Uitgaan en Tinnitus

Moderators: moderator, forumadmin

Henk

Bericht door Henk » zo 16.04.2006 14:44

Over oordoppen die de "schadelijke tonen" er uit zouden filteren gesproken...

Bij een disco e.d. zijn bijna alle frequenties letterlijk oorverdovend aanwezig, maar je zou het hoog er uit kunnen filteren, want het hoog van het gehoor raakt relatief het eerst beschadigd.
Wat zou trouwens eenvoudiger zijn: duizend paar oordoppen gebruiken of de muziek de helft zachter (- 10 dB) of zelfs viermaal zachter (- 20 dB) zetten??
Goede oordoppen bij goed gebruik halen -30 dB *demping* ... en dat is niet hetzelfde als filteren, dat is een misverstand die ik kennissen ook wel 's uit moet leggen.

Een toon van 5 kHz met een sterkte van 110 dB zou b.v. met oordoppen 25 dB gedempt kunnen worden, je houdt dan nog 85 dB van deze toon over, die toon is dus niet "weg" of zo.
Soms staat het nog harder, en dus houd je ook meer geluid over. Of als de oordoppen selectief werken, kan de demping op een bepaalde frequentie aan de lage kant zijn.
En de tijdsduur is ook belangrijk, er geldt: effect = intensiteit x tijdsduur, waarbij boven een paar uur vermoeiing optreedt: dan wordt het opeens een stuk riskanter!

(Ik wist dit allemaal al voordat ik H&T kreeg, gigantisch stom he om het dan toch zo te pakken te krijgen. Het 'enige' wat ik niet wist, is dat H&T bestonden ...)

Vincent

Bericht door Vincent » zo 16.04.2006 15:22

[quote="Henk"]Over oordoppen die de "schadelijke tonen" er uit zouden filteren gesproken...

Bij een disco e.d. zijn bijna alle frequenties letterlijk oorverdovend aanwezig, maar je zou het hoog er uit kunnen filteren, want het hoog van het gehoor raakt relatief het eerst beschadigd.
Wat zou trouwens eenvoudiger zijn: duizend paar oordoppen gebruiken of de muziek de helft zachter (- 10 dB) of zelfs viermaal zachter (- 20 dB) zetten??
Goede oordoppen bij goed gebruik halen -30 dB *demping* ... en dat is niet hetzelfde als filteren, dat is een misverstand die ik kennissen ook wel 's uit moet leggen.

quote]
Het is maar hoe je het bekijkt, alles boven een bepaalde db is een schadelijk toon. Dus in dat opzicht filteren ze of dempen ze het geluid. Het is maar terminologie. Het betekent iig wel dat ik naar de kroeg kan, zonder paranoide te worden dat mijn gehoor beschadigd raakt en dat ik niet met een disco tinnitus huiswaarts ga. Mijn sociale contacten blijven op peil, wat volgens mij erg belangrijk is bij deze aandoeningen En misschien kan ik een gehoorapp. wat langer uitstellen. Dus al met al een goede aankoop!!

Bertina

Bericht door Bertina » zo 16.04.2006 16:55

Hey Vincent. Ze helpen niet echt bij mij omdat mijn oren gewoon gevoelig zijn geworden na mijn T. Door de harde bass kan ik gewoon niet meer in harde disco's. 1 keer is het wel gelukt maar de keer daarna hadden ze de bass weer heel hard en heb ik het niet meer geprobeerd. Ik denk dat jou oren niet erg hard reageren op geluid, de mijne wel. Al na een haarfohn of in de auto heb ik last van mijn oren. Dus mag je even voorstellen hoe het in de disco is. Het is gewoon zo *** dat de muziek overal zo hard staat. Je merkt het aan mensen met oordoppen in of zelfs ikn winkels! Mensen vinden het gewoon niet meer hard omdat hun oren al zo "gewend" zijn aan hard geluid. Maar het kan natuurlijk een keer misgaan. Bij mij was het een combo van oordoppen en awakenings denk ik. Ik wou dat mensen meer bewust waren van het feit dat muziek te hard staat en dat er T en H is. Want ik wist ook niet dat het bestond. Ik vind dus eigenlijk ook dat bij Awakenings of andere feesten mensen gewoon maar dikke posters in hun gezicht gedrukt moeten krijgen! Overdreven? Ja misschien, maar ik denk dat al mensen het dan krijgen dat ze het tenminste wisten. En geloof me deze generatie zal vast wel 1 op de 8 het krijgen.

Vincent

Bericht door Vincent » zo 16.04.2006 17:09

Tja, dat is wel erg balen Bertina. ik kan er niks anders van maken. Mijn H is niet zo erg als het geluid maar op het zelfde niveau blijft, wel heb ik vaak hoofdpijn moet ik zeggen. Ik snap dat je graag naar disco en feesten wilt gaan. Je bent tenslotte nog erg jong. Probeer anders tenten te ontdekken waar die muziek wel zacht staat. Veel clubs hebben ook chill-outs met "rustige" lounge ruimtes. Waar de muziek wel op een aanvaardbaar niveau staat, ook voor jou! Natuurlijk is dit niet het echte werk en feesten zoals Awakenings zijn voor jou verboden toegang. Dit is klote. Maar als je die lounge tip nou eens probeert. Dan heb je tenminste iets en kun je ook lekker ouwehoeren met leeftijdsgenoten. Hoop dat dit een concessie is! Oh ja, iedereen ervoor waarschuwen komt ook vaak bij mij op. Maar als ik heel diep in zelf kijk, wil ik eigelijk alleen maarmijn eigen fout goed maken. En dat gaat niet, acceptatie is waar het omdraait!!!

thijs

Bericht door thijs » zo 16.04.2006 20:43

Ongelooflijk he, maar de muziek moet altijd hard.. zat net te autorijden en mn vriendin zat naast me, was er een leuk nummer, draait ze em weer lekker hard, draai ik em even later weer zachter, want ja, ik trek dat gewoon niet, en dan zegt ze weer: 'o nee, dat vind jij niet leuk he? '.. tja ik vind het eigenlijk hartstikke leuk en zou het zelf ook gedaan hebben als ik geen t en h had gehad.. vroeger ook zeker.. ook moeilijk voor te stellen wat het nou is om zon fluitconcert in je oor te hebben wat ik na een paar goede weken nu weer echt heel hard heb.. maar nu nee.. eerder wist ook ook niet niks van t&h, was altijd al wel voorzichtig met geluid omdat ik wel liefhebber was van mooie dure hi-fi en niet mn oren wilde verneuken met die harde kutmuziek, maarja blijkbaar toch niet echt gelukt.. gewoon gevoelige oren ofzo. Maarja wist absoluut niet dat tinnitus bestond, tenminste, had wel eens een piep savonds na uitgaan (zoals ik van iedereen hoor, als ik zeg "dat geluid alleen dan de hele dag" weet iedereen waar ik het over heb), maar dat je dat de rest van je leven kon hebben, nooit geweten.. en als ik dat had geweten, had ik wel heel anders aangepakt allemaal.. maar goed, dat helpt nu niet meer. Voor onze generatie wordt het een volksziekte, daar ben ik ook wel zeker van. Als je het er met anderen over hebt is het zo jammer dat mensen je altijd meewarig aankijken en niet echt snappen wat je hebt, en belangrijker, dat ze zelf ook risico's lopen.. een waarschuwing is zeg maar aan 'dovemansoren' gericht :roll:

Bertina

Bericht door Bertina » zo 16.04.2006 22:02

Tja idd thijs. Mensen horen je aan maar ze begrijpen je niet. En dan zeg ik dus "ik heb zeg maar wat je hebt met uitgaan, alleen dan altijd" en dan zeggen ze: "ow ja das wel erg ja" en dan heb je het er even kort over, want je wilt ook niet zeuren en dan iets later vragen ze of je zaterdag mee uitgaat. Ze nemen het dus niet zo serieus want ze zijn het zo vergeten. Ik kan daar wel begrip voor opbrengen en leg gewoon even uit dat het niet kan. Maar ze letten gewoon zelf niet op. Bij Undergroud, waar ik eerst werkte dat was die technoavonden 1 keer in de maand, werkt een jongen en die is al eigenlijk lawaaidoof. Hij heeft me wel eens verteld dat hij een halve dag niks kon horen na Awakenings. Dan denk ik...goh moet je niet eens gaan nadenken over oordoppen. En ja na mijn verhaal ging die ze natuurlijk aanschaffen, dikke eikel drie bier dus...want hij heeft ze nog steeds niet en het gesprek was al 4 maanden terug. Hij word serieus plotsdoof. Ach mensen luisteren gewoon niet en denken dat ze het toch niet krijgen alleen anderen krijgen dat weetje wel.
Uiteindelijk komen ze er zelf wel achter. Hoe jammerlijk ook...hey maar dan word het wel gezellig op het forum :P

sunther

Bericht door sunther » za 22.04.2006 22:00

Hey bertina!
Ik heb nu 2 jaar T. ofzo (ben 27). Mijn methode is het proberen te vergeten. Het is hetzelfde als ik zeg het kriebelt op je neus en dan plots is er jeuk. Zo is het ook een beetje met T. Als je elke keer als je lawaai of geluid hoort denkt aan je T. dan leer je jezelf aan steeds te gaan luisteren naar je T. Mijn strategie is het tegenovergestelde dus er zo min mogelijk op te letten. Meestal vergeet je het dan. Sommige periodes lukt dat beter dan andere periodes. Natuurlijk is er nooit stilte en dat is gewoon ongelooflijk shit. C'est la vie! Ik heb dus ook gewoon vaak muziek aan. Maar ik begrijp dat veel mensen hier, dat vermijden.

Plaats reactie