Het Tinnitus & Hyperacusis forum
Algemene informatie over Tinnitus & Hyperacusis

Het is nu za 25.10.2014 20:41

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
    Afdrukweergave Vorig onderwerp | Volgend onderwerp   
Auteur Bericht
 Berichttitel: slaapapneu
BerichtGeplaatst: vr 25.06.2010 21:08 

Sinds 2007 heb ik oorsuisen, het is een zeer hoog sissend geluid waarvan ik overdag veel last heb maar merkwaardig s'nachts minder maar wel irritant.
Heb geen geluidstrauma of gehoorbeschadiging opgelopen door muziek.
Oorzaak van mijn tinniuts tot nu toe onbekend.
Heb ook sinds 2007 slaapproblemen, zeer vaak wakker worden s'nachts.
Heb een slaaptest laten doen en daar uit bleek dat ik een ernstige vorm van slaapapneu heb.
Er bestaan twee vormen van slaapapneu, namelijk osas en csas, die laatste vorm heb ik. Het is centrale slaapapneu.
Tijdens de slaap wordt de ademhaling gestuurd door de hersenen.
Bij mij geven mijn hersenen te laat een signaal om te ademen waardoor ik s'nachts veel wakker wordt.
Het is niet zoals ik eerder schreef dat mijn zuurstofgehalte te laag wordt ik mijn slaap. Zolang mijn zuurstofgehalte op peil blijft stop ik met ademen.
Ik heb hiervoor een medicijn om mijn ademhaling te stimuleren Diamox.
Op de bijsluiter staat wel vermeld dat je er oorsuizen van kan krijgen.
Maar ik had dus al tinnitus voor ik het medicijn nam.
Ik weet niet of mijn slaapapneu iets met mijn tinnitus te maken heeft.
Nu neem ik al een jaar Diamox en remeron. Die remeron neem ik niet omdat ik depressief ben, maar om beter te slapen. Slaappillen helpen bij mij niet meer ( gewenning)
Tot nu toe is mijn tinnitus niet erger geworden door deze medicijnen.

Laatst bijgewerkt door williey op za 17.09.2011 20:00, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 25.06.2010 21:52 

hier staat volgens mij wat bij zie hier;
http://www.ziektebeeld.com/oorsuizen/
en wat gaan ze er nu aan doen
zijn er optie,s

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 26.06.2010 19:08 

Daar hebben ze speciale apparaten voor, maar of je die op
je snuit wil hebben bij het slapen is wel de vraag natuurlijk.

http://www.nvsap.nl/behandeling_cpapopstelling.html

http://www.nvsap.nl/behandeling_operaties.html

Kees.

Voor lezingen van artsen en deskundigen
en mijn eigen ervaringen kijk op mijn
homepage: http://www.keesdevries.eu

Alle lezingen staan in PDF-documenten.

E-mail: tinnitus@keesdevries.eu

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 27.06.2010 10:57 

Ook bij mij is er kortgeleden slaapapneu vastgesteld.
En heel toevallig kreeg ik vermoeidheidsklachten op het moment dat mijn Tinnitus erger werd... toen (9 jaar geleden) had ik waarschijnlijk al slaapapneu. Er zijn meer mensen die slaapapneu en Tinnitus hebben heb ik al gezien. Dus volgens mij heeft e.e.a. met elkaar te maken, maar zeker weten doen we dat niet.

Ik moet eerst afvallen, wat erg goed gaat. Ik slaap in ieder geval beter en de grootste vermoeidheid is weg. Nog een paar kilo te gaan.

Bij mij kan er een bitje geplaatst worden dat mijn onderkaak naar voren zet tijdens het slapen, zodat de luchtpijp open blijft.
Als dit niet werkt zijn operaties of het gebruik van een CPAP een optie..

Wat wel jammer is dat ik geen slaapmedicatie kan gebruiken vanwege de slaapapneu.
/Rob

Profiel  

Berichttitel: Re: slaapapneu
BerichtGeplaatst: wo 30.06.2010 16:09 

williey schreef:
Sinds 2007 heb ik oorsuisen, het is een zeer hoog sissend geluid waarvan ik overdag veel last heb maar merkwaardig s'nachts minder maar wel irritant.
Heb geen geluidstrauma of gehoorbeschadiging opgelopen door muziek.
Oorzaak van mijn tinniuts tot nu toe onbekend.
Heb ook sinds 2007 slaapproblemen, zeer vaak wakker worden s'nachts.
Heb een slaaptest laten doen en daar uit bleek dat ik een ernstige vorm van slaapapneu heb.
Tijdens die ademstilstanden daalt mijn zuurstof in mijn bloed.
Volgens sommige van mijn dokters was er eerst jaren slaapapneu met als gevolg tinnitus.
Heeft iemand ooit gehoord dat je van zuurstofgebrek tijdens de nacht tinnitus kan krijgen?

Ik heb al jaren OSAS. (Obstructieve Slaap Apneu) en gebruik de laatste 10 jaar een CPAP. Tot volle tevredenheid. Als je zo'n ding krijgt voorgeschreven, gebruik hem!! Je leven verandert er enorm door. Je moet alleen door de eerste periode heen, want iedere nacht slapen met een masker op je snuit is wennen. Wees dus kritisch. Zorg dat je een goed passend masker krijgt. Therapietrouw is heel erg belangrijk.
Of tinnitus een gevolg is van OSAS heb ik nooit bevestigd gekregen. Maar het zou me niets verbazen. Langdurige OSAS veroorzaakt een hoop schade.
Dus als je aan OSAS niets doet kan dat een heleboel problemen geven.
Zoals hypertentie, hartfalen en obesitas.
Zorg dat je in een goede kliniek terecht komt. Ze hebben niet allemaal alle deskundigheid in huis. Zie de website van de NVSAP.NL
En word lid van de NVSAP. Je krijgt daar een hoop informatie.

Ik ben erg benieuwd hoe het verder met je gaat.

Heel veel succes.

Frits

Als is dat soms wel eens moeilijk te aanvaarden.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 30.06.2010 18:43 

Klopt helemaal.

Tijdens mijn TRT-theraopie bij "de Riethorst" in Ede
was er ook één in de grope die slaap-apneu had.

Hij gebruikte ook al jaren zo'n CPAP tot volle tevredenheid.
Als er dan wat probleempjes met het apaparaat waren kwam de fabrikant
langs om de apparatuur weer bij te stellen, dus die service werkt ook goed.

Kees.

Voor lezingen van artsen en deskundigen
en mijn eigen ervaringen kijk op mijn
homepage: http://www.keesdevries.eu

Alle lezingen staan in PDF-documenten.

E-mail: tinnitus@keesdevries.eu

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 30.06.2010 21:17 

Kees schreef:
Klopt helemaal.

Tijdens mijn TRT-theraopie bij "de Riethorst" in Ede
was er ook één in de grope die slaap-apneu had.

Hij gebruikte ook al jaren zo'n CPAP tot volle tevredenheid.
Als er dan wat probleempjes met het apaparaat waren kwam de fabrikant
langs om de apparatuur weer bij te stellen, dus die service werkt ook goed.

Zo is het Kees. Je moet in het begin even doorzetten. Er zit niets anders op

Frits

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 28.09.2010 09:03 

Ik draag al jaren zo'n apneu masker, je raakt er na een tijdje wel aan gewoon. Wat wel raar is: als ik eens een dag heb dat ik zonder t opsta, en ik doe in de namiddag een kort "hazeslaapje" (zonder apneu masker dan) is de tinnitus in alle hevigheid terug. Het lijkt idd wel dat apneu/slapen iets met tinnitus te maken heeft.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 28.09.2010 11:13 

pieter 1973 schreef:
Ik draag al jaren zo'n apneu masker, je raakt er na een tijdje wel aan gewoon. Wat wel raar is: als ik eens een dag heb dat ik zonder t opsta, en ik doe in de namiddag een kort "hazeslaapje" (zonder apneu masker dan) is de tinnitus in alle hevigheid terug. Het lijkt idd wel dat apneu/slapen iets met tinnitus te maken heeft.

Dat zou best kunnen. Maar zeker weet ik het ook niet. Mijn ervaring is dat als ik op sta de T zeer hevig is. Ook mijn trommelvliezen kraken. Soms zeer hard. Er zit dan vocht in de buis van Eustachius. De vocht wordt door de CPAP naar de trommelvliezen geblazen. In de loop van de dag zakt het wel af.

Voor een apneupatient is slapen zonder masker niet goed. Ook als het een kort hazeslaapje is. De therapie werkt pas echt goed als altijd met masker op slaapt. Hoe verleidelijk het ook is om het eens een keer zonder te doen.
Dus als je het echt wil weten, altijd hazeslaapje (waarom eigenlijk?) met masker op. Ik ben heel benieuwd of de T dan terugkomt.

Veel meer kan ik er niet over zeggen. De KNO-arts waarschijnlijk ook niet.
Maar je hoofd is een ingewikkeld apparaat. Allerlei gangen en verbindingen. De CPAP zal daar zeker invloed op hebben. Maar ja, wat is de keus?

Als apneupatient ben ik zeer nieuwsgierig naar de verdere ervaringen. Laat nog eens wat van je horen.

Frits

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 28.09.2010 11:31 

Nog even een nawoord.

Toen ik ca 10 jaar geleden bij de neuroloog was voor controle cpap, stelde ik de vraag of er een verband is tot OSAS en tinnitus. Hij had daar nog nooit van gehoord. Dat was in de beginperiode dat men met de cpap-therapie begon te werken.

Nu jaren later heb ik zo mijn twijfels. Ook al is het misschien niet "wetenschappelijk bewezen".

De meeste ouderen onder ons hebben soms jarenlang met een onbehandelde slaapapneu gelopen. Dus 's-nachts kregen de hersens en andere organen te weinig zuurstof. Dat heeft zo z'n sporen nagelaten. Tinnitus zou daar een van kunnen zijn.

Frits

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 28.09.2010 11:53 

Frits schreef:
pieter 1973 schreef:

Dat zou best kunnen. Maar zeker weet ik het ook niet. Mijn ervaring is dat als ik op sta de T zeer hevig is. Ook mijn trommelvliezen kraken. Soms zeer hard. Er zit dan vocht in de buis van Eustachius. De vocht wordt door de CPAP naar de trommelvliezen geblazen. In de loop van de dag zakt het wel af.

Voor een apneupatient is slapen zonder masker niet goed. Ook als het een kort hazeslaapje is. De therapie werkt pas echt goed als altijd met masker op slaapt. Hoe verleidelijk het ook is om het eens een keer zonder te doen.
Dus als je het echt wil weten, altijd hazeslaapje (waarom eigenlijk?) met masker op. Ik ben heel benieuwd of de T dan terugkomt.

Veel meer kan ik er niet over zeggen. De KNO-arts waarschijnlijk ook niet.
Maar je hoofd is een ingewikkeld apparaat. Allerlei gangen en verbindingen. De CPAP zal daar zeker invloed op hebben. Maar ja, wat is de keus?

Als apneupatient ben ik zeer nieuwsgierig naar de verdere ervaringen. Laat nog eens wat van je horen.

Frits, bij mij is het geen toeval meer. Ik hou een medisch dagboek bij ivm m'n t, en het is al meer dan 10x voorgevallen dat ik geen of weinig last heb van t en na ingedommeld te zijn overdag was het in alle hevigheid terug. In verband met die hazeslaapjes, als je "zware" apneu hebt, gebeurt het wel eens dat je overdag wel eens indommeld als je je neerzet of even in de zetel ligt. Raar is dat, maar toevallig is het zeker niet meer. Bij mij is het s'morgens als volgt: ofwel sta ik op zonder en komt het geleidelijk aan op gang, of ik sta op met t en dat blijft heel de dag zo ofwel sta ik op zonder t en blijft het de hele dag weg (dat zijn helaas héél weinig dagen). Hier staat echter geen regelmaat op en is er ook geen echt patroon in te herkennen. Wat wél vast staat, is dat slapen/apneu er iets mee te maken heeft.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 28.09.2010 12:05 

Pieter, na het antwoord aan jou heb ik nog een nawoord geschreven. Ik ga een heel eind met je mee. De vraag is dus: wat doe je er mee?
Zonder CPAP is geen optie. Althans niet voor mij. Mijn lijf heeft al genoeg schade opgelopen. Dus? Helaas een prisonnersdilema.

De slaapapneuvereniging heeft ook een forum. Ik ga daar een tijdje rond neuzen.
Wie weet vind ik daar wat.

Frits

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 28.09.2010 16:13 

Frits schreef:
Pieter, na het antwoord aan jou heb ik nog een nawoord geschreven. Ik ga een heel eind met je mee. De vraag is dus: wat doe je er mee?
Zonder CPAP is geen optie. Althans niet voor mij. Mijn lijf heeft al genoeg schade opgelopen. Dus? Helaas een prisonnersdilema.

De slaapapneuvereniging heeft ook een forum. Ik ga daar een tijdje rond neuzen.
Wie weet vind ik daar wat.

Idd Frits, zonder toestel is geen optie, ook niet voor mij. Maar als het aangetoond kan worden dat het met apneu/slapen te maken heeft weten we tenminste al van wat we t hebben en hoeven we geen verdere nutteloze doktersbezoeken en behandelingen te volgen die niets opleveren.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 07.10.2010 21:28 

OK, ik heb me even laten informeren en de persoon die mij de info gaf zei dat ze het al meer gehoord had ivm slapen/apneu. Ze vertelde dat dit komt omdat de hersenen zich in verschillende fasen bevinden. Als je wakker bent bevinden je hersenen zich in, laten we zeggen, fase A. Als je slaapt bevinden ze zich in fase B. Als je net wakker wordt kun je soms merken dat er nog geen tinnitus aanwezig is (je bevindt je nog even in fase B), waarna je hersenen de komende minuten/uren actiever worden gaan ze zich in fase A bevinden. Dit kan zich echter ook omgekeerd manifesteren (geen tinnitus hebben en na een korte slaap is het er terug).
Met andere woorden: onze hersenen staan verkeerd geprogrameerd wat bertreft tinnitus, en het heeft niets te maken met een gebrek aan zuurstof in het middenoor, druk door het apneu toestel of aanverwant. Als we slapen hebben we waarschijnlijk geen tinnitus (tenzij dat het komt door gehoorbeschadiging), maar daar zijn we natuurlijk niet veel mee als we wakker zijn.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 08.10.2010 00:00 

Herkenbaar!

Jante

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]