Hoe overleef ik een audiologisch onderzoek?

Moderators: moderator, forumadmin

Plaats reactie
Dino D

Hoe overleef ik een audiologisch onderzoek?

Bericht door Dino D » zo 15.02.2015 11:01

Voor een T&H-patiënt is een dergelijk onderzoek in feite belastend voor de oren en dus vervelend.
Hier volgen enkele op basis van eigen ervaringen in het UMC gebaseerde 'survivaltips'.

Onder een audiologisch onderzoek versta ik een spraakaudiogram en een toonaudiogram (inclusief UCL-meting) en indien gewenst een ‘suisanalyse’.

1. Maak altijd een afspraak na de lunch, ’s ochtends vroeg zijn je oren gevoelig (hebben nog ‘weinig meegemaakt’), laat op de dag kan er sprake zijn van
auditieve vermoeidheid. Beide tijdstippen interfereren met een ‘zuivere meting’,

2. Koppel de UCL-meting los van de rest. Dus maak twee afspraken.
De eerste dag spraak- en toonaudiogram (in principe valt een UCL-meting hier overigens theoretisch onder) met als laatste een 'suisanalyse'.
De tweede dag vervolgens de UCL-meting en daarop volgend het gesprek met KNO-arts of audioloog.

3. Zorg ervoor dat degene die de test afneemt alleen aanwijzingen geeft als je de koptelefoon af hebt!
Dus steeds dient hij/of zij met een gebaar aan te geven dat men iets wil zeggen en doe je je koptelefoon af om hier kennis van te nemen.
Anders hoor je aan het begin bijvoorbeeld spijkerhard door de koptelefoon: “we beginnen met het linker oor”. Dat is dan meteen einde oefening.

Toelichting.
Begin je met een UCL-meting, hetgeen men vaak om volstrekt onduidelijk redenen voorstelt (Leiden en Utrecht), dan zijn beide oren op verschillende frequenties geïrriteerd en valt de rest niet exact te meten. Ook een suisanalyse is belastend, dus zet die aan het eind van de eerste dag.
Na een UCL-meting zijn je oren ‘aangetast’ (tinnitus en hyperacusis nemen toe), maar dat is geen reden om een gesprek met KNO-arts of Audioloog op dat moment uit de weg te gaan want daar zit je namelijk alleen om een uitdraai van de objectieve metingen te krijgen. De rest is bijzaak. Het gesprek gaat meestal over 'hoe je ermee omgaat', medicatie, en eindigt meestal met de bekende open deur "sterkte ermee". Afgezien van het verkrijgen van de objectieve resultaten heeft een dergelijk gesprek dus weinig nieuwswaarde.

IK vind het zelf handig om elk jaar een dergelijke 'operatie' te ondergaan. Indien je bijvoorbeeld je UCL weet, kan je met behulp van een DB-meter ook inschatten in welke lawaai-situatie je kan verkeren zonder verdere schade op te lopen.
Ook kan indien de gegevens stabiel blijven (beter worden ze namelijk nooit) dit zelfvertrouwen geven met betrekking tot de wijze waarop je met de klachten omgaat.

Inmiddels heb ik de afdeling Audiologie dusdanig opgevoed, dit klinkt pedant, maar het is niet anders, dat de procedure (in ieder geval bij mij) op deze manier wordt gehanteerd. Je moet als T&H-patiënt nu eenmaal ongelooflijk assertief zijn ter bescherming van je oren, ook in een ziekenhuis en zelf op de afdeling Audiologie. Vaak onderschatten de 'professionals' de problematiek en beseft men niet hoe een bepaalde aanpak (letterlijk) 'binnenkomt'.
Vaak wordt men ook niet gehinderd door enige kennis van zaken. "Zullen we volgende keer eerst even een MRI-scan" maken?" Dit is bij de start van een onderzoek na een eerste kennismaking al een stupide vertrekpunt ('even circa 110 DB erop'), maar een dergelijke aanpak voorstellen indien men al weet dat je in beide oren een laag UCL hebt, is een voorbeeld van verwijtbaar medisch falen en desastreus voor de T&H-patiënt. Enfin, dit besef is na veel klachten ook inmiddels doorgedrongen bij menig KNO-arts en Audioloog. Hier geldt kennelijk het principe: 'herhaling is de bron van begrip'.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen in dezen. Nog andere tips?

Gr. Dino

Frits

Re: Hoe overleef ik een audiologisch onderzoek?

Bericht door Frits » zo 15.02.2015 13:46

Of het allemaal zulke handige tips zijn dat weet ik niet.
Iedereen moet er maar uitpikken wat hij/zij denkt dat nuttig kan zijn.

Ik heb in mijn leven al heel wat hoortests moeten ondergaan.
Zowel in een audiologisch centrum als in verschillende ziekenhuizen.
Noch met de communicatie noch met de test zelf heb ik problemen
ondervonden.
Ik heb zowel tinnitus als hyperacusis in een bepaald niet geringe mate.
Hartelijke groet,

Frits

RonM

Bericht door RonM » zo 15.02.2015 14:09

Wat Frits zei idd.

Heb zelf in de communicatie geen enkel probleem gehad.

Iedereen haalt eruit wat hij/zij kan gebruiken of denkt nodig te hebben.

Dino D

Bericht door Dino D » zo 15.02.2015 15:09

Hallo Frits en Ron,

Hadden jullie ook het hele 'pakket'? Ook met suisanalyse en UCL-meting?
Het is met name deze laatste test waardoor ik wat betreft mijn gehoor meteen aan mijn tax zit? Vandaar de 'ontkoppeling'.
Mijn hyperacusis is van dien aard dat ik de instructies niet goed aankan. Dit kan natuurlijk ook liggen aan het volume waarop ze gegeven worden.
Maar waarschijnlijker is dat het aan de kwetsbaarheid van mijn gehoor ligt.
Op het moment dat ik de instructie kan volgen, speelt meteen mijn hyperacusis op.
De instructie niet door de koptelefoon geven is voor mensen die ook veel aan gehoor hebben ingeleverd, zoals ik, de enige oplossing.
In ieder geval om relaxt de rest van het traject af te leggen.
Naar mijn idee is overigens iedere vorm van communicatie door de koptelefoon (afhankelijk van volume en hoogte van stem) een extra belasting.

Plaats reactie