Vergoeding hoortoestellen

Moderators: moderator, forumadmin

Plaats reactie
Frits

Bericht door Frits » di 02.11.2010 17:39

Lalien schreef:Misschien als aanvulling op Frits: dit geldt volgens mij alleen als je tweezijdig hoortoestellen nodig hebt.
Een hoortoestel aan één kant wordt in het algemeen niet vergoed (en ja, dat heb ik weer)...

Groet, Lilian
Ik heb mijn hoortoestel aan een kant gewoon vergoed gekregen.
De vergoeding vanuit het basispolis was 616,50.
Heb ik geluk gehad of ben jij beduveld?

Eis is wel dat gehoor minimaal ...........is achteruitgegaan. En ik weet niet of dat op jou van toepassing is. Hopelijk niet. Ik wel.
Hartelijke groet,

Frits

opa cor

Bericht door opa cor » di 02.11.2010 17:49

Dat ligt eraan of dat z.g goede oor 100 procent is.
Men gaat er dan vanuit dat 1 goed oor voldoende is.

Ik ben links volledig doof dus krijg ik voor rechts wel de vergoeding.

vr.gr opa cor

Lalien

Bericht door Lalien » di 02.11.2010 19:49

Ik heb dus inderdaad 1 goed oor. Nooit gedacht dat ik daar dus wel eens nadeel van kon ondervinden :-(

Ik heb nu nog geen hoortoestel aangeschaft, heb morgen mijn eerste afspraak bij de audicien dus ben benieuwd....

Als ik t.z.t. besluit tot aanschaf ervan stuur ik de hele zooi gewoon op naar mijn verzekeraar en dan wacht ik wel af.
Heb ook nog het Uwv (via werk) achter de hand om iets los te peuteren... Nu maar hopen dat ik nou niet ook nog eens het allerduurste toestel nodig heb....
luctor et emergo (ik worstel en kom boven)

Elena

Bericht door Elena » di 02.11.2010 19:56

Bedankt voor jullie reacties maar de vraag over de vergoeding betrof alleen de TRT training. De hoortoestellen kreeg ik gewoon vergoed. Doordat ik H en T kreeg heeft de kno arts mij meegedeeld dat mijn oren niet geschikt zijn voor hoortoestellen. Mee leren leven dus. Berhalve T en H dus ook een verminderd gehoor van 50%. Dat merk ik met mijn ZEM, ik hoor haast niets meer. Dat is best lastig vooral buitenshuis en ik moet naar buiten om mijn hond uit te laten.

Groetjes Elena

Frits

Bericht door Frits » di 02.11.2010 19:58

Lalien schreef:Ik heb dus inderdaad 1 goed oor. Nooit gedacht dat ik daar dus wel eens nadeel van kon ondervinden :-(

Ik heb nu nog geen hoortoestel aangeschaft, heb morgen mijn eerste afspraak bij de audicien dus ben benieuwd....

Als ik t.z.t. besluit tot aanschaf ervan stuur ik de hele zooi gewoon op naar mijn verzekeraar en dan wacht ik wel af.
Heb ook nog het Uwv (via werk) achter de hand om iets los te peuteren... Nu maar hopen dat ik nou niet ook nog eens het allerduurste toestel nodig heb....
Lijkt mij toch wel verstandig eerst het audiologisch centrum te raadplegen.
Als je dan toch geld moet uitgeven, doe het dan goed.
Anders is het zonde van je geld.
Hartelijke groet,

Frits

Lalien

Bericht door Lalien » di 02.11.2010 20:03

Ik ben door de audioloog van het aud. centrum doorverwezen dus dat zit wel goed.

Hij heeft én een audicien aangeraden én twee toestellen (merken/types) geadviseerd dus da's ook duidelijk. Ik laat me geen oor aannaaien :lool:

Groet, Lilian
ps. alhoewel je maar nooit weet wat er voor relaties tussen audioloog en audicien zitten (financieel)

Jante

Bericht door Jante » wo 03.11.2010 09:13

Hoi Elena

Dank voor je eerdere warme reactie!

Een hoortoestel kan volgens mijn informatie juist je t verminderen .
Doordat de 'ontbrekende' frequenties worden hersteld, gaan je hersenen minder hun best doen om dit via fantoomgeluid te compenseren.
Dus ik snap niet wat er bj jou gebeurd is. Verkeerde instelling van het apparaat?.

Wat betreft de verzekering, een aantal mensen heeft hun behandeling in Gent helemaal vergoed gekregen,
maar het lijkt per verzekeraar te verschillen.
Zelf heb ik nog geen duidelijkheid (FBTO) Ook niet uit welk pakket het dan zou komen.

Ik zou zeggen: vraag het je aan je eigen verzekeraar.

Sterkte!
Jante

Lalien

Bericht door Lalien » wo 03.11.2010 14:46

@ Elana en Jante
Voor zover ik weet, is het inderdaad zo dat hoortoestellen óók worden ingezet om de tinnitus "aan te pakken".

Op de eerste plaats om de reden die Jante aangeeft en op de tweede plaats (als de eerste optie niet "werkt")
om te kijken of door de verrijking van het geluidaanbod in je aangedane oor, de tinnitus meer naar de achtergrond gaat..

Groet, Lilian

Plaats reactie