Gehoorbescherming en uitgaan

Moderators: moderator, forumadmin

Plaats reactie
Elsje

Gehoorbescherming en uitgaan

Bericht door Elsje » za 29.09.2018 16:12

Hallo ik ben Elsje en ik ben nieuw hier :) . Ik heb al 2 jaar last van tinnitus. Ik ben er inmiddels redelijk aan gewend en ik kan de piep zoals hij nu is verdragen,ookal is hij een jaar geleden iets erger geworden, maar harder moet ie niet worden. Ik ben 21 en ik ga graag uit. Op feestjes gaat de muziek echt heel hard. Ondanks op maat gemaakte gehoorbescherming met een demping van 25 Db en de geruststellende mening van de audicien en de kno arts dat het met deze doppen veilig moest zijn heb ik na het uitgaan (en het consequent dragen van deze oordoppen+ niet te dicht bij de geluidsbron) alsnog last van een piep die een aantal dagen tot een maand harder kan zijn. Ik ben heel bang dat hij harder wordt maar ik wil ook niet nooit meer uitgaan. Is er iemand die hier ervaring mee heeft? Kan ik de tijdelijk ergere tinnitus gewoon voor lief nemen en gewoon naar feestjes/bandjes blijven gaab? Of loop ik alsnog kans op een permanente verergering en moet ik uit voorzorg het uitgaan vermijden :/ ?

udo j

Re: Gehoorbescherming en uitgaan

Bericht door udo j » di 02.10.2018 21:17

hoi Elsje, het is moeilijk te zeggen maar weet wel dat ik met in ears in een band speelde veel last had ondanks de bescherming.

ik speel nu al 6 jaar niet meer en de T is sterk vermindert. volgens mij dempen de doppen wel goed maar de bas gaat door merg en been dus ook echt door je botten en je T wordt daardoor getriggert.

ik zou max 2 uurtjes in de muziek gaan met doppen . ook niet te snel achter elkaar. hoop dat je er wat aan hebt. gr udo

Pascal1994

Bericht door Pascal1994 » do 01.11.2018 18:32

Geluid gaat niet alleen via de gehoorgang naar jouw trilharen, wat dacht je van geluidsgolven, die gaan rechts door je kop je oor in, zonder je trommelvlies zonder je oordopjes.

Waarom maak je je leven zo zwaar? 21! je hebt nog 60 jaar te gaan tot je dood, niet zo slim dus om maar gewoon je T te verergeren he...

JanHuis

Bericht door JanHuis » za 03.11.2018 15:40

Elsje, zoals al geschreven werd:
wel uitkijken en dat doe je al.
Audiologen gaan er idd van uit dat met 25dB het veilig is.
Niet dicht bij de geluidsbron: blijven doen zou ik zeggen.
Niet al teveel uren daar zijn en een tijdje onderbreken kan ook fijn en verstandig zijn.
Wat velen mee maken en wat bij mij nogal speelt:
ook bij goede bescherming reageert de tinnitus enkele uren (soms dagen).
Het trekt weer bij.

Je schrijft dat het heel erg hard is.
Dan komt er bij wat Udo al schreef:
sommige muziek wordt zo hard gezet dat het
door je hele lijf en door de filters heen dendert .... .
Als je daar al te lang bent is er misschien toch risico,
maar dat valt niet te bewijzen.
Het zal ons gaan lukken,
door gewenning en balans,
het T-geluid een kleinere plek te geven.
Het is er, maar er is meer: de aandacht komt weer bij alles wat ons boeit.

anoniemespeler

Bericht door anoniemespeler » vr 09.11.2018 10:14

Even op alle reacties hier een reactie.

Ik heb zelf nu 1 jaar en ongeveer 8 maanden tinnitus en ga af en toe ook uit waar de muziek hard staat.
Ik heb altijd oordopjes in genaamd “pluggerz”

Ja mijn tinnitus is altijd even harder na het uitgaan, maar hierover moet je je juist geen zorgen over maken, ook hiervoor moet je jezelf aan wennen. Want als je goed opmerkt, reageert je tinnitus altijd op harder geluid, zit je paar minuten ergens waar het geluid harder is? Dan is je tinnitus al actiever, maar heb je stress of depressie? Dan is je tinnitus ook actiever bezig.

Hierbij word dus de tinnitus harder, ook ik heb dus last van iets hardere tinnitus na het uitgaan, maar als je gewoon rustig blijft en gaat slapen dan is de tinnitus weer gewoon op het oude niveau, en soms duurt het wat dagen..

Wat mij ook helpt is Ginkgo Biloba nemen na het uitgaan, lijkt voor mij gewoon een wondermiddel als ik me niet van de tinnitus af kan concentreren. Dit omdat ik me dan tog ergens op kan leunen en rustig van kan worden.

Groetjes 😋

Plaats reactie