Uitgaan en Tinnitus

Moderators: moderator, forumadmin

Bertina

Uitgaan en Tinnitus

Bericht door Bertina » za 21.01.2006 17:58

Hallo,
ik ben dus nog erg jong (18) en heb een sterke behoeft aan uitgaan. Ik ben nu al 2 maanden (dus sinds mijn tinntius) niet echt meer uitgeweest omdat ik bang was voor geluid. De laatste tijd wen ik aan het geluid in mijn oor en soms heb ik zelfs het gevoel dat het heeeeeeeeeeeel (maar dan ook heeeeeeeeeeeeeeeeeeeel) erg langzaam weer wat zachter word. Ik kreeg mijn tinnitus na Awakenings (techno concert) in een oude gasfabriek. Daarna is het niet meer weggegaan. Ik heb nog nooit last van me oren gehad, geen pijn, geen gevoel dat alles hard was....zelfs na concerten heb ik nog nooit eerder een tijdje een piep in me oor gehad. Ja wel snachts voor het slapen. Maar dat was s'octhends altijd weg en dat heeft iedereen die uitgaat ,die ik ken tenminste, ook. Maar ik begin het thuiszitten nu echt zat te worden. Ik zie me vrienden nauwelijks en dansen is mijn ding. Ik voel me totaal opgesloten. Ik wil dus ook weten hoe jullie er mee omgaan, want ik las dat sommige van jullie wel naar concerten gaan. Het is ook niet dat ik nu gelijk elk weekend uit wil, maar gewoon 1 keer in de maand. Met me oordoppen in. DIe heb ik laten maken bij de audiocien en zitten op filter 6! Binnekort wil ik naar een audiologisch centrum gaan om me oren nader te laten onderzoeken. Want de arts zei dat het hoogstwaarschijnlijk nog over ging en ik zou ook echt niet weten waarom. Ik ben gezond en jong, mijn herstelvermogen is nog erg groot. Bovendien heb ik nog nooit eerder iets met mijn oren gehad. Maar ja, aan de andere kant hebik het al 2 maanden.
Maar nu terug naar het onderwerp. Hoe gaan jullie om met tinnitus en uitgaan?

groetjes bertina

ineke niekus

Bericht door ineke niekus » za 21.01.2006 19:44

Bertina, je bent nog veel te jong om binnen te zitten ,ga gewoon het weer proberen, ga dan eerder naar huis als je uitgaat.Ik ben al 54.Maar ik ga nooit meer uit, alleen nog naar een rustige verjaardag of naar kennissen,ik ben helemaal doof erbij, dus dan zit je er voor spek en bonen bij en ik kom altijd met vreselijk T weer thuis en dan slaap ik weer helemaal niet. Ik ga liever een eind in de bossen wandelen hier. Maar goed jij moet van het leven gaan genieten en gewoon uitgaan , maar doe het rustiger aan dan Prettig weekend Ineke

tanja

Bericht door tanja » za 21.01.2006 19:46

hoi bertina...de laatste 1 1/2 jaar ga ik niet meer naar concerten toe.deze omdat mijn T de de laatste 1 1/2 jaar sterk toe genomen was .daarvoor had ik al een harde piep in mijn oren maar ben naar jaren toch weer alles gaan doen.dit is 20 jaar goed gegaan tot de laatste concert het zwaar verergerde(ik denk tenminste dat het dat door komt).dus ik doe het niet meer,maar snap het wel van jou ,je bent nog jong en wilt graag die dingen nog mee maken....oordoppen heb ik nooit kunnen in hebben ze irriteerde mij,dus ervaring daarmee heb ik niet.

groetjes tanja

Kees

Re: Uitgaan en Tinnitus

Bericht door Kees » za 21.01.2006 20:01

Bertina schreef:Hallo,
ik ben dus nog erg jong (18) en heb een sterke behoeft aan uitgaan. Ik ben nu al 2 maanden (dus sinds mijn tinntius) niet echt meer uitgeweest omdat ik bang was voor geluid. De laatste tijd wen ik aan het geluid in mijn oor en soms heb ik zelfs het gevoel dat het heeeeeeeeeeeel (maar dan ook heeeeeeeeeeeeeeeeeeeel) erg langzaam weer wat zachter word. Ik kreeg mijn tinnitus na Awakenings (techno concert) in een oude gasfabriek. Daarna is het niet meer weggegaan. Ik heb nog nooit last van me oren gehad, geen pijn, geen gevoel dat alles hard was....zelfs na concerten heb ik nog nooit eerder een tijdje een piep in me oor gehad. Ja wel snachts voor het slapen. Maar dat was s'octhends altijd weg en dat heeft iedereen die uitgaat ,die ik ken tenminste, ook. Maar ik begin het thuiszitten nu echt zat te worden. Ik zie me vrienden nauwelijks en dansen is mijn ding. Ik voel me totaal opgesloten. Ik wil dus ook weten hoe jullie er mee omgaan, want ik las dat sommige van jullie wel naar concerten gaan. Het is ook niet dat ik nu gelijk elk weekend uit wil, maar gewoon 1 keer in de maand. Met me oordoppen in. DIe heb ik laten maken bij de audiocien en zitten op filter 6! Binnekort wil ik naar een audiologisch centrum gaan om me oren nader te laten onderzoeken. Want de arts zei dat het hoogstwaarschijnlijk nog over ging en ik zou ook echt niet weten waarom. Ik ben gezond en jong, mijn herstelvermogen is nog erg groot. Bovendien heb ik nog nooit eerder iets met mijn oren gehad. Maar ja, aan de andere kant hebik het al 2 maanden.
Maar nu terug naar het onderwerp. Hoe gaan jullie om met tinnitus en uitgaan?

groetjes bertina
Hallo Bertina,

Je kunt wel weer uitgaan, als je de oordoppen maar in doet.
Want het feit dat je nu Tinnitus hebt, is een teken dat er al het e.e.a. beschadigd is in je oren door geluids exposities van de Disco's.
Je moet nu dus goed oppassen dat het niet erger gaat worden dan het al is.
Ik wil je ook helemaal niet bang maken of zo, maar je alleen goed waarschuwen dat je nu goed op je tellen moet passen met muziek enz.
En de mededeling dat het wel weer over zal gaan omdat je jong bent en dat je herstelvermogen nog goed
zou zijn dat zal met de oren niet altijd opgaan.
Kijk, een korenveld wat door een onweersbui is platgeslagen komt ook nooit meer overeind.
En trilharen die door een onweersbui van muziek plat liggen komen dus ook nooit meer overeind.
Dus je kunt best wel naar een dansavond, maar zoek ze dan een beetje uit waar de muziek niet al te hard staat.
En vergeet je oordoppen niet.

Veel plezier toegewenst.
Groeten,

Kees.

E-mail: info@keesdevries.eu

Bertina

Bericht door Bertina » za 21.01.2006 21:15

Ik kan wel janken. De dingen waar ik heenga daar is de muziek altijd gewoon knoerdhard. En iedereen gaat erheen ook vanavond en ik zit hier een beetje in me eentje. Op dit soort momenten voel ik me echt verloren. Ik snap het niet! Ik kan er niet tegen. Iedereen gaat altijd overal naar toe en ik ga verdikkeme 1 keer naar dat kutawakenings en ik krijg dit! ik wil het niet geloven dat het niet meer overgaat! Dat is niet eerlijk! ZO!

Kees

Bericht door Kees » zo 22.01.2006 12:18

Bertina schreef:Ik kan wel janken. De dingen waar ik heenga daar is de muziek altijd gewoon knoerdhard. En iedereen gaat erheen ook vanavond en ik zit hier een beetje in me eentje. Op dit soort momenten voel ik me echt verloren. Ik snap het niet! Ik kan er niet tegen. Iedereen gaat altijd overal naar toe en ik ga verdikkeme 1 keer naar dat kutawakenings en ik krijg dit! ik wil het niet geloven dat het niet meer overgaat! Dat is niet eerlijk! ZO!
Hallo Bertina,

Kop op meissie, er zijn nog veel meer leuke dingen in de wereld dan alleen het uitgaan in de weekenden.
"Tell Your Blessings" zeg ik dan altijd.
Je moet niet kijken naar wat je niet meer kan, maar wat je allemaal nog wel kan doen.
Dan valt het allemaal nog best mee want je zult er toch echt mee moeten leren omgaan zolang het nog aanwezig is.
Hoe meer je jezelf in deze dip stort zal het alleen maar erger worden.
Dat vind die Tinnitus wel leuk dat je jezelf in de put stort.
Probeer jezelf te ontspannen en ga andere leuke dingen doen.
Echt hoor, zolang je zit te kniezen dat je niet meer uit kan gaan gaat je Tinnitus alleen maar meer opspelen.

Ik hoop dat je jezelf wat meer kan ontspannen en probeer wat positiever te denken, dan zal de Tinnitus zich ook wat milder gaan gedragen.

Kijk, als het echte vrienden en vriendinnen zijn dan zullen ze je ook op andere tijden opzoeken en met je mee leven.
Doen ze dat niet dan mag je jezelf afvragen of het wel echte vrienden en vriendinnen zijn!!

Heel veel sterkte toegewenst.
Groeten,

Kees.

E-mail: info@keesdevries.eu

Bertina

Bericht door Bertina » zo 22.01.2006 15:45

Dat is crap! Uitgaan was voor mij niet elke week, maar ik heb het zeker nodig. Ik MOET dus uitgaan. Het maakt me verdrietig dat iemand dat (alweer) niet snapt. Uitgaan was zo nu en dan mijn ding en ik liet me erin gaan. Daar vond ik mijn vrienden en mijn rust. We maakte samen decors voor die feesten en we hadden de grootste lol. Nu heb ik niks meer om mij bij hun aan te sluiten. Hun hebben een gemeenschappelijke liefde voor muziek, zoals ik ook had. Ik keek er altijd echt naar uit, omdat ik verder niet echt hobby's heb. Ik kan hier niet zo 1,2,3 positief over gaan denken. En ik ga binnekort gewoon weer uit. Wel met gehoorbescherming, maar ik denk gewoon dat het bij mij nog niet zo erg is. Ik ken een meisje die het al 3 jaar heeft, die gaat elk weekend uit en die heeft geen eens oordoppen in. Dan kan ik toch zkr wel 1 keer in de maand uit. En ja, ik weet dat het verschillend is per mens. Maar als ik nooit meer uitmag. Nou sorry misschien is dramatisch...maar schiet mij dan maar lek!

ineke niekus

Bericht door ineke niekus » zo 22.01.2006 16:06

Bertina, niet zo opstandig doen! Probeer het toch een beetje te accepteren, er zijn er zoveel die in jouw situatie zitten. En ik ga ook nooit meer uit, omdat ik helemaal doof ben envreselijke T heb,maar ja ik ben nu 54 en ik kan ook zonder uitgaan.ik zoek de natuur op en ga wandelen. Dus ga jij gerust met goede oordoppen met je vrienden uit. En doe wat jij zelf denkt dat het beste is. Sterkte gewenst Ineke

Bertina

Bericht door Bertina » zo 22.01.2006 16:20

Ja, maar dan nog vind ik het nog moeilijk. Ik bedoel, ik ben dan misschien niet doof. maar ik ben dit gewoon niet gewend en ik moet ook in een keer alles omslaan. Het klopt dat ik aardig opstandig ben, maar de realiteit kan ik gewoon (nog) niet zo goed aan. Ik wil helemaal niet horen dat ik maar iets anders moet gaan verzinnen. Ik ben altijd gezond geweest en ik doe nooit iets fout. Ik drink niet, ik rook niet, ik doe nooit drugs en toch ben ik het "slachtoffer" uit mijn vriendengroep. Iedereen gaat altijd naar dat soort feesten en hebben nooit wat en sommige doen zelfs drugs. En dan vind ik het zo oneerlijk dat ik een beetje dom thuis moet zitten en hun gewoon lekker verder moeten gaan. En het stomste is dat iedereen doet alsof het me eigen schuld is en hun zeggen ook dat ik maar verder moet. Maar ja, hun hebben dit niet en ze hebben geen idee hoe shit ik me eronder voel. Ik hoor me T al nauwelijks meer en kan er overdag goed mee overweg, s'avonds kan ik soms al inslapen zonder muziek erbij. Soms duurt het even en soms gaat het snel. Mijn T is dus niet zo heel erg (denk ik) als bij sommige hier. Maar het feit dat ik zo weinig vrienden hieraan overhoud en dat ik niet meer uit kan. Dat breekt me gewoon. Ik heb geen sociaal leven meer en daar ben ik gewoon niet op gebouwd. Ik heb altijd mensen om me heen gehad en snap nou niet dat niemand me belt of dat niemand me komt opzoeken. Het doet erg veel pijn om te weten dat je er alleen voor staat. Vooral omdat ik er wel altijd voor mensen ben geweest. Dan snap je niet dat mensen zo egoïstisch kunnen zijn. Dan vraag je je af of je sowieso wel een leuk mens bent. Of mensen je eigenlijk wel mogen.
Dan nog blijft het moeilijk om misschien niet meer uit te gaan. Ik ben echt gek op dansen en mensen te kijken. Ik fotografeerde op die feesten, omdat ik gek op mensen ben. Nu is alles plots weg. Al 2 maanden. En het is zo moeilijk. En sorry dat ik zo ertegenin ga, ik had misschien eigenlijk gehoopt fijne dingen te horen. Dat het nog wel kan als je maar voorzichtig bent, maar ik krijg alleen maar (de misschien) keiharde waarheid te horen. Misschien had ik er niet om moeten vragen,want ik voel me nu nog belabberder. En dan mogen er zat dingen zijn die ik nog wel kan doen, maar hoe kan ik die nou doen als ik me altijd zo vreselijk naar voel.

ineke niekus

Bericht door ineke niekus » zo 22.01.2006 19:08

Het is wel goed dat je hier je hart eens kan luchten en ga maar eens flink te keer op dit forum , wij luisteren wel,maar zijn geen God of dokter die inees de juiste oplossing voor je kunnen vinden. Als ik bij jouw inde buurt woonde , wil ik wel bij jouw langs komen,maar ik woon in Steenwijk en ik rij geen auto meer en ik zit nu 12 dagen alleen,man man zit in Noorwegen.Je hebt tijd nodig om het te aanvaarden en probeer rustiger te worden, dan kan je het beter overzien. Jammer dat je vrienden je nu links laten liggen, wel erg egoistisch van ze. Ik heb echt met je te doen , heus waar en je mag mij altijd lastig vallen erover, ik wil best naar je luisteren hoor. Sterkte Ineke

Bertina

Bericht door Bertina » zo 22.01.2006 19:11

Dankje. Ik heb gewoon denk ik moeite met accepteren omdat ik nog steeds niet weet of het over gaat. De KNO-arts dacht van wel en ik ken mensen die het 3 maanden tot een jaar hebben gehad nadat ze ook naar zoiets als ik ben geweest waren geweest. Ik wil gewoon wat zekerheid zodat ik weet waar ik aan toe ben en of ik af en toe nog uit zou kunnen gaan. Ik denk zelf van wel. Ik ken ook iemand die het heel erg heeft, hij moet echt overal oordoppen bij in. Hij gaat ook wel uit, daarvoor betaald hij dan ook een paar dagen de prijs als het harder is, maar hij kan nog. Ik wil weten of ik dat ook kan, maar ik kan die zekerheid nergens vinden. Ik ga volgende week contact opnemen met het audiologisch centrum in Amersfoort. Ik wil kijken of ze daar iets voor me weten. Ik vind het erg lief van je dat je zegt dat ik langs zou mogen komen, maar ik woon een eindje weg :) Zelf rij ik nog geen auto (ben bezig). Toch bedankt!

ineke niekus

Bericht door ineke niekus » zo 22.01.2006 19:18

Goed zo, ga naar dat audiologisch centrum, hopelijk kunnen ze je wat geruster maken en hopelijk weet je dan waar je aan toe bent, hou me maar op de hoogte, prettige avond verder en sterkte Ineke

Linda

Bericht door Linda » zo 22.01.2006 19:20

Hoi Bertina,

De houding van jouw vrienden is natuurlijk beneden alle peil. Omdat jij nu niet meer het uitgaan me ze kunt delen haken ze af. Aan wie ligt dat dan? Aan jou in ieder geval niet, ZIJ maken die keus. Twijfel niet aan jezelf meid, je bent meer dan de moeite waard en het zegt meer over hen dan over jou dat ze zich zo opstellen.
Verder is het inderdaad waardeloos dat dit je overkomt. Helaas bestaat er met gezondheid niet zoiets als recht en onrecht. Je krijgt het gewoon, al ben je nog zo'n goed mens. De kunst is nu hoe je er mee om kunt leren gaan. Dat is een heel proces en waardeloos als je dit op zo jonge leeftijd voor je kiezen krijgt. Maar vertrouw er op, hoe moeilijk ook, dat je een manier vindt. Het is je nog niet duidelijk hoe, maar het komt.
En wat het uitgaan betreft: probeer het gewoon een keer met wasbolletjes van Earex of Quies in je oren. Te koop bij drogist /apotheek en die sluiten echt heel goed af. Lukt het niet dan kun je het feest tenslotte altijd verlaten, hoe vervelend dat dan ook is. Maar doe niet te achteloos over je T en ga niet onbeschermd op pad!
Succes en sterkte en wat Ineke al zei: lucht hier je hart maar meid, wij begrijpen het wel en geven je een steuntje in je rug!

Groetjes, Linda

Bertina

Bericht door Bertina » zo 22.01.2006 20:00

Hey linda, bedankt voor je reactie.
Toen ik mijn beschadiging opliep bij Awakenings ging het na een paar dagen al heel wat beter en werd het minder. Toen ik het weekend erna uitging deed ik natuurlijk waxbolletjes in. Dat hielp. Ik had nergens last van. Maar de woensdag er na ging ik naar een concert (normaal ga ik nooit zoveel achter elkaar uit) en dat heeft het echt erger gemaakt. Daarna is het wel weer wat minder geworden maar niet echt erg en he tis nou ongeveer 2 maanden geleden. Bij het concert had ik ook waxbolletjes in. Natuurlijk heb ik daarna gelijk op maat gemaakte oordoppen gekocht. Maar bij een feest afgelopen maand hielpen die niet. Misschien ook omdat ik er zo gefocussed op was. Ik was zo extreem bang dat het erger zou worden, dat het ook erger werd. De muziek stond ook vreselijk hard hoor! Het was geen normaal avondje uitgaan het was een speciale avond met electro (veel beats) en daar ging ik eerder altijd heen. In de oordoppen zit filter 6 dat zit al boven disco filter (filter3). Dus hij is wel erg sterk. Binnekort ga ik het nog eens proberen maar dan op een normale avond in die bar. Dan is de muziek zachter en zitten er minder beats in. Maar nu wacht ik het nog een maandje ofzo af. :) bedankt voor je steun.

anitaheimans@hotmail.com

Bericht door anitaheimans@hotmail.com » zo 22.01.2006 20:11

hoi bertina
we hebben al eens eerder kontakt gehad,ik heb toen aangeboden eens bij je langs te komen! ik zit in de buurt.de aanbieding staat nog steeds,ik zeg het nu niet nog een keer.
het is heel begrijpelijk dat je boos bent.het is niet eerlijk het is eerder ....
maar des te eerder je je gaat overgeven,de eerder dat je tot rust komt.
dat moet,kan niet anders.je t maakt je dan niet kapot,dat doe je dan jezelf aan.
de boosheid en onmacht hebben we(bijna) allemaal zo nu en dan.
jij kan alles doen wat je vrienden ook doen,echt,met wat aanpassingen,maar je vrienden moetten er ook aan wennen dat jij nu een kleine beperking hebt.geef ze ook de tijd!
rustig meis,het gaat echt goedkomen.
anita

Plaats reactie