Vraag over oordopjes (qua merk/soort)

Moderators: moderator, forumadmin

Plaats reactie
Yoshi

Vraag over oordopjes (qua merk/soort)

Bericht door Yoshi » wo 02.12.2015 23:01

Hoi iedereen,
Ik heb sinds ongeveer 1.5 maand een ruis in mijn rechter oor en een hele lichte in de linker. Nu is er een schoolfeest en wil ik er graag naartoe (over ~2 weken).
Ik zit er aan te denken om custom oordopjes te kopen, maar welke merk vinden jullie de beste? Ik zit namelijk te twijfelen tussen Beterhoren en Schoonenberg. Ook vraag ik me af welke soort oordopjes ik zou moeten halen (het liefst natuurlijk de maximale bescherming, maar hoeveel dB is dat meestal? Op internet staat bij de ene 25 en bij de andere 33 of 40. Bij de meeste nederlandse oordopjeswinkels kan ik namelijk geen custom oordopjes vinden die meer dan 25 dB preventeren).
Tevens, hebben jullie ervaring met bepaalde merken oordoppen? Zijn ze goed/niet zo goed als je had verwacht? Ik lees graag de reacties.
Met vriendelijke groeten, Yoshi.

jahn

Re: Vraag over oordopjes (qua merk/soort)

Bericht door jahn » do 03.12.2015 09:05

Hoi Yoshi,
Dat zouden meer mensen moeten doen, voor feesten en harde concerten op zoek naar oordopjes.
De 'custom', op maat gemaakte, zijn geniale dingen. Ik gebruik het al jaren (muziekfilter).
In keihard geluid, waar je toch wel iemand wilt verstaan die iets tegen je zegt, is 25 decibel aan te raden. Er zitten filters in die helder geluid geven en toch fors dempen. In minder extreem geluid is +/- 15 decibel wat prettiger. Je voelt je minder opgesloten.
Custom: na het aanmeten duurt het een week of 3 voor je ze hebt.
Universele: die van Pluggerz en Alpine zijn behoorlijk goed. Die kun je zo bestellen of kopen bij Audicien. Beter Horen heeft bijvoorbeeld alle soorten van Pluggerz. Andere audiciens zullen wellicht een ander merk verkopen.
Bij universele werkt 'muziekfilter' vaak ook goed. Het vervormt het geluid zo weinig mogelijk.
'k Hoop dat je hier iets aan hebt.
Alle goeds!, Jahn ~ onderweg met afleiding, natuur, zachte muziek - een rijk leven ~ soms is het piepend overgevoelig gehoor bijna gewoon en soms is het behoorlijk pittig ~

Enrique

Bericht door Enrique » do 03.12.2015 11:17

Hi Yoshi,

ik heb zelf op maat gemaakte oordoppen van Pluggerz. Heb ik laten aanmeten door Beter Horen. Ik heb ook de universele geprobeerd die jahn benoemt, maar dat is voor mij niets. Dat zijn 'staafjes' die je heel goed voelt zitten. De opmaat doppen voel je nauwelijks en sluiten zeer goed af. Voor de demping zou ik me laten adviseren. Heb je ze eenmaal en het bevalt niet, dan kun je heel eenvoudig het filter laten verwisselen voor meer/minder demping. Voor maatdopjes ben je ongeveer € 150,= kwijt, voor universele zo'n € 20,=
Groet,

Enrique

jahn

Bericht door jahn » vr 04.12.2015 21:56

Ja, daar ben ik het mee eens.
Universele kunnen prima oplossing zijn,
maar als je de dopjes op maat eenmaal gewend bent
wil je ws niet anders meer.
Persoonlijk advies over sterkte: goed idee.
Wel:
- bij forse herrie, waar je toch anderen wilt verstaan, wordt 25 Db geadviseerd;
- bij milder geluid kan ook lichtere filter;
- bij mij is het opgesloten gevoel (vooral bij zwaardere filter) wel moeilijk. Dan:
- wordt ik helemaal beroerd als ik de dopjes niet in zou doen in hard geluid en wordt ook heel naar als ik ze wel in doe (ook hevige tinnitus).
- wat afgeraden wordt is verschillende filters links en rechts of 1 dopje in gevoeligste oor. Toch werkt het voor mij heel goed (als er geen extreem geluid is).
Alle goeds!, Jahn ~ onderweg met afleiding, natuur, zachte muziek - een rijk leven ~ soms is het piepend overgevoelig gehoor bijna gewoon en soms is het behoorlijk pittig ~

misterx2

Bericht door misterx2 » vr 04.12.2015 23:06

Ik heb Tinnitus in 1 oor en heb daar ook de zwaarste variant volgens mij voor.
Op maat gemaakt en zit gewoon goed, even wennen maar daarna merk je ze niet eens meer.

Met sport heb ik de standaard bij de apotheek weg, voor kids wel te verstaan, die zijn wat kleiner (kleine gehoorgang)

Yoshi

Bericht door Yoshi » za 05.12.2015 20:21

Bedankt iedereen voor de comments, jullie adviezen hebben mij erg geholpen om de juiste keuze te maken. Ik ben uiteindelijk voor de custom pluggerz gegaan van Beterhoren en krijg ze hopelijk z.s.m. binnen.

Mvg, Yoshi.

jahn

Bericht door jahn » zo 06.12.2015 14:36

Yoshi schreef:Bedankt iedereen voor de comments, jullie adviezen hebben mij erg geholpen om de juiste keuze te maken. Ik ben uiteindelijk voor de custom pluggerz gegaan van Beterhoren en krijg ze hopelijk z.s.m. binnen. Mvg, Yoshi.
Leuk dat je je keuze kon maken. Veel succes!

Pascal1976

Bericht door Pascal1976 » ma 21.12.2015 21:30

Zelf ook goede ervaring met de oordoppen van Beter horen. Ze waren wel erg prijzig, maar (een aantal jaar gleden) kon je er een "verzekering" bij nemen voor 15 euro ongeveer, waarbij je nieuwe doppen kreeg als je ze binnen 2 jaar kwijt raakte. Ik heb nu dus 2 sets ;)

klaartje

Bericht door klaartje » zo 02.04.2017 23:54

ik heb al jaren regelmatig een edelsteentje in mijn rechteroor, werkt beter dan doppen.

jahn

Bericht door jahn » ma 03.04.2017 11:34

klaartje schreef:ik heb al jaren regelmatig een edelsteentje in mijn rechteroor, werkt beter dan doppen.
Voor wie dit overweegt:
opletten, omdat als je iets in je oren hebt wat net niet past,
en een kiertje laat hard geluid door,
dan is de kans op schade groter dan dat je niets in je oor zou hebben.
Net als bij een dopje:
een niet passend dopje is erger dan geen dopje
bij veel decibellen.

Plaats reactie