Tinnitus als gevolg van verdovingen tandarts

Uw ervaringen met de medische wereld in de breedste zin. KNO-artsen, huisartsen, ARBO-artsen, doorverwijzingen enz.

Moderators: moderator, forumadmin

Plaats reactie
jenny

Tinnitus als gevolg van verdovingen tandarts

Bericht door jenny » zo 28.11.2010 22:03

Velen zijn onbekend met de bijwerkingen van de gebruikelijke verdovingsmiddelen die tandartsen (kaakchirurgen) gebruiken.
Bijna geen tandarts wijst u op de bijwerkingen.
Sinds kort heb ik ook chronische aangezichtspijn naast mijn tinnitus als gevolg van verdovingen. Zie ook de site http://www.nvbt.nl/pagina=28&menu=21
en de verwijzing van de bijsluiter antracaine http://www.consumed.nl/medicijnen/4717/ ... nderdeel11

Helaas is dit me overkomen ondanks dat ik altijd goed in de gaten hou wat de bijwerkingen van medicijnen zijn, die ik via de apotheek ontvang.
Ook wil ik jullie nog wijzen op het feit, dat de bijsluiters van de apotheken
niet altijd volledig zijn. Vertrouw alleen de officiele bijsluiter.
Gelukkig slaap ik nog redelijk op mijn rivotril (0.125 mg)

Jenny

Carolan

Bericht door Carolan » ma 29.11.2010 20:00

Beste Jenny,

Bedankt voor je antwoord. Dit is belangrijke informatie. Wellicht is de klassieke lidocaïne (xylocaïne bv) een stuk minder neurotoxisch.
Mijn tandarts gebruikt voor zover mogelijk zandstralen (jawel) in plaats van verdoving. Dat is in ieder geval lichaamsvriendelijker.
Laatst gewijzigd door Carolan op wo 05.10.2011 12:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Kees

Bericht door Kees » ma 29.11.2010 20:24

Aangezichtspijn in combinatie met Tinnitus is wel bekend.

Een poosje terug is er onderzoek naar geweest.
Toen zocht men nog patiënten hiervoor.
Groeten,

Kees.

E-mail: info@keesdevries.eu

jenny

Bericht door jenny » ma 29.11.2010 21:03

Ik wil nog even reageren op de reactie van Kees. Het ging mij niet zozeer om de relatie tussen aangezichtspijn en tinnitus, maar meer om het ontbreken van informatie door de tandarts over de bijwerkingen van de verdovingsmiddelen. Zelfs wordt in de medicijnwijzer staat hierover niets vermeld. Let op bij alle plaatselijke verdovingen kan articaine worden gebruikt, dus niet alleen door de tandarts.
Articaine heeft onder meer als bijwerking oorsuizen. Veel tandartsen enz. geven u daarover geen inlichtingen.

Er is momenteel door Tros Radar een onderzoek naar de voorlichting van tandartsen naar de bijwerkingen van verdovingen. Op deze site kunt u een formulier invullen http://www.trosradar.nl/603/ .

Jenny

Frits

Bericht door Frits » ma 29.11.2010 21:22

jenny schreef:Ik wil nog even reageren op de reactie van Kees. Het ging mij niet zozeer om de relatie tussen aangezichtspijn en tinnitus, maar meer om het ontbreken van informatie door de tandarts over de bijwerkingen van de verdovingsmiddelen. Zelfs wordt in de medicijnwijzer staat hierover niets vermeld. Let op bij alle plaatselijke verdovingen kan articaine worden gebruikt, dus niet alleen door de tandarts.
Articaine heeft onder meer als bijwerking oorsuizen. Veel tandartsen enz. geven u daarover geen inlichtingen.

Er is momenteel door Tros Radar een onderzoek naar de voorlichting van tandartsen naar de bijwerkingen van verdovingen. Op deze site kunt u een formulier invullen http://www.trosradar.nl/603/ .

Jenny

Ja, dat is waar. De voorlichting van tandartsen op dit gebied is slecht. Om niet te zeggen geheel afwezig. En je vraagt er eigenlijk ook nooit naar.

Maar ja wat wil je als je met kiespijn binnenkomt. Dan vraag je niet hoe zit dat met die verdoving. Je wil gewoon verdoving. Want je hebt pijn.

Er moet heel wat veranderen in de bejegening van hulpverleners.
Hartelijke groet,

Frits

Kees

Bericht door Kees » di 30.11.2010 13:48

jenny schreef:Ik wil nog even reageren op de reactie van Kees. Het ging mij niet zozeer om de relatie tussen aangezichtspijn en tinnitus, maar meer om het ontbreken van informatie door de tandarts over de bijwerkingen van de verdovingsmiddelen. Zelfs wordt in de medicijnwijzer staat hierover niets vermeld. Let op bij alle plaatselijke verdovingen kan articaine worden gebruikt, dus niet alleen door de tandarts.

Jenny

Ik heb diverse keren een verdoving gehad, ook in de tijd dat mijn verstandkiezen werden getrokken.

Ik heb nooit ergens last van gehad, niet tijdens het trekken en daarna ook niet.
Zal ook wel weer per persoon afhankelijk zijn hoe je lijf reageert.

Maar dat is met verdovingen bij operaties ook zo natuurlijk.
Bij mijn heup operatie in januari heb ik ook geen enkele reactie
gemerkt bij mijn tinnitus, die bleef op het "normale" nivo.
Groeten,

Kees.

E-mail: info@keesdevries.eu

jenny

Bericht door jenny » di 30.11.2010 18:56

Ja, wat moet je daar nu mee.

Mijn echtgenoot heeft 40 jaar in een drukkerij gewerkt zonder oordoppen, antibiotica geslikt, verdovingen gekregen. Nooit iets van tinnitus gemerkt.

Dus mensen waarom zal je oordoppen gebruiken nergens voor nodig. Waarom zal je kennis nemen van bijwerkingen van medicijnen. Nergens voor nodig.

Jenny

drummer

Bericht door drummer » di 30.11.2010 19:26

jenny, ik denk dat kees dit niet zo bedoeld heeft. Het lastige is dat voor de een een bepaalde stof geen bijwerking heeft terwijl de ander daar zeer gevoelig voor is. Zelf lees ik de bijsluiter wel en probeer indien mogelijk een vervanger te krijgen. Regelmatig zal ik hoe dan ook een keuze moeten maken.
vriendelijke groeten drummer

Frits

Bericht door Frits » di 30.11.2010 19:36

jenny schreef:Ja, wat moet je daar nu mee.

Mijn echtgenoot heeft 40 jaar in een drukkerij gewerkt zonder oordoppen, antibiotica geslikt, verdovingen gekregen. Nooit iets van tinnitus gemerkt.

Dus mensen waarom zal je oordoppen gebruiken nergens voor nodig. Waarom zal je kennis nemen van bijwerkingen van medicijnen. Nergens voor nodig.

Jenny
Ja, ik begrijp je reactie wel. Je kunt het vergelijken met roken en drinken.
Er zijn mensen die roken en op 30 jarige leeftijd longkanker krijgen en er zijn mensen die die 2 pakken zware sjek per dag roken en 95 worden zonder maar een spoor van kanker.
Dat is met alcohol idem dito.

Helaas weet je dat niet van te voren. Dus denk ik dat het toch maar verstandig is om de risico's zo klein mogelijk te houden. En helaas is dat nog geen garantie dat je niets krijgt.

Ik vind het dus nogal defaitistisch om te zeggen, ik zorg dus maar niet voor mezelf.
Het mag wel maar het lijkt me niet verstandig.

Mensen hebben nou eenmaal niet allemaal dezelfde constitutie. Wat dat betreft is het ongelijk verdeeld in de wereld. We zullen het ermee moeten doen. Helaas.

Maar ik begrijp je onvrede heel goed.
Hartelijke groet,

Frits

jenny

Bericht door jenny » di 30.11.2010 21:16

Wat aanvulling op mijn eerste bericht. Bijna zeven jaar lang heb ik goed met mijn tinnitus, links en rechts een verschillend geluid van 1000 HZ en 10 dB boven gehoordrempel (volgens U.Z.A., zegt me verder niets of dit veel of weinig is) en hyperacusis kunnen leven, omdat mijn therapie voor de nacht een Rivotril (nu 0,25 mg) was en overdag dingen deed met wat geluid op de achtergrond fietsen,wandelen radio telvisie enz. Ik heb zoveel mogelijk tinnitus proberen te ontkennen. Confrontatie met dit forum heb ik altijd vermeden. Wat ik voor kennis heb over tinnitus, heb ik door informatie via mijn echtgenoot. Hij weet dat hij dit heel zorgvuldig aan mij moet doseren, zo mogelijk helemaal niet. Achteraf nu ik aangezichtspijn heb geef ik toen mijn leven een 8, nu een 3. Dus alles is relatief.

Nu wil ik de aandacht vestigen op het feit, dat verdovingen van tandartsen, tinnitus of verergering hiervan het gevolg kan zijn. Echter geen tinnitus patiënt heeft hier weet van. Ze kijken wel hopelijk, iedere bijsluiter na op oorsuizen, dragen oorbeschermingsmiddelen, maar staan niet stil bij iets waar ze met grote zekerheid in hun leven in aanraking mee komen. Verdovingen.
Eigenlijk zou via de website van NVVS , of via een mailbericht, de mensen met tinnitus hierop geattendeerd moeten worden, zodat ze met hun tandarts in gesprek kunnen gaan over alternatieven. Nu vraagt zelfs veel tandartsen niet aan je of je hartproblemen hebt, met alle mogelijke gevolgen van dien. http://www.xs4all.nl/~stgvisie/AMALGAM/ ... caine.html .

Vandaar mijn reacties op de reacties van Kees.
Ik heb nu het gevoel dat mijn zorg over voorgaande wel wat overdreven zal zijn.

Ga nu het forum verlaten en ga weer over tot het ontkennen van mijn tinnitus en werken aan mijn aangezichtspijn al ben ik bang, dat ik ook hier weer tot een ontkennings therapie zal moeten overgaan. Nu heb ik vandaag op proef een TENS apparaat ontvangen, die doormiddel van stroomstootjes de pijn kan doen verminderen. Eigenlijk ongeveer hetzelfde als wat Dr de Ridder gebruikt met tinnitus, die de elektroden in het hoofd transplanteert.

Mijn dank aan voor alle reacties.

Jenny

Plaats reactie