Gaan met universele oordoppen?

Moderators: moderator, forumadmin

Plaats reactie
lalala3

Gaan met universele oordoppen?

Bericht door lalala3 » ma 18.01.2016 10:51

Hoi,

Nieuw op dit forum. Heb volgens mij echt al jaren last van een piep in mijn oren (ben nu 20) maar had er nooit last van en lette er ook nooit op. Waarschijnlijk ontstaan door concerten. Sinds vorige week zondag (10 januari) lijkt de piep een stuk harder geworden. Ik lag die nacht in bed en merkte opeens op dat mijn piep in mijn oren wel erg hard was. Ik dacht nog: "Is die piep altijd zo hard geweest?". Ik had die dag best hard met oortjes muziek geluisterd, wellicht had het daar mee te maken. Eerst was ik nog niet echt in paniek, maar na wat googlen natuurlijk wel. Daarbij had ik ook nog tentamens, dus dat werkte ook niet echt mee. Nadat ik met een vriendin had gepraat die ook tinnitus heeft en mij vertelde dat ik het gewoon moet negeren, ging het wel weer.
Ik kan het goed negeren overdag, heb er eigenlijk geen last van. 's Nachts echter hoor ik hem echt heel duidelijk, echt of ik net van een concert af kom. Vooral als ik achter mijn computer heb gezeten, is ie ontzettend hard. Mijn laptop maakt veel herrie (volgens een app van mijn telefoon 77 dB, maar weet niet of dat klopt). Ik heb het echter ook als ik niet achter mijn laptop heb gezeten en 's ochtends is ie ook echt hard. Ik snap dat niet: als het overdag doodstil is, hoor ik hem een stuk zachter. Heb ik dan elke dag misschien iets meer gehoorbeschadiging? Ik snap gewoon niet dat hij nu dagelijks erger lijkt te worden, terwijl ik er echt niet zo over stress ofzo.

Ik moet wel zeggen dat ik de afgelopen dagen wat zonnebloemolie in mijn oor doe, omdat ik het misschien dinsdag laat uitspuiten. Is het dom om dit te doen? Ik heb namelijk ook soms pijn en mijn oor plopt best veel, dus ik vraag me af of ik niet gewoon een prop in mijn oor heb.
Daarbij ben ik dus ontzettend bang dat de tinnitus erger wordt en dat ik misschien overgevoelig ga worden voor geluid. Kan dit zomaar? Mijn oor plopt soms heel erg als iemand bijvoorbeeld iets laat vallen, maar echt vervelend vind ik dit niet.

Nu komt eigenlijk mijn vraag:
Ik weet het antwoord denk ik wel, maar is het dom om met universele oordoppen van Noizezz naar een studentenfeest te gaan? Ik wil er eigenlijk heel graag heen, maar ik durf eigenlijk niet meer doordat ik lees over mensen die alsnog gehoorbeschadiging kregen door die doppen. Voor op maat gemaakte is het nu te laat. Ik denk er ook over om misschien te gaan kijken of ik niet in Gent behandeld kan worden voor acute tinnitus (aangezien de tinnitus sinds zondag erger is geworden), maar ik wil dit liever niet. Maar ik zou het mezelf nooit vergeven als de piep erger wordt na dat studentenfeest...

Advies?

Frits

Re: Gaan met universele oordoppen?

Bericht door Frits » di 19.01.2016 09:40

Welkom op het forum Lalala.

Met het gebruik van oortelefoontje neem je wel een groot risico.
Het volume is dan meestal te hard.
Niet gebruiken dus of zachter. Het incasseringsvermogen van je oren
heeft nu eenmaal zo zijn grenzen. Maar dat geldt ook voor andere
zintuigen.

Bezoek van feesten en concerten kan dus als de muziek veel te hard is
schadelijk zijn en tot tinnitus, hyperacusis en slechthorendheid leiden.
De schade is meestal onherstelbaar. Ik weet uit ervaring wat dat betekent.
Het is niet leuk. En dat is wel heel zacht uitgedrukt.

Ik ga je niet aanraden om deze feesten wel of niet te bezoeken. Maar als
je dat dan toch wil gebruik dat aangemeten oordoppen.
Ik zou het niet doen maar de keus is aan jou.
In normale situaties moet je terughoudend zijn met oordoppen.
Als je ze teveel gebruikt word je op den duur overgevoelig voor geluiden.
En dat is ook niet te bedoeling.

Zomaar olie ik je oor doen lijkt me niet verstandig. De vraag is of
uitspuiten van je oren nodig is. Ik zou eerst maar eens gaan overleggen
met je huisarts. Zelf zomaar wat doen lijkt me niet verstandig.

Je schrijft dat je al jaren last hebt van een piep. Het is jammer dat je niet
naar dit signaal hebt geluisterd. Het is nu eenmaal zo. Maar probeer de
schade nu te beperken.

Ik wens je heel veel sterkte.
Hartelijke groet,

Frits

lalala3

Bericht door lalala3 » di 19.01.2016 12:44

Bedankt voor de reacties! Ik kom net van de huisarts af en volgens haar is aan het oor zonder piep niets te zien, maar bij het oor met piep zat er wat oorsmeer (was normaal), maar daardoor kon ze niet goed in mijn oor kijken. Uitspuiten durfde ik niet. Het had volgens haar met stress te maken en ik moest het ook maar even aanzien. Volgens haar kon ik gewoon met oordoppen uitgaan.

Ben dus eigenlijk geen steek verder, haha.

Frits

Bericht door Frits » di 19.01.2016 15:34

lalala3 schreef:Volgens haar kon ik gewoon met oordoppen uitgaan.
Tja, als de dokter het zegt dan is het zo.
Heel veel plezier.
Hartelijke groet,

Frits

Piet K

Bericht door Piet K » ma 14.03.2016 16:17

Oordoppen laten aanmeten en proberen. Dat heb ik ook gedaan, echter voelde het in mijn geval nog steeds niet prettig (bass dreunde nog steeds door). Dat heb je snel genoeg door. Dan hoef je ook niet meer te twijfelen en weet je van jezelf waar je aan toe bent.

Plaats reactie