Paniek

Moderators: moderator, forumadmin

Plaats reactie
Mina

Paniek

Bericht door Mina » vr 14.04.2006 13:38

Hoi,

Ik ben een beetje in paniek. Ik heb nu al 7 maanden tinnitus en had er onderhand al een beetje mee leren leven. Maar het is misgelopen. 3 dagen geleden had ik een emotioneel bewogen dag en was ik enorm, enorm gestresst en gespannen. Dus sowieso al niet goed voor de oren. 's avonds ben ik naar een vriendin geweest. Ze woont op een heel klein (echt piepklein) kamertje. Ik merkte dat het geluid van het praten hard aankwam: het deed soms zelfs lichtjes pijn en het leek alsof mijn trommelvliezen meetrilden. Toen ik thuiskwam waren mijn oren echt aan het loeien. Het is nu al 3 dagen verder en het gaat nog steeds heel slecht met de tinnitus. Daar bovenop heb ik vandaag gemerkt dat bepaalde geluiden pijn doen aan mijn oren (bijvoorbeeld het klikken van een 'bic' of het tikken op het toetsenbord). Als ik balpen laat klikken in de buurt van mijn hoofd is het alsof mijn trommelvlies ofzo meetrilt, dan hoor ik die trilling ook en doet het lichtjes pijn. Een zeer onaangenaam gevoel allesinds. Ook heb ik de laatste dagen een drukkend gevoel op mijn oren en in mijn hoofd. Het is alsof m'n oren 'vol' zitten.

Sorry voor dit lange bericht, maar...ik ben zo bang!! Gaat dit nog overgaan? Als ik me nu enkele dagen ontspan, gaat het dan beter gaan? Ik zou het helemaal niet aankunnen als ik nu ook nog hyperacusis krijg....echt niet

Heeft er iemand al iets gelijkaardigs meegemaakt? Is het dan nog beter geworden?

:( :(

Mina

Bericht door Mina » vr 14.04.2006 13:49

Hmm heb juist de 'kaliumhypothese' gelezen en dat heeft me niet gerustgesteld...

Bij nog sterkere verhoging van de kalium concentratie zal kalium relatief
veel vocht aantrekken. Dan ontstaat vanzelf de hydrops uit de boeken. Dat zou de zware drukervaringen in het binnenoor bij
Ménière patiënten kunnen verklaren. Als de natrium concentratie in de perilymfatische ruimte
nagenoeg normaal gebleven is, dan levert de verhoogde kalium concentratie in de endolymfe vanzelf
dat extra drukverschil over het Reissner membraan en het basilaire membraan op. Het is zelfs
mogelijk dat de cilia losgetrokken worden van het tectorial membraan, waar zij contact mee maken..
Ze worden of uitgerekt of verliezen hun werking gedeeltelijk of volledig. Wordt dat soms
gevoeld als pijnlijke druk in het oor? Vertaalt hun doelloosheid zich soms in tinnitus?

En onder invloed van het stresshormoon zou er meer kalium naar het endolymfe gaan...

Kunnen die membranen zich nog herstellen??

Daan

Bericht door Daan » vr 14.04.2006 15:43

heb ik ook gehad. Ik heb alleen T, maar heb na een dag vol geluid ook last van overgevoeligheid. Die balpen-klik herken ik wel. Het duurt een paar dagen voor het bij mij afnam. Als je verder geen gekke dingen hebt gedaan met geluid, dan denk ik dat het bij jou ook weer zal verdwijnen.
De paniek is ook herkenbaar, maar dat helpt de zaak niet echt vooruit . Zeker voor je oren. Dus easy.... :cool:
Ik en mijn piep(je).

E. Boersma

Bericht door E. Boersma » vr 14.04.2006 18:16

Inderdaad Dolle Mina, ook ik heb wel eens 4 dagen heftige Tinnitus gehad, en de vijfde dag was het weer een stuk rustiger. Maak je niet te druk, dat verergert alleen maar de kwaal. Er komt echt weer een dag dat je weer wat meer rust in je hoofd hebt. Tenminste dat is mijn ervaring.

Yvonne

Bericht door Yvonne » ma 17.04.2006 11:20

Hallo,

Als ik te veel druk in mijn hoofd voel gebruik ik, bij uitzondering, soms wat kinder neusspray. Bij mij werkt het wel.
Ook ik heb na stressie dagen vaak lang last van T en wat minder van H.
Ook ik raak nog wel eens in paniek als er te veel andere geluiden bijkomen, maar tot nu toe is de T altijd weer naar een aanvaardbaar niveau teruggezakt. Het duurde soms wel drie weken maar dan ging het wel weer.

Sterkte ermee, Yvonne

tanja

Bericht door tanja » do 20.04.2006 18:46

Hoe is het er nu mee dolle mina??

Tanja

Mina

Bericht door Mina » zo 23.04.2006 22:34

Bedankt voor de reacties!

De gevoeligheid voor geluid is gelukkig weggegaan. De tinnitus is wel luider gebleven vrees ik. Het feit dat ik onlangs (eergisteren) weeral een enorm stressie dag had (soms ben ik zo gespannen dat ik wel kan ontploffen) heeft daar niet veel aan geholpen natuurlijk... Gisteren had ik weer zo'n enorme druk op mijn hoofd.

Ik wéét dat stress slecht is voor T en ik merk dat de T daar sterk van verslechtert, maar ik lijk er niet in te slagen om stress te vermijden. Ik studeer nog en binnen een maand zijn het weer examens... gierende stress met andere woorden. Weet er iemand goeie kalmeringsmiddeltjes/pillen (die T natuurlijk niet verergeren) ?

thijs

Bericht door thijs » do 27.04.2006 22:33

Ik studeer ook en ik ken het.. ook ik heb steeds tentamens en ik zit nu in een eindproject van de bachelor waarbij ik 10 weken keihard moet werken en voordurend deadlines heb.. voel me ook moe nu en de t is lekker hard.. het is ook een zware opdracht, maar met de t wordt het allemaal nog ff wat zwaarder..

als je je ff niet zo goed voelt kan je st. janskruid proberen.. werkte voor mij (nee, ben geen treehugging hippy), op advies van mn vriendin die huisartsopleiding doet. Helaas verkopen ze geen melatonine meer bij de trekpleister, maar daar sliep ik ook wel lekker op.

Succes, gr Thijs

Mina

Bericht door Mina » ma 22.05.2006 20:06

Ik vrees dus dat de T blijvend verslechterd is. Het loeit een hele dag door m'n kop en 's avonds is het echt niet meer uit te houden. Pfff. Probeer zo maar eens te studeren. Het lawaai komt zelfs boven muziek uit.

:(

ineke niekus

Bericht door ineke niekus » ma 22.05.2006 20:18

Ik weet wat je meemaakt bij mij is het ook altijd vreselijke hard en dan hoor ik alleen die T nog maar verder niets meer, dus ik kan niet meer van muziek genieten. probeer te onspannen , drink s`avonds voor je naar bed gaat st Janskruidenthee,koop ik van eigenmerk van AH. en ga s`avonds een wandeling maken, doe ik ook iedere avond, als je een bad hebt , een bad met badolie kruiden , is ook goed ontspannend, dat zijn allemaal dingen die je zou kunnen helpen. sterkte en succes met je examens, en probeer echt rustig te worden, Ineke

betty
Contacteer:

Bericht door betty » ma 29.05.2006 19:16

Hallo dolle Mina,
Ik had een paar dagen terug opeens last van heel hard oorsuizen. Ik heb toen L-arginine van Solgar genomen en magnesium van de Tuinen en na een paar uur was het helemaal weg. Ik heb de ziekte van meniere en ik denk dat dat oorsuizen bij mij door stress veroorzaakt werd.
groetjes Betty

Plaats reactie