Tips en trucs

Moderators: moderator, forumadmin

Ron

Tips en trucs

Bericht door Ron » do 23.11.2006 18:17

Er zijn misschien mensen hier op het forum, die een of meerdere methode kent/heeft om zijn of haar klachten wat dragelijker te maken en mogelijk door anderen gebruikt kan worden.

Ik noem er een paar: een plekje voor jezelf dat je ook zo waardeert en dus een rustpunt wordt, het luisteren naar het ritselen van een plastic zakje, het gebruik van een windgong of een tuinfonteintje, de radio met die eeuwige witte ruis etc.

okijoki

Bericht door okijoki » do 23.11.2006 22:57

Ik ga juist altijd de confrontatie aan. Wanneer ik in bed lig focus ik mij compleet op de piep. Op een gegeven moment hoor ik hem dan amper meer, moet dan echt gaan zoeken.

ineke niekus

Bericht door ineke niekus » vr 24.11.2006 07:13

Ik duik het bos en ga NOrdic walking doen,daar kom je tot rust en wordt die rot Tminder en s`avonds lekker met een goed leesboek en een glaasje wijn erbij of een heerlijk bad met lekker ruikende badolie, allemaal zeer aanbevolen. Prettige dag allemaal, Ineke

Kees

Bericht door Kees » vr 24.11.2006 13:39

Ik negeer het "gewoon" en heb er daardoor weinig last van.
Ik hoor het wel de hele dag maar doe net of het er niet is.

Alleen voor het slapen gebruik ik tegenwoordig 3 tabletjes van 0,1 mg Melatonine.
Een lichaamseigen stof, dus niet slecht voor de mens.
Daardoor wordt ik minder vaak wakker s'nachts en heb dan overdag meer energie over.
Groeten,

Kees.

E-mail: info@keesdevries.eu

JVE

Bericht door JVE » vr 24.11.2006 16:29

Soms dan wil ik het zo stil mogelijk hebben om naar mijn piep/ruis te luisteren. Wat bij mij ook helpt is oordoppen in doen zodat ik het harder hoor en als ik deze dan na een paar minuten uit doe is het ineens een stuk verdraaglijker.

Op het werk hoor ik mijn ruis/piep soms. Als ik geconcentreerd bezig ben hoor ik het niet of nauwelijks. Nu ben ik vet verkouden en is alles weer erger geworden :(

Ron

Bericht door Ron » vr 24.11.2006 18:17

Er naar luisteren zonder je er over op te winden (diep adem halen) is wel een weg naar acceptatie, helaas zijn niet alle tinnitus geluiden hetzelfde en binnen een bepaald acceptatie kader te plaatsen.
Is niet gemakkelijk en heel moeilijk

Door je op geluiden (boven op het hoofd) te concentreren kan soms ontspanneng worden verkregen.

Met de vingertoppen snel over de nek en bot achter het oor wrijven geeft soms ook wat verlichting.

Een melodietje fluiten (naar binnen fluiten) kan maskerend werken en je humeur (niet altijd positief voor de omgeving) verbeteren.

Met beide handen (tegenovergestelde richting) snel over de oorschelpen wrijven, kan ook even een uitvlucht zijn.

Ron

Bericht door Ron » vr 24.11.2006 19:38

Kees schreef:Ik negeer het "gewoon" en heb er daardoor weinig last van.
Ik hoor het wel de hele dag maar doe net of het er niet is.

Ik heb bewondering voor mensen die het kunnen negeren of er zonder ergernis naar kunnen luisteren! Zo ver ben ik echt nog niet!
Kees schreef: Alleen voor het slapen gebruik ik tegenwoordig 3 tabletjes van 0,1 mg Melatonine. Een lichaamseigen stof, dus niet slecht voor de mens.
steroiden zijn ook heel natuurlijk kees, maar je kunt er behoorlijk ziek van worden, gelukkig zijn dat geen slaapmiddelen! :-D

Bernadette

Bericht door Bernadette » vr 24.11.2006 20:10

Hoi Ron, heb het nog maar net maar probeer als ik thuis zit te zorgen voor geluid dat net iets zachter is dan de piep. Zodat ik het wel hoor en probeer dan iets te doen waar ik mijn oren niet bij nodig heb. Hoop mijn hersenen zo te trainen dat het een standaard geluidje is op de achtergrond waar ze geen aandacht aan hoeven te besteden. Soms heb ik dan het idee dat het dan wel meevalt (zodra ik dat denk hoor ik het gelijk weer harder maar toch, heb ik bijv toch ontspannen een tijdschrift kunnen lezen)

Ron

Bericht door Ron » vr 24.11.2006 20:28

Hoi Bernadette dat lijkt me een mooie manier om er geleidelijk aan te wennen!

Ik heb 10 jaar geleden tinnitus gehad en dat verdween, het was toen ongeveer het geluid van een kind op een piepend fietsje, ten minste zo stelde ik me dat voor en dit maakte het acceptabel.

Maar ik heb het na jaren (was een stress volle periode) weer, maar dan in verergerde vorm terug gekregen en dit keer aan beide oren.
Ik kan er op dit moment nog niets van maken, omdat het irritant gegil (piep) is, maar ik denk dat als je het in een bepaald kader kan plaatsen het dragelijker kan worden.

okijoki

Bericht door okijoki » za 25.11.2006 16:25

Uiteraard niets tegen dit forum en ik doe er zelf ook aan mee :-D , maar ik denk dat wanneer de acceptatie daar is, je jezelf ook niet teveel op dit forum moet laten zien. Ik merk dat er momenten zijn dat ik er niet aan denk. Dan zit ik te internetten en kom ook langs deze pagina. Soms breekt dan het zweet me uit, terwijl ik er 5 minuten daarvoor nog nergens aan dacht.

Ron

Bericht door Ron » za 25.11.2006 20:26

Je kunt het van twee (of meer) kanten bekijken!
Het eigen leed kan zo ondragelijk zijn, dat het zicht op het leed van een ander het wat acceptabeler maak en aan de andere kant kan dit het eigen geaccepteerde leed ook weer ondragelijker maken.

Als je er niet zo veel last van hebt, is het inderdaad beter om het niet door aandacht weer ondragelijk te maken. :cool:

Kees

Bericht door Kees » zo 26.11.2006 10:26

okijoki schreef:Uiteraard niets tegen dit forum en ik doe er zelf ook aan mee :-D , maar ik denk dat wanneer de acceptatie daar is, je jezelf ook niet teveel op dit forum moet laten zien. Ik merk dat er momenten zijn dat ik er niet aan denk. Dan zit ik te internetten en kom ook langs deze pagina. Soms breekt dan het zweet me uit, terwijl ik er 5 minuten daarvoor nog nergens aan dacht.
Hallo Okijoki,

Het is maar net met welk doel je op het forum komt en de berichten leest.
Zelf heb ik een behoorlijke tinnitus, waarvoor ik zelfs 100 % ben afgekeurd.
Ik kom 2 a 3 maal per dag op het forum.
Oké, als beheerder en als moderator, maar ik lees ook zo'n beetje alle berichten.
Maar mijn Tinnitus doet er niets mee, ik lees het, maar laat me niet beïnvloeden door de inhoud van de berichten.
Dat moet je niet doen, alleen het positieve eruit halen en eventueel gebruiken,
het negatieve langs je heen laten glijden.
Groeten,

Kees.

betty
Contacteer:

Bericht door betty » zo 26.11.2006 20:11

Hallo Kees,
Ik las dat jij melatonine neemt. Ik heb dat vroeger ook een paar keer genomen en elke keer kreeg ik dan meer last van mijn oren, dus bij mij werkt het niet. Nu is het wel zo dat ik meniere heb, dus misschien reageer je dan anders. Oorsuizingen heb ik alleen af en toe.
groetjes Betty

okijoki

Bericht door okijoki » ma 27.11.2006 16:08

Kees schreef: Hallo Okijoki,

Het is maar net met welk doel je op het forum komt en de berichten leest.
Zelf heb ik een behoorlijke tinnitus, waarvoor ik zelfs 100 % ben afgekeurd.
Ik kom 2 a 3 maal per dag op het forum.
Oké, als beheerder en als moderator, maar ik lees ook zo'n beetje alle berichten.
Maar mijn Tinnitus doet er niets mee, ik lees het, maar laat me niet beïnvloeden door de inhoud van de berichten.
Dat moet je niet doen, alleen het positieve eruit halen en eventueel gebruiken,
het negatieve langs je heen laten glijden.
Kees, ik denk dat jij ook wat verder in het proces bent dan ik. Ik hebnog steeds de hoop dat het (ooit) weer weg gaat. Wanneer ik dan lees op dit forum (wat ik uit nieuwsgierigheid bijna elke dag doe :D ), word ik af en toe goed met mijn neus op de feiten gedrukt. Ik ben ook niet een type die me kan optrekken aan de ellende van een ander.
Soms lees ik dat het voor mensen draaglijker wordt, omdat ze niet de enige zijn. Ik heb dat niet. Ik kom hier meer voor de informatie en hoop op een dag een bericht (vetgedrukt en onderstreept) te lezen, dat je bij de DA voor 2,95 tabletjes kunt ophalen die je van de tinnitus afhelpen :P .

Succes iedereen!

Kees

Bericht door Kees » ma 27.11.2006 18:10

okijoki

Kees, ik denk dat jij ook wat verder in het proces bent dan ik. Ik hebnog steeds de hoop dat het (ooit) weer weg gaat. Wanneer ik dan lees op dit forum (wat ik uit nieuwsgierigheid bijna elke dag doe :D ), word ik af en toe goed met mijn neus op de feiten gedrukt. Ik ben ook niet een type die me kan optrekken aan de ellende van een ander.
Soms lees ik dat het voor mensen draaglijker wordt, omdat ze niet de enige zijn. Ik heb dat niet. Ik kom hier meer voor de informatie en hoop op een dag een bericht (vetgedrukt en onderstreept) te lezen, dat je bij de DA voor 2,95 tabletjes kunt ophalen die je van de tinnitus afhelpen :P .

Succes iedereen!
Hoi okkijoki,

Dat zou best eens kunnen kloppen.
Het acceptatieproces is een langdurig proces.
Kost ook veel energie, maar het levert ook wat op, dus is het de energie ook allemaal waard.
Ik heb er ook vele jaren over gedaan om het te accepteren.
Het laatste zetje heb ik op de Tinnitus Retraining Therapie gehad.
Toen viel alles op z'n plek en heeft het ook voor mij een plek gekregen.
Ik zeg altijd, de donderwolken zijn verdwenen en de zon is weer gaan schijnen.
Groeten,

Kees.

Plaats reactie