Effect eenzijdig hoortoestel op eenzijdige tinnitus?

Moderators: moderator, forumadmin

Lalien

Effect eenzijdig hoortoestel op eenzijdige tinnitus?

Bericht door Lalien » do 14.10.2010 22:13

Ik heb al wat zitten neuzen in de berichten binnen dit onderwerp maar kan niet zo 1-2-3 een antwoord op mijn vraag vinden.

Ik heb tinnitus links en heb in dat oor ook een gehoorverlies van 45 dB in de lage en hoge tonen.
Mijn rechteroor doet het gelukkig nog helemaal goed :-)

Nu heb ik inmiddels begrepen dat je in zo'n geval (éen goed oor) géén vergoeding krijgt voor een hoortoestel aan de slechte kant :-(
Voordat ik me waag aan een weet ik hoe duur toestel zou ik dus heel graag van diegenen die in een vergelijkbare situatie zitten
willen weten of het dragen van een hoortoestel een positief danwel negatief effect heeft op de tinnitus....

Groet, Lilian

Marjolein

Bericht door Marjolein » vr 15.10.2010 07:46

Hi Lilian,

Ik heb het uitgeprobeerd maar voor mij deed het niks voor de tinnitus, wel werd ik "gek" van normale geluiden die extra hard binnenkwamen (bestek, gekraak van papier etc.).

Maar je mag het zonder kosten een paar weken uitproberen, gewoon proberen dus, wie weet heb jij er wel baat bij!

Succes, groet Marjolein

Kees

Bericht door Kees » vr 15.10.2010 15:34

Als de Audiciën het een beetje slim aapakt, kun je het misschien toch wel vergoed krijgen.

Als hij er bij voorbeeld een hoortoestel van maakt met ruismaskeerder kan het misschien wel onder de vergoeding vallen.

Hij moet het dan wel op de Tinnitus gooien.
Groeten,

Kees.

E-mail: info@keesdevries.eu

Lalien

Bericht door Lalien » vr 15.10.2010 18:38

Ik krijg een recept van de audioloog mee voor de audiciën. De audioloog zei dat hij zowel hoor als maskeer zou uitwerken... dus wie weet.

Ik begreep ook dat ik wellicht nog via het Uwv een vergoeding kan krijgen als ik aantoon dat ik het nodig heb voor mijn werk...

Tjonge, jonge wat een gedoe allemaal :hehe:

Kees

Bericht door Kees » vr 15.10.2010 19:06

Lalien schreef:Ik krijg een recept van de audioloog mee voor de audiciën. De audioloog zei dat hij zowel hoor als maskeer zou uitwerken... dus wie weet.

Ik begreep ook dat ik wellicht nog via het Uwv een vergoeding kan krijgen als ik aantoon dat ik het nodig heb voor mijn werk...

Tjonge, jonge wat een gedoe allemaal :hehe:

Ja, ook dat klopt.
Als je het echt voor je werk nodig hebt kan het UWV meebatalen aan de kosten.
Groeten,

Kees.

Lalien

Bericht door Lalien » vr 15.10.2010 19:21

Ja, wat is echt nodig??? Ik zou zeggen dat als iemand gebaat is bij een hoortoestel,
je werkgever er automatisch baat bij heeft. Met andere woorden: hoe "vrolijker" de werknemer des te meer arbeidsvreugde
en des te minder kans op uitval, toch?!

Maarja, zo zit het Nlds vergoedingenstelsel helaas niet in elkaar :P

adribeja

Bericht door adribeja » zo 17.10.2010 01:12

Wanneer je gehoorverlies hebt in één oor is het belachelijk dat je daar geen vergoeding voor krijgt. Aan één kant doof zijn kan erg irritant zijn. Ik merk het als een van mijn gehoortoestellen uitvalt omdat de batterij op is. De meeste duurdere gehoortoestellen zijn met elkaar verbonden en leren van elkaar. Vanuit dit gegeven dien je beide oren te verzien van een gehoortoestel. Ik hebt rechts een T. Alleen de duurdere toestellen hebben een maskeer en communiceren met elkaar. Om de reden zoals ik net beschreef heb je dus twee toestellen nodig.

Het staat buiten kijf dat als je last hebt van T, die jou het leven zuur maakt, een recept krijg van een audioloog. Als deze niet wil stap je naar een ander toe want jij bepaalt de zorg voor jezelf. Ik was vroeger een doetje en liet mij alles aanleunen maar die tijd is werkelijk helemaal voorbij.

Als blijkt dat je het inderdaad op je werk kan gooien, wat mij heel logische lijkt, is het UWV verplicht mee te betalen. Namelijk voor iedere oor 700 euro en de zorgverzekeraar betaald 1250 euro per oor. Dus bij elkaar 1950 euro per oor. Ik ken een collega die van het UWV alles vergoed heeft gekregen (3200 euro) omdat hij anders in de WAO zou geraken.
Laatst gewijzigd door adribeja op zo 17.10.2010 17:27, 1 keer totaal gewijzigd.

adribeja

Bericht door adribeja » zo 17.10.2010 01:55

Een gehoortoestellen afstellen is vakwerk waarbij jij de factor bent die aangeeft in welke mate de sterkte van de geluiden binnenkomen. Maar let wel de nieuwe situatie van beter horen met een gehoortoestel is een gewenningsproces wat zich binnen de hersenen afspeelt. Het duurt 4 tot 6 weken voor de hersens gewent zijn aan deze situatie. De geavanceerde toestellen kunnen in sterke worden aangepast d.m.v. een afstandbediening. Ook kan bij sommige de klankkleur worden aangepast. Daarom moet je het niet te snel opgeven. Het is ook niet voor niets dat er een proefperiode van 2 a 3 maanden voor staat.

Wat wel lastig is om direct de juiste keuze voor een bepaald merk te bepalen. Ik heb zelf erg goede ervaring met de Widex t.a.v. T (zie elders op dit forum). Maar dit is zo beetje de Crème de la Cream onder gehoortoestellen. Aanschaf 4700 tot 5000 euro (wat tevens allemaal vergoed wordt). Dit zal niet voor iedereen weggelegd zijn.

Kees

Bericht door Kees » zo 17.10.2010 11:23

adribeja schreef:Wanneer je gehoorverlies hebt in één oor is het belachelijk dat je daar geen vergoeding voor krijgt. Aan één kant doof zijn kan erg irritant zijn. Ik merk het als een van mijn gehoortoestellen uitvalt omdat de batterij op is. De meeste duurdere gehoortoestellen zijn met elkaar verbonden en leren van elkaar. Vanuit dit gegeven dien je beide oren te verzien van een gehoortoestel. Ik hebt rechts een T. Alleen de duurdere toestellen hebben een maskeer en communiceren met elkaar. Om de reden zoals ik net beschreef heb je dus twee toestellen nodig.

Het staat buiten kijf dat als je last hebt van T, die jou het leven zuur maakt, een recept krijg van een audioloog. Als deze niet wil stap je naar een ander toe want jij bepaalt de zorg voor jezelf. Ik was vroeger een doetje en liet mij alles aanleunen maar die tijd is werkelijk helemaal voorbij.

Als blijkt dat je het inderdaad op je werk kan gooien, wat mij heel logische lijkt, is het UWV verplicht mee te betalen. Namelijk voor iedere oor 700 euro. Ik ken een collega die van het UWV alles vergoed heeft gekregen (3200 euro) omdat hij anders in de WAO zou geraken.

De zorgverzekeraars denken dat zij kunnen bepalen wat goed voor ons is.

Maar zo zit het toch niet in elkaar?
Wie betaald, bepaald en wij betalen, dus moeten we ook kunnen bepalen wat wij voor hoortoestel aangemeten krijgen.

Alleen werkt het in de praktijk zo niet helaas. :-(
Groeten,

Kees.

Lalien

Bericht door Lalien » zo 17.10.2010 16:06

Dank voor jullie reacties, zo word ik heel wat wijzer!

Gelukkig doet mijn audioloog niet moeilijk, ik krijg gewoon een recept.
Ik heb en hij heeft het eigenlijk niet over 2 hoortoestellen gehad.
Zou ik daar nog een keer achteraan moeten bellen dan?

Op zich moet ik zeggen dat ik het toestel met name wil om beter te kunnen horen.
Met de tinnitus kan ik uiteindelijk wel leven denk ik al blijft het kl... dat het nooit meer stil is.
En dat ik daarnaast af en toe het gevoel heb dat ik er doof van word (zo hard is ie) :;-((
Maar ben inmiddels wel in staat om te denken "jammer dan, je krijgt me er toch niet onder" (op af
en toe een "zwak" moment na dat ik de wanhoop er toch uit moet lopen/rennen/fietsen)...

Dank voor jullie reacties

adribeja

Bericht door adribeja » zo 17.10.2010 17:18

Op het moment dat je denk doof te worden van je T wil dit zeggen dat je T de omgevingsgeluiden overstemd. Je kunt daar eenvoudig achter komen door het aantal db te meten van het omgevings geluid. Het aantal db in een stad zweeft tussen de 70 tot 90 db. Komt jou T daar boven uit dan heb je een aardige T. Dit wil niet zeggen dat je dover wordt. Je moet het beschouwen als een situatie dat je in gesprek bent en er komt een vliegtuig over. Je kunt even tijdelijk geen gesprek voeren tot dat het vliegtuig uit zicht is. Als het geluid van je T het omgevingsgeluid van bv. 80 db overstijgt noem ik dit een T 7 á T8. Met andere woorden heftig. Juist in zo’n situatie heb ik een gehoorversterking nodig anders versta heel moeilijk de mensen in mijn omgeving. Is mijn gehoor slechter geworden nee. Maar als je twijfelt altijd even na laten kijken of je doet een van de vele gehoortesten op internet.

Ik wil daar aan toevoegen dat een goede gehoorversterker, dus ook in de hoge tonen, het effect kan hebben dat de T naar de achtergrond wordt gedrukt. Althans dat is mijn ervaring met de Widex. Dus nog meer reden om een gehoortoestel uit te proberen. En Let wel het is een hulpmiddel en geen totale oplossing, maar alle beetjes helpen.

Sporten, fietsen of rennen kan een T juist verhogen. In de beginfase rende ik als een dolle hond door het bos en de T werd alleen maar erger. Maar goed dat is iets wat je persoonlijk zelf moet constateren. Ik heb nu een T7 en zit lekker te Zennen met mijn Widex.
Laatst gewijzigd door adribeja op zo 17.10.2010 17:46, 3 keer totaal gewijzigd.

Lalien

Bericht door Lalien » zo 17.10.2010 17:29

@ adribeja Dat is een heldere uitleg! En mijn ervaring komt precies overeen met wat jij schrijft.
En op die ervaring baseer ik ook mijn gedachte dat de T toch in geluidsniveau fluctueert.
Soms is het heeeel stil en concentreer ik me op de T en hoor ik 'm toch nauwelijks.
En soms is er heel veel lawaai, ben ik niet met de T bezig en hoor ik 'm toch overal boven uit...

Maartje

Bericht door Maartje » zo 17.10.2010 17:55

Lalien schreef:@ adribeja Dat is een heldere uitleg! En mijn ervaring komt precies overeen met wat jij schrijft.
En op die ervaring baseer ik ook mijn gedachte dat de T toch in geluidsniveau fluctueert.
Soms is het heeeel stil en concentreer ik me op de T en hoor ik 'm toch nauwelijks.
En soms is er heel veel lawaai, ben ik niet met de T bezig en hoor ik 'm toch overal boven uit...
Mijn T is volgens mij niet zo hard, maar toch hoor ik het overal. Als ik in een stille ruimte ben of als ik in de stad ben. Het lijkt wel of die hoge toon die ik hoor, niet overstembaar is door "normaal" geluid. Of het er gewoon "naast" blijft bestaan.
Op slechte dagen gaat het volume overigens wel mee omhoog met omgevingsgeluiden. Dan heb ik behoefte aan redelijke stilte.

Lalien

Bericht door Lalien » zo 17.10.2010 19:32

@ Maartje, ik hoor hem dus ook voortdurend hoor. Wat ik bedoelde te zeggen was dat het me verbaast dat hij soms zo hard kan zijn en soms zo zacht. En dat stilte/lawaai daar niet altijd hetzelfde effect op heeft. Ook stress/ontspanning/afleiding geeft niet steeds hetzelfde resultaat. Ik ben er dus nog steeds niet achter wat nou maakt dat ik er op sommige momenten gek van word en de T op andere momenten leefbaar vind...

Maartje

Bericht door Maartje » zo 17.10.2010 21:41

Lalien schreef:@ Maartje, ik hoor hem dus ook voortdurend hoor. Wat ik bedoelde te zeggen was dat het me verbaast dat hij soms zo hard kan zijn en soms zo zacht. En dat stilte/lawaai daar niet altijd hetzelfde effect op heeft. Ook stress/ontspanning/afleiding geeft niet steeds hetzelfde resultaat. Ik ben er dus nog steeds niet achter wat nou maakt dat ik er op sommige momenten gek van word en de T op andere momenten leefbaar vind...
Dito hier....
Er zit een bepaald ritme in mijn slechte dagen. Het gaat vaak 3 dagen redelijk goed en dan de 4e dag..... :cry: behoorlijk hard en irritant.
Ik kan er ook geen vat op krijgen hoe dit komt.

Overigens sta ik graag in de keuken op mijn slechte dagen. Het geluid van het gasfornuis zorgt er voor dat ik mijn T NIET meer hoor. Perfecte maskering.
Toen ik bij het AC vroeg of ze dit geluid in mijn ruismaskeerder konden zetten..... nee dus!! :-( Het geluid van een gaspitje vind ik niet storend, mijn T wél.

Het blijft een rare kwaal!!

Plaats reactie