Plus dat je op Internet ook ongewenste informatie tegen komt.
Ja er worden mensen 'plotsdoof', maar niet omdat ze tinnitus hebben.

Pas op dat je met al dat gepieker niet onder een bus loopt.
Is makkelijk gezegd, ik weet het.
Mijn excuses als ik je er mee voor je hoofd stoot. Dat is niet de bedoeling.
Maar praat met een arts.
Je hebt een verwijzing, maak er gebruik van.
Ik hoop dat je iemand krijgt die kan luisteren en wat voor je kan betekenen.

Wij hier op het forum willen je allemaal helpen, maar we kunnen je alleen advies geven en onze ervaringen vertellen.
Je moet zelf naar de KNO-arts gaan.
Hop, pak de telefoon en maak de afspraak.
Niet verder over nadenken. Doen.

Succes Erica

Kees

Bericht door Kees » do 27.05.2010 19:59

De klachten kunnen inderdaad door veel stress zijn gekomen.
Veel langdurige stress geeft overdruk in het binnenoor (slakken huis)
waardoor er daar schade kan zijn onstaan die nu de klachten geven.

Als je geen last hebb van draaierigheid is het beslist geen Ménière zoals opa Cor ook al heeft geschreven.
Zorgen maken en liggen piekeren moet je beslist niet doen, is ook olie op het vuur van de klachten.
Ook daardoor kunnen de klachten gaan toenemen en dat wil je vast niet.

Dus op naar de KNO-arts, alleen die kan beoordelen wat er allemaal aan de hand kan zijn.
Schrijf al je vragen dan ook op voor je naar zijn spreekuur gaat.

Dan kun je gericht je vragen kwijt en vergeet je ook niets te vragen.
Een MRI-scan of wat dan ook hoeft helemaal niet nodig te zijn als
er verder geen aparte klachten zijn dan alleen het oorsuizen.

De klachten zouden ook kunnen komen door ouderdomsslechthorendheid
als je gehoor wat minder is geworden de laatste jaren.
Vaak valt het niet op dat je minder gaat horen, omdat het een sluipend proces is wat heel langzaam gaat.

Maar als je wat minder bent gaan horen kan het ook daardoor komen.
Ouderdomsslechthorendheid gaat soms gepaart met Tinnitus.
Groeten,

Kees.

E-mail: info@keesdevries.eu

FunZip

Bericht door FunZip » zo 30.05.2010 09:03

Bedankt voor alle reacties, dit geeft de nodige steun en bevestigd nog eens dat ik niet de enige ben met dit vervelende probleem.

Er zijn inmiddels twee dingen gebeurt:

Afgelopen vrijdag ben ik bij "Schoonenberg" binnen gelopen voor een gratis gehoortest, deze hielden dit weekend toevalig open huis, en mijn gehoor bleek volgens hun test i.o.

Ook heb ik een afspraak gemaakt bij de KNO arts, hier ga ik a.s. dinsdag naar toe.....

Vrijdag en zaterdag had ik niet zoveel last van de piep/gesis maar nu, zondagochtend heb ik weer veel last terwijl ik een normale nachtrust achter de rug heb. Vreemd dat wisselen van sterkte.

Goed, afwachten wat dinsdag gaat brengen (iemand nog tips voor dit bezoek), ik zal jullie op de hoogte houden.

M vr gr.

Theo

Kees

Bericht door Kees » zo 30.05.2010 12:10

Beste Theo,

De enige tip die ik je nu kan geven is: Schrijf alle vragen op die je hebt.
Anders sta je na het spreekuur weer buiten en denk je ineens,
shit, dit vergeten te vragen, dat vergeten te vragen.

Dus schrijf alles op wat je wilt vragen.
Groeten,

Kees.

JV
Contacteer:

Bericht door JV » di 01.06.2010 15:01

Naar de KNO-arts...! Niet gaan is in feite het domste wat je kan doen. Misschien is het een kleinigheidje, dat kan net zo goed. En zo'n MRi-scan is ook best te doen, je voelt er niks van!

Sterkte,
Jos
Info? Tinnitus? -----> www.jvrijsen.nl

FunZip

Bericht door FunZip » vr 11.06.2010 11:26

Hallo beste mensen,

het is even anderhalve week stil geweest maar er is wel het e.e.a gebeurt.....
Ik had even wat tijd nodig om wat zaken op een rijtje te zetten en alle informatie die ik o.a. op dit forum heb gelezen te verwerken.

Ik ben inmiddels (vorige week) naar de KNO arts geweest. Deze heeft samen met mij mijn algehele gezondheids toestand besproken, mijn gehoor getest (standaard test met de bekende piepjes) en de druk in mijn oren gemeten. Beide waren OK en passend bij mijn leeftijd.....Verder gesproken over mijn piep/ruis in mijn oren en de KNO arts kwam al snel tot de (voorlopige) conclusie dat er niet zoveel (niets??) aan te doen is. Nu heb ik begrepen dat velen met dit verhaal de onderzoekkamer van de KNO arts verlaten. Ik heb Betahistine (8mg) gekregen om toch maar i.i.g. iets te proberen.....Ik kan als de klachten blijven over ca. 4 tot 6 weken terug komen. Hij heeft me wel gerust gesteld dat mijn klachten niet direct tot doofheid hoeven te leiden.....niet erg bevredigend dus allemaal. Ik denk dat als de klachten blijven dat de volgende stap een bezoek aan een audiologisch centrum wordt.

Status:
Ik heb de laatste dagen wisselende klachten, er is een hoge pieptoon waarvan de frequentie en de sterkte steeds lijken te wisselen, de ene dag is het minder, de andere dag is het meer. Als het "meer" is heb ik ook het gevoel als of ik in een landend vliegtuig zit en beginnen mijn oren a.h.w. te jeuken, herkend iemand dat? Als de piep minder wordt verdwijnt ook de jeuk. Heb soms ook het gevoel of er even een stopje in mijn oor wordt gestopt voor 1 a 2 sec., net of de volume knop even wordt terug gedraaid. Dit heb ik een keer of 4 gehad in twee weken.

Het lijkt of de Betahistine (nog) niets doet, neem er wisselend 2/3 per dag in. Daarnaast ben ik een (breedwerkende) vitamine kuur gestart voor voorlopig twee maanden, baat het niet dan schaadt het ook niet. Ook neem ik iedere dag twee capsules Ginkgo Biloba.....

Kortom, mijn piep/ruis is er nog, ene dag meer andere dag minder, hoop dat het niet erger (sterker) wordt.....verder kan ik er op dit moment niet veel meer over zeggen.

Nogmaals, herkennen jullie het "landend vliegtuig gevoel" en de jeuk??

en, er is natuurlijk niets zinnigs over te zeggen te zeggen of het erger (sterker) wordt?

Met vriendelijke groet,

Theo
Laatst gewijzigd door FunZip op vr 11.06.2010 13:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Tess

Bericht door Tess » vr 11.06.2010 12:53

Hij heeft me wel gerust gesteld dat mijn klachten niet direct tot doofheid hoeven te leiden.....niet erg bevredigend dus allemaal. Ik denk dat als de klachten blijven dat de volgende stap een bezoek aan een audiologisch centrum wordt.
Tinnitus op zich leidt vrijwel nooit tot doofheid. Slechthorendheid is wel vaak naast de tinnitus aanwezig, maar dan is de t vaak een oorzaak van de slechthorendheid en niet andersom. Je overige klachten van jeuk e.d. herken ik niet. Ik heb "gewoon" een hoge pieptoon, ruis en zoem in mijn hoofd. Alles went, ook dit.
Groeten Tess

Kees

Bericht door Kees » vr 11.06.2010 18:52

Inderdaad, Tinnitus leidt echt niet tot doofheid.
Vind het ook vreemd dat hij dit zomaar zegt.

Je kunt altijd nog overgaan op Betahistine 16 mg. 3 x daags.
Daar begon mijn KNO-arts direct mee.

Betahistine bevordert de doorbloeding van het oor, waardoor er meer
zuurstof in het oor komt en eventuele schade misschien hersteld wordt.
Laatst gewijzigd door Kees op za 12.06.2010 11:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten,

Kees.

Maartje

Bericht door Maartje » za 12.06.2010 09:31

Sinds ik T heb voel ik mijn oren ook. Jeuk, druk, warm, pijn, mijn trommelvliezen die "wiebelen". Van alles. De ene dag wel, de andere dag niet, dan dit, dan dat.....
Voor mijn T wist ik bij wijze van spreken niet eens dat ik oren had!! :cool:

FunZip

Bericht door FunZip » zo 13.06.2010 10:50

Maartje schreef:Sinds ik T heb voel ik mijn oren ook. Jeuk, druk, warm, pijn, mijn trommelvliezen die "wiebelen". Van alles. De ene dag wel, de andere dag niet, dan dit, dan dat.....
Voor mijn T wist ik bij wijze van spreken niet eens dat ik oren had!! :cool:
idd.....allemaal heel herkenbaar.

Bedankt voor de reacties.

Plaats reactie