Uitgaan en Tinnitus

Moderators: moderator, forumadmin

jannepan

Bericht door jannepan » di 04.04.2006 21:40

Dag allemaal,
ik hoef me niet echt voor te stellen e, iedereen die hier zit kampt met hetzelfde probleem en dezelfde verlangens.
Weetjewat? Ik heb tinnitus een tijd zo erg hard gehad dat het zoemde tierde en zelf trilde. In de aula kon ik zelfs mijn buur die naar mij toe praatte nauwelijks meer verstaan. En de angst en depressie die daarmee samengaat begrijp je wel e. Ik heb zelfs echt serieus aan zelfmoord gedacht! ( das al wel een jaar geleden..oef!)
Ok, dus heb ik hetvolgende gedaan:
ik ben volledig gestopt met alles waar lawaai bij komt kijken: geen band meer, geen radio of heel stil als ik me scheer en zo. Zelfs met nieuwjaar ben ik niet mee gegaan naar de fuif na het eten met mijn vrienden. En dit al een jaar lang en vrij nauwkeurig.
Maar wat veel belangrijker is.
Al een jaar lang ben ik me ongeloofelijk gaan concentreren op dat geluid ipv het weg te denken.
Ik probeerde het in mijn oor te lokaliseren en te voelen vanwaar het kwam. Van zodra je deze plek voelt 'tintelen' heb ik geleerd dat je 'geneest'!
Dit is vermoeiend en vraagt wel wat oefening. Mijn oortjes zweten er bijna letterlijk van.
Maar ik heb er enorm veel resultaat mee geboekt!
Mijn tinnitus is van een duivelse drilboor in een zeer zacht geblaas veranderd en buiten hoor ik hem meestal niet meer. Ik hoor ook beduidend beter.
Ik probeer ook regelmatig heel kort en intensief te sporten, dat helpt mee.

Laat dit duidelijk zijn. Ik ben 21 en heb al jaren last van mijn oren en al een à twee jaar last van tinnitus en merkbare gehoorschade door jarenlange blootstelling aan enorm geluid zoals walkman, electr gitaar, rockbandjes, houtzagen,... en tóch heb ik het na die lange periode bijna overwonnen.
Omdat ik erin geloofde, alle geluid heb weggebannen en enorm me op het probleem heb vastgebeten..
Probeer het!
Jan
Laatst gewijzigd door jannepan op di 04.04.2006 21:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Bertina

Bericht door Bertina » di 04.04.2006 21:45

Hey Jan, dat lijkt me idd een goede oefening. Ik probeer ook vaak in stilte te zitten. Zoals bijvoorbeeld bij leren. Ik confronteer me dan met het geluid en probeer het zo gewennig te maken. Ik ga ook niet meer uit al denk ik het soms nog eens te proberen...maar ja dat teleurstelling als he tniet lukt is dan groot en vanwege mijn omstandigheden sowieso kan ik dat op dit moment even niet aan. Maar Jan hoe bedoel je tintelen en genezen? Bedoel je dat je beter hoort door die oefening of door dat je niet meer veel te veel in geluid zit? Want ik hoor nu ook beter doordat ik niet meer uitga, ook al waren mijn oren niet echt beschadigt en de kno arts stelde vast dat ik niet echt minder hoorde dan anders. Maar ik wil zkr jou oefening proberen...er gewoon op concentreren dus? En dat tintelen...dat voel je ofzo?

groetjes

p.s meer info mag hoor! ik ben voor alles in!

jannepan

Bericht door jannepan » di 04.04.2006 22:02

Hoewel je wel goed weet hoe het oor eruit ziet, kan je je dat ook proberen voor te stellen. Maar dan wel obv wat je hoort van je tinnitus en zo. Tklinkt raar maar ik weet precies de plaatsen denkbeeldig te lokaliseren waar ik vroeger heel erge tinnitus had en nu niets meer. Nu voel ik langs rechts enkel nog een bronnetje helemaal in het uiteinde en in mij linkeroor meer een vlakje in het midden.
Wel, daarop focus ik me enorm. In mijn bedje maar ook als ik studeer en zo en als ik sport probeer ik het totaal te vergeten.
Eenmaal je die plaats voelt is je daarop blijven focussen niet meer zo gek moeilijk en ik doe dit echt al goed sinds juli - augustus vorig jaar.
zeker de laatste weken merk ik dat ik terug heel dicht gekomen ben tegen de grens van 'niets'.
Ach, er zijn vele verschillende tinnitus e, maar ik heb het al twee jaar en in mijn slechtste periode een jaar geleden had ik het enorm erg.
Nu zoveel minder en af en toe al even niets. Das toch mooi.
Tis niet wetenschappelijk, en men zegt dat er geen genezing voor is.
Ik geloof daar écht niet in! Das misschien mee de reden. Ik heb trouwens al veel zwaardere dingen moeten overwinnen die nog veel grotere impact hebben gehad op mijn leven. Nuja, tis enkel wat het is :).
Jan

Bertina

Bericht door Bertina » di 04.04.2006 22:07

Ik denk niet dat mijn T zo erg is als de jouwe, ik voel het niet echt behalve als ik een hele dag heel veelgeluid heb gehad en ik s' avonds een soort brom heb. Ik kan het al aardig vergeten maar misschien kan ik het nog verder naar achteren brengen als ik jou methode probeer! En dat ga ik zkr doen. Ik hou je op de hoogte. Je moet dit eigenlijk even in het forum zetten onder methodes ofzo, dan kunnen meerdere mensen het hier proberen :) bedankt voor je info in ieder geval.

jannepan

Bericht door jannepan » di 04.04.2006 22:13

doet gij dat maar, ik ben niet zo'n handige met computers ;)

thijs

Bericht door thijs » di 04.04.2006 22:35

Ha kijk, dit is het goede nieuws! Indrukwekkend verhaal, bedankt dat je het hier hebt willen plaatsen. Ik heb hard geluid ook redelijk uitgebannen, voor zover ik daar zelf controle over heb. Het gaat nu ook beter, maar het kan van dag tot dag nog enorm in volume verschillen. De ene dag heb ik nergens last van en hoor ik bijna niks, dan word ik de volgende dag weer wakker en denk ik .. mmm, word weer leuk dagje vandaag (niet echt). Heb jij dat niet ook? Of is het echt elke dag zacht?

Bertina

Bericht door Bertina » di 04.04.2006 22:38

Heb jehet over dat zachte het nou over mij of hem:P bij mij verschilt het tenminste wel van geluid per dag maar het is nooit echt hard, ja behalve misschien als ik weet uit zou gaan.

thijs

Bericht door thijs » di 04.04.2006 22:41

Aaah bedoelde vooral Jan, was benieuwd of hij last had van wisselingen in volume (zie ook discussie van daan). Ik heb nu ook wel sommige dagen dat het stil is, maar het kan zo maar weer een dag weer harder zijn zeg maar..

Bertine, jammer dat je trouwens niet meer uit kan gaan.. ook niet met oordoppen? Ik ben ook al tijd niet meer in disco geweest, maar goed, mis het niet echt, ben denk ik alweer beetje te oud daarvoor :P

jannepan

Bericht door jannepan » di 04.04.2006 22:46

ela,
amai zoveel reactie had ik niet verwacht! toch niet zó snel!
Nee, weetje wat het bij mij is, het gaat al een jaar lang diminuendo eigenlijk. Niet continu maar in verschillende stadia als je dat kan zeggen.
't Enige wa wel is, is dat het plots effe luid kan gaan en effe later weer heel stil maar dat is kort en zeker niet op het niveau van een dagske wel of ni.

thijs

Bericht door thijs » di 04.04.2006 22:57

Dat is erg mooi.. bij mij is het wel op het niveau van een dag.. als het smiddags eenmaal een keer wat harder gaat, dan is het niet zachter voor ik de volgende dag wakker word

jannepan

Bericht door jannepan » wo 05.04.2006 14:33

probeer eens een middag dutje.
Ik slaap erg graag en bij mij doet dat telkens deugd.
Ook voor tinnitus hoor.
Nuja,
nóg minder wetenschappelijk deze keer.
We blijven proberen!
Jan

betty
Contacteer:

Bericht door betty » za 08.04.2006 12:09

Hallo Bertina,
Ik kan heel goed begrijpen dat je graag uitgaat als je nog zo jong bent.
Als het oorsuizen bij jou al minder wordt is er misschien nog wel een kans dat het overgaat. Ik heb vroeger ook meer last van tinnitus gehad. Ik gebruik nu vitamines en het gaat al veel beter. Ik heb alleen nog last van hyperacusis. Op mijn leeftijd is het makkelijker te accepteren dan wanneer je nog jong bent. En inderdaad Bertina, het leven is soms oneerlijk maar wat doe je eraan?
Prettig weekend,
Betty

Vincent

Bericht door Vincent » za 15.04.2006 23:17

Beste Bertina,

Als ex-Awakenings ganger weet ik wat je doormaakt. ik ben al wat ouder 29 en heb mijn periode dus al gehad. We T&H & gehoorbeschadiging aan over gehouden. Ja, die feesten zijn heel leuk. Te leuk misschien. Ik weet niet waar je geweest bent de Now&wow misschien? Daar staat het geluid abnormaal hard, dus daar zou ik sowieso niet meer heen gaan. Wel andere feesten maar dan met OORDOPPEN!!!!! Ik heb zo nu ook het is te laat, maar het maakt het iig niet erger. Ik doe ze ook in de kroeg in tegenwoordig.
Je hoort de muziek nog heel goed alleen de schadelijke tonen worden er uit gefilterd. kosten wel 120 euro maar gaan 4r mee

Bertina

Bericht door Bertina » zo 16.04.2006 00:32

Hey vincent. die doppen heb ik al. Gelijk nadat ik beschadiging kreeg waren ze besteld. Ze helpen niet.
jammer he.
groetjes bertina

Vincent

Bericht door Vincent » zo 16.04.2006 04:46

helpen ze niet?? Wat bedoel je daar precies mee?

Plaats reactie