Eenzaam door tinnitus.

Mededelingen over Tinnitus die niet bij bovenstaande onderwerpen passen.

Moderators: moderator, forumadmin

Eenzaam

vaak
33
38%
soms
33
38%
nooit
20
23%

Totaal aantal stemmen: 86

Mustang

Bericht door Mustang » di 11.09.2007 19:12

Ik kan het ook heel goed begrijpen, denk er over het algemeen ook zo over, aan de andere kant pas ik er ook voor op om geen kluizenaar te worden die nergens meer aan mee wil en kan doen, maar ik ga wel selectief te werk, ik kan ook heel slecht tegen bepaalde geluiden, helaas kan je dat nooit helemaal uitbannen, op mijn werk heb ik er ook veel last van, maar ja er moet toch brood op de plank komen, anders had ik mijn baan allang opgezegd.
Afgelopen dagen zijn we een paar dagen naar het Sauerland geweest ik merk dan meteen dat mijn T veel rustiger is, eenmaal weer thuis dan begint het feest weer, jammer genoeg.
En de ene dag kan ik er beter mee omgaan dan de andere dag.

Carla :?

ankie

Bericht door ankie » wo 12.09.2007 08:16

Met mij gaat het eigenlijk heel goed. Ik vermijd eigenlijk enkel dingen als concerten en bioscoop enzo, omdat ik daar nog wel een beetje bang voor ben en omdat ik het ook niet echt mis, maar een klassiek concert wil ik zeker nog wel eens proberen.
Zo ga ik wel uit eten, loop wel in drukke winkelstraten en ben laatst nog met mijn dochter naar de schouwburg geweest naar een kindervoorstelling. OOk ben ik naar de dolfijnenshow geweest in het dolfinarium. En dat met mijn H-oren! Gaat het dan veel beter met mijn oren? Nee, eigenlijk niet echt misschien een heel heel klein beetje, alleen ga IK er anders mee om. Ik probeer niet meer zo krampachtig oordoppen te vermijden om mijn hersens maar weer aan wat meer geluid te laten wennen ( zoals ik in het begin dacht dat ik zou moeten doen omdat ik dat ergens op een site had gelezen dat je je oren niet moet verwennen door teveel oordoppen te dragen). Nee, ik doe ze juist best veel in. Maar, niet de oordoppen die ik op maat heb laten maken, die doe ik maar af en toe in, nee ik gebruik vaak die gewone simpele gele schuimen oordoppen die je op maat kunt knippen. Ik knip ze zodanig dik, al naar gelang waar ik heen ga ( in de lengte knip ik er altijd ongeveer een derde vanaf omdat ik zo zover in mijn gehoorgang schuif dat ze er net niet meer uitsteken, is veilig hoor bij een gehoorzaak hebben ze mij dit voorgedaan). Is het héél erg lawaaierig laat ik ze in de oorspronkelijke dikte. Ga ik bijvoorbeeld naar een verjaardag met een groep mensen, is het natuurlijk wel handig dat ik ze ook kan verstaan, dus neem ik per oor ongeveer een derde van de oorspronkelijke dikte, dan dempt het toch genoeg en heb ik niet het gevoel helemaal afgesloten te zijn en versta ik alles goed genoeg. Het is een beetje kijken hoe dik ze voor iedereen persoonlijk moeten zijn, zo heb ik ook verschil in links of rechts omdat mijn linkergehoorgang smaller is. 's avonds bij het tv kijken doe ik ze vaak wel uit want dan kan ik het natuurlijk zelf met de afstandsbediening regelen hoe hard ik die aan zet. Ik heb ook zeker niet het idee dat ik mijn oren nog overgevoeliger aan het maken ben. Gemiddeld heb ik die dingen nu toch wel een uur of vier, vijf in per dag. Nee, het is eigenlijk wel ietsje beter geworden, ik kan de stem van mijn dochter bijvoorbeeld wel beter verdragen als ze iets harder praat, het zijn maar hele kleine dingen, ook heb ik geen last meer van echo-geruis, wat ik eerst in het begin wel had. OOk heb ik weinig last meer van druk in mijn oren of pijn, ik denk juist omdat ik mijn oren nu de rust geef.

Ik heb het gemerkt met mijn rsi klachten. Ik had het zo erg dat ik niks meer kon, en van alle adviezen hielp maar 1 ding: RUST. Nu ben ik zover na twee jaar dat ik weer lappen tekst kan typen, zware boodschappen kan dragen enz. De belastingsgrens ligt nog wel lager dan vroeger hoor, ik kan niet eindeloos doortypen, maar ik houd het best lang vol. Onze oren zijn ook flink overbelast en de belastingsgrens ligt veel lager.

JVE

Bericht door JVE » wo 12.09.2007 20:14

ankie, zo wat ik ook bezig. Lekker dingen doen, oordoppen alleen in als het écht nodig was (heel druk restaurant, enz). Alles ging lekker. T was soms harder, maar dat kwam waarschijnlijk door vermoeidheid, want na even rust nemen zakte die af. Ben op mezelf gaan wonen. Slaapkamer ingericht op pure rust met tips van Internet. Strak schema van om 22u slapen gaan en na 8 a 9 uur slapen opstaan. Goed eten. En JVE ging als een speer. Sliep muurvast, ergerde vaak wel aan de T en als er ineens hard geluid was (zoals een toeterende auto schrok ik wel, maar het ging lekker.

Tot zaterdag. Ik met vrienden naar een festival. Gewapend met dubbele bescherming (best dempend verkrijgbare gummy proppen in de oren en idem oorkappen eroverheen). Twee optredens bijgewoond, ertussenin zeker een uur de oren rust gegeven buiten de feesttent. Na het tweede optreden alleen (met de gummies nog in) op het festival terrein zitten praten met de muziek ver op de achtergrond. Zo ben ik in mijn T tijd al vaker na een concert geweest. Maar na zaterdag is mijn suis in mijn rechteroor een stuk harder en heel indringend. Kortom ben weer terug bij af. Angst is weer terug. Huisarts geweest, kan niks zien als een iets geïrriteerde gehoorgang. Slaap al dagen weer slecht, pure paniek reacties. Moet mezelf echt bij elkaar rapen dat ik vakantie vier. Anders zit ik de rest van mijn vakantie met mijn hoofd tegen de muur te bonken.

Ik ga zo een goed bad pakken en proberen te relaxen met een muziek dvdtje op zacht geluidsniveau en hopen dat ik vannacht snel in slaap val.

*zucht*

ineke niekus

Bericht door ineke niekus » wo 12.09.2007 21:48

En JVE, heeft het bad geholpen? Hoop dat je slaapt vannacht. Nachtrust is erg belangrijk, en dan ziet het er morgen allemaal beter voor je uit,na dat de mist optrekt krijgen we mooi weer, dus een heerlijke boswandeling zou ook voor jou een ware oppepper zijn, wens je er sterkte mee en slaap lekker Ineke

rossus

Bericht door rossus » wo 12.09.2007 22:42

ik heb ook redelijk luide tinnitus.
ik laat de beep er simpelweg zijn en omdat ik die laat zijn let ik er niet op.

ik hoor het wel, maar ik luister er niet naar.
op die manier word de beep de normaalste zaak van de wereld,
even normaal als stilte.

wanneer je jezelf ergert aan tinnitus is niet de tinnitus het probleem,
het probleem is dat je jezelf er aan ergert.

de tinnitus krijg je niet meer weg,
maar de ergernis kan je in 1, 2, 3 wegtoveren...

hou gewoon van de tinnitus evenveel als je van de stilte hield.
geloof niet dat het iets "fout" is... probeer het niet weg te wensen.
laat het er gewoonweg zijn & voor je het weet let je er nog nauwelijks op.

Janneke

Bericht door Janneke » wo 12.09.2007 22:50

Hmmmm, wat zoek je dan op deze site Rossus? :cool:

sandra

Bericht door sandra » do 13.09.2007 00:02

Allemaal mooi en wel als je dat kunt, petje af hoor, echt waar. Al vind ik zelf dat die theorie maar tot een bepaald niveau opgaat. Als je tinnitus een enigzins 'aanvaardbaar' niveau heeft (het is voor iedereen die het heeft erg, daar wil ik duidelijk over zijn) en je reageert niet abnormaal op elk (normaal) geluid, kortom je hebt nog iets dat op een leven trekt, dan is het mogelijk je erbij neer te leggen en het allemaal enigszins te relativeren en het hoofd boven water te houden. Ik spreek uit ervaring.

Maar... ik geloof even hard dat bij sommige mensen het geluid in hun hoofd zo luid is dat het vrijwel onmogelijk te negeren is.

Je mag ook niet vergeten dat het geluid bij sommige mensen luider wordt bij blootstelling aan het minste 'lawaai'. Een drukke baan oversteken, vrienden op bezoek, een korte autorit, noem maar op... en dit ongeacht of je oordoppen draagt of niet. Ik bevind mij helaas nu in deze situatie. Ik wil niet zielig doen, absoluut niet, maar ik kan niet anders dan nu zo weinig mogelijk buiten te komen en zoveel mogelijk in relatieve 'stilte' te verkeren.

Nu ben ik thuis dus heb ik altijd familie om me heen, maar eind deze maand moet ik terug naar school, op kot, in een nieuwe stad en nieuwe school waar ik niemand ken. Naar de plaatsen waar je mensen beter leert kennen, in het studentenrestaurant, op cafe, naar de bioscoop... daar zal ik niet meer naartoe kunnen.

Ik wilde maar zeggen: alles samen genomen is het voor mij nu even moeilijk om dat geluid 'gewoon even te aanvaarden' en vrolijk verder door het leven te huppelen. En ja, de kans is groot dat ik mij tijdens het academiejaar af en toe héél eenzaam ga voelen.

Vriendelijke groeten,
Sandra

JVE

Bericht door JVE » do 13.09.2007 10:39

ineke_vloothuis schreef:En JVE, heeft het bad geholpen? Hoop dat je slaapt vannacht. Nachtrust is erg belangrijk, en dan ziet het er morgen allemaal beter voor je uit,na dat de mist optrekt krijgen we mooi weer, dus een heerlijke boswandeling zou ook voor jou een ware oppepper zijn, wens je er sterkte mee en slaap lekker Ineke
Heb 8 uur geslapen. Heerlijk, even rust in het hoofd. Heb wel anderhalf uur geworsteld, walkman op, walkman af. Maskeren met natuurgeluid en muziek gaat nog, maar dat geluid gaat me op een gegeven moment ook irriteren.

Wat rossus zegt kan ik me aan één kant wel in vinden. Heb op aanraden van een mede forum lid een boek gelezen over Boeddhisme en dat komt op hetzelfde neer (heb de reincarnatie en andere stukken overgeslagen). Die gedachtengang om het "te laten zijn" probeer ik op te pakken en had het redelijk onder controle.

Sandra heeft ook gelijk, want nu mijn suis iets harder is geworden is het weer feest. Waar ik eerder in de auto mijn suis niet hoorde, hoor ik deze nu wel. Niet hard, maar je hoort het en daar schrik je van omdat ik alles eraan gedaan heb om mijn gehoor te beschermen. En die gedachten maken je angstig en dat voed weer je T. Hier kun je dan in je naaste familie het met niemand over hebben, want niemand begrijpt je. Gaat gewoon lekker naar de discotheek zonder doppen en heeft nergens last van. En als je dan 's avonds in bed ligt naar die stofzuiger te luisteren en denkt; "het is maar een geluid, laat het gaan", dan wordt door de gedachtenkronkels die suis nog 10x harder. Het is gewoon verdomd moeilijk, maar aan één kant ook weer goed voor mij. Zo vergeet ik mijn andere chronische klachten haha (positief blijven :-) )

Ik ga vandaag rustig aan doen. Eerst een fiets kopen en dan Ineke d'r advies opvolgen en hier de natuur in.

Jullie zijn geweldig. Heb hier erg veel steun. Dank!

ineke niekus

Bericht door ineke niekus » do 13.09.2007 11:01

Fijn voor je dat je lekker geslapen hebt.En een goed idee van je een fiets kopen en de natuur in gaan, blijf positief denken,het wordt mooi weer vanmiddag ik ga met mijn man ook lekker een eind fietsen, Prettige dag verder en avond en geniet van de natuur, groeten ineke

rossus

Bericht door rossus » do 13.09.2007 13:17

sandra schreef:Maar... ik geloof even hard dat bij sommige mensen het geluid in hun hoofd zo luid is dat het vrijwel onmogelijk te negeren is.
ik bedoel helemaal niet dat je het moet negeren.
want als je iets probeert te negeren maak je het alleen maar erger.

je kan het vergelijken met een demoon die je overal achtervolgt.
en hoe meer je jezelf probeert te doen geloven dat hij niet bestaat
& hoe harder je ervan wegloopt... hoe angstaanjagender dat de demoon wordt.

de enige manier om niet geirriteerd te raken door tinnitus
is om te blijven staan waar je bent, en de demoon recht in de ogen te kijken.

zolang je je tegen tinnitus verzet, is het een hel waar je jezelf midden in bevind.
pas wanneer je bereid bent om het vuur & de pijn te voelen,
zal je merken dat het helemaal niet zo erg is.

hoe luid & pijnlijk de tinnitus ook mag zijn,
probeer ze ten volle te ervaren... hoor ze... voel ze...
en stoot het niet af. laat de tinnitus zijn in jou, en laat jezelf zijn in de tinnitus.

wanneer je dit doet zal je merken dat tinnitus niet het probleem was,
maar het feit dat je de tinnitus niet wilde ervaren.

ineke niekus

Bericht door ineke niekus » vr 14.09.2007 12:01

En JVE,heb je nog een fiets gekocht en lekker gefietst? Prettige dag vandaag. Ineke

JVE

Bericht door JVE » vr 14.09.2007 15:42

@ineke: zie pB. Ben druk bezig met de aankoop. Eerst even goed uitzoeken. Wat zijn fietsen duur geworden zeg :o

marc fien

Bericht door marc fien » za 27.10.2007 23:16

Jep

PDT_050
Laatst gewijzigd door marc fien op wo 19.08.2009 17:31, 5 keer totaal gewijzigd.

henriette

Bericht door henriette » zo 11.11.2007 09:59

Ik voel me niet vaak eenzaam als mens.. Maar in mijn tinnitus daar voel ik me wel vaak eenzaam in..dus ik heb vaak gestemd..
Maar tegelijkertijd moet ik mezelf voorhouden.. dat ik niet de tinnitus zelf ben...
Dwing mezelf ook om de deur uit te gaan. en dingen te ondernemen.

Het onbegrip wat ik hier vaak terug zie komen.. ja daar heb ik ook last van. zelfs mijn eigen man( een schat hoor) beseft niet hoe en wat je meemaakt...
Aan de andere kant kun je ze dat ook weer niet kwalijk nemen.. Ik weet namelijk ook al jaren niet meer hoe het is om geen tinnitus te hebben.(nu praat ik even voor mezelf).

Het is al zolang gaande bij mij.. ik kan me niet herrinneren hoe het is om het niet te hebben... doch.. ik kan me wel herrineren wat het was om er een stuk minder last van te hebben.

Eenzaamheid zit hier letterlijk tussen mijn oren

Kees

Bericht door Kees » zo 11.11.2007 11:46

henriette schreef:Ik voel me niet vaak eenzaam als mens.. Maar in mijn tinnitus daar voel ik me wel vaak eenzaam in..dus ik heb vaak gestemd..
Maar tegelijkertijd moet ik mezelf voorhouden.. dat ik niet de tinnitus zelf ben...
Dwing mezelf ook om de deur uit te gaan. en dingen te ondernemen.

Het onbegrip wat ik hier vaak terug zie komen.. ja daar heb ik ook last van. zelfs mijn eigen man( een schat hoor) beseft niet hoe en wat je meemaakt...
Aan de andere kant kun je ze dat ook weer niet kwalijk nemen.. Ik weet namelijk ook al jaren niet meer hoe het is om geen tinnitus te hebben.(nu praat ik even voor mezelf).

Het is al zolang gaande bij mij.. ik kan me niet herrinneren hoe het is om het niet te hebben... doch.. ik kan me wel herrineren wat het was om er een stuk minder last van te hebben.

Eenzaamheid zit hier letterlijk tussen mijn oren
Hallo Henriëtte,

Misschien moet je de Tinnitus-CD van de NVVS eens bestellen.
Daar staan meer dan 150 Tinnitusgeluiden op.
Dan zoek je er een uit die op jouw Tinnitus lijkt en laat je aan je man horen.
Misschien dat hij dan wat meer begrip kan opbrengen voor jouw klachten.
Laat het dan ook eens horen aan familie, collega's enz.

Je betaald alleen € 3,00 aan verzendkosten.

http://www.nvvs.nl/index.php?s_page_id=1000141
Groeten,

Kees.

E-mail: info@keesdevries.eu

Plaats reactie