ervaring met fotografie/filmwerk tijdens festival,concert

Moderators: moderator, forumadmin

Plaats reactie
chris81

ervaring met fotografie/filmwerk tijdens festival,concert

Bericht door chris81 » do 26.03.2009 11:41

Zijn er hier users die net als ik filmen of foto's maken tijdens festivals, concerten, omgevingen met hard geluid? Ik gebruik op dit moment oordoppen van Beter Horen met zwarte filters. Maar dit is niet genoeg. Ik heb elke keer toch weer last.

Wat doen jullie om het te voorkomen? Ik zit er aan te denken om oorkappen aan te schaffen en die over de oordoppen te dragen. Gezien ik film zal het net lijken of ik een koptelefoon op heb en dan maakt het niet veel uit. Dempt het dan twee keer zoveel of hoe zit dat?

http://www.veiligwinkel.nl/persoonlijke ... b/ookappen . En dan die van jaguar.

Kees

Bericht door Kees » do 26.03.2009 15:26

Het zal zeker meer dempen dan alleen de oordoppen.
Daar is al vaker over geschreven op het forum.
Groeten,

Kees.

E-mail: info@keesdevries.eu

Amadeeke

opnamelocatie

Bericht door Amadeeke » vr 27.03.2009 00:43

Sta je dan te dicht voor de luidsprekers zelf ?
Der zijn PA luidsprekerkasten die ( per stuk ) boven de 140 db gaan. ( op zeer korte afstand, en ze zijn er nog trots op ook ) Der staan meestal meerdere exemplaren opgesteld. Dan mag je al dempers van 25-30 db hebben, dan zit het geluid dat je oren via die dempers bereikt nog flink boven het veilige niveau. Dus daar uit de buurt blijven zou ik zeggen. Podiumgeluid zou met die dempers relatief veilig moeten blijven, tenminste als de muzikanten het normaal houden, bescheiden versterking van de instrumenten en zang ed.
Der zijn elektronische oorkleppen die het geluid beperken tot 85db indien nodig. Maar ik heb er persoonlijk geen ervaring mee. Je zou iets met tegen demping of zo moeten hebben. ( techniek bestaat maar ik weet niet voor oorkleppen ) ( iets gevonden http://www.noisebuster.net/NB_FX_DataSheet.pdf
Ik kan wel vertellen dat na ons optreden ( band ) de DJ begon te draaien terwijl wij onze installatie moesten opruimen, ik was wel blij dat ik en oordoppen ( toen nog schuimpjes ) in had en oorkleppen op had ( neem die altijd extra mee ) en het geluid draagelijk was , maar toch nog redelijk hard. Dus misschien helpt het wel.
Laatst gewijzigd door Amadeeke op za 28.03.2009 00:18, 1 keer totaal gewijzigd.

harrie

Bericht: ervaring met fotografie/filmwerk tijdens festival,c

Bericht door harrie » vr 27.03.2009 18:34

chris,
je vraagt of iemand ervaring heeft met het filmen tijden concerten.
mijn zoon zit op het conservatorium, pop afdeling en natuurlijk wil je daar wel eens bij zijn om te filmen. de muzikanten staan meestal achter de geluidsboxen (voor hun een voordeel), het publiek vooraan het dichtst bij de boxen, dat is natuurlijk de beste plek om te filmen maar ook waar je decibel meter het meeste uitslaat.
soms heb je de mazzel dat de zaal een entresol heeft zodat je van boven kan filmen en je wat verder van de boxen staat. dan maar met statief en inzoemen. ik heb zelf een camera met een externe microfoon omdat anders het geluid te veel vervormt. voor mij zelf merk ik dat zo,n optreden een te grote belasting is korte tijd kan nog wel ondanks de op maat gemaakt otoplastieken met zwarte filter. vaak neemt mijn tinnitus toe na zo,n concert maar zakt na een paar dagen naar zijn "normale" niveau. trouwens dat wisselen van T niveau ervaar ik ook in het dagelijks leven, maar dat hebben de meeste als ik de berichten lees.
het is natuurlijk ook afhankelijk van de soort muziek. was laatst naar de film , was jaren geleden, maar ook daar heb ik snel mijn oordoppen ingedaan. mijn advies; laat gehoorbescherming op maat maken met de zwaarste filters, film niet te lang of laat het anders een ander doen.
hoop dat je wat ermee kunt , het beste, groeten harrie

chris81

Bericht door chris81 » wo 08.04.2009 11:18

Ik sta op het podium achter de boxen. Het popium waar ik voornamelijk film heeft een setje martin audio hangen. Maar goed, daar sta ik dus achter. Het enige wat in mijn buurt komt zijn de monitors.

Het geluid gaat officieel max 105 dB A. Zodra het harder gaat stelt de apparatuur automatisch limiters in. Dit is allemaal officieel en volgens de regels. Of men zich in de praktijk er aan houdt is een tweede.

Toch heb ik last.. en niet zo'n beetje ook. Ik probeer het te beperken tot max 10-15 minuten filmen en dan een pauze.. maar nee, ik blijf last houden.

Ik heb op dit moment in de bestelling staan....

http://shop.conrad.nl/gereedschap/werkk ... 32865.html

En ik heb maar een zak van Ear Soft FX besteld.

Die tot mijn stomme verbazing 'zwaarder' dempen (39db) dan mijn Beter Horen/Comfoor otoplastieken van 125 euro

Ander vraagje. Heeft Comfoor iets met die filters gedaan in de loop der jaren? Ik heb lange tijd een setje met de 1na sterkste filter (blauw) gehad. Afgelopen december heb ik ze omgeruild voor een nieuw setje met zwarte filters. Maar die dingen dempen voor mijn gevoel 'minder'. Dat wil zeggen.. het klinkt wel net zo zacht, maar het geluid komt veel helderder binnen... Ik kan alles beter horen en verstaan. Wat ik juist niet wil. Ik wil zo min mogelijk kunnen horen als ik in zo'n omgeving sta.

Bedankt voor de reacties. Ik ga het dus proberen met de Ear FX + kappen. Niet filmen is voor mij helaas geen optie. Ik moet hier mijn brood mee verdienen. En concert/dance registratie is daar een van.
Laatst gewijzigd door chris81 op vr 10.04.2009 13:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Kees

Bericht door Kees » wo 08.04.2009 11:39

Veel succes met het zoeken naar de juiste bescherming.

Dat ze minder dempen, kan dat misschien omdat ze wat "lekken".
Dan zou je eens een lektest moeten laten doen met die oordoppen.
Groeten,

Kees.

chris81

Bericht door chris81 » wo 08.04.2009 13:57

Ha Kees. Heb ik gedaan. Maar ze lekken niet.

Melanie

Bericht door Melanie » wo 08.04.2009 20:42

Hoi Chris,

Kun je mij vertellen of die gele earsoft plugs beter dempen dan de opmaatgemaakte doppen van beter horen als je ze geprobeerd hebt?

Ik heb dat al eens gevraagd in een beter horen zaak hoe het kan dat die plugs een hogere dempingswaarde hebben dan de zwarte filter...

Toen zei die man dat ze die hoge dempingswaarde zelden écht halen.
(misschien omdat zo'n plug nooit heel je oor goed kan afsluiten en opmaatgemaakte wel???)

Nouja, ik ben benieuwd naar je ervaring!

chris81

Bericht door chris81 » vr 10.04.2009 12:24

Ik zal het hier posten.

Ik ben zelf niet zo overtuigd meer van de expertise van Beter Horen. Iig die van de filialen in Eindhoven. Ze zijn van een aantal cruciale dingen voor mijn gevoel niet op de hoogte. Vooral informatie filters, doppen en verschillen.

chris81

Bericht door chris81 » do 16.04.2009 13:02

De resultaten:

De ear soft fx is niet goed bevallen. Ze dempen welliswaar best goed, maar niet even goed als mijn otoplastieken. Daarnaast is het een gedoe om die dingen goed in te krijgen. Laat staan als je ze net als ik regelmatig in en uit moet doen. Niet aan te raden dus. Ze zijn overigens per 5 via ebay te bestellen. Zoek Ear Soft Fx op www.ebay.nl

De PELTOR OPTIME III gehoorbescherming is leuk, maar past vanwege de grootte toch niet in een andere setting dan werken in de bouw, met vliegtuigen of in het uiterste geval een erg trendy omgeving. Je gaat tijdens ander werk toch aandacht krijgen die je niet wil krijgen.

Al met al een fail dus. Het lijkt er op dat ik drie keuses heb. Doorgaan met werken in omgevingen met hard geluid, het werk drastisch inperken of er zelfs helemaal mee stoppen.

Melanie

Bericht door Melanie » do 16.04.2009 14:28

Hmm vervelend zeg allemaal. Zeker omdat het je werk is.
Maar als je zelf zegt elke keer weer zo'n last te hebben, zou ik toch sterk overwegen het drastisch te verminderen of te stoppen. Misschien maak je het anders wel 'blijvend' erger..en je gezondheid is toch echt het belangrijkst. Kun je je niet laten omscholen ofzo?

Ben laatst ook weer een keer naar een festival geweest in ons dorp.
Ze hadden een zaal en een tent, maar in in die tent was het zo hard dat het met oordoppen ook echt niet relaxt meer was. Ben maar vooral veel buiten gaan staan, en in de zaal zo ver achter in dat ik ongeveer in het cafe stond;-)
Maarja, kan het me dus goed voorstellen dat als je daar in moet werken je er last van krijgt.

Kees

Bericht door Kees » do 16.04.2009 18:41

Hierbij een lijst met gehoorbeschermers, misschien heb je er wat aan.

Hieronder nog een lijst met gehoorbeschermers:

Foam earplugs:

- Decidamp 2 North Safety Products (kleur beige)

- Deci 4200 North Safety Products (kleur knalroze)

- EarPlanes, Cirrus, lichtblauw met filter.

http://www.earplanes.nl

- Bilsom earplugs (556 large), blauwgeel zonder filter.

- Elacin ER 20 S, wit met filter.

http://www.elacin.nl

- E.A.R. Ultra Fit, knalgeel zonder filter

- Alpine Sleep Soft met filter oranje. deze zijn zacht voor de oren.

http://www.alpine.nl

Speciale oorbeschermers voor popconcerten.

http://www.filterz.net/index.html

Nog een speciale gehoorbeschermer.
Men zegt dat deze 30 db. tegenhoud

http://www.sensgard.com

http://earproof.com

Een merk speciaal voor de entertainment industrie.
Groeten,

Kees.

chris81

Bericht door chris81 » wo 27.05.2009 15:03

Ik heb toch maar besloten om die oorkappen op te zetten. Toch maar wat verbaasde gezichten hier en daar. Echter, met een grote camera op je schouder valt het toch allemaal wel mee.

Het werkt erg goed moet ik zetten oordoppen (otoplastiek, zwart) + oorkappen is merkbaar verschil dan alleen oordoppen.

Teun

Bericht door Teun » do 28.05.2009 10:25

Heb je niet extra last van de bas? Wil je daar a.u.b. eens op letten?
Ik wil het zelf namelijk eens gaan proberen, maar dan moet ik wel zeker weten of het beter dempt dan alleen oordoppen.

Plaats reactie